Jacobskruiskruid, de kant van de natuurliefhebber

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Collane

Re: Jacobskruiskruid, de kant van de natuurliefhebber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 21:26

aafje87 schreef:
ook ik heb een reactie gekregen van de heer de jong:

Whooi beste,

Ik heb alleen de andere kant willen belichten.

Ik stel in mijn streek vast dat er nog best veel paardenhouders zijn die het Jacobskruiskruid in het paardenweides hebben staan.

Het lijkt me vooral van belang om de verdere verspreiding tegen te gaan dat deze mensen daar eerst maar eens mee beginnen.

Ik heb berichten uit Drenthe gekregen waar is gebleken dat mensen zover gaan dat alle geelbloeiende bloemen worden bestreden. Deze provincie is nu overgegaan om in een folder de andere geelbloeiende soorten aan te reiken om deze te laten staan.

In het weekeinde was ik bij me in de streek waar over een behoorlijke lengte alle planten van het stijf havikskruid waren uitgetrokken. Deze soort is in mijn streek een zeldzame soort.

Het mag mij geen hetze of paniekreactie worden.

Groetjes,

Mans de Jong

Ik geef Mans gelijk als hij zegt dat het geen hetze mag worden. Vanaf het begin van onze actie hebben wij al vergelijkbare foto's op www.kruiskruidforum.nl staan en kort daarna www.kruiskruidinfo.nl in het leven geroepen, waar ook uitgebereide foto's van alle kruiskruiden op staan.

Ook de provincie Drenthe heeft aandacht aan planten besteed die met JKK verward kunnen worden, met daarbij nog een link naar de kruiskruidinfo site.

Het is mij gebleken dat er veeal niet goed gelezen en gekeken wordt, dat is erg jammer, want de juiste informatie ligt wel voor handen.

Dus, foto's van planten die op JKK lijken staan op: http://www.kruiskruidforum.nl/forum/vie ... 74366dbed2

Stuk geschreven door praktijk Parcival: http://www.kruiskruidforum.nl/forum/vie ... t=parcival

Collane

furora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 13:09

Wat er trouwens langst de spoorlijnen staat te groeien en bloeien aan jkk : is ook niet te verwaarlozen hoor ! Boos!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 13:09

De gemiddelde autoberm is al om te janken!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 13:43

Hier staat het kruiskruid echt overal. Ook in mijn wei, hoewel ik iedere dag de boel controleer, loop je af en toe toch een plantje mis. Het heeft nog nooit gebloeid in mijn wei of in een omtrek van 10 meter rondom. Wel in de berm en 100 meter verderop bij de buren staat het geel te wezen.

Gelukkig maait onze gemeente dit jaar veel en veel meer dan voorgaande jaren en daarmee voorkom je al een hoop uitzaaien van uit de berm naar vele naastliggende weilanden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 10:05

Sammie schreef:
De gemiddelde autoberm is al om te janken!

Ik heb er vanmorgen op gelet in de file. En ja hoor...overal van die verekte planten. Verdrietig

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 10:11

Toch even terugkomend op die natuurmensen ...

Het gaat eigenlijk altijd fout als mensen zich met de natuur gaan bemoeien. Als ze jaren geleden nu het JKK gewoon natuurlijk zijn gang hadden laten gaan, was er niet veel aan de hand geweest. Maar omdat het mede ook is uitgezaaid en gestimuleerd door het maken van open plekken in velden e.d. is het kruid explosief gaan vermeerderen. En nu zeggen diezelfde mensen, och wat zal het, het is toch een leuk plantje.
Dat vind ik ook het verkeerde natuurbeleid. Je moet het terugbrengen tot een redelijk aanvaardbaar niveau.

Ik vergelijk het maar met de konijnenplaag van een paar jaar geleden. Het was hier letterlijk bij de konijnen af. Eerst vond men dat er te weinig waren, dus ga je zorgen voor uitgezette konijnen en je ontneemt de natuurlijke vijanden (vossen e.d.). Afijn, na een tijdje zag het bruin van de konijnen tot groot verdriet van veel boeren die hun hele oogst opgevreten zagen worden. Tijd om konijnen te gaan vangen.

En nu tijd om JKK te gaan tegenhouden.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 13:53

Oke even een vraagje is dit nou JKK of niet?
Aangezien ik dus las dat er ook planten zijn die er veel op lijken:
Ik kan ook geen goede foto's vinden waar ik de bladeren goed kan vergelijken.
Afbeelding
Afbeelding

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 14:02

Ik kan de mensen het toch echt niet kwalijk nemen dat ze nu extra voorzichtig zijn en bij twijfel alles wat geel bloeit verwijderen. Paniek en Hetze zijn misschien niet verkeerd om de mensen die anders hun schouders ophalen en zeggen "het is toch een leuk plantje" even te doen realiseren wat het allemaal inhoudt.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 16:36

Bovenstaande is geen jacobs kruiskruid.

En het zijn niet alleen paardenliefhebbers die de plant haten maar ook koeienboeren. En die zullen het zeker verdelgen als het in de buurt staat, logisch toch?

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 16:50

Nee, dat is geen kruiskruid, kruiskruid heeft spitsigere bloemen. Kijk maar op kruiskruid.nl, daar staan hele duidelijke foto's.

hann

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 17:23

Cassidy schreef:
Ik kan de mensen het toch echt niet kwalijk nemen dat ze nu extra voorzichtig zijn en bij twijfel alles wat geel bloeit verwijderen. Paniek en Hetze zijn misschien niet verkeerd om de mensen die anders hun schouders ophalen en zeggen "het is toch een leuk plantje" even te doen realiseren wat het allemaal inhoudt.

Ben ik het niet mee eens. Als wij paardenmensen zich een beetje verdiepen in de plant en daar bij de juiste foto's raadplegen, hoeven we echt niet zomaar alle gele planten uit de bermen/velden te trekken. Ik vind dat zelfs erg naïef.
Op www.kruiskruidinfo.nl en www.kruiskruidforum.nl is de juiste info verzameld en zijn er heel veel goede foto's van alle kruiskruidsoorten. Van rozet tot volwassen plant en van detail tot de hele plant. http://www.kruiskruidforum.nl/forum/viewforum.php?f=26
Hier is ook te zien dat de plant best kan afwijken en er niet altijd hetzelfde uitziet.

Ook wij moeten weten waar we mee bezig zijn.We hebben niets aan een paniek beleid en hetze. Dan worden we niet serieus genomen. Laten we het probleem niet groter maken dan nodig is, het is al groot genoeg. Laten we ons bij de feiten blijven. Fabels worden er al genoeg verteld. Het zou alleen wel fijn zijn als de mensen de juiste info ook eens zouden lezen.

Hanneke
Laatst bijgewerkt door hann op 28-07-06 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 17:28

Het gaat niet alleen om de paardenmensen, maar juist de mensen in de politiek en bij de instanties die ingrijpende beslissingen kunnen maken hebben zich er tot nog toe maar niet voor kunnen interesseren. Hoe was de reactie van Minister Veerman op de lijst met handtekeningen die hem was gepresenteerd? Leg het probleem maar weer bij de boeren neer, maar intussen is het vechten tegen de bierkaai omdat de bermen volstaan en rijkswaterstaat/gemeente het probleem op andere instanties afschuift, en er door bezuinigingen niet op tijd wordt gemaaid.

hann

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 19:47

Cassidy schreef:
Het gaat niet alleen om de paardenmensen, maar juist de mensen in de politiek en bij de instanties die ingrijpende beslissingen kunnen maken hebben zich er tot nog toe maar niet voor kunnen interesseren. Hoe was de reactie van Minister Veerman op de lijst met handtekeningen die hem was gepresenteerd? Leg het probleem maar weer bij de boeren neer, maar intussen is het vechten tegen de bierkaai omdat de bermen volstaan en rijkswaterstaat/gemeente het probleem op andere instanties afschuift, en er door bezuinigingen niet op tijd wordt gemaaid.

Nog geen reden om alle gele planten uit de bermen te halen en paniek te schoppen met onjuiste info. Door juist met de goede info naar de politiek te gaan, maak je een goede indruk. Dat de politiek vervolgens traag werkt, daar kunnen we niet veel aan doen. Dat heeft tijd nodig. Goed werk heeft tijd nodig.

En ik vraag me nog steeds af waarom er maar 8000 mensen een handtekening hebben gezet. Iedereen roept nu wel een heleboel, maar toen er handtekeningen verzameld moesten worden, was het moeilijk om veel medewerking te krijgen. Van de 8000 handtekeningen zijn er denk ik de helft van niet-paardenmensen (dat kan ik vrij goed inschatten, aangezien ik zelf actief betrokken ben geweest bij het verzamelen). Waar waren alle mensen met paarden toen we ze zo hard nodig hadden????? Er zijn toch meer dan 4000 mensen met paarden in Nederland!!!!
Waarom heeft er niemand geholpen met handmatige lijsten (behalve wijzelf en mijn diepvriesman en andere mensen waar we er zelf om gevraagd hebben)???? Als iedereen toen wat meer geholpen had, hadden wij met veel meer handtekeningen naar Den Haag kunnen gaan.
Nu wordt er hard geroepen, maar waar was iedereen toen we ze zo hard nodig hadden????

Hanneke

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 22:16

ik zie toch op bepaa;de foto's dat het heel erg lijkt op kruiskruid..

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 22:41

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 22:58

maar niet giftig dus?

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 00:01

Nu snap ik de verwarring van zoveel mensen... Haha! Ik ben dus ook maar even gaan spieken op het forum en ik vind het meer lijken op Bezemskruiskruid (ook giftig): http://www.kruiskruidinfo.nl/planten/se ... uidens.htm

Volgens mij zijn de blaadjes van het JKK langer en staan verder uit elkaar, maar ja, ik ben geen expert.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 09:23

Zack schreef:
maar niet giftig dus?

Alle in Nederland groeiende kruiskruiden zijn giftig.
Kijk eens bij de downloads op het kruiskruidforum, daar zijn wat fotosheets van wat verschillende kruiskruiden, (waaronder ook bezemkruiskruid) misschien heb je er wat aan om ze te leren herkennen. Als er vragen zijn of onduidelijkheden stel ze dan op het forum daar, dan kunnen we kijken waar de kennis ontbreekt en misschien een extra folder schrijven om dingen duidelijker uit te leggen. We hebben gewoon weinig tijd om alle fora na te lopen. Voor ons is het handig de vragen wat centraal te kunnen bundelen.
Onder het fotopic staan ook planten die er op lijken.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 12:27

hann schreef:
Nu wordt er hard geroepen, maar waar was iedereen toen we ze zo hard nodig hadden????

Ik denk dat er heel veel onwetendheid was onder de paardenmensen een jaar geleden en zelfs nog korter. Maar juist vanwege de 'kruiskruid'acties en media aandacht de afgelopen tijd, zijn veel mensen zich steeds meer en meer bewust geworden van het gevaar van JKK.

Ik zie het in mijn eigen omgeving. Ook paardenmensen. Nooit hadden ze het over JKK, en nu zijn ze er vol van. Ineens staat het bij iedereen in het weiland, zit het in het hooi, staat het langs de bermen. Dat is niet in een jaar gekomen, het stond er al, maar nu zien mensen het pas. En willen er nu vanaf omdat men nu pas weet hoe gevaarlijk het is.

En nog zijn er ook nog net zo veel mensen (ook dierenbezitters) die denken dat het allemaal nog wel meevalt en de ophef redelijk overdreven is.

Als je over een jaar nog een keer handtekeningen zult gaan verzamelen, heb je er zeker eens zoveel Haha!

hann

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 13:25

Isapaardje schreef:
hann schreef:

Ik denk dat er heel veel onwetendheid was onder de paardenmensen een jaar geleden en zelfs nog korter. Maar juist vanwege de 'kruiskruid'acties en media aandacht de afgelopen tijd, zijn veel mensen zich steeds meer en meer bewust geworden van het gevaar van JKK.

Ik zie het in mijn eigen omgeving. Ook paardenmensen. Nooit hadden ze het over JKK, en nu zijn ze er vol van. Ineens staat het bij iedereen in het weiland, zit het in het hooi, staat het langs de bermen. Dat is niet in een jaar gekomen, het stond er al, maar nu zien mensen het pas. En willen er nu vanaf omdat men nu pas weet hoe gevaarlijk het is.

En nog zijn er ook nog net zo veel mensen (ook dierenbezitters) die denken dat het allemaal nog wel meevalt en de ophef redelijk overdreven is.

Als je over een jaar nog een keer handtekeningen zult gaan verzamelen, heb je er zeker eens zoveel Haha!

Ja, er is veel onwetenheid, maar het hele jaar was er ontzettend veel media aandacht, ook in de winter; in veel paardenbladen, dagbladen, radio (ook landelijk) en televisie. Ook is er op zowat alle (paarden)forums over geschreven en hebben we heel veel mensen/instanties per mail aangeschreven of bezocht en de respons richting petitie was minimaal. Veel mensen schijnen kruiskruidinfo en kruiskruidforum zelfs nog steeds niet te vinden, ondanks voortdurende herhaling. Dankzij de actie is er veel aandacht aan JKK besteed en zijn meer mensen zich er bewust van geworden.

Maar toen we de handtekeningen nodig hadden was het moeilijk om medewerking te krijgen. Nu iedereen het weer ziet groeien en bloeien wordt iedereen weer wakker uit een winterslaap en ziet iedereen schijnbaar het probleem weer. Weet je wat ik er van vind; ik vind het schijnheilig.
Nu zien de mensen het weer en gaan ze zich weer druk maken.

En dan heb je ook de groep die zich nog steeds niet druk maakt, want ze eten het toch niet in de wei of het staat niet bij mij in de wei, dus ik hoef me niet druk te maken. Maar die hoor je nu ook niet roepen, die roepen helemaal niet.

Mij valt het igg erg tegen.

Hanneke

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 19:52

Het valt mij ook tegen hoor. Ik heb vorig jaar ook nogal wat folders verspreid en ik merk nu dat bij diezelfde personen het JKK lekker staat te groeien en bloeien in de wei. Dan krab ik me ook even achter mijn oor. Huilen

Om over onze gemeente nog maar te zwijgen met hun graasexperts in de begrazingsgebieden plaatsen .... dat is ook achter de feiten aanlopen.
Ze weten dus wel dat er wat fout is (anders hoef je ook niet een zgn. graasexpert tussen de koeien en de paarden te zetten), maar ze doen er in feite niets aan (want het JKK groeit weelderig en in de winter was alles vertrapt, verpulverd en waarschijnlijk opgegeten) ... ja die graasexpert zal misschien een A4-tje hebben ingeleverd bij de betreffende ambtenaar. ... of niet ... niemand schijnt het te weten overigens.

Het is bij velen een beetje je kop in het zand steken.

Ik kreeg zelfs al vragen van mensen of ik wist hoeveel paarden er dan al daadwerkelijk, bewezen, in mijn omgeving aan JKK waren overleden ...
Dat antwoord moest ik schuldig blijven en hun antwoord was; nou dan valt het nog wel mee he met dat plantje.

Daar sta je dan met je goede gedrag ... en ondertussen heb ik al weer 2 hooivelden waar JKK in stond gepakt zien worden voor veevoeder. Boos!

Collane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 20:49

Isapaardje schreef:

Ik kreeg zelfs al vragen van mensen of ik wist hoeveel paarden er dan al daadwerkelijk, bewezen, in mijn omgeving aan JKK waren overleden ...
Dat antwoord moest ik schuldig blijven en hun antwoord was; nou dan valt het nog wel mee he met dat plantje.

Daar sta je dan met je goede gedrag ... en ondertussen heb ik al weer 2 hooivelden waar JKK in stond gepakt zien worden voor veevoeder. Boos!

Voor slachtoffer die de pers haalden http://www.kruiskruidforum.nl/forum/viewtopic.php?t=340
Of moet het écht persé alleen maar om hun eigen omgeving gaan? Knipoog

Collane

hann

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 13:32

@ Isapaardje; helaas moet ik die ervaring met je delen Ingrid.
Mensen blijven heel naïef.

Hanneke

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 21:07

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 23:32

handige folder!
(pc liep er wel bijna door vast maja Tong uitsteken )
Maar alle kruis kruiden zijn zo giftig als JKK?
Of niet?