Twee eventingpaarden overleden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

unamie

Re: Twee eventingpaarden overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 19:41

vreselijk triest geval 2 dode paarden..
ik ben zelf geen cross type..
maar crossen is voor een paard fantastisch lijkt me
welk paard wil nu niet eens lekker scheuren
mijn paard vind het ook prachtig om over het strand te scheuren
(liever dan dressuur-oefeningen in de bak, ook al doen we dat om het paard soepel te maken en te houden)

liever crossen dan tussen de witte dressuur hekjes met een slof tussen je benen de oefeningen er uit persen..dag in dag uit
wat dat is wat er vaak gebeurd met veel dressuur paarden
ik hoef alleen maar om me heen te kijken....
die kop MOET nl. naar beneden...anders rij je schijnbaar voor l*l
maar of die dressuur paarden ouder worden....
de meeste zijn al op voordat het echte werk moet beginnen

wel ben ik van mening dat welke tak van paardensport je ook neemt
op het moment.. van de eer en de eurootje's..
blijken die meestal toch net wat belangrijker te zijn dan het welzijn van het paard.. in alle disiplines

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 19:47

Citaat:
blijken die meestal toch net wat belangrijker te zijn dan het welzijn van het paard.. in alle disiplines

Vergeet dat laatste maar want met eventing is geen droog brood te verdienen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 19:57

unamie schreef:
vreselijk triest geval 2 dode paarden..
ik ben zelf geen cross type..
maar crossen is voor een paard fantastisch lijkt me
welk paard wil nu niet eens lekker scheuren
mijn paard vind het ook prachtig om over het strand te scheuren
(liever dan dressuur-oefeningen in de bak, ook al doen we dat om het paard soepel te maken en te houden)

liever crossen dan tussen de witte dressuur hekjes met een slof tussen je benen de oefeningen er uit persen..dag in dag uit
wat dat is wat er vaak gebeurd met veel dressuur paarden
ik hoef alleen maar om me heen te kijken....
die kop MOET nl. naar beneden...anders rij je schijnbaar voor l*l
maar of die dressuur paarden ouder worden....
de meeste zijn al op voordat het echte werk moet beginnen

Maar dit is de pot verwijt de ketel.
Ik rij vaak in een hal met veel dressuur amazone's.
Nou sorry, geen rijd met slof.
Iedereen maakt wel eens een buitenritje en doet een sprongetje.
Als je je paard dag in en dag uit rijd zoals jij zegt dat dressuur ruiters doen, kom je nergens.
En je bereikt er niks mee.
De gene die dat doen zijn geen dressuur ruiters dat zijn mensen zonder verstand en die zitten net zo goed in de dressuur als in de eventing, springen enz..

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 20:37

Schijnbaar is dit een topic om elkaar rijstijl af te zeiken...
Overal kunnen ongelukken gebeuren, dat heb je en dat hou je met levende have!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 20:49

mensen, diegene die mee willen discusieren kom aub met goede argumenten en niet van dit is zielig, blablabla.

ga elkaar nou niet afzeiken, hou het leuk!

voor diegene die meer willen weten, heb ik maar een tip loop een SGW mee met een crosser. dan zie je hoe het er aan toe gaat. ok, het een de tak van onze sport met de meeste risico's, maar ook met de meeste veterinaire controle!

na ieder onderdeel is er zowat een controle, is je paard niet in orde dan is het einde oefening.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 21:08

Ik wil best eens meelopen met een SGW ruiter.
Voor leren sta ik altijd open.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 21:10

ok daantjuh, echt SUPER!!!!!! aan jou zouden meer mensen een voorbeeld moeten nemen!

(ik rij zlef helaas geen SGW meer, ik rij momenteel een belgisch trekpaard, niet zo geschikt dus. anders had je wel met mij meegekunt. misschien biedt iemand anders zich vrijwillig aan)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 21:30

Nou als iemand zich aan bied ergens in de buurt van hoogeveen..
Sta ik er zeker open voor.
Ik wil zelfs wel voor zover ik dat kan groomen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 21:54

Daantjuh, ik start op 24 oktober in Bathmen en 5 november in Barchem. Als dat voldoende in de buurt is, ben je hierbij uitgenodigd.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 21:55

BlazingBoots schreef:
Schijnbaar is dit een topic om elkaar rijstijl af te zeiken...

Nou met die opzet heb ik het hier niet op de voorpagina gezet
Ik denk dat dit topic misschien ook wel weer een beetje handig is om een aantal vooroordelen over eventing de wereld uit te helpen.

/edit:

ik ben er bij in Bathem
(althans, de planning)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 22:47

Lielle schreef:
Daantjuh, ik start op 24 oktober in Bathmen en 5 november in Barchem. Als dat voldoende in de buurt is, ben je hierbij uitgenodigd.

Ik Pm je er even over.
Ik kan vast wel 1 van die 2 datum's!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 22:53

Bathmen is dichterbij dus dan word het dat denk ik

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 08:12

Ik ben een groot fan van de sgw-sport, dus ik ga niet lopen zeveren over de gevaren van de sport en blablabla, elk paard kan zn been breken, hoe dan ook!

maar even wat anders, bij ons in de krant stond vanmorgen dat het eerste paard niet na een siddering neerviel, maar onder de hindernis kwam (er ondergleed nadat ze al afgestapt was) en doodging aan een inwendige bloeding... Iemand enig idee wat nou waar is? Sorry misschien beetje domme vraag, maar ben er wel benieuwd naar....

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 08:26

Lielle schreef:

Sherwood, ik heb de OS vorig jaar niet gezien (zat in Ecuador) dus die sprongen ken ik niet.

jammer. Ik vergat nog 1 sprong te melden ook nog. Hier zijn geloof ik 2 paarden op kapot gegaan. Ze kwamen niet uit op de sprong en maakten een koprol en zeker 1 van de 2 is ter plekke overleden. Deze sprong is geloof ik ook door een aantal ruiters niet genomen.
Kan ik dan stellen dat de ruiters met hersens inzien dat zo'n sprong eigenlijk niet kan en er dus om heen rijden, en dat de ruiters zonder hersens hun paard op het spel zetten om te kunnen winnen?

Maaer ik begrijp dat voor jou het gevaarlijke vooral in de dalende landingen zit? Persoonklijk kan ik alleen zeggen dat ik die (en mijn paard) niet moeilijk vinden, zolang je zelf maar zorgt dat je terug blijft en je paard de vrijheid geeft om voor omhoog tekomen zonder dat jij op zijn voorhand zit.

Ik denk dat geen enkele crosser zal ontkennen dat er risico's verbonden zijn aan de sport. Waar ik alleen wel van overtuigd ben, is dat je met goede begeleiding, een goede uitrusting, een eerlijk parcours en een getraind paard deze sport verantwoord kunt beoefenen.
ok duidelijk is dus dat dit een sport is die alleen goed kan worden beoefend door mensen met inzicht en een goede band met hun paard. Daarnaast moet je ook nog eens verdienstelijk kunnen springen. Ik snap wel dat dit de sport een heel stuk minder gevaarlijk maakt. Maar gezien het aantal ongelukken lijkt mij dat de selectie wat strenger mag zijn dan. Mensen zouden niet zo 1,2,3 even mee moeten kunnen doen aan zo'n cross. Dat kan ook niet, dat weet ik wel, maar de selectie zou strenger moeten. Ik denk dat dat gaat schelen in het aantal ongelukken en dus ook in het imago van deze sport.
Dit is meer dan alle andere sporten met paarden geen sport voor beginners.
.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 08:33

Alle disciplines zijn gevaarlijk EN ergens wel slecht voor het paard.

sluimerende aandoeningen aan het benenwerk is ook een risico. Het enige verschil is dat het paard dan niet direct afgemaakt wordt.

Ik vind de eventing een geweldige tak van sport, dressuur en springen ook, mennen en VD ook.........

In alle takken van sport komen ongelukken voor helaas!

Hoeveel ongelukkgen gebeurden er wel niet gewoon op de weg met een buitenrit, ik denk jaarlijks veel meer

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 08:44

sherwood schreef:
jammer. Ik vergat nog 1 sprong te melden ook nog. Hier zijn geloof ik 2 paarden op kapot gegaan. Ze kwamen niet uit op de sprong en maakten een koprol en zeker 1 van de 2 is ter plekke overleden. Deze sprong is geloof ik ook door een aantal ruiters niet genomen.

Ik weet dat er vorig jaar een paard overleden is in Athene, alleen weet ik daar de details niet van. Ik zal ze eens terug zoeken, dan kom ik erop terug.

Citaat:
Kan ik dan stellen dat de ruiters met hersens inzien dat zo'n sprong eigenlijk niet kan en er dus om heen rijden, en dat de ruiters zonder hersens hun paard op het spel zetten om te kunnen winnen?

Dat kun je zo niet stellen. Mooi voorbeeldje van afgelopen weekend:
er stond ongeveer halverwege de M cross (het was mijn en Pablo's M debuut) een lastige hindernis. In-uitje van heel erg dikke bomen op een korte afstand (maar net aan 3 meter) met een diepere landing. Mijn instructeur heeft me 'verboden' die sprong te rijden omdat we er - nu - niet aan toe zijn, we konden beter het alternatief nemen. Dat heb ik gedaan en we hebben geen enkel probleem gehad. Maar Rob zei er ook bij dat die hindernis prima te doen was, míts je er speciaal op had getraind om zo'n kort gebouwde in-uit te springen. De combinaties die dat wel hadden gedaan zijn dan ook zonder enig probleem erdoor gekomen. Het is dus niet zo zwart/wit als je hiervoor schetst.

Citaat:
ok duidelijk is dus dat dit een sport is die alleen goed kan worden beoefend door mensen met inzicht en een goede band met hun paard. Daarnaast moet je ook nog eens verdienstelijk kunnen springen. Ik snap wel dat dit de sport een heel stuk minder gevaarlijk maakt. Maar gezien het aantal ongelukken lijkt mij dat de selectie wat strenger mag zijn dan. Mensen zouden niet zo 1,2,3 even mee moeten kunnen doen aan zo'n cross. Dat kan ook niet, dat weet ik wel, maar de selectie zou strenger moeten. Ik denk dat dat gaat schelen in het aantal ongelukken en dus ook in het imago van deze sport.
Dit is meer dan alle andere sporten met paarden geen sport voor beginners.

en daar zijn we het dan volkomen over eens. Al zijn er nog wel wat sporten waarvoor dat geldt IMO (marathon rijden, endurance om maar wat te noemen). En toch, wat dacht je van al die paarden die koste wat kost in de krul getrokken worden? Het zijn geen spectaculaire ongelukken maar ook daardoor sneuvelen heel wat paarden helaas.

Daantjuh, gezellig!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 08:47

ik ga met Lielle mee, er worden jaarlijks veel meer paarden afgemaakt omdat ze weet ik veel wat voor een problemen hebben. Die een direct gevolg zijn van verkeerd rijden

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 09:01

Sherwood, ik ben even wat gaan zoeken in het oude nieuws. Het Belgische paard is gevallen in de coffin (meer details heb ik nog niet kunnen vinden) en er zijn twee ruiters gevallen op de urn. Mss is dat de bijnaam die je bedoelt, maar dat is geen standaard bijnaam, gewoon een naam die aan een hindernis wordt gegeven door de organisatie, net zo goed als de waterbak zondag de Eendenpoel heette (de 1e sprong voor het M was ook een grote eend).

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 16:08

nog even over dat een keertje meegaan, ik zou ook graag een keertje mee willen kijken! ik woon in noord holland, ik weet niet of er daar ook dat soort evenementen worden gehouden?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 16:11

Dit seizoen niet meer volgens mij, maar in Wieringerwerf en Lisse worden crossen georganiseerd.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 16:13

Lielle het word denk ik toch 5 november, want de 24ste is op een maandag..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 16:16

dan vergis ik me ene dag, want de wedstrijd is op zondag, de 23e dus.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 16:23

Oke dan word het toch de 23ste.. hahaha das dichterbij.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 16:32

als ik mijn starttijden weet, zal ik je een Pbtje sturen

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 18:12

Oke ik hoor het wel!