Hoefbevangenheid velde wereldkampioensmerrie Poetin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 13:05

Kuiken schreef:
Hmmm voor het slotje dan mijn mening!

Ik vond het een verschrikkelijk mooie merrie. Maar ik ben er 100 % zeker van dat de eigenaren al het mogelijke hebben gedaan voor het paardje en zeker niet over 1 nacht ijs zijn gegaan met hun beslissing.

Zou ik ook niet durven... je zult er maar door zakken.

Levy schreef:
En wie staat er nu tevreden op haar hooi te kauwen in haar stalletje, bijkomend van alle commotie rond haar "persoontje", al genietend van alle rust die er heerst, en vooral nog gaat komen.....

ik weet het ik weet het....
mag ik het zeggen????

Nistria

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 13:11

Even ontopic weer...
Wat ik denk bij Poetin is dat ze, na en tijdens de lange peesblessures, vol gepropt is met van alles om haar voor de veiling weer goed in conditie te hebben.
Dit was veel teveel tegenover de arbeid die ze moest verichten, vandaar dat ze bevangen werd.

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 13:14

We zullen het nooit te weten komen!

MotherGoose

Re: Hoefbevangenheid velde Wereldkampioen's merrie Poetin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 13:20

Echt zonde dat zo'n topmerrie zo vroeg gestorven is.

Ter informatie: Er stond een heel stuk over Poëtin in de Bit van Januari.
Daarin stond dus dat Xavier Marie, de huidige eigenaar, de merrie dus wilde inzetten als fokmerrie om vanuit zijn stoeterij Harras de Hus een impuls te geven aan de Franse fokkerij van dressuurpaarden.

Als er mensen geinteresseerd zijn in het artikel, dan wil ik het best inscannen ...

MissJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 13:23

Er stond niks in dat artikel wat niet al uitgemeten in andere bladen/op bokt heeft gestaan, toch?
*pakt Bit er even bij*

Hester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 13:32

Wacht, niet sluiten, ik heb boeiende dingen te melden

Sorry voor het verkruimelen van de speculaasjes, maar...
1: Hoefbevangenheid komt inderdaad door eiwitten, maar eiwitten die door microben (bacteriën) in de dikke darm van 't paard worden gevormd. Deze zijn een stukkie groter dan hormonen, met name de (kleine) steroïdhormonen die bij zwangerschap betrokken zijn. Het verschil in grootte bedraagt makkelijk 200/300 aminozuren, het verschil tussen een hutje en een wolkenkrabber zeg maar.
2: Wat ik uit het persbericht opmaak, is dat de merrie al de nieuwste, beste en duurste medicijnen en methoden tegen hoefbevangenheid had ondergaan, vóórdat en terwíjl het hoefbeen kantelde. Met andere woorden: ondanks de medicijnen bleef het verergeren. En daaruit maak ik weer op, dat het een aflopende zaak was, zonder kans op een pijnloos leven, niet met een paar maanden, niet met een paar jaar.
3: De merrie is bereden om commando van de curator, en voor deze malloot mogen van mij de lijfstraffen weer geherintroduceerd worden in Nederland. Maar dat hij niet veel van paarden afwist lijkt me duidelijk.
4: De merrie was bij twee maatschappijen verzekerd, waarschijnlijk bij de één voor kwaal a t/m g, en bij de ander voor kwaal i t/m z. Dikke kans dat beide kwaal h (hoefbevangenheid ) niet verzekerden omdat de merrie bij aankoop al hoefbevangen was. En dus dat er geen geld door de eigenaren gevangen gaat worden na Poëtins dood.

En verder, voor inspiratie over complottheorieën, speculaasjes en schuldigen, is er nog altijd het topic dat vlak na haar dood geopend werd: viewtopic.php?f=11&t=507732&hilit=&start=0
Laatst bijgewerkt door Hester op 26-01-06 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 14:01

Citaat:
omdat de merrie bij aankoop al hoefbevangen was.

Hoe weet je dat?

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 14:02

CGJ12 schreef:
Hoefbevangenheid en "hormonen / eiwitten" gaan niet echt samen. Het ligt wellicht voor de hand dat ze juist door het spoelen / hormonen e.d. de problemen heeft gekregen. Maar daar kan ik zo geen uitspraken over doen. Maar fokken lijkt me inderdaad uit den boze! Je hebt wel zelfkennis Sjoert.........

Ok. thanks voor de uitleg!
Zelfkennis: dat scheelt dan weer.

MissJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 14:04

Clitia schreef:
Ook al bescheur ik me om (sorry Tigger) vooral Alane, ik vind het een beetje zonde van 't topic...

Dit is de eerste en waarschijnlijk enigste keer dat deze smiley op zijn plaats is...

Overigens heb ik mijn post boven gewoon aangepast, dus even terug naar boven scrollen om te lezen

Goed uitgebreid verhaal.

Mies7

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 14:08

Clitia schreef:
Wacht, niet sluiten, ik heb boeiende dingen te melden

Sorry voor het verkruimelen van de speculaasjes, maar...

1: Hoefbevangenheid komt inderdaad door eiwitten, maar eiwitten die door microben (bacteriën) in de dikke darm van 't paard worden gevormd. Deze zijn een stukkie groter dan hormonen, met name de (kleine) steroïdhormonen die bij zwangerschap betrokken zijn. Het verschil in grootte bedraagt makkelijk 200/300 aminozuren, het verschil tussen een hutje en een wolkenkrabber zeg maar.

2: Wat ik uit het persbericht opmaak, is dat de merrie al de nieuwste, beste en duurste medicijnen en methoden tegen hoefbevangenheid had ondergaan, vóórdat en terwíjl het hoefbeen kantelde. Met andere woorden: ondanks de medicijnen bleef het verergeren. En daaruit maak ik weer op, dat het een aflopende zaak was, zonder kans op een pijnloos leven, niet met een paar maanden, niet met een paar jaar.
3: De merrie is bereden om commando van de curator, en voor deze malloot mogen van mij de lijfstraffen weer geherintroduceerd worden in Nederland. Maar dat hij niet veel van paarden afwist lijkt me duidelijk.
4: De merrie was bij twee maatschappijen verzekerd, waarschijnlijk bij de één voor kwaal a t/m g, en bij de ander voor kwaal i t/m z. Dikke kans dat beide kwaal h (hoefbevangenheid ) niet verzekerden omdat de merrie bij aankoop al hoefbevangen was. En dus dat er geen geld door de eigenaren gevangen gaat worden na Poëtins dood.

En verder, voor inspiratie over complottheorieën, speculaasjes en schuldigen, is er nog altijd het topic dat vlak na haar dood geopend werd: viewtopic.php?f=11&t=507732&hilit=&start=0

Een paard heeft eiwitten nodig voor de groei en de spieropbouw en dergelijke. Een paard krijgt niet zo zeer hoefbevangenheid van een teveel aan eiwitten, maar wel van een overmaat aan suikers (bijv. in het vroege voorjaarsgras).
Zoals eerder al genoemd werd kan hoefbevangenheid ook ontstaan door overbelasting, giftige stoffen, door sommige geneesmiddelen of infecties elders in het lichaam. Merries waarbij de nageboorte te lang blijft zitten kunnen ook hoefbevangenraken.

Als hoefbevangenheid veroorzaakt is door het voor, dan komt dit over het algemeen door een overschot aan suikers en dus niet door de eiwitten!

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 14:09

Sjoert schreef:
Ok. thanks voor de uitleg!
Zelfkennis: dat scheelt dan weer.

Misschien handig dat jij als mod je eens even wat beter verdiept in een PAARD. Je weet wel, zo'n groot dier met 4 benen en een hoofd.
....... precies ja, zo'n dier dat je kleine zusje elke zaterdag mag borstelen bij een plaatselijke vrijgezelle oude boer........

Hester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 14:10

Needje schreef:
Citaat:
omdat de merrie bij aankoop al hoefbevangen was.

Hoe weet je dat?

Ik heb het topic dat ik net linkte volledig gevolgd. Hierin is dit meerdere malen aan bod gekomen.

Korte samenvatting:
Eigenaren gingen failliet, Poëtin moest schulden betalen, Poëtin was kwijt en werd uiteindelijk in een kliniek in Duitsland gevonden, waar ze behandeld werd voor kreupelheid. Curator beval dat ze werd aangereden voor de veiling, en op die veiling heeft ze van deze laatste eigenaren de kans gekregen nog een redelijk normaal leven te krijgen.

Helaas is ze nooit de fokmerrie-op-rust geworden zoals de bedoeling was, doordat de pijn die ze aan 't been kreeg (toen de pijnstillers uitgeraakt waren, zo "humaan" was heer curator nog wel) zo hels was dat inslapen de enige menselijke keus was.

Mies7: Er werd geinsinueerd dat hoefbevangenheid verergerd zou worden door de hormonen die bij de zwangerschap vrijkomen. Daar was mijn punt 1 tegen

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 14:11

Een aantal off-topic reacties zijn gesplit.
Als men CSI wil evenaren, mag dit op de HK gedaan worden.

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 14:18

Sjoert schreef:

Kaja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 14:35

Needje schreef:
CGJ12 schreef:
Diepgaande reacties zie ik.............

Vooral die van jou weer!

Nou dat was ook mijn eerste reactie na het lezen ervan...

Sjezus zeg...

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 14:39

Sjoert schreef:
Als men CSI wil evenaren, mag dit op de HK gedaan worden.

CSI evenaren op de HK????
schiet mij maar lek maar volgens mij zit je nu geheel in het verkeerde topic...

Hebben ze nu ook al een internationaal concours hippique tijdens de HK???
Poetin was toch een merrie?

Kaja

Re: Hoefbevangenheid velde Wereldkampioen's merrie Poetin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 14:41

HK als in HuisKamer, Alane...

Niet HK als in HengstenKeuring...

Tenminste als ik wakker ben...

Nistria

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 14:45

haha, hij bedoelt in de HuisKamer neem ik aan??

monteaura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 14:49

Mag ik vragen hoe oud die merrie was?

Nistria

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 14:50

P oetin
8 is ze geworden

Aimee

Re: Hoefbevangenheid velde wereldkampioensmerrie Poetin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 16:15

Nistria, Poetin was toch echt geen KWPN-merrie hoor.... die P geeft niet haar leeftijd aan, maar de merriestam waar ze uit kwam.

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 16:18

Heel erg jammer zeg!
Helaas kunnen zulke dingen gebeuren...

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 16:26

Aimee schreef:
:+

Nistria, Poetin was toch echt geen KWPN-merrie hoor.... die P geeft niet haar leeftijd aan, maar de merriestam waar ze uit kwam.

Ja daar zat ik later ook aan te denken, wou t later nog wijzigen maar wist niet hoe dat moest

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 16:30

P o e t i n - Weltmeisterin der 6 j. Dressurpferde 2003
2006-2003 = 3 + 6 = 9... dus zou ze nu 9 zijn geworden maar was ze nog maar 8 toen ze is ingeslapen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 16:38

Precies de gemiddelde leeftijd van een sportpaard