Nieuw type hoefijzers voor paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 13:30

dry schreef:
Je hebt dan alleen ijzers om er stiften onder te doen. Want zonder stiften is het glijden veel erger dan blootsvoets.

Nou niet helemaal. Je hebt ook ijzers nodig om te kunnen glijden en met die ijzers te voorkomen dat je de pezen stuk rijdt. Bij een slidingstop horen sliding ijzers.

En verder zal de tijd leren of dit ijzer een aanvulling is of niet.

AnnemiekvM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 13:02

wrangler schreef:
de patenten zijn al rond wat betekend dat een fabriek het ijzer niet in productie mag nemen van nassau wil het ijzer door mustad hoefijzer fabriek op de markt laten zetten.

of dat in 2006 zal zijn s nog niet zeker.

er wordt al veel gewerkt met het ijzer het an door een vakbewaam hoefsmid gesmeed worden uit een lip loos hoefijzer.

prijzen iedere smid rekend ze eigen prijs i reken voor rondom hoefbeslag met het break-over ijzer vijfentachtig euro maar mij zijn ook prijzen bekend van honderdtwintig euro

gr hoefsmd melvin

Ik betaal bij ban Nassau 130 Euro. Voor breakover beslag, achter een klapijzer. Best prijzig!
Maar de vooruitgang is aanzienlijk groot.

Ik vind dat je voor jezelf moet kijken wat het beste is voor je paard. Mijn pony moet (voorlopig) op ijzers omdat hij anders niet lopen kan. Maar misschien als zijn hoef weer gezond en goed gegroeid is, dat hij zonder kan.
Tot die tijd ga ik niet in discussie om het ijzer eraf te halen.

Anoniem

Re: Nieuw type hoefijzers voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 13:22

Maar als ik het goed begrijp heeft Meike nu een hoefijzer uitgevonden dat al bestaat en waar al patent op zit?

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 13:50

Van Heel: "Mijn onderzoek is ontstaan vanuit de industrie. Mustad, producent van hoefijzers, kwam met het verzoek of de universiteit hoefbeslag kon onderzoeken. Ik heb altijd paardgereden en thuis paarden gehad dus het leek mij erg leuk om mijn hobby te combineren met mijn werk."

Op basis van haar onderzoek heeft Mustad een speciaal hoefijzer ontwikkeld, een soort sportschoen voor paarden. Deze sportschoenen zorgen ervoor dat het paard de voet vloeiender afwikkelt wat preventief kan werken op het ontstaan van overbelastingsblessures.

Beste mensen het gaat om het onderzoek niet om het ijzer!!!!!

Iedereen kan wle iets nieuws ontwikkelen of voortborduren op iets ouders. Het is echter handig als de boel wordt onderzocht voor het voor waar wordt aangenomen!!
Dat heeft meike nu dus gedaan. Wetenschappelijk!!

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 13:55

Melisjee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 13:56

oosterhoff schreef:
Beste mensen het gaat om het onderzoek niet om het ijzer!!!!!

ik denk wel dat er miss een verschil is, niet dat het alleen een onderzoek is

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 14:00

Hoefbalans

Een onderzoek naar de effecten van hoefbekappen en (orthopedisch) hoefbeslag

(dat is dus de onderzoeksvraag. waarschijnlijk is het dus voortgekomen uit een vraag vanuit de fabriek)

Blessures aan de benen vormen de meest voorkomende blessures bij paarden. De meeste van deze blessures vinden plaats in het distale gedeelte van het voorbeen. Hier komen hoge piekbelastingen voor op en rondom de structuren van de gewrichten.

Een mogelijkheid van preventie voor beenproblemen is het optimaliseren van de stand en de vorm van de paardenhoef door middel van hoef bekappen en hoefbeslag. Naast een preventief doel heeft hoefbeslag ook een therapeutische waarde. Verder wordt speciaal hoefbeslag gebruikt om de sportprestaties te verbeteren.

Het is echter een feit dat er in de afgelopen tweeduizend jaar weinig veranderd is aan het hoefbeslag. Wel komt er steeds meer bijzonder hoefbeslag op de markt. De werking van dit hoefbeslag en het effect van bekappen is nooit wetenschappelijk aangetoond. Om een goede behandeling in te kunnen stellen of goede preventieve maatregelen te kunnen nemen, is het van groot belang te weten welke effecten bekappen en diverse soorten beslag hebben op het locomotiepatroon van het paard.

Het doel van dit onderzoek is om inzicht te krijgen in hoe het paard zijn voeten gebruikt en hoe de hoefsmid hier op kan ingrijpen. Om dit doel te bereiken wordt o.a. gebruik gemaakt van een nieuw drukmeetsysteem, de Rsfootscan®. Dit systeem kan de druk onder de voet van het paard meten. Op deze wijze kunnen de landing en het afwikkelen van de voet gemeten worden. Ook kan het aangrijpingspunt van de zwaartekracht gemeten worden. In combinatie met een krachtenplatform en het ProReflex® systeem is het mogelijk om ook de stand van het been te beoordelen tijdens de verschillende fasen van de voetafwikkeling.

wrangler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 21:12

volgens mij staat er met dikke letters NIEUW TYPE HOEFIJZERS VOOR PAARDEN.

kijk feiten liegen niet en onderzoeken ook niet.

1.paarden willlen rollen bij het afzetten van hun hoeven feit.

2.van nature zal en een ronding afslijten in de hoef feit.

3.het nieuwe ijzer bevorderd het afrollen en veranderd het drukpunt feit.
4.er is nog nooit een kok gevonden die koken kon naar alle monden en zo is het ook met ijzers. er is nog nooit een ijzer gevonden dat bij elk paard zorgt voor wonderen. feit

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 21:28

wrangler schreef:
volgens mij staat er met dikke letters NIEUW TYPE HOEFIJZERS VOOR PAARDEN.

't is net hoe de journalist het zal benadrukken.

Heb je ge pb't

wrangler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 22:48

geen worden voor.

niet meer dan dit.

paard natuurlijk bekappen morgen biefstuk happen.

ik noem het hielen hakkers.

en de paarden die er wel mee geholpen zijn prima echt goed.

maar 90% is er niet mee geholpen alleen maar last.

gr hoefsmid melvin

mirza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 22:55

helemaal mee eens
hoefsmid nico

wrangler

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 23:01

mirza schreef:
helemaal mee eens
hoefsmid nico

nog iemand met verstand.

AnnemiekvM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 17:47

wrangler schreef:
mirza schreef:
helemaal mee eens
hoefsmid nico

nog iemand met verstand.

Ik sluit mij erbij aan.

farrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 14:49

wat mij opvalt op de foto is dat er een fabrieksijzer naast ligt zonder opzet. is in de vergelijkende tests wel een opzet ingemaakt? anders is het zowiezo logisch dat het nieuwe ijzer beter afrolt.
voordeel van het ijzer is mijnsinziens twee ledig:
1 paarden die niet helemaal recht op hun benen staan kunnen meer zijdelings afrollen, minder dwingend karakter
2 het ijzer is door de uitholling binnen veel lichter.
ik maak me wel zorgen omdat die uitholling helemaal naar achter doorloopt, en dus het steunoppervlakte van de verzenen verkleind.
Als ik een geschikt paard tegenkom wil ik het wel eens proberen.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 23:12

wrangler schreef:
geen worden voor.

niet meer dan dit.

paard natuurlijk bekappen morgen biefstuk happen.

ik noem het hielen hakkers.

en de paarden die er wel mee geholpen zijn prima echt goed.

maar 90% is er niet mee geholpen alleen maar last.

gr hoefsmid melvin

Wow! Wat heb ik een enorm geluk! Ik zit net bij die 10% waarbij het WEL goed gaat! Volgens mij ben je gewoon bang je baan kwijt te raken, maar als je je er eens in zou verdiepen zou je er een nieuwe broodwinning van kunnen maken, en dan een broodwinning waarbij je nog goed bezig bent ook. Ik vraag me ook af waar het op gebaseerd is: 90% die er niet bij geholpen is. Kom eens met een overtuigend onderzoek en niet zoiets slaps als: ik heb het zelf gezien.
Neem liever een voorbeeld aan Klaas Feuth, die is ook opgeleid tot hoefsmid maar is nu een natuurlijk bekapper. Hij adviseerde mij zelf om een cursus bekappen te doen. Ik heb er echt geen spijt van. Vandaag nog een pluim van de dierenarts gehad omdat de hoeven er zo goed uit zien.

Hoefsmeden doen graag alsof het ontzettend ingewikkeld is, omdat ze bang zijn hun baan kwijt te raken. Ik geef toe, als je een hoef verminkt door er een ijzer onder te rammen, dan wordt het ook ingewikkeld omdat er van alles bij komt kijken.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 23:16

ach het is maar een opleiding van 6!!! jaar............ vast allemaal weggegooit tijd en geld.

Ik heb geen hoge pet op van eendagscursisten die een hoefas zo gaan veranderen dat het dier bijna op zijn koten loopt........... of NBers die zeggen dat hko genezen kan worden.

ik ben wel voor blootsvoets overigens

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 23:30

KiWiKo schreef:
ach het is maar een opleiding van 6!!! jaar............ vast allemaal weggegooit tijd en geld.

Ik heb geen hoge pet op van eendagscursisten die een hoefas zo gaan veranderen dat het dier bijna op zijn koten loopt........... of NBers die zeggen dat hko genezen kan worden.

ik ben wel voor blootsvoets overigens

Eigenlijk is het inderdaad weggegooid geld. Veel van de opleiding gaat alleen over ijzer, smeden van ijzer, enz.
Dan gaat ook nog een groot deel van de opleiding over het oplossen van de problemen die door de ijzers ontstaan.
Dus als je de ijzers weg laat.... dan schiet het inderdaad een heel stuk op.
Zo moeilijk is dat niet. En die opleiding natuurlijk bekappen is niet in 1 dag gedaan, je mag ook nog een flink boek doorwerken.
Ben ik nu een hoefsmid? Nee, als een paard kreupel loopt, roep ik er toch echt iemand bij, dus over allerhande ziektes met betrekking tot hoeven hoef ik niet alles te weten.
En dat veranderen van de hoefas... als je de cursus gevolgd had, zou je weten dat we dat dus niet doen.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 23:34

ben jij wel eens bij de Visdonk geweest op zo een clinic avond......

wellicht moet je daar eens heen gaan............ opend misschien je ogen.

kan je van daar precies horen wat wel en niet kan MET en ZONDER ijzers

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 23:53

heb je een link o.i.d.?
Maar ik denk niet dat het uitmaakt, ik zal nooit iets gaan doen waar ik ijzers voor nodig heb, dat gaat gewoon de verkeerde kant op. Dat boeren dat vroeger deden omdat ze veel over verharde wegen moesten en niet beter wisten, daar kan ik mee leven. Maar dat we voor allerlei idiote bewegingen (sliding stop bijvoorbeeld) waar we ons paard in forceren ijzers nodig hebben is voor mij een taboe.
Ijzers komen er bij mij alleen onder als mijn paard een hoefprobleem heeft dat echt niet anders op te lossen is, maar die kans is heel klein.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 09:30