Paarden zijn beter af met elkaar

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zazoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 10:43

aan de mijne merk ik niet veel verschil. tuurlijk heeft ze het lekkerder op de wei maar ze is niet ineens vrolijker. wie weet dit jaar? vorig jaar stond ze ook in r uppie en was lekker chaggie tegen andere paarden. op stal is ze ook chaggie. een ander paard moet niet te dicht in de buurt komen en zeker niet naar haar eten kijken.

Eefje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 10:53

Ten eerste vindt ik iets "weten" of dat wordt aangetoond door een degelijk onderzoek wel 2 verschillende dingen! Ik kan geen oordeel geven over het onderzoek zelf want daar ben ik niet bij geweest maar ik neem maar aan dat het onder de juiste omstandigheden en voorwaarden is uitgevoerd! Ten tweede denk ik dat iedereen het beste (op een paar onverlaten daargelaten) voor heeft voor zijn/haar paard, op stal of op het land!!!!
Mijn paardje heeft, heb ik me laten vertellen zijn hele leven op stal gestaan todat hij bij de vorige eigenaresse naar buiten mocht, dat was nogal een belevenis (en eng) voor hem, heeft daar aan moeten wennen! Bij mij aangekomen ging hij bijna gelijk 24 uur per dag naar buiten en naar binnen gaan vond hij niet zo'n goed idee meer!!!
Tja, het is ook maar net of je weidegang voor handen hebt!!!!

ellenlouise

Re: Paarden zijn beter af met elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 10:56

russel schreef:
Wat heerlijk dat er nu gediscussieerd wordt of het onderzoek wel betrouwbaar is en op waarheid berust.

Hahaha inderdaad! In het vorige topic (weet even de naam niet meer) wilden de 'tegenhangers' bewijs zien. Nu is er een onderzoek en nu is dat weer onderwerp van discussie.

Voor mij was het al lang duidelijk. Geen onderzoek voor nodig

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 10:57

Zazoo schreef:
aan de mijne merk ik niet veel verschil. tuurlijk heeft ze het lekkerder op de wei maar ze is niet ineens vrolijker. wie weet dit jaar? vorig jaar stond ze ook in r uppie en was lekker chaggie tegen andere paarden. op stal is ze ook chaggie. een ander paard moet niet te dicht in de buurt komen en zeker niet naar haar eten kijken.

Heb je enig idee waarom je paard zo chaggie is??

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 11:09

MissJ schreef:
Wendy schreef:
Klopt, maar als er dan in een discussie wordt gevraagd om bewijs: een onderzoek als dit is gewoon een duidelijk bewijs dat het ook daadwerkelijk zo is

euh, niet dus.
Een onderzoek is nooit perfect, er zitten altijd onvolkomendheden in.
Daarom worden er altijd duplicatiestudies gedaan.

nou dan neem ik ook maar meteen ontslag
als uitkomsten van promotieonderzoeken niet als betrouwbaar worden gezien, kunnen we allemaal wel ophouden!

Hallo! Het is wel VIER JAAR lang onderzoek doen hoor, niet in je eentje, maar experts kijken met je mee. Je kan niet zomaar met l ulkoek aankomen, het onderzoek moet ook echt degelijk opgezet zijn, anders haal je de eindstreep echt niet!

Paarden op stal die drie blinde muren hebben en met tralies uitkijken op een andere blinde muur, IS dierenmishandeling!

Fronton

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 11:20

Arabesk schreef:
MissJ schreef:
euh, niet dus.
Een onderzoek is nooit perfect, er zitten altijd onvolkomendheden in.
Daarom worden er altijd duplicatiestudies gedaan.

nou dan neem ik ook maar meteen ontslag
als uitkomsten van promotieonderzoeken niet als betrouwbaar worden gezien, kunnen we allemaal wel ophouden!

Hallo! Het is wel VIER JAAR lang onderzoek doen hoor, niet in je eentje, maar experts kijken met je mee. Je kan niet zomaar met l ulkoek aankomen, het onderzoek moet ook echt degelijk opgezet zijn, anders haal je de eindstreep echt niet!

Paarden op stal die drie blinde muren hebben en met tralies uitkijken op een andere blinde muur, IS dierenmishandeling!

Is dat de conclusie van dit onderzoek?

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 11:24

nee dat is mijn mening

Ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 12:05

Fronton schreef:
Amulet, dus je bent nu gewoon goedkoper uit, met je paard op de wei?

Wat een denigrerende opmerking.

Gaat dat nu de nieuwe drogreden worden om mensen aan te vallen die er voor kiezen/ in de positie zijn hun paarden 24/7 buiten te hebben staan?

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 12:11

Wat een uitkomst zeg, dat hadden we niet verwacht. Wel fijn dat iemand die er 4 jaar goed naar gekeken heeft tot dezelfde uitkomst komt..

Voor mij is het grootste voorbeeld mijn 1e pony. Van een nukkig, ongelukkig stalpaard, is ze een vrolijke weide pony geworden!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 13:01

Zazoo schreef:

He Zazoo, zit ze misschien toch niet lekker in haar velletje, misschien iets anders aan de hand, kan een klein tekortje zijn van iets of hengstigheidprobleempjes. Paarden zijn van nature niet sjaggie, moet altijd een reden voor zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 13:03

Arabesk schreef:

Hoe kom je daar nu bij??? Onze gevangenen hebben het beter!!!!

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 16:27

bemoeial schreef:
Tuurlijk is dit niet echt spannend nieuws. Mijn merrie is bijzonder angstig als ze een paard hoort maar 'm niet kan zien (dichte box) daarom heeft ze een open box. Bovendien was de hengstigheid volledig vestoord in een gesloten box. MAAR wat leuk in de wei, gezellig samen en geen problemen betreft, isnie helemaal waar. Elke zomer staat mijn paard in de wei (inde winter mag nou eenmaal niet van de wei-baas). Ik heb al torenhoge rekeningen verzameld van weide ongevallen (vaste kudde, geen verloop). Elk jaar wordt ze in elkaar gemept ivm gebrek aan dominantie, en vorig jaar heb ik zelfs gevreest voor een ernstig blijvende blessure, gelukkig heb ik een fantastische dierenarts (die het ook somber inzag) en loopt ze nog gewoon in de sport. Daarnaast wil ze absoluut niet heel de dag in de wei (gaat bij het hek staan) omdat ze niet durft te gaan liggen tussen haar soortgenoten en normaal de halve dag ligt te pitten. Zodra ze dan op stal komt stort ze neer en is niet meer aanspreekbaar voor een aantal uur. Dus heb ik nu een een te veel gedomesticeerd paard of herkennen mensen dit.

Voor mij heel herkenbaar. Bij mijn pony is dit ook zo als ik hem in de groep zet in de paddock. Maar dit komt omdat hij blind is aan 1 oog. Hij kan dus niet goed zien en dus ook de paardentaal niet meer. Voorbeeld: hoger in rang paard komt eraan, doet oren in de nek en dan zou mijn pony weg moeten gaan. Dit doet hij dan niet omdat hij het niet ziet. Gevolg: krijgt klappen.
In de wei gaat het wel omdat die groot is en hij helemaal aan de andere kant gaat staan. Hij wil absoluut geen andere paarden bij hem in de buurt hebben. ZOdra er een paard aankomt rent hij gelijk weg. Hij staat (in de winter)op zijn eigen stuk met stal die pal aan de paddock van de andere paarden grenst. Dus als hij toch contact wil dan kan dat.

Mijn andere 2 jonge paarden staan wel 24/7 buiten en komen alleen een poosje binnen om te eten.

Amulet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 20:02

Ann schreef:
Fronton schreef:

Gaat dat nu de nieuwe drogreden worden om mensen aan te vallen die er voor kiezen/ in de positie zijn hun paarden 24/7 buiten te hebben staan?

Bij gebrek aan betere argumenten kun je inderdaad weinig anders dan mensen persoonlijk aanvallen. Zegt wel weer iets over de persoon waarmee gediscusseerd wordt.

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 20:04

Amulet, zo kan het wel weer. Die opmerking draagt niets bij aan de discussie.

joyce B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 20:39

Sjoert schreef:
joyce B schreef:
Ik denk dat de echte paardenliefhebbers niets nieuws horen. ...

Ik vind het nogal wat om te zeggen dat mensen die hun paard op stal laten staan of alleen op de wei zetten, geen echte paardenliefhebbers zijn.

Verder: onderzoek of niet.. volgens mij weet iedereen zo ongeveer wel dat paarden zich in een groep beter voelen dan alleen.

Zeg ik dat dan?
Ik zeg dat de echte liefhebbers niets nieuws horen, ik beweer niet dat elk mens dat zijn paard alleen in de wei zet, geen liefhebber is, maar vaak is het wel het eigen belang dat boven het sociale belang van het paard gesteld wordt, als iemand met de kennis van sociaal gedrag van paarden, er toch voor kiest zijn paard alleen te houden.
Ook Bonfire heeft een weide maatje, een shetlander...

En even als reactie op MissJ: Ook bij ruimtegebrek kun je je paard elke dag een aantal uren paard laten zijn als de mogelijkheid wordt geboden voor weidegang in 2 tallen of kleine groepjes paarden die goed samen kunnen, of vaste paddockgroepjes. Dan kunnen ze in elk geval een deel van de dag lekker vrij samen met andere paarden doen waar ze zin in hebben... Als die ruimte er niet is op een stal, zou ik mijn paard er liever niet hebben staan...

Logisch dat je rangorde gevechten zoveel mogelijk uit de weg gaat om schade aan je dure sportpaard te voorkomen, maar er is een grote middenweg tussen solitair houden en 24 uur per dag op het land in een grote kudde ze alles zelf uit laten knokken...

Mies7

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 20:41

Met dat vechten valt het overigens wel mee hoor... Meestal passen paarden wel op, in het wild zijn ze namelijk verloren als ze ernstig gewond raken.
Tuurlijk zullen ze wel eens een schram oplopen maar als de paarden voldoende vluchtmogelijkheden hebben en de kudde niet te groot is (max. 7 paarden) dan levert het houden van paarden in kuddeverband meestal geen problemen op.

Ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 20:55

Sjoert schreef:
Amulet, zo kan het wel weer. Die opmerking draagt niets bij aan de discussie.

Hmm, kijk je ook even naar de toon van de berichten waarop Amulet heel netjes en uitgebreid heeft geantwoord? Die toon staat ook niet garant voor een blijf-aardig-voor-elkaar discussie, ook al is het misschien on-topic

Esther

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 22:26

Mies7 schreef:
Met dat vechten valt het overigens wel mee hoor... Meestal passen paarden wel op, in het wild zijn ze namelijk verloren als ze ernstig gewond raken.
Tuurlijk zullen ze wel eens een schram oplopen maar als de paarden voldoende vluchtmogelijkheden hebben en de kudde niet te groot is (max. 7 paarden) dan levert het houden van paarden in kuddeverband meestal geen problemen op.

Bij ons lopen meer dan 30 paarden bij elkaar, dit levert ook geen problemen op. Ze hebben dan ook voldoende ruimte om elkaar te ontlopen.
Vechtpartijen zijn er heel sporadisch. Er zijn alleen wat ruinen die nogal speels zijn, die van mij is ook een jaar spelen aan het inhalen geloof ik...

Ik heb bij mijn vorige paard en mijn huidige paard gezien wat het verschil is tussen constant op stal zonder contact met anderen en wel contact met soortgenoten en in de wei lopen. Van het contact met anderen en het lekker kunnen spelen met anderen worden ze toch echt wel een stuk vrolijker.

mylittlejoy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 08:40

joyce B schreef:
Zeg ik dat dan?
Ik zeg dat de echte liefhebbers niets nieuws horen, ik beweer niet dat elk mens dat zijn paard alleen in de wei zet, geen liefhebber is, maar vaak is het wel het eigen belang dat boven het sociale belang van het paard gesteld wordt, als iemand met de kennis van sociaal gedrag van paarden, er toch voor kiest zijn paard alleen te houden.
Ook Bonfire heeft een weide maatje, een shetlander...

Even uit nieuwsgierigheid: elk mens dat zijn paard op stal houdt, is dus geen liefhebber?

Ik hou mijn paard op stal, maar ze heeft elke dag haar kroeluurtje met haar maatje. Niet op de wei, maar los in de bak of tijdens het poetsen (we hebben een afgeloten ruimte waar we altijd staan te poetsen en daar banjeren ze los rond). En ik zie aan mijn paard dat ze dat fijn vindt. Zeker nu ze niet zoveel beleeft door haar blessure (we zijn in de opbouwfase), hangt ze extra veel aan het contact met haar maatje. Ik denk ook zeker dat dat onderzoek een zekere kern van waarheid bevat, maar het sociale contact hoeft in mijn ogen niet samen te hangen met weidegang.

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 09:06

mylittlejoy schreef:
Even uit nieuwsgierigheid: elk mens dat zijn paard op stal houdt, is dus geen liefhebber?

Ik hou mijn paard op stal, maar ze heeft elke dag haar kroeluurtje met haar maatje. Niet op de wei, maar los in de bak of tijdens het poetsen (we hebben een afgeloten ruimte waar we altijd staan te poetsen en daar banjeren ze los rond). En ik zie aan mijn paard dat ze dat fijn vindt. Zeker nu ze niet zoveel beleeft door haar blessure (we zijn in de opbouwfase), hangt ze extra veel aan het contact met haar maatje. Ik denk ook zeker dat dat onderzoek een zekere kern van waarheid bevat, maar het sociale contact hoeft in mijn ogen niet samen te hangen met weidegang.

Citaat:
Paarden die het grootste deel van de dag op stal staan zonder fysiek sociaal contact met soortgenoten, zitten minder lekker in hun vel dan paarden die dat wel hebben. Dat toonde Machteld van Dierendonck aan tijdens haar promotieonderzoek aan de Faculteit der Diergeneeskunde in Utrecht.

Discussie gaat weer totaal voorbij aan het onderwerp het gaat niet over weide het gaat over solciaal contact met soortgenoten.
Dat is een open deur, daar hoeft niemand met een beetje paardenverstand verschil van mening over te hebben

randalinpony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 09:07

Ann schreef:
Fronton schreef:

Waar was Sjoert toen Fronton deze opmerking plaatste?
Vond het meteen al een ongepaste opmerking, zonder enige waarde in de discussie. Ik geloof dat Sjoert en ik een héél ander idee hebben van 'persoonlijk' worden.

Vreemd genoeg worden in deze discussie mensen die vinden dat paarden buiten moeten kunnen lopen en behoefte aan vriendjes hebben, neergezet als 'personen die iedereen die een paard op stal heeft, als dierenbeul zien'.
Slaat nergens op. Enkele van mijn paarden staan momenteel op stal. Ik geloof niet dat ze het echt slecht hebben. Ik probeer wel zoveel mogelijk mijn best te doen ze enkele uren buiten te laten lopen, en het contact met hun buren zo min mogelijk te belemmeren.
Ik besef terdege dat ik een compromis sluit tussen wat handig en noodzakelijk is, en wat wenselijk vanuit de behoeften van mijn paarden.

Is het nou zo moeilijk om toe te geven dat wij, ja, paarden opstallen, maar dat dat vanuit hun behoeften niet altijd ideaal is?

Ik snap ook niet dat mensen zich aangevallen voelen als zij wél alles doen om het hun paard naar de zin te maken.
Mar zolang er nog paarden zijn die echt 24/7 in een donker hok staan,
is het goed dat er aandacht aan dit soort misstanden geschonken wordt.
En zulke paarden zijn er maar zat. Misschien niet bij de bokkers hier, maar ik ken er helaas nog al te veel. Als onderzoeken als waar het hier om gaat, kunnen meehelpen aan overheidsbeleid dat dit soort misstanden verbiedt, en daar is uitzicht op, is er dan wat mis mee?

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 09:13

randalinpony schreef:
Waar was Sjoert toen Fronton deze opmerking plaatste?
Vond het meteen al een ongepaste opmerking, zonder enige waarde in de discussie. Ik geloof dat Sjoert en ik een héél ander idee hebben van 'persoonlijk' worden.

Nee hoor.
Ook die opmerking voegt niet veel toe aan de discussie.
Excuses. Niet gezien.

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 09:51

Ach kom op Sjoert! Dat bericht stond als een quote in het bericht van mij waar jij op gereageerd hebt! Maar goed, men leest wat ze willen lezen.......dat blijkt ook hier wel weer..... Opkomen voor degene die het meest persoonlijk wordt..........het zal niet de eerste keer zijn. IK zal me verder niet meer met deze discussie bezighouden.

mylittlejoy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 09:51

Citaat:
Discussie gaat weer totaal voorbij aan het onderwerp het gaat niet over weide het gaat over solciaal contact met soortgenoten.
Dat is een open deur, daar hoeft niemand met een beetje paardenverstand verschil van mening over te hebben

Ik heb het ook over het sociaal contact, maar door verschillende mensen wordt dit meteen weer samengetrokken met wel/geen weidegang. Als je paard op stal staat, heeft hij dus geen sociaal contact, wordt door sommigen beweerd. Hier ben ik het niet mee eens.

Marieke__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 11:26

en het er wel mee eens, maar mensen die geen ruimte hebben daarvoor kunnen er ook nix aan doen ook al is het beter voor die paarden..