‘Paardrijder moet rijbewijs hebben’

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 14:14

Ik vind het grote onzin.
Een paard blijft een levend wezen. Met of zonder papiertje.
Hij/ zij kan altijd plotseling ergens van schrikken.
Ik heb vaak zat meegemaakt dat er van die idioten zijn die super hard langs me af komen scheuren, terwijl ik gebaar dat ze wat zachter moeten rijden.
Gelukkig geeft mijn paard daar niet echt om.

Die automobilisten moeten ook maar wat meer rekening houden met ruiters op de weg.
Sommige kijken echt nergens naar.
En dan heb je ook nog van die vervelende jochies op brommers ofzo die even extra hard voorbij komen crossen.. Super stoer
Ik ben echt blij dat die van mij super verkeersmak is...

Mitnait

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 14:14

LeandraTigro schreef:
Aan de ene kant vind ik het een prima idee, jonge ruiters leren hoe op de weg om te gaan met andere weggebruikers. Maar aan de andere kant: ik rijd zelf al jaren met mijn paard op de weg. En dan moet ik ineens een ruiterbewijs halen; laten zien dat ik goed kan op- en afstijgen, het voetje van het paard kan optillen en ik op het juiste been kan lichtrijden? Wat een lachertje. Echt pure geldklopperij. Paardrijden leer je niet met dat papiertje. En niemand geeft mij de garantie dat er niks gebeurt als ik dat papiertje heb. Ook al heb ik vijfduizend ruiterbewijzen, dan nog kan ik eraf vallen. En als het alleen is om mensen wegwijs te maken op de openbare weg, stel dan de regel in dat mensen zonder autorijbewijs niet meer met een paard op de weg mogen, want die hebben de regels (nog) niet geleerd. En leer automobilisten eens goed hoe om te gaan met een paard in het verkeer. Mijn paard is heel braaf op straat, maar ook die springt wel eens aan de kant als haar neus of staart er weer bijna af worden gereden ondanks mijn signaal om langzaam en met afstand te passeren.

Ik ben het hier helemaal mee eens.

yarrah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 14:16

runningkawa schreef:
Dus wat heeft zo'n papiertje voor mij dan voor meerwaarde?
Alleen maar dat ik elke 2 jaar mag dokken.

Tja,.. het zelfde geldt voor mij ik woon in het noorden van het land en mag nog overal zelfs komen. En de chaufeurs houden nog rekening met paard en ruiter. Maar ik blijf een tegenstander en ga dat papiertje never nooit halen. Het blijft geld klopperij van de KNHS/SRR die nu de CBR voor het wagentje spant om deze regel hardhandig te maken.
Stichting Recreatie Ruiter... m'n kont. Een mooie titel die iets heel iets anders suggereert dat hij in feite doet. Geld uit zijn leden trekken en op hun luie reet gaan zitten. Want zeg nu eerlijk wat heeft deze stichting nu echt voor de Recreatie ruiter gedaan?????
Als je in de Peel woont dan verwacht je toch op zijn minst dat er dan toch wel 1 route zou zijn waar je met je paard op mag bevinden? Dan verwacht je toch van zo'n stichting dat hij wel iets doet voor de recreatieruiter! Waar worden ze anders voor betaald?

Ik ben nog steeds boos ... nee,.. eigenlijk heel verdrietig

Derma

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 14:18

JoT schreef:
Prima initiatief. Ik zou het alleen nog beter vinden als er tijdens de autorijlessen / motorijlessen / bromfietstheorie / verkeerslessen op school ook wat meer aandacht voor het fenomeen 'paard op de weg'. Want heel veel ongelukken of bijna-ongelukken gebeuren door onkunde of onwil van het overige verkeer op de weg.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik denk dat wanneer er in de andere rijopleidingen wat meer aandacht aan zou worden besteed, er al een boel zou verbeteren. Hoe vaak ik wel niet idiote dingen heb meegemaakt te paard door andere weggebruikers...
Zowiezo is dee algemene kennis over paarden niet erg hoog. Terwijl iedereen weet dat een hond kan bijten, denkt niemand er over na dat als je achter een paard gaat fietsen je wel eens een mooie afdruk op je voorhoofd kan krijgen.
Ik heb geen ruiterbewijs maar ik weet wel hoe ik me moet gedragen in het verkeer en kan meestal de situaties wel goed opvangen. Er kan altijd een keer komen dat me dat niet lukt en dat er iets ernstigs gebeurt, maar daar helpt geen rijbewijs tegen. Paarden zijn nu eenmaal niet voorspelbaar.
Ik zou het goed vinden als kinderen wel een soort rij/ruiterbewijs moeten halen voor ze de straat op gaan met paarden. Kinderen hebben toch iets minder verantwoordelijkheidsgevoel en zijn sneller afgeleid, zien gevaar misschien niet zo snel etc. Tenminste dat herinner ik me nog van toen ik zelf als kind met mijn pony langs de weg ging.
Maar dan moet er wel een goede cursus komen waar ze ook echt wat van opsteken en niet een flutpapiertje die je krijgt terwijl je nog niet eens kan opzadelen.
wbt jonge paarden, ik zou niet weten hoe ik die verkeersmak krijg zonder de straat op te gaan. Je verbied kinderen toch ook niet te fietsen omdat ze de regels nog niet kennen? Die gaan ook onder begeleiding. Mijn jonge paarden ook: onder begeleiding van mij

LadyVal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 14:19

straks komen ze ook nog met een theorie examen..
dom allemaal.
dat zo'n ding je ook nog dekt voor bepaalde dingen snap ik al helemaal niet.
het blijft toch je eigen verantwoording als je een paard mee neemt wat niet verkeersmak is?
ik heb nog nooit zo'n ding gehad, maar heb wel mensen meegemaakt die 'm in het verleden hebben gehaald,
en voor geen meter konden rijden..
zo'n papiertje zegt voor mij niets.
ik ga pas zo'n papiertje halen als ze het hier mogelijk maken om buitenritten te maken,
want hier hebben we inderdaad ook geen enkel ruiterpad!
vandaar dat iedereen link langs de weg rijd.

LeandraTigro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 14:20

Pas vanaf 18 jaar met je paard de straat op mogen, vind ik een prima regel. Dan heb je meteen al die onverantwoordelijke penny-meisjes die met hun pony helemaal niet op straat thuis horen omdat ze niet eens weten dat verkeer van rechts voorrang heeft, van de straat af. Een ruiterbewijs verplicht stellen vind ik dan prima als ze dat inderdaad net als bij de brommer doen, alleen diegenen die vanaf nu 18 jaar gaan worden.

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 14:20

Er zijn hier in de buurt genoeg routes waar je zonder RB mag rijdne, volgens mij overal zelfs, dus heeft het hélémaal geen toegevoegde waarde voor mij......

Maar ach, het zou niet gek zijn als ze de rijvaardigheid testen. Maar ik zou het dan eerder doen op een manier zoals het nu bijv. met springen moet, eerst moet je een winstpunt in het B hebben. Ik weet het, ok het zegt niet veel, maar toch. Dat is iets en het kost niet te veel geld....

minka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 14:21

Ik las in de krant dat het examen 55 euro zou gaan kosten, zou het hier dan letterlijk alleen gaan om het examen, want volgens mij is een nogmaal ruiterbewijs een stuk prijziger...

Michelle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 14:22

op de site van www.ruiterbewijs.nl staan ook die prijzen vermeld en daar staat ook dat bedrag.

g0otje

Re: ‘Paardrijder moet rijbewijs hebben’

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 14:23

ik vond het examen van het ruiterbewijs erg weinig voorstellen, maargoed ik ben gelukkig al in het bezit ervan.
En oja nog zoiets om het te verlengen moet je er om het 2 jaar voor betalen!!
En ongelukken met paarden gebeuren er toch wel, het zijn immers dieren die heel onverwacht kunnen reageren dit heb je met een auto niet!!!

Ik vind het belangrijker dat een cap verplicht wordt gesteld in het verkeer, maargoed dat is mijn mening!!

Owja en voor het ruiterbewijs is een theoriexamen ook verplicht.

Ik vind ook dat verantwoordelijkheid niets met leeftijd te maken heeft.
Ik ken kinderen die verantwoordelijker met hun pony omgaan dan menig volwassenen!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 14:24

op de site van SRR is het ook 55,-

dan kunnen we het nu nog beter halen, voordat het 150 wordt.

Maar dan wel zeker weten dat ze dit gaan verplichten, want de SRR roept het al 20 jaar...

VillaNeusjes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 14:25

ik ben het er mee eens, zeker omdat een paard een levend dier is. tuurlijk is het onberekenbaar, maar imo gaat het erom dat je als bestuurder van een paard de verkeersregels moet weten en ook hoe je je moet gedraagen in het verkeer. zeker voor de jeugdigen ruiters onder ons die het rijbewijs nog niet hebben. ik zie het vaak genoeg gebeuren dat het fout gaat.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 14:28

Als je het hele artikle leest (zie hier onder) lees je dat het gaat om je ruiterbewijs.
Ik denk dat al een redelijk aantal bokkers reeds al over een ruiterbewijs beschikken.
Ik vind het zelf een goede zaak! auto doe je toch ook examen voor? Je kan wel zeggen dat het niet nodig is, en dat je de regels wel weet.
maar als ik nou eerlijk ben en kijk naar de mensen die op mijn vorige stal stonden, dan weten heel erg veel ruiters de regels niet!
Daarbij is het niet eens zo heel erg duur, en als je zelf al veer ervarign hebt, kom je er fluitend door heen (lijkt mij)

Citaat:
Paardrijder moet rijbewijs hebben’
Van onze verslaggever

Dinsdag 14 maart 2006 - DEN HAAG – Paardrijders die met hun dier op de openbare weg willen komen, moeten in de toekomst verplicht een rijbewijs halen. Dat zou in de wet moeten worden vastgelegd.

Dat stellen de Stichting Rijvaardigheidsbewijzen Recreatieruiter (SRR) en het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR), dat praktijkexamens afneemt voor onder meer automobilisten, bromfietsers en vrachtwagenchauffeurs.

Beide partijen willen de komende maanden de kwaliteit van de examens voor ruiters en koetsiers beoordelen en in de wet laten vastleggen.

Jaarlijks gaan zevenduizend ruiters en koetsiers op voor het ruiterbewijs. Dat is niet verplicht, maar wordt door de SRR aanbevolen voor paardrijders die op de openbare weg willen komen.

Ruiters krijgen het rijbewijs als ze een theorie- en praktijkexamen met succes afleggen en ze de kennis en vaardigheid hebben om veilig op pad te gaan. In het examen worden ruiters ook getoetst op het verantwoord omgaan met dieren.

SRR en CBR willen een ruiterbewijs verplicht stellen omdat het steeds drukker op de weg wordt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 14:30

Het probleem ligt vaak niet bij de ruiter maar bij het paard...
een minder goede ruiter kan met een braaf paard veilig langs de weg, terwijl een heel goede ruiter een niet rustig en/of verkeersmak paard flink in de problemen kan komen...
ze kunnen dus beter de paarden testen dan alleen de ruiters

Verplichte verkeersopleiding voor paarden dan maar?
Eerst op besloten terrein bom/verkeers-proof maken
En vervolgens met een grote L op de jas rond laten rijden?
Onder toezicht van een instructeur?

lijkt me meer zin hebben dan iedereen een ruiterbewijs laten halen...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 14:31

De L is in Engeland wel heel normaal heb ik eens gehoord.

Alleen kan ik bij Kawa die L wel standaard op zijn kont plakken

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 14:32

Niet meer dan logisch hoor...en btw niet elke paard is het zeflde maar ook niet elke auto is het zelfde

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 14:33

runningkawa schreef:
op de site van SRR is het ook 55,-

dan kunnen we het nu nog beter halen, voordat het 150 wordt.

Maar dan wel zeker weten dat ze dit gaan verplichten, want de SRR roept het al 20 jaar...

Precies, zodra het verplicht gaat worden wordt het duurder, reken maar.

Maar zo ie zo vindt ik het raar dat mensen die een bepaald aantal punten/niveau bij springen, dressur of SGW hebben dan nog een RB moeten hebben.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 14:34

roosje84 schreef:
Niet meer dan logisch hoor...en btw niet elke paard is het zeflde maar ook niet elke auto is het zelfde

Ik durf te zweren dat ik elke auto kan besturen (berijden) maar absoluut niet elk paard.

Rare vergelijking dus...

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 14:36

Ludora schreef:
roosje84 schreef:

Ik durf te zweren dat ik elke auto kan besturen (berijden) maar absoluut niet elk paard.

Rare vergelijking dus...

Ik denk dat ze bedoelt dat elke auto wel weer anders rijdt, en dus anders in elkaar zit enzo.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 14:37

Of zou het een stunt zijn van de SRR zijn. Rond bazuinen dat de verplichting er binnenkort aan zit te komen. Zodat heel veel ruiters alsnog een ruiterbewijs gaan halen.

Sita_

Toevallig was in vanmorgen Radio 538 aan het luisteren.. En bij Edwin Evers hadden ze het er ook over..

Ik heb het hele krantenartikel niet gelezen trouwens..

Ik zelf heb mijn ruiterrijbewijs ook (al 8 jaar) maar ik kan nou niet zeggen dat ik door dat examen zoveel wijzer ben geworden.
Ok, ik weet de verkeersregels..

Maar zoals zon sidekick van Edwin evers zei.. als zo'n paard op hol slaat helpt je ruiterbewijs ook niet meer hoor.. Daar moest ik hem toch wel gelijk in geven..
Verder zeiden ze nog wat er dan verder ging komen.. Een APK voor paarden e.d.

Er is toch nog zo'n camapagne van de KNHS oid.. Weet je wat je doet als je een paard ontmoet.. Nou ik kan je zeggen dat heel veel ruiters beter weten wat ze moeten doen als ze een auto tegenkomen. Dan dat een auto een paard tegen komt..
En dan nog maar niet eens over wielrenners gesproken..
Nu hoor je ook ineens niets meer van die campagne..

Dit rijbewijs zou ook dor het CBR worden vergeven ofzo.. Nou das echt alleen maar om geld binnen te halen.
Het waait wel over, je kan nooit duizenden ruiters een rijbewijs laten halen..

Anoniem

Re:

Idd Ludora

Ik heb nooit last dat onze auto's (en dan maakt niet uit in welke ik zit) kabouters zien, schrikken van knetterende harleys of gillende kinderen.
En als ik op dat ene pedaal duw gaan ze altijd harder en dat andere pedaal altijd zachter.
En hij loopt ook nooit door mijn hulpen heen

En idd, M springen en Z dresuur geeft vast wel vrijstelling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 14:38

yarrah schreef:
Of zou het een stunt zijn van de SRR zijn. Rond bazuinen dat de verplichting er binnenkort aan zit te komen. Zodat heel veel ruiters alsnog een ruiterbewijs gaan halen.

Laat ik zeggen dat ik hier niet van zou schrikken...

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 14:42

Ik denk dat ze bedoelt dat elke auto wel weer anders rijdt, en dus anders in elkaar zit enzo.
[/quote][/quote]

Ja dat bedoel ik[/quote]

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 14:51

Ik vind het onzin! Een leeftijdsgrens vind ik wel reëel, jongere mensen die alleen onder begleiding naar buiten mogen.

Zou het nog niet zo'n probleem vinden om zo'n papiertje te halen als het examen nog wat voorstelde. Dit lijkt haast een strik diploma (oke, ik geef toe, voor kleuters een hele klus!). Ik heb geen zin om tijd en geld te steken in een voor mij waardeloos papiertje.

Laat eerst maar eens een fatsoenlijk examen in elkaar gezet worden. En eventuele vrijstelling voor mensen die op behoorlijk wedstrijd niveau rijden.