Kritiek Duitse juryleden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 01:48

Als hier een topic wordt geopend door een meisje die graag passage met haar paard wil doen, dan wordt er gezegd dat zij er nog lang niet aan toe is. En dat ze dat aan haar eigen trainster moet vragen.

Waarom wordt zoiets nu ook niet gezegd over LDR door bepaalde personen?

Ik vind dat er veel te veel zout op slakken wordt gelegd. Overal waar paarden bereden worden, worden er fouten gemaakt door (slecht) voorbeeld. Zo wilde ik vroeger als ponykind net zo rijden als mijn instructrice: zo mooi die handen hoog Want ik dacht dat het zo hoorde. Maar in de les zei ze wat anders. Zo verwarrend. Met schade en schande weet ik nu beter. Simpelweg door me niet alleen in de materie te verdiepen maar ook door ervaring op te doen en bepaalde dingen onder begeleiding te doen. Gelukkig kreeg ik ook de kans daartoe en bleef ik ook objectief. Ook al was ik het met bepaalde dingen niet eens, toch kan je er weer van leren. Helaas ontbreekt de objectiviteit bij sommige personen.

En dat is jammer... heel jammer...

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 12:55

Precies, omdat die mensen dus gewoon aan de slag gaan met hun interpretatie van een systeem waar ze niet aan toe zijn en tuurlijk vinden ze zelf dat ze het allemaal prima snappen, dat is logisch. Desondanks blijft het onverstandig. Mijn mening is dat er niks mis is met het systeem, zolang het uitgevoerd wordt door mensen die het machtig zijn. Basisruiters hebben niks te doen met het systeem als je het mij vraagt.

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 13:58

Fronton schreef:
Precies, omdat die mensen dus gewoon aan de slag gaan met hun interpretatie van een systeem waar ze niet aan toe zijn en tuurlijk vinden ze zelf dat ze het allemaal prima snappen, dat is logisch. Desondanks blijft het onverstandig. Mijn mening is dat er niks mis is met het systeem, zolang het uitgevoerd wordt door mensen die het machtig zijn. Basisruiters hebben niks te doen met het systeem als je het mij vraagt.

Maar ja, hoe wil je bepalen of iemand het systeem machtig is, of ook maar begrijpt?

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 17:53

Idd nu komen we er: net zoals je iemand niet van zijn paard kan trekken als hij in jouw ogen niet goed rijdt op klassieke wijze, zo kun je het ook niet maken om dat voor anderen te gaan bepalen bij LDR.
Jullie hebben zelf inmiddels al toegegeven dat er ook op andere manieren van rijden problemen als kissing spines, rugproblemen, aanleuningsproblemen enz. voorkomen en er is nergens bewezen dat er grotere problemen ontstaan bij verkeerd gebruik van LDR.
Je kunt dat dus niet voor anderen bepalen, iedereen heeft daarin zijn eigen verantwoordelijkheid om met de juiste begeleiding in de voor hem of haar gewenste methode zijn/haar paard op te leiden!

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 19:21

Om zeker te weten dat paarden geen schade door het rijden ondervinden, zou je rijden in het algemeen moeten afschaffen.

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 21:53

Groot gelijk Stennisje , maar da's dan toch iets voor een ander topic

HF, er zijn inderdaad heel veel andere mogelijkheden om problemen te krijgen. Dat is nog geen rede om ze niet te bespreken of bediscuseren.

Iedereen gewoon maar z'n gang laten gaan lijkt mij nou niet zo nuttig. Nieuwe zaken goed bespreken is altijd goed. Je kan wel altijd doen of er geen problemen bestaan, maar daar wordt het niet beter van.

Als iemand goed bekend is met alle feiten en dan kiest voor een bepaalde methode of techniek, dan is dat prima. Als iemand alleen de positieve zaken wil horen van een gekozen methode of techniek, dan vind ik dat niet in orde.

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 23:00

Of alleen alle negatieve wil zien...... dat is zo mogelijk nog erger.....

Er zijn richtlijnen genoeg om excessen te voorkomen, die gelden immers voor iedereen? Zo heb je bitten en sporencontrole en een hele reeks van voorwaarden waar iedereeen aan moet voldoen.
Het lijkt er nu op dat jij wilt dat voor een bepaalde groep mensen extra richtlijnen moeten komen terwijl anderen zich daar niet aan hoeven te houden omdat ze op een manier trainen die jou persoonlijk meer aanspreekt. Dat lijkt op discriminatie......

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 23:37

horseyfries schreef:

Er zijn richtlijnen genoeg om excessen te voorkomen, die gelden immers voor iedereen? Zo heb je bitten en sporencontrole en een hele reeks van voorwaarden waar iedereeen aan moet voldoen.
Het lijkt er nu op dat jij wilt dat voor een bepaalde groep mensen extra richtlijnen moeten komen terwijl anderen zich daar niet aan hoeven te houden omdat ze op een manier trainen die jou persoonlijk meer aanspreekt. Dat lijkt op discriminatie......

Gezien de titel van dit topic ben ik niet de enige met kritiek op de methode.

Richtlijnen zijn er altijd voor iedereen, niet voor een bepaalde groep. Of vind jij de wet tegen stelen discriminatie, omdat die alleen voor dieven geldt

Ik zie ook de positieve zaken van LDR hoor, vind alleen dat die alleen positief zijn voor de ruiter. Positieve zaken voor het paard heb ik nog nergens gezien. Negatieve, en potentieel negatieve zaken wel.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 23:43

Ach, de aanhouder wint....toch?

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 00:36

Als je het mij vraagt moet er meer informatie naar die keten die ook de ellende veroorzaakt, namelijk dat zooitje instructeurs die dus de verkeerde interpretatie van het systeem doorgeven. Volgens mij gaat dat ook gebeuren.

Nog maar eens even en praktijkvoorbeeld: je ziet vaak dat mensen beginnen een paard diep te stellen, onder het mom van losmaken en controle houden. Het systeem vergt echter allereerst een actief ondertredend achterbeen. Het diep stellen van een paard levert never nooit niet een actief ondertredend achterbeen op. Waarom beginnen die mensen dan toch met het diep stellen van een paard in het begin, zonder eerst het achterbeen te activeren?

Dit voorbeeld werd onlangs duidelijk gedemonstreerd door Lotje Schoots op het trainingsseminar in Deurne.

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 00:48

QQQQ schreef:
horseyfries schreef:

Gezien de titel van dit topic ben ik niet de enige met kritiek op de methode.

Richtlijnen zijn er altijd voor iedereen, niet voor een bepaalde groep. Of vind jij de wet tegen stelen discriminatie, omdat die alleen voor dieven geldt

Ik zie ook de positieve zaken van LDR hoor, vind alleen dat die alleen positief zijn voor de ruiter. Positieve zaken voor het paard heb ik nog nergens gezien. Negatieve, en potentieel negatieve zaken wel.

Positieve zaken voor het paard kun je ook pas ontdekken als je je zelf wat meer in de praktijk ervan zou verdiepen.....

De wet tegen stelen is voor iedereen! Als je meer controle wilt op LDR ruiters en niet voor iedereen, dan ben je dus aan het discrimineren ja!

Bloompje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 11:28

Fronton schreef:
Als je het mij vraagt moet er meer informatie naar die keten die ook de ellende veroorzaakt, namelijk dat zooitje instructeurs die dus de verkeerde interpretatie van het systeem doorgeven. Volgens mij gaat dat ook gebeuren.

Nog maar eens even en praktijkvoorbeeld: je ziet vaak dat mensen beginnen een paard diep te stellen, onder het mom van losmaken en controle houden. Het systeem vergt echter allereerst een actief ondertredend achterbeen. Het diep stellen van een paard levert never nooit niet een actief ondertredend achterbeen op. Waarom beginnen die mensen dan toch met het diep stellen van een paard in het begin, zonder eerst het achterbeen te activeren?

Dit voorbeeld werd onlangs duidelijk gedemonstreerd door Lotje Schoots op het trainingsseminar in Deurne.

Maar waarom dan het 'nut' van je paard zo diep af te stellen dat het met de kin op de borst moet rondlopen??? Of het systeem nou word uitgevoerd door profs of niet. Waarom streven naar een actief achterbeen als het door het LDR helemaal niet tot het dragen komt, immers loopt het dier compleet achter zijn balans aan?? Of in een driedubbele S-bocht moet lopen???

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 12:39

Bloompje schreef:
Fronton schreef:

Maar waarom dan het 'nut' van je paard zo diep af te stellen dat het met de kin op de borst moet rondlopen??? Of het systeem nou word uitgevoerd door profs of niet. Waarom streven naar een actief achterbeen als het door het LDR helemaal niet tot het dragen komt, immers loopt het dier compleet achter zijn balans aan?? Of in een driedubbele S-bocht moet lopen???

Het nut is dat het wel al die dingen verbeterd die je juist noemt dus je hebt je fout laten informeren....
Je kunt toch moeilijk gaan beweren dat Salinero niet tot dragen komt, geen balans heeft en in een driedubbele S bocht loopt?
Word nou toch eens wakker dat degenen die zo tegen zijn zelf niet presteren? Lijkt me het syndroom van "thuis ben ik altijd de beste maar de jury ziet het helemaal verkeerd"......
Tijd om voor al die mensen een cursusje "verbeter de wereld, begin bij jezelf" te organiseren?

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 12:58

horseyfries schreef:
Word nou toch eens wakker dat degenen die zo tegen zijn zelf niet presteren? Lijkt me het syndroom van "thuis ben ik altijd de beste maar de jury ziet het helemaal verkeerd"......
Tijd om voor al die mensen een cursusje "verbeter de wereld, begin bij jezelf" te organiseren?

Er zijn genoeg tegenstanders die wel presteren (tenzij jij alleen olympisch goud als presteren laat gelden).
Ook zijn er genoeg voorstanders die 0 komma niks presteren .

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 13:05

jij komt elke keer met non-argumenten op de proppen QQ

Er zijn nl ook genoeg tegenstanders die absoluut nul komma niks presteren en die lekker klassiek hun paard volledig de vernieling in rijden.

Slecht paardrijden is slecht paardrijden, of je dat nou diep doet of niet heeft er niks mee te maken.

Daarom heb ik zo'n aversie tegen de "hetze" tegen het diepe rijden. Mits goed uitgevoerd is er niks mis mee, en er zijn ontzettend veel ruiters die er mee werken en er heel goed mee uit de voeten kunnen. Ruiters die wél snappen dat ze aan de achterkant moeten beginnen, ruiters die met een gedegen raamwerk kunnen werken wat ze steeds weer individueel aan de bouw van hun diverse paarden kunnen aanpassen.

De rest (degenen die de boel de vernieling inrijden, of ze dat nou hoog of laag doen) kan gewoon niet paardrijden.

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 13:12

Laat ik even heel wel wezen dat mijn voorbeeld van de 'verkeerd-om' aanpak een voorbeeld was van wat er in de praktijk gezien wordt en geen uitleg is als hoe het zou moeten in correcte uitvoering. Iedereen die correct LDR rijdt begint altijd van achter uit en gaat dan verder met gymnastiseren, bewerken in de diepere instelling (in een notedopje); actief ondertredend achterbeen is allicht vereist.

Snap alleen niet waarom Salinero voorbeeld moet zijn voor de rest van het paardenbestand, ik denk dat alle Nederlandse paarden -/- 1 niet zo kunnen lopen en ook niet die lichaamsbeheersing hebben als Sali. En laten we wel wezen, er zijn bijna geen paarden die dat gaan kunnen, al rijd je er nog zo trouw LDR mee. LDR is geen garantie dat je paard op Sali gaat lijken in het lopen en lichaamsbeheersing. Want behalve 1 Sali is er ook maar 1 Anky.

Tja, wat is presteren? Je paard proberen degelijk af te richten en daar toch uiteindelijk steeds weer verbetering in te zien?

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 13:46

Zep schreef:
jij komt elke keer met non-argumenten op de proppen QQ.

Niet elk argument dat jij niet snapt is een non-argument

Zep schreef:
Er zijn nl ook genoeg tegenstanders die absoluut nul komma niks presteren en die lekker klassiek hun paard volledig de vernieling in rijden.

Slecht paardrijden is slecht paardrijden, of je dat nou diep doet of niet heeft er niks mee te maken.

Dat ben ik altijd al met je eens geweest.

Zep schreef:
Daarom heb ik zo'n aversie tegen de "hetze" tegen het diepe rijden. Mits goed uitgevoerd is er niks mis mee, en er zijn ontzettend veel ruiters die er mee werken en er heel goed mee uit de voeten kunnen. Ruiters die wél snappen dat ze aan de achterkant moeten beginnen, ruiters die met een gedegen raamwerk kunnen werken wat ze steeds weer individueel aan de bouw van hun diverse paarden kunnen aanpassen.

En daar is nou eenmaal nog niet iedereen het over eens. Vandaar ook de discusies tot op het hoogste niveau.

Bloompje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 14:02

quote Bloompje
[/quote]

quote Horseyfries
Het nut is dat het wel al die dingen verbeterd die je juist noemt dus je hebt je fout laten informeren....
Je kunt toch moeilijk gaan beweren dat Salinero niet tot dragen komt, geen balans heeft en in een driedubbele S bocht loopt?

-[size=18]Tijd om voor al die mensen een cursusje "verbeter de wereld, begin bij jezelf" te organiseren?
[/quote][/size]-

Juist ja.. en daar ben jij waarschijnlijk 1 van.
Het word wel weer duidelijk dat het hoog aantal prestatie-drangende lui werkelijk de pan uit stijgt, met dat soort mensen valt niet eens een normale discussie te voeren..Laat staan dat men zich opensteld en de mening van een ander enigsinds te respecteren.

NickyZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 15:44

Af en toe stel ik mijn paard ook even LDR in. Ik rijd voornamelijk klassiek, met af en toe LDR afgewisseld. Als ik dit niet doe, blijft mijn paard enigszins stijf. Als ik dit wel doe, wordt hij buigzamer en is hij soepeler. Of dit nou een A, B, C, D, E, F, G of wat voor methode dan ook is, ik heb er baat bij.

Als ik ga hardlopen rek ik mijzelf ook even op.

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 11:09

Bloompje schreef:
quote Bloompje

quote Horseyfries

-[size=18]Tijd om voor al die mensen een cursusje "verbeter de wereld, begin bij jezelf" te organiseren?

[/quote][/size]-

Juist ja.. en daar ben jij waarschijnlijk 1 van.
Het word wel weer duidelijk dat het hoog aantal prestatie-drangende lui werkelijk de pan uit stijgt, met dat soort mensen valt niet eens een normale discussie te voeren..Laat staan dat men zich opensteld en de mening van een ander enigsinds te respecteren.
[/quote]

Je kunt alleen maar respect opbrengen voor iemands mening als hij doordacht is en niet overduidelijk onzin is. Jij zegt zelf dat door LDR het achterbeen niet tot dragen komt, het dier achter zijn balans aanloopt en in een driedubbele S bocht loopt. Dus blijkbaar geldt dat volgens jou voor alle Olympische kampioenen van de afgelopen jaren want die waren allemaal LDR getraind.
En daar moet ik dan respect voor opbrengen? Het brengt hooguit een lachsalvo op....
Met prestatiedrang is trouwens niets verkeerd, het gaat er juist om dat je met LDR meer uit bepaalde paarden kan halen waardoor je net dat beetje extra krijgt wat je nodig hebt voor betere prestaties...

Weet je waar het moeilijk discussiëren mee is? Met mensen die nog nooit een hogere dressuurproef gereden hebben, geen idee hebben hoe ze passage of piaffe moeten aanleren maar wel denken dat hun mening daarover veel meer waarde heeft dan die van mensen die ervaring hebben op dat niveau.....

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 11:12

Ja maar horseyfries. Dat de olympisch kampioen zo loopt, betekent nog niet dat alle andere LDR getrainde paarden dus ook zo lopen. Dat is een beetje een bedrieglijk idee op basis waarvan heel veel mensen voor LDR kiezen terwijl ze dat beter niet konden doen. Er is maar 1 Salinero en 1 Anky.

Bloompje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 11:21

Quote horseyfries:
Je kunt alleen maar respect opbrengen voor iemands mening als hij doordacht is en niet overduidelijk onzin is. Jij zegt zelf dat door LDR het achterbeen niet tot dragen komt, het dier achter zijn balans aanloopt en in een driedubbele S bocht loopt. Dus blijkbaar geldt dat volgens jou voor alle Olympische kampioenen van de afgelopen jaren want die waren allemaal LDR getraind.

Lezen is ook een vak..

En daar moet ik dan respect voor opbrengen? Het brengt hooguit een lachsalvo op....

Met prestatiedrang is trouwens niets verkeerd, het gaat er juist om dat je met LDR meer uit bepaalde paarden kan halen waardoor je net dat beetje extra krijgt wat je nodig hebt voor betere prestaties...

Nee, voor een hoger aantal (winst)punten over-de-rug- van het paard!

Weet je waar het moeilijk discussiëren mee is? Met mensen die nog nooit een hogere dressuurproef gereden hebben, geen idee hebben hoe ze passage of piaffe moeten aanleren maar wel denken dat hun mening daarover veel meer waarde heeft dan die van mensen die ervaring hebben op dat niveau.....
[/quote]

Over arrogantie gesproken...

Bloompje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 11:39

Fronton schreef:
Ja maar horseyfries. Dat de olympisch kampioen zo loopt, betekent nog niet dat alle andere LDR getrainde paarden dus ook zo lopen. Dat is een beetje een bedrieglijk idee op basis waarvan heel veel mensen voor LDR kiezen terwijl ze dat beter niet konden doen. Er is maar 1 Salinero en 1 Anky.

Hier ben ik het inderdaad mee eens ongeacht ik het er wel of niet met deze LDR en praktijken eens ben . Er is inderdaad maar 1 Salinero en 1 Anky. En toch laten ze veelvuldig blijken -het systeem- toepasbaar te maken voor derden. Als er indeze 1 is die het goed zou uitvoeren kan/mag het dan wel geexploiteerd worden als nieuwe -rijmethode?- Daar gaat het mijnsinziens al fout, want uiteindelijk draaid het dus toch om de commercie.

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 11:43

Doe toch eerst eens je huiswerk? Wie wonnen de afgelopen decennia allemaal de olympische spelen? Hoe trainden die?

Over arrogantie gesproken....je hebt een mening over iets waar je niet eens de feiten van weet..... dat is pas arrogant!

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 11:50

Jezelf op 1 lijn zetten met Anky en andere medaillewinnaars, dat is zeker niet arrogant?