AID neemt pony’s in beslag

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

monteaura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 19:45

Ik vind t sneu, wat verstaan mensen onder verzorging? Ik bedoel, die paardjes stonden neem ik aan bij een sloot toch? Als mijn pony's kort staan, hoeven ze toch ook niet meteen te lijden, maar ik ken t verhaal niet, maar vind t sneu voor die man.

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 20:31

als je het verhaal niet kent, hoe kan je het dan sneu vinden voor die man?!?! er zijn niet voor niets pony's bij hem weggehaald, met die soepele regeltjes hier in NL wil dat zeggen dat je het aardig bont hebt gemaakt. ik heb zelf weleens gebeld, voor drie pony's die er echt niet uitzagen, niet alleen vies (dat zijn de mijne ook vaak genoeg), maar gewoon nooit verzorgd. ik heb die pony's een tijdje in de gaten gehouden, en de eigenaar gesproken, dus ik weet precies wat daar speelde. toen ik had gebeld kreeg die vent in eerste instantie alleen een proces verbaal. later kreeg ik te horen dat de pony's hem waren afgenomen. ook dit verhaal spreekt voor zich lijkt me zo...

yaiMydruPkE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 21:10

ik vind het sneu voor de pony's, als ze niet worden verzorgd...
ik wil ze wel hoor zo moeilijk lijkt het me niet pony's n beetje fatsoenlijk te verzorgen...
wel goed dat ze nu in beslag zijn genomen

xDjailo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 09:37

heel zielig voor die paardjes.. zij hebben ook niet om zo'n eigenaar gevraagd.. hoop dat ze ergens terecht komen waar ze het wel goed hebben..

Hester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 10:12

Ik snap het eigelijk niet...

Paarden zijn van meneer afgenomen, en later weer teruggegeven onder bepaalde voorwaarden. Nu zijn ze weer in beslag genomen. Je zou dan toch denken dat meneer zich niet aan de bepaalde voorwaarden heeft gehouden? Waarom bestaat er dan de kans dat meneer de paarden wéér terugkrijgt? Waarom niet zo snel mogelijk de rechter uitspraak laten doen en die beestjes doorverkopen? Scheelt een hoop kosten.

Wat ik me nog meer afvraag, is waarom de algemene inspectiedienst hierbij betrokken is. Is dit niet waar de dierenbescherming voor is?

Over het bord: ik weet niet hoe lang de plaatsers erover nagedacht hebben, maar het heeft z'n voor en nadelen. Het kan best dat die pony's nog leven door de hulp die voorbijgangers gaven. Voordeel. Ze zijn alsnog in beslag genomen, dus het zinnetje "als ze er redelijk uitzien doet de DB niets" vind ik niet echt treffend. Maar wat nou als de eigenaar inderdaad aan de andere kant de wei inkwam, en dat bord nooit gezien heeft?

Anyway, als we gaan muggenziften: eigenaar moet wel de omheining regelmatig controleren, had hij dat gedaan, zou hij het bord toch tegen moeten zijn gekomen...

Verder doet de DB hier inderdaad weinig, kijk maar eens naar animal cops houston, op animal planet. Daar worden regelmatig paarden in beslag genomen. Ik heb meerdere keren zitten kijken van "zo erg is het toch niet met ze gesteld?" maar dan bleek later dat ze onder de parasieten zaten enzo. Dat zie je niet met het blote oog, maar kan zeker tot de dood leiden. Of twee paarden die redelijk dicht bij 'n weg aan 'n ketting stonden te grazen. Zagen er helemaal niet slecht uit. Eentje had een flinke wond, die er al een tijd zat en onverzorgd leek. Dus in beslag genomen. Wat blijkt nou? Beide merries zijn hoogdrachtig. Eentje heeft die nacht nog geveuld (wat ze dus ook op de weg had kunnen doen!) de ander een week later. My point being: als de DB hier in NL eerder zou mogen ingrijpen, zou een hoop leed bespaard kunnen blijven.

bixie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 11:28

Hey,
Jullie moeten niet allemaal zo moeilijk doen over een situatie die je niet kent.
Toevallig weet ik dat de vorige eigenaar niet meer de eigenaar is van deze in beslag genomen pony's!!!!
Het bord heeft er een hele poos geleden gehangen en is direct weggehaald toen het gezien werd.
De nieuwe eigenaar heeft de pony's elke avond bix en winterwortelen gevoerd....

Dus reageer niet op iets waar je het hele verhaal niet van weet. De nieuwe eigenaar is nu wel de dupe!!!

grid

Re: AID neemt pony’s in beslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 11:36

Dat bord dat trekt idd wel aandacht

MAAR maar goed dat de man al bekend stond als "verwaarlozer" anders had men moeilijker een beslissing kunnen nemen, omdat de conditie van de dieren relatief goed was ...

eis is nog steeds de conditie ernstig te kort moet komen en er geen water of voedsel op t terrein aanwezig is (helaas is een baal verschimmeld hooi en vies water nog steeds voedsel en water ) ...

Ze zijn er mee bezig (wetten/ regels bijstellen), maar hopelijk worden de eisen snel verscherpt...

MJ_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 12:09

Clitia schreef:

Wat ik me nog meer afvraag, is waarom de algemene inspectiedienst hierbij betrokken is. Is dit niet waar de dierenbescherming voor is?

De AID heeft bevoegdheden om in beslag te nemen en bekeuringen uit te delen, de Dierenbescherming niet volgens mij, die mogen nooit dieren weghalen. AID is meer een soort politie. Zou mooi zijn als de dierenbescherming zomaar dieren in beslag kan nemen...?? Dat moet je aan 1 instantie overlaten, anders wordt het chaos!

bixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 20:58

verona schreef:
Marreke schreef:
En welke Bokker heeft deze pony's ooit echt gezien? Iedereen roept dat het zo goed is dat ze in beslag genomen zijn, maar als ik de foto bekijk zie ik twee alerte pony's die, van wat ik kan zien, goed doorvoed zijn en in een wei met een degelijke omheining staan. Niks mis mee.
De eerder in beslag genomen en gestorven pony's kunnen ook van een andere eigenaar zijn geweest en als de wei nu aan iemand anders verhuurt is is die hier de dupe van.

ik heb deze pony's in het echt gezien,bemoei me er verder niet mee,maar weet in ieder geval dat deze dieren regelmatig zonder drinken zaten,op een dijkwei staan,met heel veel onkruid,en weinig gras.zonder beschutting tegen zon en/of regen.

Ter informatie:

Deze pony's staan NIET aan een dijkweide, en hadden aan de achterzijde een stal waarvan de deur altijd open stond zodat ze daar beschutting konden vinden!!!!

bixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 21:00

kamatz schreef:
Marreke schreef:
En welke Bokker heeft deze pony's ooit echt
gezien
? Iedereen roept dat het zo goed is dat ze in beslag genomen zijn, maar als ik de foto bekijk zie ik twee alerte pony's die, van wat ik kan zien, goed doorvoed zijn en in een wei met een degelijke omheining staan. Niks mis mee.
De eerder in beslag genomen en gestorven pony's kunnen ook van een andere eigenaar zijn geweest en als de wei nu aan iemand anders verhuurt is is die hier de dupe van.

Ik woon er vlakbij en inderdaad die pony's hadden het echt slecht Er stond totaal geen voeding op deze wei en ze kregen ook niet bijgevoerd. Ook stonden ze regelmatig enkele dagen zonder water.
Die pony's die daar dood gevonden zijn waren van dezelfde eigenaar...

Maar ik vind het nog erger dat zulke mensen gewoon weer dezelfde praktijken kunnen uitvoeren. Hoe kan je zulke mensen nou hun pony's teruggeven

Weer NIEUWE info:

De ponys kregen elke dag BIX EN WORTELEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

bixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 21:04

Mexx2 schreef:
Marreke schreef:
En welke Bokker heeft deze pony's ooit echt gezien? Iedereen roept dat het zo goed is dat ze in beslag genomen zijn, maar als ik de foto bekijk zie ik twee alerte pony's die, van wat ik kan zien, goed doorvoed zijn en in een wei met een degelijke omheining staan. Niks mis mee.

IK!
ik rijd er elke dag langs!
en het is in en intriest!!
het is al de 2e keer,vorige winter stonden ze bij -8 zonder voedsel en zonder water!
1 veulen is toen overleden!
ze hebben toen,en nu weer bij ons de trailoer geleend,om die pony's daar weg te halen.
naast ons lopen ook een paar pony's van de familie van die man,en die hebbe nook al een 2e waarschuwing aan hun broek,die beestjes zien er ook niet uit!

Zie vorige 2 antwoorden!!!!
Als je op deze topic wil reageren moet je eerst weten hoe het verhaal echt is, jullie trekken allemaal makkelijke conclusies zonder ook maar IETS te weten!!

BTW de foto die in de krant is geplaatst is geen nieuwe foto.....Het bord is direct door de eigenaar weggehaald toen deze het zag!!
Kan ook wel bij veel mensen zo'n bord gaan hangen, die hun paarden ECHT NIET verzorgen...Lopen er genoeg hier in de buurt die er veeeeeeeeeeeel slechter aan toe zijn!!!!

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 21:06

Hang er een bord bij zou ik zeggen
Nee doe trouwens maar niet...

randalinpony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 23:12

bixie schreef:
Hey,
Jullie moeten niet allemaal zo moeilijk doen over een situatie die je niet kent.
Toevallig weet ik dat de vorige eigenaar niet meer de eigenaar is van deze in beslag genomen pony's!!!!
Het bord heeft er een hele poos geleden gehangen en is direct weggehaald toen het gezien werd.
De nieuwe eigenaar heeft de pony's elke avond bix en winterwortelen gevoerd....

Dus reageer niet op iets waar je het hele verhaal niet van weet. De nieuwe eigenaar is nu wel de dupe!!!

Klinkt zielig, is het niet. Bovenstaande vertelt mij in ieder geval genoeg over de eigenaardige gang van zaken in het voorjaar. Ik ga mijn mening over je reacties hier PM-en, dit wordt persoonlijk.

(Ik geloof dat Bixie en ik bekenden zijn, en wil dit iets discreter dan per forum afhandelen. Wie meer over dit geval wil weten kan mij PM-en.)

bixie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 10:25

Ik denk niet dat ze jouw moeten PM-en erover. Tenslotte weet jij er niks van, en doe je net alsof je alles weet (gewoonlijk voor jou dus)
Misschien kunnen ze je PM-en over hoe jij zelf met je paarden omgaat;)

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 10:50

Het wordt hier steeds gezelliger...

Valina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 13:13

Bixie reageert alsof zij zelf aangevallen wordt.

Maar Bixie, als jij iets leest in de krant, dan neem je het over het algemeen toch ook voor waarheid aan?
Of ga je alle berichten die je leest eerst checken?
Lijkt me vrijwel onmogelijk.

Deze conclusies worden getrokken n.a.v. hetgeen in het bericht stond en dan kun je mijn inziens niemand iets kwalijk nemen, toch?

Hester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 14:08

Ik weet niet hoor, maar ik heb nou 4 mensen gehoord die de pony's persoonlijk kennen, en slechts 1 daarvan vindt de inbeslagname onterecht.

Nou weet ik uit ervaring dat pony's niet zomaar in beslag worden genomen. Dus lieve Bixie, misschien heb jij 't nu over andere pony's?

Kranten willen ook nog wel eens ongelijk hebben, maar dat is zo af en toe dat ik best aan wil nemen wat ze zeggen hoor. Net zoals ik dit best aan wil nemen. Nogmaals: zo snel handelt de AID niet. 't Zou mooi worden als die zich beginnen te gedragen als 'n stel verwende penny's die alles wat in de regen staat moeten redden.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 14:42

HAha, dat bord is echt goed. Ik neem aan dat een eigenaar zo'n bord niet voor zijn hek wil, en het accuut weghaald zodra die eigenaar dat bord ziet staan..

Met andere woorden, hoe langer dat bord er staat, hoe langer de eigenaar NIET is geweest...

Goeie zaak...

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 16:07

Dames, laten we het hier gewoon ontopic houden over het artikel/ de meningen erover.
Aan vage zinspelingen over wie er wel of niet goed verzorgd en dat dit via de pb te krijgen is, hebben we niks aan.

ikkemetwikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 16:58

Bixie,hoe kom je erbij dat daar een stalletje is?
ik zal v/d week als ik er langskom(als het nog licht is)foto's maken,er is daar in geen velden of wegen een stalletje te vinden,nu geeft dat op zich niet,maar de verdere verzorging ontbrak wel degelijk ook!
de pony's stonden mischien off. nu op een andere naam,maar verder was alles hetzelfde als de vorige keer,toen ze in beslag waren genomen!

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 00:07

Clitia schreef:

Paarden zijn van meneer afgenomen, en later weer teruggegeven onder bepaalde voorwaarden. Nu zijn ze weer in beslag genomen. Je zou dan toch denken dat meneer zich niet aan de bepaalde voorwaarden heeft gehouden? Waarom bestaat er dan de kans dat meneer de paarden wéér terugkrijgt? Waarom niet zo snel mogelijk de rechter uitspraak laten doen en die beestjes doorverkopen? Scheelt een hoop kosten.

Over het bord: ik weet niet hoe lang de plaatsers erover nagedacht hebben, maar het heeft z'n voor en nadelen. Het kan best dat die pony's nog leven door de hulp die voorbijgangers gaven. Voordeel. Ze zijn alsnog in beslag genomen, dus het zinnetje "als ze er redelijk uitzien doet de DB niets" vind ik niet echt treffend. Maar wat nou als de eigenaar inderdaad aan de andere kant de wei inkwam, en dat bord nooit gezien heeft?

Anyway, als we gaan muggenziften: eigenaar moet wel de omheining regelmatig controleren, had hij dat gedaan, zou hij het bord toch tegen moeten zijn gekomen...

Verder doet de DB hier inderdaad weinig, kijk maar eens naar animal cops houston, op animal planet. Daar worden regelmatig paarden in beslag genomen. Ik heb meerdere keren zitten kijken van "zo erg is het toch niet met ze gesteld?" maar dan bleek later dat ze onder de parasieten zaten enzo. Dat zie je niet met het blote oog, maar kan zeker tot de dood leiden. Of twee paarden die redelijk dicht bij 'n weg aan 'n ketting stonden te grazen. Zagen er helemaal niet slecht uit. Eentje had een flinke wond, die er al een tijd zat en onverzorgd leek. Dus in beslag genomen. Wat blijkt nou? Beide merries zijn hoogdrachtig. Eentje heeft die nacht nog geveuld (wat ze dus ook op de weg had kunnen doen!) de ander een week later. My point being: als de DB hier in NL eerder zou mogen ingrijpen, zou een hoop leed bespaard kunnen blijven.

Mee eens. ik heb mijn pony als veulen gekocht terwijl ik wist dat ze ziek was, maar dat ze onder de luizen zat, daar kwamen we pas later achter. ze bleek ernstige bloedarmoede te hebben, volgens de dierenarts en iedereen zou ze het niet redden, maar wonder boven wonder... maar goed, dit soort dingen zie je dus niet! ze schuurde ook niet van de jeuk ofzo, je moet er echt naar zoeken!

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 01:34

Ik wil even opmerken dat de DB en AID ook niet zaligmakend zijn hoor. Ik heb alle 2 de instanties in levende lijve ontmoet en ben niet echt onder de indruk van hun kunnen. Hoop dan ook dat ze bij andere gevallen beter uit de hoek komen.
De DB kwam met veel bombarie kijken naar exoten die in een vies nesthok zaten en begonnen vrijwel meteen te dreigen met inbeslagname als we het hok niet meteen zuiver wilden maken. We hebben toen met heel veel moeite duidelijk kunnen maken dat moeder coyote hoogstwaarschijnlijk alle pups zou doden als we op dat moment in de kooi zouden gaan rommelen en dat we de kooi pas onder handen zouden nemen als de pups met enige regelmaat naar zelfstandig naar buiten gingen.
De AID kwam ooit eens binnen gevallen (bij een vriend van ons) en nam alle schildpadden in beslag en wilde alle papieren inzien, op de vraag waar de dieren naar toe zouden gaan tijdens de inbeslagname was het antwoord dat ze bleven waar ze waren (bij die vriend dus) en na een hoop gedoe bleek er dus niets aan de hand te zijn maar er zijn nooit excusses voor het ongemak aangeboden.

randalinpony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 09:10

Sjoert schreef:
Dames, laten we het hier gewoon ontopic houden over het artikel/ de meningen erover.
Aan vage zinspelingen over wie er wel of niet goed verzorgd en dat dit via de pb te krijgen is, hebben we niks aan.

Mee eens. Ik zal mijn post aanpassen.
Verder, ik heb Bixie gepbt, mijn mening gegeven. Opmerkelijk genoeg kreeg ik niet alleen van Bixie reactie maar ook van iemand die hier al langer geregistreerd is. Misschien kunnnen deze mensen zelf hier uitleggen wat hun relatie tot de eigenaar is en waarom ze hem moeten verdedigen?
En als mensen volgens jullie verkeerde ideeen hebben over het gebeurde, wat let je dan hier de werkelijke toedracht te melden? Wild om je heen slaan voegt niet echt iets toe.

@Mexx2: er is inderdaad een hokje. Dat is vanaf de weg niet goed te zien. Het is het stalletje waarin dit voorjaar drie dode ponys gevonden zijn.

De feiten spreken voor zich. De in beslag genomen ponys zijn inderdaad de ponys die in het voorjaar al eens in beslag genomen waren.
Ik ken de eigenaar. Ik weet niets van zijn persoonlijke omstandigheden op het moment van de inbeslagname, ik weet wel dat er factoren zijn die geleid kunnen hebben tot de verwaarlozing.
Iemand die dieren verwaarloost doet dat nooit expres. Het is altijd een kwestie van onvermogen, onmacht. Mij lijkt dat je, als je eenmaal zoiets meemaakt, daar zelf een knauw van krijgt... schaamte, gevoel van falen....

Maar als je dus een tweede kans krijgt, lijkt mij dat je alles op alles zet om deze dieren nu wel goed te verzorgen, onder het motto: dat nooit meer.
Deze man is kennelijk niet in staat geweest dit ook in de praktijk te brengen. De situatie waarin de ponys voor de inbeslagname verkeerden, leek verdacht veel op de situatie van vorig najaar. Of de AID in dit geval onterecht gehandeld heeft... dat bepaalt gelukkig de rechter nog altijd.

Verder, betrokkenen vinden het onprettig dat ik me ermee "bemoei", zoals zij dat uitdrukken. Als je je mening geeft op een forum, heb je echter niet voor het uitkiezen wie reageert, en wie je posten leest. Dat kan dus ook iemand zijn die zijdelings betrokken is, en je posts daardoor met opgetrokken wenkbrauwen leest. Ik heb hierover gezegd wat ik via een openbaar medium kwijt wil, en zal me er verder idd niet mee "bemoeien'.

Voor de ponys, ik hoop dat ze het goed krijgen. Het gaat tenslotte om hen.

ikkemetwikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 12:26

randalinpony schreef:

@Mexx2: er is inderdaad een hokje. Dat is vanaf de weg niet goed te zien. Het is het stalletje waarin dit voorjaar drie dode ponys gevonden zijn.

De feiten spreken voor zich. De in beslag genomen ponys zijn inderdaad de ponys die in het voorjaar al eens in beslag genomen waren.
Ik ken de eigenaar. Ik weet niets van zijn persoonlijke omstandigheden op het moment van de inbeslagname, ik weet wel dat er factoren zijn die geleid kunnen hebben tot de verwaarlozing.
Iemand die dieren verwaarloost doet dat nooit expres. Het is altijd een kwestie van onvermogen, onmacht. Mij lijkt dat je, als je eenmaal zoiets meemaakt, daar zelf een knauw van krijgt... schaamte, gevoel van falen....

Voor de ponys, ik hoop dat ze het goed krijgen. Het gaat tenslotte om hen.

dan bied ik mijn oprechte excuses aan,ik zie daar echt geen stalletje,maar zoals ik al zei,een stalletje is het minste wat die beestjes te kort komen!

en je hebt ook gelijk als je zegt,dat (dat hoop ik tenminste) niet iemand voor zijn lol die beestjes verwaarloost,maar wees dan de slimste en verkoop ze,geef ze weg,en begin er niet meer aan!

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 13:41

gelukkig zijn ze is beslag genomen jah echt triest
waarom doen mensen dat toch