E.T. en Calvaro gekloond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 22:50

Javayo schreef:
Het is een wetenschappelijke ontwikkeling die toch niet tegen gehouden kan worden; en wie weet welk profeit we in de toekomst nog kunnen hebben van deze ervaringen? En in het geval van een paard als ET kan ik het best begrijpen. ET was een toppaard, en het is doodzonde als zijn genen verloren gaan voor de fokkerij, omdat in het verleden de stomme beslissing is genomen hem te castreren.

De kloon van ET is dus ook niet bedoeld als een nieuw springpaard dat in de voetsporen van zijn, tja tweelingbroer?, zal treden, maar om in plaats van ET hengst te zijn en zijn waardevolle genen beschikbaar te stellen voor de fokkerij. Lijkt me dus niet zo'n slechte ontwikkeling.

Ze zullen alleen moeten zien te voorkomen dat deze ontwikkeling de verkeerde kant doorschiet doordat rijke lui hun nieuwe top-wedstrijd paard doodleuk klonen; maar goed, dezelfde genen betekend niet dat ze dezelfde prestaties kunnen gaan leveren. Zoals al eerder werd gezegd: de opvoeding, training en leefomgeving die ze krijgen speelt daar ook een belangrijke rol in!

Nee, ik vind het geen stomme beslissing...
Wie zegt dat dit paard hetzelfde had gepresteerd als hij nog hengst geweest was, etc,etc...

Ik vind dat klonen wel allemaal heel interesant, maar om dit nu voor geld enzo te doen, nee...

Ik wil zelf de gentechnologie in, gewoon omdat ik het interesant vind...

Wel is het zo hoe meer je er dadelijk vanaf weet, hoe beter je mens en dier kunt gaan beschermen tgen ziektes enzo...

Mja ik moet allemaal nog wel zien, of het iets wordt, als het dat al gaat doen?

Gr. QuirA

Sonja_vR

Re: E.T. en Calvaro gekloond

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 00:31

celletjes, schaapjes, koetjes..paarden
mensen kunnen ook nergens vanaf blijven met hun tengels
altijd moet er maar weer ge-experimenteerd worden
want ja, we kunnen er vast wel iets mee verbeteren
en met die verbeter drang helpen we gezellig alles naar de klote

SHALALA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 08:02

Sjoert schreef:
Onyx schreef:
Hoe willen ze een paard klonen vraag ik me af...
Ik bedoel, hebben ze dezelfde combinatie dan weer gefokt ofzo?
Sorry ben ik nou zo blond of...

Ze nemen dan DNA materiaal van die hengst en fokken een, volgens mij, vrijwel identiek paard.

Ohja

Maarja.. Je kunt toch beter nieuwe paarden fokken, die misschien wel beter zijn oid?

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 12:32

supersambo schreef:
ff een vraagje tussendoor...

how is het mogelijk dat paris-texas andere aftekeningen heeft dan quidam de revel ?

Dit komt doordat er wel genetisch vaststaat dat een paard wit heeft of niet, maar niet waar dit wit naartoe gaat.

Leuke discussie is dit trouwens!

memo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 15:13

draumpje schreef:
en met die verbeter drang helpen we gezellig alles naar de stinkmodder

We kunnen er niet zomaar 'iets' mee verbeteren, het is de toekomst voor nu nog onbehandelbare ziekten. Ik vind de voordelen zeker opwegen tegen de nadelen.
En ja er moet steeds weer ge-experimenteerd worden omdat er ook steeds nieuwe ziekten ontstaan en zoals eerder gezegd de wetenschap altijd achter loopt.
En ja het is tegennatuurlijk maar dat is elk ingrijpen tgn een ziekte, want als jij moeder natuur haar zin laat doen ga je lekker dood. Als dat voor jou ok is dan is dat jouw beslissing maar er zijn er velen anderen. Als je dan toch moet ingrijpen is het dan niet veel natuurlijker dit te doen op niveau van eigen lichaamsmoleculen (dna) dan lichaamsvreemde bestrallingen en synthetisch ontwikkelde medicijnen in te nemen?
Als jij medicijnen inneemt om te genezen dan is dit ook het resultaat van veel ge-experimenteer en gefoefel met arme ratjes en muisjes, en omdat men nu eenmaal niet met hun tengels kon afblijven van de natuur en men jou niet dood wil laten gaan aan een banale infectie.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 12:18

draumpje schreef:
en met die verbeter drang helpen we gezellig alles naar de stinkmodder

AMEN!!

En over dat doodgaan, moet iedereen maar accepteren, zie je het al voor je dat je eeuwig leven hebt? Nou mij niet gezien, dat wordt beetje vol op de wereld en zo verkloot je de wereld alleen maar meer!

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 14:52

En Memo, jou lijkt het dus wel positief als iedereen zo'n 150 jaar wordt?

memo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 15:32

Neen, en dat zal zou gauw niet gebeuren ook, wanneer we die ziekten kunnen genezen zal er wel weer iets nieuws ontstaan dat de bevolking zal uitdunnen. Dan kun je je inderdaad afvragen of het de moeite waard zal zijn om steeds oplossingen te zoeken. Maar als ik rond mij kijk naar mensen met kanker die nog zo jong zijn en die echt willen leven dan ja vind ik het de moeite waard, en als ik die kennis zou hebben om ze te genezen dan ja vind ik het als mijn plicht die te gebruiken. Maar neen ik wil geen 150 jaar worden, ik wil gewoon mensen helpen die nu hulpeloos zijn omdat er zelfs geen oplossing is voor hun ziekte.
En als jullie het normaal vinden om de dood zomaar te aanvaarden dan stel ik voor dat jullie niets van medicijnen meer nemen als jullie ziek zijn, dan gaan jullie misschien dood aan een banale verkoudheid. Want waarom zou je voor een infectie wél recht hebben op een medicijn en voor kanker ed niet???? Gewoon omdat het ene wat moeilijker te behandelen is dan het andere, of er andere technieken voor nodig zijn??? Vertel dat aan de mensen die de ziekte hebben dat is gewoon onmenselijk

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 12:17

Ik voel er ook weinig voor om dood te gaan aan een verkoudheid hoor en het is ook logisch dat je alles probeert om weer beter te worden; daar ben je tenslotte mens voor.

Alleen.......ik denk dat we op de lange termijn toch aan het kortste eind trekken. En aangezien de mens geen natuurlijke vijanden meer heeft, zijn er ziekten en zullen er altijd nieuwe ziekten komen. Een poging van de natuur om de boel in balans te houden.

Er is allang berekend dat er over enkele tientallen jaren - met de huidige bevolkingsgroei - niet voldoende voedsel meer is om al die monden te voeden. En ook niet voldoende grond om voedsel op te verbouwen. Vandaar dat er steeds meer wordt overgegaan op genetisch gemanipuleerde gewassen.

Ik geef dus liever aan het behoud van de natuur dan aan wetenschappelijk onderzoek.

Zijn er nog meer van die 'doemdenkers' zoals ik?

StalGriendt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 11:06

supersambo schreef:
ff een vraagje tussendoor...

how is het mogelijk dat paris-texas andere aftekeningen heeft dan quidam de revel ?

Dat komt doordat aftekeningen niet genetisch bepaald zijn maar door de hoeveelheid pigment die een paard heeft.

Ik vind het hele kloonen echt onzin. Oke ET en Calvaro zijn goede paarden maar er zijn wel meer goede springpaarden die wel hengst zijn en waarmee dus wel gefokt kan worden.

RockyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 21:38

Ik heb meteen weer een onderwerp voor mijn betoog van Nederlands voor morgen

Ik weet nou nog zo net niet of ik nou voor of tegen klonen moet zijn. Aan de ene kant gaat de wetenschap er aan vooruit maar aan de andere kant is het heel onnatuurlijk. Interessant hoor.

memo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 09:00

Weet je trouwens dat het in de natuur echt veel voorkomt dat een dier zichzelf kloont, sponsen vermenigvuldigen zich grotendeels door klonen, een watervlo is ook meestal een vrouwtje die zichzelf kloont, het is eigenlijk in de evolutie zo gekomen dat de 'hogere organismen' aan sexuele reproductie deden. De 'lagere organismen' doen grotendeels aan klonen , toch is er af en toe een mannetje die zorgt voor genetische variatie en bescherming en verbetering van genet materiaal. Kijk ook maar naar veel planten die sporen vormen: die sporen zijn klonen van zichzelf (varens, paddestoelen etc.).
Dit maar om aan te tonen dat het juist natuurlijk is, en zeker niet om reproductief klonen te promoten hoor, want daar ben ik ook tegen.

Owens_hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 11:53

memo schreef:
Weet je trouwens dat het in de natuur echt veel voorkomt dat een dier zichzelf kloont, sponsen vermenigvuldigen zich grotendeels door klonen, een watervlo is ook meestal een vrouwtje die zichzelf kloont, het is eigenlijk in de evolutie zo gekomen dat de 'hogere organismen' aan sexuele reproductie deden. De 'lagere organismen' doen grotendeels aan klonen , toch is er af en toe een mannetje die zorgt voor genetische variatie en bescherming en verbetering van genet materiaal. Kijk ook maar naar veel planten die sporen vormen: die sporen zijn klonen van zichzelf (varens, paddestoelen etc.).
Dit maar om aan te tonen dat het juist natuurlijk is, en zeker niet om reproductief klonen te promoten hoor, want daar ben ik ook tegen.

Als het op natuurlijke basis is ok, maar het is toch anders als de mensen weer inbreken in het systeem. Kijk maar naar de reageerbuis baby. Belachelijk allemaal. De mens moet de natuur eens de natuur houden.