Vijfde Gelderse hengst uitgenodigd voor KWPN Stallion Show

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 09:43

Elisa2 schreef:
Ik denk dat die Energy ook vooral door is om de kleur, de hengstencommissie benadrukte de kleur ook.

Verder zie ik ook de link tussen de kleurtjes en het Iberische paard niet zo, maar wellicht wordt er de bijzondere kleurtjes bedoeld? Een fokkerij gebaseerd op kleur ipv kwaliteit.

Hij komt wel uit de moederlijn van Samber en daar zit enorm veel sporttalent in dus vanuit dat oogpunt snap ik het zeker. Ik denk dat hij ook best vaak gebruikt gaat worden als ze hem goedkeuren. Ook door dressuurpaardfokkers.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 09:44

Nee ik bedoel het type wat blijkbaar niet eens opvalt omdat alle aandacht naar de kleur gaat. :')

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 09:46

Ja, dat was wat ik ook zei..qua type en beweging is er niks Gelders aan.

Dat de moederlijn van Samber een pluspunt is, daar kan ik in komen..alleen tja. Ik zie er dus niks Gelders in maar geloof ook wel dat hij vaak gebruikt zal worden als hij goedgekeurd wordt. Of het dan een aanwinst gaat zijn of niet dat zal wel blijken. Zou hem alleen niet gebruiken om Gelders te fokken. :)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 10:39

Elisa2 schreef:

Dat de moederlijn van Samber een pluspunt is, daar kan ik in komen..alleen tja. Ik zie er dus niks Gelders in maar geloof ook wel dat hij vaak gebruikt zal worden als hij goedgekeurd wordt. Of het dan een aanwinst gaat zijn of niet dat zal wel blijken. Zou hem alleen niet gebruiken om Gelders te fokken. :)

Feitelijk heeft hij in zijn moederlijn van 2 kanten het bloed wat ze willen. Ik zie er ook niets Gelders in zo op het eerste oog. Maar dat zie ik ook niet in Henkie.

Ik denk dat je hem op een klassieke Gelderse merrie best kunt gebruiken. Maar denk ook dat hij meer gaat doen in de dressuurpaardfokkerij. Maar eerst maar eens goedkeuren, hij is er nog niet.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 12:19

GJ9 schreef:
Nee ik bedoel het type wat blijkbaar niet eens opvalt omdat alle aandacht naar de kleur gaat. :')

Als het paard gezond fokt, goede karakters geeft en paarden die goed genoeg zijn voor minimaal de helft van de amateurs (zeg Z1) dan is het prima toch. Plezier in de hobby is voor 90% van de ruiters belangrijker dan het bereiken van de subtop. Als beide kan is super maar de glimlach bij het afstappen telt voor de meeste mensen toch het zwaarste.

Elisa2

Re: Vijfde Gelderse hengst uitgenodigd voor KWPN Stallion Show

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 13:22

Charmeur in de moederlijn..heeft vast mooie modellen maar karakter? Dat is wel iets wat belangrijk is dat daar op gehandhaafd wordt in de GP fokkerij denk ik.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 13:53

janderegelaa schreef:
Elisa2 schreef:

Feitelijk heeft hij in zijn moederlijn van 2 kanten het bloed wat ze willen. Ik zie er ook niets Gelders in zo op het eerste oog. Maar dat zie ik ook niet in Henkie.

Ik denk dat je hem op een klassieke Gelderse merrie best kunt gebruiken. Maar denk ook dat hij meer gaat doen in de dressuurpaardfokkerij. Maar eerst maar eens goedkeuren, hij is er nog niet.

Ze mogen dit jaar dekken al, de veulens worden dan ingeschreven in het vb.
Ze krijgen bij aanwijzen een jaar een deklicentie, is veranderd. Dus gewoon vol papier ongeacht of verrichting is gelopen, in het eerste jaar bij aanwijzen.

Dus ik vrees dat hij best weleens wat gaat dekken dit jaar , hij mag een goede lijn hebben, ik zie zijn meerwaarde niet bij de Geldersen… Hoop ook dat hij verstandig ingezet wordt en niet maar lukraak omdat hij bont is.

De Ojee B springt er voor mij ook uit, blij dat ze die geprimeerd hebben.

Ook fijn dat jullie hengst erkend is Michelle, welverdiend en mooi bloed erbij voor de Gelderse fokkerij :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 09:26

Cheytjuh schreef:
janderegelaa schreef:

Ze krijgen bij aanwijzen een jaar een deklicentie, is veranderd. Dus gewoon vol papier ongeacht of verrichting is gelopen, in het eerste jaar bij aanwijzen.

Dus ik vrees dat hij best weleens wat gaat dekken dit jaar , hij mag een goede lijn hebben, ik zie zijn meerwaarde niet bij de Geldersen… Hoop ook dat hij verstandig ingezet wordt en niet maar lukraak omdat hij bont is.

Ook fijn dat jullie hengst erkend is Michelle, welverdiend en mooi bloed erbij voor de Gelderse fokkerij :j

Ik denk wel dat veel mensen hem voor zijn kleur gaan gebruiken, zou wel grappig zijn als ze dan allemaal een middelmatige bruine krijgen. :D (sorry sarcasme modus) Ik heb geen idee of hij homozygoot is.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 11:07

Heterozygoot inderdaad
Een Glocks energy x Henkie. Daarachter weer Charmeur
Bont komt bij de moeder/oma’s vandaan

Zit even terug te zoeken, ben al in 1969 maar daar is de moeder ook bont. En verdere kleur gegevens zijn er niet :+ Dus geen idee waar het bont vandaan komt haha

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 11:42

Kabayo schreef:
Heterozygoot inderdaad
Een Glocks energy x Henkie. Daarachter weer Charmeur
Bont komt bij de moeder/oma’s vandaan

Zit even terug te zoeken, ben al in 1969 maar daar is de moeder ook bont. En verdere kleur gegevens zijn er niet :+ Dus geen idee waar het bont vandaan komt haha

Het is de moederlijn van Samber, het bont komt van Tina D. Daarna is er niet heel veel info.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 11:46

Cheytjuh schreef:
janderegelaa schreef:

Waarom vrezen dat hij gaat dekken? Het is echt geen slechte hengst.

De meerderheid van de fokkers dekt met een hengst uit emotie, niet omdat het de beste match is. Dat zal bij deze niet anders zijn.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 12:42

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 13:33

janderegelaa schreef:

De meerderheid van de fokkers dekt met een hengst uit emotie, niet omdat het de beste match is. Dat zal bij deze niet anders zijn.

Ik zeg ook nergens dat het een slechte hengst is. Ik ben alleen zelf geen voorstander van een hengst kiezen om kleur zonder te kijken of hij de merrie complementeert. En dat gebeurd wel veel, zie ook bij Edmundo/Odin.

Ik vind persoonlijk dat het geen toevoeging is voor de Gelderse richting, ongeacht de kleur. Maar goed, zoveel mensen zoveel wensen. En inderdaad, fokken is emotie, wil niet zeggen dat die emotie altijd handig is als je kijkt naar waardevol fokken voor de richting.

xmichxrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 17:30

Cheytjuh schreef:
janderegelaa schreef:

Ik zeg ook nergens dat het een slechte hengst is. Ik ben alleen zelf geen voorstander van een hengst kiezen om kleur zonder te kijken of hij de merrie complementeert. En dat gebeurd wel veel, zie ook bij Edmundo/Odin.

Ik vind persoonlijk dat het geen toevoeging is voor de Gelderse richting, ongeacht de kleur. Maar goed, zoveel mensen zoveel wensen. En inderdaad, fokken is emotie, wil niet zeggen dat die emotie altijd handig is als je kijkt naar waardevol fokken voor de richting.

Ik kan niet anders dan het met je eens zijn Cheyenne…

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 21:34

De mening van de keuringscommissie is dat hij voldoende in het Gelderse type staat. Ik begrijp dat als je hem naast Abrilon zet, er een heel ander paard staat. Maar ook deze commissie stapt af van de klassieke Gelder. En voor juist die merrie’s kan hij heel goed zijn. Uiteindelijk komt hij wel uit een oude stam en als je zijn moeder ziet dan is die al een stuk meer Gelders. In combinatie met klassieke(re) merrie’s zou er nog wel eens een hele mooie Gelderse uit kunnen komen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 09:08

Ik denk dat je een grapje maakt?

De moederlijn is: Henkie x Charmeur x Sunny Boy x Fruhling x Pericles xx

Wat is hier Gelders aan?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 10:05

Elisa2 schreef:

Wat is hier Gelders aan?

Henkie :+

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 10:13

Elisa2 schreef:

Wat is hier Gelders aan?

En daarna Ordonnans x Romeo x Ernst. Ik zei niets over Gelders, ik zei een oude lijn ;) Daarbij is Henkie wel helemaal Gelders.

De moeder van TC is 50% Gelders (eigenlijk iets meer maar voor het gemak houd ik dit even aan). Als je TC op een 100% Gelderse merrie zet heb je al weer minimaal 75% Gelderse bloedvoering. De keuze is echt niet zo gek hoor.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 19:39

Hmja ik zie dat wat anders, maar goed. Maakt ook niet uit. :)

Ik denk dat hij toch wel veel gebruikt gaat worden buiten de Gelderse richting als hij ggk wordt.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 20:27

Elisa2 schreef:
Hmja ik zie dat wat anders, maar goed. Maakt ook niet uit. :)

Ik denk dat hij toch wel veel gebruikt gaat worden buiten de Gelderse richting als hij ggk wordt.

Nu al want ze mogen al dekken.