Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
russel schreef:Wat heerlijk dat er nu gediscussieerd wordt of het onderzoek wel betrouwbaar is en op waarheid berust.
Zazoo schreef:aan de mijne merk ik niet veel verschil. tuurlijk heeft ze het lekkerder op de wei maar ze is niet ineens vrolijker. wie weet dit jaar? vorig jaar stond ze ook in r uppie en was lekker chaggie tegen andere paarden. op stal is ze ook chaggie. een ander paard moet niet te dicht in de buurt komen en zeker niet naar haar eten kijken.
MissJ schreef:Wendy schreef:Klopt, maar als er dan in een discussie wordt gevraagd om bewijs: een onderzoek als dit is gewoon een duidelijk bewijs dat het ook daadwerkelijk zo is
euh, niet dus.
Een onderzoek is nooit perfect, er zitten altijd onvolkomendheden in.
Daarom worden er altijd duplicatiestudies gedaan.
Arabesk schreef:MissJ schreef:euh, niet dus.
Een onderzoek is nooit perfect, er zitten altijd onvolkomendheden in.
Daarom worden er altijd duplicatiestudies gedaan.
nou dan neem ik ook maar meteen ontslag
als uitkomsten van promotieonderzoeken niet als betrouwbaar worden gezien, kunnen we allemaal wel ophouden!
Hallo! Het is wel VIER JAAR lang onderzoek doen hoor, niet in je eentje, maar experts kijken met je mee. Je kan niet zomaar met l ulkoek aankomen, het onderzoek moet ook echt degelijk opgezet zijn, anders haal je de eindstreep echt niet!
Paarden op stal die drie blinde muren hebben en met tralies uitkijken op een andere blinde muur, IS dierenmishandeling!
Fronton schreef:Amulet, dus je bent nu gewoon goedkoper uit, met je paard op de wei?
Zazoo schreef:aan de mijne merk ik niet veel verschil. tuurlijk heeft ze het lekkerder op de wei maar ze is niet ineens vrolijker. wie weet dit jaar? vorig jaar stond ze ook in r uppie en was lekker chaggie tegen andere paarden. op stal is ze ook chaggie. een ander paard moet niet te dicht in de buurt komen en zeker niet naar haar eten kijken.
Arabesk schreef:
Paarden op stal die drie blinde muren hebben en met tralies uitkijken op een andere blinde muur, IS dierenmishandeling!
Onze gevangenen hebben het beter!!!! bemoeial schreef:Tuurlijk is dit niet echt spannend nieuws. Mijn merrie is bijzonder angstig als ze een paard hoort maar 'm niet kan zien (dichte box) daarom heeft ze een open box. Bovendien was de hengstigheid volledig vestoord in een gesloten box. MAAR wat leuk in de wei, gezellig samen en geen problemen betreft, isnie helemaal waar. Elke zomer staat mijn paard in de wei (inde winter mag nou eenmaal niet van de wei-baas). Ik heb al torenhoge rekeningen verzameld van weide ongevallen (vaste kudde, geen verloop). Elk jaar wordt ze in elkaar gemept ivm gebrek aan dominantie, en vorig jaar heb ik zelfs gevreest voor een ernstig blijvende blessure, gelukkig heb ik een fantastische dierenarts (die het ook somber inzag) en loopt ze nog gewoon in de sport. Daarnaast wil ze absoluut niet heel de dag in de wei (gaat bij het hek staan) omdat ze niet durft te gaan liggen tussen haar soortgenoten en normaal de halve dag ligt te pitten. Zodra ze dan op stal komt stort ze neer en is niet meer aanspreekbaar voor een aantal uur. Dus heb ik nu een een te veel gedomesticeerd paard of herkennen mensen dit.
Ann schreef:Fronton schreef:Amulet, dus je bent nu gewoon goedkoper uit, met je paard op de wei?
Wat een denigrerende opmerking.
Gaat dat nu de nieuwe drogreden worden om mensen aan te vallen die er voor kiezen/ in de positie zijn hun paarden 24/7 buiten te hebben staan?
Zegt wel weer iets over de persoon waarmee gediscusseerd wordt.
Sjoert schreef:joyce B schreef:Ik denk dat de echte paardenliefhebbers niets nieuws horen. ...
Ik vind het nogal wat om te zeggen dat mensen die hun paard op stal laten staan of alleen op de wei zetten, geen echte paardenliefhebbers zijn.
Verder: onderzoek of niet.. volgens mij weet iedereen zo ongeveer wel dat paarden zich in een groep beter voelen dan alleen.
Sjoert schreef:Amulet, zo kan het wel weer. Die opmerking draagt niets bij aan de discussie.
Mies7 schreef:Met dat vechten valt het overigens wel mee hoor... Meestal passen paarden wel op, in het wild zijn ze namelijk verloren als ze ernstig gewond raken.
Tuurlijk zullen ze wel eens een schram oplopen maar als de paarden voldoende vluchtmogelijkheden hebben en de kudde niet te groot is (max. 7 paarden) dan levert het houden van paarden in kuddeverband meestal geen problemen op.
joyce B schreef:Zeg ik dat dan?
Ik zeg dat de echte liefhebbers niets nieuws horen, ik beweer niet dat elk mens dat zijn paard alleen in de wei zet, geen liefhebber is, maar vaak is het wel het eigen belang dat boven het sociale belang van het paard gesteld wordt, als iemand met de kennis van sociaal gedrag van paarden, er toch voor kiest zijn paard alleen te houden.
Ook Bonfire heeft een weide maatje, een shetlander...
mylittlejoy schreef:Even uit nieuwsgierigheid: elk mens dat zijn paard op stal houdt, is dus geen liefhebber?
Ik hou mijn paard op stal, maar ze heeft elke dag haar kroeluurtje met haar maatje. Niet op de wei, maar los in de bak of tijdens het poetsen (we hebben een afgeloten ruimte waar we altijd staan te poetsen en daar banjeren ze los rond). En ik zie aan mijn paard dat ze dat fijn vindt. Zeker nu ze niet zoveel beleeft door haar blessure (we zijn in de opbouwfase), hangt ze extra veel aan het contact met haar maatje. Ik denk ook zeker dat dat onderzoek een zekere kern van waarheid bevat, maar het sociale contact hoeft in mijn ogen niet samen te hangen met weidegang.
Citaat:Paarden die het grootste deel van de dag op stal staan zonder fysiek sociaal contact met soortgenoten, zitten minder lekker in hun vel dan paarden die dat wel hebben. Dat toonde Machteld van Dierendonck aan tijdens haar promotieonderzoek aan de Faculteit der Diergeneeskunde in Utrecht.
Ann schreef:Fronton schreef:Amulet, dus je bent nu gewoon goedkoper uit, met je paard op de wei?
Wat een denigrerende opmerking.
Gaat dat nu de nieuwe drogreden worden om mensen aan te vallen die er voor kiezen/ in de positie zijn hun paarden 24/7 buiten te hebben staan?
randalinpony schreef:Waar was Sjoert toen Fronton deze opmerking plaatste?
Vond het meteen al een ongepaste opmerking, zonder enige waarde in de discussie. Ik geloof dat Sjoert en ik een héél ander idee hebben van 'persoonlijk' worden.
Nee hoor.
Opkomen voor degene die het meest persoonlijk wordt..........het zal niet de eerste keer zijn. IK zal me verder niet meer met deze discussie bezighouden. Citaat:Discussie gaat weer totaal voorbij aan het onderwerp het gaat niet over weide het gaat over solciaal contact met soortgenoten.
Dat is een open deur, daar hoeft niemand met een beetje paardenverstand verschil van mening over te hebben