sherwood schreef:jammer. Ik vergat nog 1 sprong te melden ook nog. Hier zijn geloof ik 2 paarden op kapot gegaan. Ze kwamen niet uit op de sprong en maakten een koprol en zeker 1 van de 2 is ter plekke overleden. Deze sprong is geloof ik ook door een aantal ruiters niet genomen.
Ik weet dat er vorig jaar een paard overleden is in Athene, alleen weet ik daar de details niet van. Ik zal ze eens terug zoeken, dan kom ik erop terug.
Citaat:
Kan ik dan stellen dat de ruiters met hersens inzien dat zo'n sprong eigenlijk niet kan en er dus om heen rijden, en dat de ruiters zonder hersens hun paard op het spel zetten om te kunnen winnen?
Dat kun je zo niet stellen. Mooi voorbeeldje van afgelopen weekend:
er stond ongeveer halverwege de M cross (het was mijn en Pablo's M debuut) een lastige hindernis. In-uitje van heel erg dikke bomen op een korte afstand (maar net aan 3 meter) met een diepere landing. Mijn instructeur heeft me 'verboden' die sprong te rijden omdat we er - nu - niet aan toe zijn, we konden beter het alternatief nemen. Dat heb ik gedaan en we hebben geen enkel probleem gehad. Maar Rob zei er ook bij dat die hindernis prima te doen was, míts je er speciaal op had getraind om zo'n kort gebouwde in-uit te springen. De combinaties die dat wel hadden gedaan zijn dan ook zonder enig probleem erdoor gekomen. Het is dus niet zo zwart/wit als je hiervoor schetst.
Citaat:
ok duidelijk is dus dat dit een sport is die alleen goed kan worden beoefend door mensen met inzicht en een goede band met hun paard. Daarnaast moet je ook nog eens verdienstelijk kunnen springen. Ik snap wel dat dit de sport een heel stuk minder gevaarlijk maakt. Maar gezien het aantal ongelukken lijkt mij dat de selectie wat strenger mag zijn dan. Mensen zouden niet zo 1,2,3 even mee moeten kunnen doen aan zo'n cross. Dat kan ook niet, dat weet ik wel, maar de selectie zou strenger moeten. Ik denk dat dat gaat schelen in het aantal ongelukken en dus ook in het imago van deze sport.
Dit is meer dan alle andere sporten met paarden geen sport voor beginners.
en daar zijn we het dan volkomen over eens. Al zijn er nog wel wat sporten waarvoor dat geldt IMO (marathon rijden, endurance om maar wat te noemen). En toch, wat dacht je van al die paarden die koste wat kost in de krul getrokken worden? Het zijn geen spectaculaire ongelukken maar ook daardoor sneuvelen heel wat paarden helaas.
Daantjuh, gezellig!