Charlotte Dujardin emotioneel bij rentree tijdens London International

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-25 08:19

BoktVerlaten schreef:
germie schreef:
Maar een moordenaar mag dus ook geen tweede kans meer krijgen?
Ik denk dat het goed is dat wij geen rechters zijn. We hebben dit te accepteren. Kennelijk mogen mensen van sommigen geen tweede kans krijgen. Ik denk niet dat hier sprake is van een psyche van een dierenmishandelaar, maar dat het per ongeluk op een soort van glijdende schaal gekomen is. En ja, dat is nu hopelijk tot een halt geroepen.
Goed is het niet, ik praat het ook niet goed, maar het is wel heel gemakkelijk om te zeggen dat als iemand iets fout doet dat die altijd fout is. Want dat is wat je dan feitelijk zegt. Dat geldt dus ook voor iedereen die eens een fout gemaakt heeft. Dus ook wat je als kind deed wat niet mocht.

Mijn hoofd is het grotendeels met je eens, mijn hart kan zich niet over dergelijk gedrag heen zetten.

Ik geef ook toe dat ik er anders naar kijk dan voorheen. Maar ik vind wel dat iemand dus een tweede kans hoort te krijgen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 14:37

Vervang het paard door een kind en we zouden niet zo gul zijn met tweede kansen. Maar hé, het is maar een paard.
Ze is voor mij van een te hoge sokkel gevallen om er zonder negatief gevoel naar te kijken.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 14:56

Gini schreef:
Vervang het paard door een kind en we zouden niet zo gul zijn met tweede kansen. Maar hé, het is maar een paard.
Ze is voor mij van een te hoge sokkel gevallen om er zonder negatief gevoel naar te kijken.

Rij jij op kinderen?

Gini

Re: Charlotte Dujardin emotioneel bij rentree tijdens London International

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 15:02

Dagelijks.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 19:03

Gini schreef:

Precies dat 'het is maar een paard' gevoel krijg ik ook van het publiek wat haar met open armen ontvangt bij haar rentree.
En voor alle zieltjes die zeggen 'je rijdt ook niet op kinderen' een vergelijking is zelden tot nooit 1 op 1, je probeert een zienswijze te verduidelijken. Een paard reageert op heel veel vlakken als een tweejarig kind, als die niet doet wat je zegt (of eigenlijk precies wat je zegt, want op het filmpje zie je een schoolvoorbeeld van aangeleerde hulpeloosheid)geef je die ook geen mep. Of 24. Achter elkaar, zonder echte kans om iets anders te doen. Een dier sla je niet. Hoe ingewikkeld is het..

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 19:12

Het voornaamste verschil is dat Charlotte betrapt werd terwijl ze in een coachende rol zat. Op het moment dat ze haar zelfbeheersing verloor was ze geen ruiter, maar instructrice, begeleider, docent, coach. Ze werd betaald om kennis en ervaring door te geven.

Als een tenniscoach een kind tijdens een training meermaals slaat, zijn we er dan oké mee dat die coach een jaar later onder gejuich zijn of haar carrière herneemt?

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 19:23

Gini schreef:
Het voornaamste verschil is dat Charlotte betrapt werd terwijl ze in een coachende rol zat. Op het moment dat ze haar zelfbeheersing verloor was ze geen ruiter, maar instructrice, begeleider, docent, coach. Ze werd betaald om kennis en ervaring door te geven.

Als een tenniscoach een kind tijdens een training meermaals slaat, zijn we er dan oké mee dat die coach een jaar later onder gejuich zijn of haar carrière herneemt?

Ook dat. En het was ook niet in het heetst van de strijd, waarbij je emoties en enorme druk ook nog in het achterhoofd houdt zoals bij Annika Schleu (de Duitse amazone die op de Olympische vijfkamp haar paard een aantal ferme tikken gaf onder aanmoediging van haar coach) wat ab-so-luut niet okee is onder geen beding, alleen is er dan een licht verzachtende omstandigheid als je het hebt over mate van toerekingsvatbaarheid.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 20:06

Gini schreef:

Wie juicht er precies?

Vroeger werden kinderen inderdaad meermaals gemept met een liniaal door de leraar als ze zich misdroegen. Tegenwoordig wordt dat niet meer toegestaan. Hetzelfde met dieren, vandaar de schorsing.
Wat er op dit moment gebeurd als je een kind meermaals slaat als leraar met een liniaal zou ik niet weten, zal wel op kindermishandeling uit komen en ik weet die straffen niet.

Ik vind overigens de schorsing terecht, in mijn ogen wat te kort. Alhoewel, zoals ik zal zei, wat er achter de schermen gebeurd zal je nooit weten. Ook niet bij een Justin Verboomen of featherlight waar ook iedereen fan van is (ik ook hoor). Iedereen kan selectief mooie video’s plaatsen en buiten de camera gaan slaan. Je weet het gewoon niet.
Wel blijf ik het bijzonder vinden als je deze video al 4 jaar op de plank hebt liggen het pas naar buiten brengt voor een belangrijke wedstrijd. Dan ging het de filmer ook echt niet om het paard maar als hulpmiddel om iemand (concurrentie?) uit de weg te ruimen

Ik vind het beeld verschrikkelijk. En helaas is het niet aan ons om de straf te bepalen dus helaas ‘moeten we het er mee doen’

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 20:24

Kabayo schreef:
Gini schreef:

Wie juicht er precies?

Vroeger werden kinderen inderdaad meermaals gemept met een liniaal door de leraar als ze zich misdroegen. Tegenwoordig wordt dat niet meer toegestaan. Hetzelfde met dieren, vandaar de schorsing.
Wat er op dit moment gebeurd als je een kind meermaals slaat als leraar met een liniaal zou ik niet weten, zal wel op kindermishandeling uit komen en ik weet die straffen niet.

Ik vind overigens de schorsing terecht, in mijn ogen wat te kort. Alhoewel, zoals ik zal zei, wat er achter de schermen gebeurd zal je nooit weten. Ook niet bij een Justin Verboomen of featherlight waar ook iedereen fan van is (ik ook hoor). Iedereen kan selectief mooie video’s plaatsen en buiten de camera gaan slaan. Je weet het gewoon niet.
Wel blijf ik het bijzonder vinden als je deze video al 4 jaar op de plank hebt liggen het pas naar buiten brengt voor een belangrijke wedstrijd. Dan ging het de filmer ook echt niet om het paard maar als hulpmiddel om iemand (concurrentie?) uit de weg te ruimen

Ik vind het beeld verschrikkelijk. En helaas is het niet aan ons om de straf te bepalen dus helaas ‘moeten we het er mee doen’

Het publiek in Londen bij haar rentree juichte en scandeerde haar naam.
Ik ben het eens dat het vreemd is dat het zo laat naar buiten is gebracht, redenen die ik kan bedenken zijn degene die ze zelf aangaf: filmster kreeg wroeging en toen Charlotte was geselecteerd voor de spelen kon ze het niet verkroppen.
Of ze leste nog bij haar en zag het met andere ogen dan nu.
Of ze wilde wraak natuurlijk, dat kan ook. Maar ik vind dat een beetje hetzelfde als dat je appjes van een andere vrouw in de telefoon van je vriend vind en hij boos op jou wordt dat je in zijn telefoon kijkt.. hypothetisch gezien.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 20:24

Kabayo schreef:
Gini schreef:

Wie juicht er precies?

Het letterlijke gejuich, wat in de openingspost staat: het publiek dat Charlotte aanmoedigde.
Het figuurlijke gejuich, de goede klassering. Charlotte die haar carrière als het ware feilloos kan oppikken.

Zouden we even vergevingsgezind zijn bij een tenniscoach die een kind meermaals slaat?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 09:21

Het gejuich snap ik ook niet hoor...maar de vrouw die de filmpjes vrij gegeven heeft was een bekende van v. Olst en deed dit niet uit wroeging maar puur met maar 1 doel en dat was dat ze niet naar de OS mocht.

Wellicht dat het daarom zo dubbel is in deze zaak en mensen haar ook als slachtoffer zien waardoor ze symphatie krijgt? Voor mij blijft ze dader en laat eerst maar weer eens zien dat je het wel op een goede manier kan en doet. Om te kunnen laten zien heeft ze natuurlijk wel gewoon recht op die tweede kans.

Ik zou het zelf wel een goede zaak vinden als iemand bijv. bij 3 overtredingen voor het leven geschorst kan worden bij de FEI. Iets strengere straffen graag..

Edit: typfout
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 27-12-25 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 09:25

woh, dan zouden er veel paarden zonder ruiter zijn!!! ook niet verkeerd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 09:29

Voor zover ik weet nu nog maar 1..Helgstrand.

Maar iemand hoeft niet kans op kans op kans te krijgen als ze hardleers zijn.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 09:46

Bonita_Bon ik ben het volledig met je eens. Als je zo op een dier kunt meppen is er iets goed mis met je. Een jaar later weer vrolijk “een baan” met dieren mogen uitvoeren vind ik echt bizar.

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 10:15

Is er precies duidelijk geworden waarom ze het gedaan heeft destijds? Mij is dat nooit helder geworden. En deels eens met het comment hierboven van Jildau: als je zo los kan gaan op een dier dan is er wel iets mis met je. En nogmaals: een ieder verdient een tweede kans maar het beeld blijft bij mij wel op mijn netvlies helaas.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 11:22

Of ze nou terecht gestraft is of niet, of ze nou een tweede kans verdient of niet….dat mag iedeeen voor zich verzinnen.

Ik heb mijn mening, mijn eigen waarden en normen en die hoeft natuurlijk niet gelijk te zijn aan die van andere bokkers.
Ik ben van mening dat iemand die zo koelbloedig in staat is om een dier te mishandelen, onvergeeflijk gedrag laat zien waarop ik die persoon keihard veroordeel en geen enkele voordeel van de twijfel geef. Wat is er mis met je als je een mens of dier bewust pijn kunt doen? Zo’n persoon is bij mij afgeschreven.
Dat de sport haar een tweede kans wil geven, daar zit een hoop politiek en regels achter. Maar als mens hoef ik haar niet aan de kersttafel…..

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 11:47

gelukkig, bij mij mag ze aanschuiven

er zijn mensen die ik niet aan tafel wil hebben, Helgstrand, Werth, Cesar Parra, b.v.

vind structureel hulpmiddelen fout gebruiken erger

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 11:59

Wat heeft Werth dan misdaan?

Wat mij eigenlijk het meeste tegenviel bij dat filmpje was het gebrek aan inzicht en out of the box denken en dus echt trainen ipv geweld gebruiken. Als een paard iets niet kan/ wil/ moeilijk vindt dan getuigd het van horsemanship om daar om heen te werken en wel een ingang te vinden, hetzij op een andere manier om te zorgen dat er een kwartje valt/ paard te motiveren etc.

Slaan is echt zo..achterhaald, zinloos, heeft vaak alleen maar tot resultaat dat een paard zich afsluit, vastzet etc.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 12:09

Elisa2 schreef:

Wat mij eigenlijk het meeste tegenviel bij dat filmpje was het gebrek aan inzicht en out of the box denken en dus echt trainen ipv geweld gebruiken. Als een paard iets niet kan/ wil/ moeilijk vindt dan getuigd het van horsemanship om daar om heen te werken en wel een ingang te vinden, hetzij op een andere manier om te zorgen dat er een kwartje valt/ paard te motiveren etc.

Slaan is echt zo..achterhaald, zinloos, heeft vaak alleen maar tot resultaat dat een paard zich afsluit, vastzet etc.

niets, haar wijze van rijden is niet zo mijn ding (rolkur gebruiken zij haar vergeven) ,

ken de werkelijke reden niet waarom dit filmpje is opgenomen/geplaats, was wel gedesillusioneerd -ga er vanuit dat het eenmalig was - dat zij in dit filmpje te zien is.

en zeker met slaan bereik je niets, maar helaas lopen veel paarden en pony's niet meer zonder. *D

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 12:10

Elisa2 schreef:

Exact Elisa. Onbegrijpelijk vond en vind ik dat. Misschien zat dat paard al aan de max van zijn kunnen en dan op zo'n manier je wil opleggen is zo fout. Dat is inderdaad een gebrek aan inzicht. En ja, iedereen maakt fouten maar als je zover gaat dan gaat er iets mis in je grijze massa daarboven. Nee, ik zou zo iemand ook niet met zo'n onthaal verwelkomen. Wel vind ik dat ze een tweede kans verdient maar het gebeuren is niet zomaar uitgewist in mijn hoofd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 12:14

Het geeft voor mij aan dat ze meer een ruiter is die alleen volgens een bepaald systeem rijdt dan een trainer. :o

Rijdt Werth ook al rollkur of is dat weer zo'n internethype? Tegenwoordig wordt ieder paard wat (even) achter de LL komt gelijk rollkur genoemd.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 12:27

Elisa2 schreef:
Het geeft voor mij aan dat ze meer een ruiter is die alleen volgens een bepaald systeem rijdt dan een trainer. :o

Rijdt Werth ook al rollkur of is dat weer zo'n internethype? Tegenwoordig wordt ieder paard wat (even) achter de LL komt gelijk rollkur genoemd.

Elisa, geen hype, inderdaad we vergeten van de een iets makkelijker dan van de ander, lees even terug op bokt, zij heeft als een van de weinige een andere wijze van rijden opgepakt na twee OS Rio en Tokio, dat siert haar maar haar wijze van rijden kan me nog steeds niet bekoren, LL of niet.

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 12:30

Elisa2 schreef:

In Duitsland wordt Werth al jaren en jaren verguisd door bepaalde groepen. Dat is niets nieuwes toch?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 12:36

Ja, maar dat zijn vaak van die groepen die iedereen verguizen..en die ook niet kwamen opdagen toen zij de competitie wel met ze aan wilde gaan. Daarom kan ik dat niet zo serieus nemen.

Dat iemand er geen fan van is vind ik prima hoor, vindt alleen soms dat er snel mishandeling of rollkur geroepen wordt terwijl dat dan toch echt iets anders is.

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 12:43

Nee, ik ook niet per se (al ben ik ook geen fan), maar dacht dat je in het ongewisse was van het waarom.