Weet wat je doet als je een paard ontmoet

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Brennie

Re: Weet wat je doet als je een paard ontmoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 18:13

Als er geen rijbaan aanwezig is, mogen ruiters gerust op het fietspad. Er is daar namelijk alleen een fietspad met een stukje berm ernaast. En ik vond dat we heel beleefd bleven door in de berm te wachten, tot de fietsers waren gepasseerd. We kunnen daar niet in de berm rijden, omdat er grote takken overhangen en struiken instaan. Dus we moeten wel over het fietspad, nergens staat dat we er niet mogen rijden, op sommige fietspaden staat dit namelijk wel aangegeven.

Twinkle81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 19:08

Brennie: Wat jammer dat mensen een buitenrit zo 'verpesten'. Dat is gewoon onwetendheid waarschijnlijk (en een beetje angst voor dat 'grote' paard). Dat kan natuurlijk worden voorkomen door mensen bekender te laten worden met paarden in het verkeer en paarden in het algemeen. Vandaag heb ik ook een buitenrit gemaakt en ik moet zeggen dat al het verkeer (voetgangers, fietsers, automobilisten en wij natuurlijk Schijnheilig) zich voorbeeldig heeft gedragen. Iedereen was goed gehumeurd en hield rekening met elkaar. Deed iedereen dat nu maar, dat zou wel zo fijn zijn.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 12:04

Het wordt inderdaad hard tijd dat een paard in het verkeer onder de aandacht komt.
Van een vorige campagne heb ik hier niets gemerkt.
Zelfs al rij je alleen nog maar in het bos omdat je de openbare weg niet veilig genoeg vind dan kan je nog voor gevaarlijke situaties komen te staan.

Die ongein hadden wij afgelopen zomer.
We reden in een naburig bosgebied waar fietspaden, wandelpaden en ruiterpaden helemaal gescheiden zijn aangelegd.

Tot onze stomme verbazing en grote schrik werd het ruiterpad door mountainbikers gebruikt.
Levensgevaarlijk daar het ruiterpad ontzettend kronkelt en dus heel vaak onoverzichtelijk is Boos!

Ilsje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 21:30

henny_w schreef:

Die ongein hadden wij afgelopen zomer.
We reden in een naburig bosgebied waar fietspaden, wandelpaden en ruiterpaden helemaal gescheiden zijn aangelegd.

Tot onze stomme verbazing en grote schrik werd het ruiterpad door mountainbikers gebruikt.
Levensgevaarlijk daar het ruiterpad ontzettend kronkelt en dus heel vaak onoverzichtelijk is Boos!

Ik had ook laatst zoiets ik reed op een ruiterpad kom ik opeens een hondenclub tegen Verward Ik vroeg wat ze daar deden en toen kreeg ik als antwoord dat ze de ruiterpaden veel mooiere route was dan de wandelpaden .. lopen ze daar met 14 honden Boos!

lennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 06:40

Eindelijk gaat er dan iets gebeuren?.... Ik weet het niet. Ik heb ook nog nooit iets van een campagne gezien hoor. Misschien is het een goed plan wanneer alle boktlezers en schrijvers iets in hun plaatselijke huis-aan-huis blad kunnen zetten.

Iets wat landelijk geregeld is, met overheidssteun Knipoog , iets wat duidelijk maakt dat een paard geen fiets is waar je met 80 langs kunt scheuren met een rammelend karretje achter je knetterende auto.

Dat zou eenieder van ons plaatselijk moeten adverteren. Wanneer je een boodschap persoonlijk maakt, is er een kans dat die boodschap ook aankomt.........

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 07:43

Maar aan de andere kant brengen we met z'n allen genoeg geld weg bij de KNHS, dan kan er toch ook wel een fatsoenlijke campagne tegenover staan?

adecuada

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 13:41

Ja idd, Ik heb ook nooit wat gezien van een campagne afgelopen jaar! Hoop dat er dit jaar wat verbetering in komt.
Word hoog tijd dat mensen weten wat ze moeten doen met paarden in het verkeer!!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 14:06

Ja word hoog tijd ja. Het is soms echt nog gevaarlijk. Ze scheuren hard langs je en houden niet genoeg afstand bij het passeren, dus snijden ze je zowat.

Als ik bij mijn verzorgpaarden buiten wil rijden moet ik altijd over een smalle dijk, waar je ook niet in de berm kan, vandaar dat ik liever hier in de bak rijd. want zelfs met de fiets hier overheen fietsen is gevaarlijk. Alleen op rustige dagen rijd ik dan over de wijk. Waar ze in de wei staan is het wel een doodlopende dijk dus daar komt alleen bestemmingsverkeer, daar kan je dus wel lekker rijden en als je de dijk hebt uitgereden kan je in de berm.

Liveyourlife

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 13:33

Goede zaak dat er aandacht wordt besteed aan paarden in het verkeer. Veel mensen in auto's, vrachtwagens, trekkers, motors en op fietsen handelen uit onwetendheid. Ik denk niet dat het verkeerd bedoeld is, vaak weet men niet dat het niet heel handig is om rakelings langs een paard te rijden.
Aan de andere kant ligt er hier ook een taak voor de ruiter! Die moet zich ook goed aan de regels houden en ook is het een must dat je rijvaardigheid zo is dat het ook verantwoord is om op de weg te rijden.
Super deze campagne!

Noppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 13:29

Goede zaak! Ook ik erger mij wel eens aan medeweggebruikers. Sommigen weten niet hoe ze moeten reageren uit onwetendheid, allah. Maar ik heb aan den lijfe ondervonden tijdens buitenritten dat met name de trekkerbestuurders (ik neem aan dat die beter zouden moeten weten!! Boos! ) wel eens extra gas willen geven als ze voorbij een paard komen. Vooral als de desbetreffende trekker wordt bestuurd door een jong iemand. Fietsers willen ook nogal wel eens luidruchtig aan de bel trekken, misschien bedoelen ze het goed om te laten merken dat ze eraan komen. Maar er zijn ook paarden die nerveus worden van dat onophoudelijke getingel. Afijn, het is goed dat men aan dit onderwerp extra aandacht besteed!! Pling

Dontcare

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 19:14

Leuk!
Krijgen sommige mafkezen de voorbijscheuren of toeteren mss ng es wat verstand bij.
Buitenrijden is superleuk en ik maak steeds een vriendelijk gebaar nr mensen die rekening houden met paard en ruiter Haha! , mr wanneer iemand aan volle snelheid passeert of zelf claxonneert bliksem ik de grond in met mn blik Extreme duivel
Hopelijk wordt dit nu beter!!

Amelieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 14:23

Wel grappig :-D