'LDR niet negatief voor dressuurpaard'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 10:45

QQQQ schreef:
Dus Tyrza, jij wilt LDR vergelijken met het gebruik van hulpteugels?

Dat zeg ik niet

Ik zeg dat de verantwoordelijkheid bij de ruiter ligt. En noem dus ook voorbeelden waaronder een slof waarbij ook een bepaalde verantwoordelijkheid bij ligt. Een kind die net kan paardrijden geef je ook geen wielsporen om.

Niet zo selektief lezen, QQQQ

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 11:20

Duh, verantwoordelijkheid ligt ALTIJD bij de ruiter. Voor Slofgebruik geldt geen verbod voor een bepaalde leeftijd. Alleen voor gebruik op het wedstrijdterrein.

Als FEI een verbod van LDR onder de 6 instelt, ligt de verantwoordelijkheid OOK bij de FEI en verbonden organen (die dan voor controle dienen te zorgen)

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 14:15

Verbod verbod.... het is een advies waar iedereen gehoor aan kan geven. Niemand kan iets verbieden.

Gwenda

Re: 'LDR niet negatief voor dressuurpaard'

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 14:56

Hallo, dit is mijn mening:

Ik denk dat mensen die zich niet kunnen beheersen de meeste schade aanrichten bij een paard.
Een paard doorvragen zodra deze aangeeft dat het niet lekker voelt. En eventueel het paard beginnen te meppen met de zweep. Daar kweek je ook nog eens angst mee bij het paard. Hoevaak je dat niet ziet op het inrijterrein bij wedstrijden. Kan ik echt niet tegen
Of een oefening tot in den treure herhalen.
Of het paard met de kin tegen de borst trekken, compleet achter de loodlijn. Daar is niets geen samenwerking te zien met je paard.
Wat is er mis met regelmatig lekker het bos in of een sprongetje te maken. Houdt je paard fris in zijn hoofd.
Dat vindt ik bij veel dressuurruiters ook bijna het grootste gevaar, dat de paarden compleet afstompen. Er is niets mis met dressuur rijden, maar bij mijn paarden merk ik dat ze een (laag) sprongetje leuker vinden, daar worden ze helemaal vrolijk van, oortjes erop. Maar veel dressuurruiters sluiten zichzelf op in de binnenbak met hun dressuuroefeningen en die paarden zien niets anders dan de 4 muren van hun stal of de bak.
En vooral als de paarden niet in de wei komen vind ik dit enorm slecht. Paarden hebben net als mensen afwisseling nodig, en buitenlucht. Ik denk dat als je paarden dit blijft onthouden nog slechter is dan dat je paard eens een keer wat teveel op de voorhand loopt of eens te rond reden wordt.

En topsport is trouwens nooit goed, voor paarden niet, maar voor niemand niet. Dat geld voor springen, dressuur en western. Er is daardoor altijd extra belasting van gewrichten en spieren en slijtage.
Maar als bij deze methode bewezen is niet schadelijk te zijn, dan is dat alleen maar een goede ontwikkeling. En Anky is zo fijngevoelig met haar paarden dat ik me echt niet kan voorstellen dat ze ook maar iets zou doen wat die paarden schade zou toebrengen.
Denk ook niet dat haar paarden dat zouden accepteren, zijn zulke boefjes

Nou, dit is mijn mening wel zo'n beetje.
Ik ben ervoor om in gedachten te houden dat als een paard iets niet wil doen je eerst de fout bij jezelf moet zoeken. Wij moeten paardvriendelijk bezig blijven.

Tess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 15:38

Amen!

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 17:41

Inderdaad Gwenda. LDR is niet voor niets een hogeschool oefening. Het hoort bij topsport en topsport is idd eigenlijk niet goed. Dat neemt niet weg dat deze paarden (en mensen) onder constante begeleiding van een DA, fysio of acupuncturist staan. Gezondheid is voor een sporter het belangrijkste goed.

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 18:40

Tyrza schreef:
LDR is niet voor niets een hogeschool oefening.

Wat zijn er opeens veel hogeschoolruiters!

@Gwenda: In Lausanne zou de conclusie zijn getrokken dat het niet bewezen is dat de paarden er schade van oplopen. Dat is behoorlijk anders dan te zeggen dat de methode bewezen is niet schadelijk te zijn.

Als die methode bewezen onschadelijk zou zijn, was die 6 jaar grens er niet aangehangen.

Die grens hangt namelijk aan geen enkele hogeschool oefening: Je mag ook op het inrijdterrein rustig je 5 jarige M-paard een beetje opwarmen met wat pasjes piaffe, als dat 'm helpt. Je zou dus géén LDR mogen gebruiken in dit stadium.

Zie de conclusies van Lausanne dus niet als een soort "vrijbrief"!

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 21:53

QQQQ schreef:
Tyrza schreef:

Zoveel zie ik er niet rijden hoor

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 19:13

Tyrza schreef:
QQQQ schreef:

Zoveel zie ik er niet rijden hoor

Als je LDR mee gaat tellen, worden het er opeens wel een héél stuk meer hoor

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 19:37

Q.......... volgens mij snap jij best wel wat Tyrza bedoeld ik heb je nooit dom gevonden en dat ben je ook niet

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 03:40

QQQQ schreef:
Tyrza schreef:

@Gwenda: In Lausanne zou de conclusie zijn getrokken dat het niet bewezen is dat de paarden er schade van oplopen. Dat is behoorlijk anders dan te zeggen dat de methode bewezen is niet schadelijk te zijn.

Als die methode bewezen onschadelijk zou zijn, was die 6 jaar grens er niet aangehangen.

Die grens hangt namelijk aan geen enkele hogeschool oefening: Je mag ook op het inrijdterrein rustig je 5 jarige M-paard een beetje opwarmen met wat pasjes piaffe, als dat 'm helpt. Je zou dus géén LDR mogen gebruiken in dit stadium.

Zie de conclusies van Lausanne dus niet als een soort "vrijbrief"!

Wat is het nut van een oefening van GP niveau voor een paard wat qua africhting (want M-niveau) er nog lang niet aan toe is? En hoe denk je die piaffe op een juiste en acceptabele manier uit te voeren???

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 13:04

Wat wordt alles weer lekker uit zijn verband getrokken zeg! Eerst is het niet goed omdat heel Nederland het na meent te moeten doen. Als dan bewezen wordt dat het niet schadelijk is en men om excessen te voorkomen er een leeftijd en een niveau op plakt (zes jaar, Z niveau) waarop je met LDR zou kunnen beginnen (let wel, kunnen, niet moeten!!) dan is het weer bewijs dat het wel schadelijk is?? Nee, het is het bewijs dat je erover na moet denken of je paard eraan toe is om het te gebruiken, dat wordt alleen nog eens extra benadrukt maar is door Sjef, Anky en anderen al heel lang verteld.

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 11:10

Bij ELKE oefening moet je nadenken of je paard eraan toe is, en voor geen enkele andere oefening is er zo'n uitspraak gedaan. Ik vind dat opvallend, ja.

Karl66: Sommige paarden (meestal zijn dit barokke types) hebben een dusdanig aanleg, dat die al vrij vroeg enkele pasjes van een acceptabele piaffe kunnen. Bij sommige helpt het om tot concentratie en/of ontspanning te komen. Perfect en expressief is de piaffe dan nog niet, maar wel rijtechnisch in orde. Kan ook aan de hand worden uitgevoerd, natuurlijk.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 16:03

Dus Q, als ik het goed begrijp heb jij er ook geen moeite mee dat een paard voor zijn 6e Z of voor zijn 7e middentour loopt, als het paard het maar aangeeft dat hij er aan toe is?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 16:49

Karl66 schreef:
Dus Q, als ik het goed begrijp heb jij er ook geen moeite mee dat een paard voor zijn 6e Z of voor zijn 7e middentour loopt, als het paard het maar aangeeft dat hij er aan toe is?

1. Dat is een héél ander onderwerp
2. "een" onderdeel van een hoger niveau reeds kunnen, is iets heel anders dan op dat hoge niveau zijn
3. Het paard kan iets wel aangeven, maar als dat niet juist wordt geïnterpreteerd (of volledig genegeerd)....sja.

Dus: Nee. Ik ben geen voorstander van het "Babies-aan-de-top-beleid".

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 22:34

Die leeftijdsgrenzen zijn net als die voor LDR ingesteld om een paard ondanks sommige eigenaren toch de tijd geven zich te ontwikkelen. Het verschil tussen LDR en bijvoorbeeld piaffe, is dat LDR niet als oefening gevraagd wordt en je dat dus niet kunt reguleren via de minimumleeftijd voor een klasse.

Maar voor LDR geldt net zo als alles bij de training van een paard, je moet er de tijd voor nemen en pas ermee aan de slag gaan als het paard er aan toe is.

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 22:37

idd Karl66
en: het moet met de juiste begeleiding/kundigheid van ruiter gebeuren

maar, dat is, zoals al vaker gezegd, met het hele paardrijden zo. Elke manier van op een paard rijden op de verkeerde manier kan schadelijk zijn.

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 11:29

Kritiek Duitse juryleden 21-2-2006

De Deutsche Richtervereinigung für Pferdeleistungsprüfungen (DRV), een organisatie waarin Duitse juryleden zich hebben verenigd, heeft de uitkomsten besproken en via een officiële mededeling laten weten er niet tevreden over te zijn. DRV-voorzitter Eckhard Wemhöner is van mening dat de FEI door gebrek aan voorbereiding een kans voorbij heeft laten gaan om kritisch om te gaan met deze omstreden methode.

Eind januari vond in Lausanne een FEI-workshop plaats over de ‘Rollkur’ of laag, rond en diep rijden, dat tegenwoordig de term ‘hyperflexie’ meekrijgt. De uitkomst van deze workshop was dat juiste hyperflexie niet ongezond is voor het paard. DRV vond dat de workshop geen resultaat heeft opgeleverd en stelt dat er geen bewijs geleverd is dat hyperflexie bijdraagt aan het gymnastiseren van het paard. De verschillende FEI-commissies konden het nut van het gebruik van deze methode niet onderbouwen, aldus de DRV.

Bron: www.dehoefslag.nl

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 00:01

Tja, toch raar als je bedenkt dat Anky meerdere olympische medailles heeft gewonnen, lijkt me toch wel een redelijk argument dat LDR niet per se slecht is en dat er zelfs hele goeie resultaten mee behaald kunnen worden. Natuurlijk weten we niet hoe hoog Anky geëindigd zou zijn zònder het LDR trainen...
Een tijdje terug was Salinero het voorbeeld van de 'Happy atlete' en was hij helemaal hot met Anky; ook Bonfire was de held van Nederland met Anky toen hij goud won en zijn laatste Kur op muziek bezorgde iedereen kippevel. Je hoorde niemand kritiek spuien op Anky's trainingsmethoden! Hoe kan het nu toch zo zijn, dat er zoveel kritiek is opeens voor hun LDR methode?! Waarom hoor ik dat nu pas? Heeft de duitse pers 'slapende honden' wakker gemaakt? Er is een wetenschappelijk onderzoek geweest. Zo'n onderzoek moet aan bepaalde criteria voldoen om 'wetenschappelijk' genoemd te mogen worden. Jullie denken toch niet dat het FEI maar wat aan kan rommelen? Dat kunnen ze zich niet permiteren. Ik zeg niet dat ik alle wijsheid in pacht heb, maar ik ben ook niet zo eigenwijs (of onsportief) dat ik een onderzoek in twijfel ga trekken, omdat mijn 'voorkeurs-conclusie' er niet uit is gekomen. Dat wilde ik even kwijt

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 11:36

Die kritieken zijn er al héél lang, maar worden vooral in Nederland nooit zo duidelijk naar voren gebracht.

Men zegt dus dat er dan wellicht geen bewijs is gepresenteerd dat het schadelijk zou zijn, maar het nut ook niet is onderbouwd. Het nut onderbouwen is belangrijk, omdat de methode een aantal belangrijke aspecten van de klassieke dressuur (waar FEI regelement op is gebaseerd) in de wind slaat.

Vergeet trouwens niet dat er ook een aantal prominente Duitse rijders zijn/waren die dit systeem toepassen. Doe het dus niet af als anti-Nederlands gezeur.

Men zegt hier ook niet persé iets over hetgeen bijv. een Anky in de ring laat zien, want daar jureren deze dames/heren ook aan mee. Dat is namelijk NIET het enige dat telt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 12:09

Ik denk dat iedereen deze website maar eens goed moet bestuderen.

http://www.hippocampus-nl.com/s2e.php?content_id=315

Ik persoonlijk ben een aahanger van de klassieke dressuur.
Op deze website zie je ook afbeeldingen van paarden in verzameling volgens de klassieke rijkunst en volgens de ,ik noem het maar even, 'Anky methode'.

Je ziet dat de achterhand er veel beter onder komt. Het paard loopt 'bergopwaarts'. Loopt opgericht met het neusje iets eruit.
Kijk je in de natuur naar paarden die zich tonen, dan lopen ze ook opgericht met het neusje iets eruit.

Heb overigens wel bewondering voor wat Anky heeft gepresteerd en geloof zeker dat ze het beste met haar paarden voor heeft. Maar sinds ik ben gaan rijden volgens de klassieke rijkunst is er toch een wereld voor mij opengegaan (die natuurlijk al heel lang bestond en zich bewezen heeft) en heeft mij visie op dingen doen veranderen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 15:36

Op Hippocampus wordt per definitie alleen maar anti LDR informatie gegeven. Op het moment dat er uit onderzoek blijkt dat het toch misschien wat genuanceerder ligt dan dat zij vindt, zijn die onderzoeken opeens niet meer representatief, in tegenstelling tot de niet wetenschappelijk onderbouwde kretologie van haar site

Bloompje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 16:49

Mijnsinziens slaat het volledige LDR of 'zo genoemde' hyperflexie kant nog wal. Mijninziens is in dat oogpunt genomen alleen al volkomen nutteloos je dier zonodig zo ver te moeten af te buigen met alle gevolgen van dien. Waarom zou dit als je al logisch denkt zoveel meerwaarde moeten geven aan de fysieke en zo ook mentale training van je paard gezien alle vooraanstaande feiten alleen al?? Deze zeer gedwongen (zie ook de het veelvuldig gebruik van alle 'hulp' cq. dwangmiddelen) manier van rijden streeft de definitie van het samenwerken in harmonie en vrijheid in zeer negatieve zin ver voorbij. En voor alle andere argumenten dit geld zeker niet alleen voor het LDR!! De tranen staan mij echt veelvuldig in de ogen!!
Echter omdat deze methode zo prominent word opghemeld door derden (en consorten) is het mijnsinziens niet meer dan gebruikelijk dat het zoveel commotie te weeg brengt en aan meerdere kanten om reactie vraagt met name door de geboekte -wedstrijd- resultaten. Door deze prominente aanwezigheid indeze krijg je deze publiciteit, je vraagt er zelf om het probleem is echter dat het maar weer eens heel duidelijk word waar het allemaal daadwerkelijk om draait... Ach, maar we winnen toch Olympische medailles??? Dat zegt uiteindelijk meer over de wedstrijd sport (de kern zou veranderd kunnen worden door een geheel andere jureering ofwel 'kijk op het geheel' openminded) dan de daadwerkelijke correcte rijkunst en alleen dat al vraagt zeer veel te wensen over om te beginnen bij meer wederzijds respect en zelfreflectie.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 22:56

De reden waarom mensen als Anky of Isabella winnen is omdat hun paarden veel losser in het lijf zijn. Lijkt mij trainingtechnisch toch een goed argument...

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 23:09

renee16 schreef:

Ik vind het meer "het gevaar" dat minder geschoolde ruiters ht gaan doen. En dan heb ik het niet over andere ruiters op hoger niveau. Maar ook veel B en L ruiters proberen dit ook.
Die (nog) niet aanvoelen wanneer het onprettig wordt voor het paard, ik denk dat heir het grote gevaar van het LDR rijden in schuilt.

Hier had ik het toevallig vanmiddag op stal nog over.
Ik denk zeker dat de top ruiters wel weten waar ze mee bezig zijn....maar oh ohhhhh...er zijn nog zo vreselijk veel leken die het dan willen nadoen met alle gevolgen van dien.