Dier&Recht vraagt om verbod op paardenzweep

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:14

BoktVerlaten schreef:
hahahatsjoe schreef:
Idioten -O-

Hier moet ik even om lachen, in combi met je onderschrift #doeslief :)

Maar hier even los van….ik lees allemaal berichten van hoe men de zweep “goed” gebruikt. Ik lees dat iemand een zachte tik liever ziet dan onnodig veel been geven….Als dat allemaal lees, mag van mij de zwwep verboden worden. Als je meer tijd in de training steekt, zou je dan echt niet zonder kunnen?
(En oprechte vraag voor de menners…..kun je uberhaupt zonder zweep mennen?)

Dus jij vindt vaker en harder trappen vriendelijker dan een klein tikje met de zweep achter het zadel?

Nee, beide is fout. Het is natuurlijk niet zo dat als het ene nog erger is, dat je dan een beetje erg maar goed moet vinden

Ben benieuwd hoe jij paarden africht..

juval

Re: Dier&Recht vraagt om verbod op paardenzweep

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:24

oke, dat gaat leuk worden in de ponyles op de manege waar mijn dochter rijdt. Die shets hebben meteen in de gaten als het kind geen zweepje heeft, die gaan dan gewoon lekker hun eigen gang. tja.

Uiteraard is verkeerd gebruik altijd fout, maar ik zie een zweep als een hulpmiddel en niet als een wapen.

net als de veeprikkers die onlangs verboden zijn, dat is ook een handig hulpmiddel, maar bij verkeerd gebruik ook niet goed te praten.

net als bij de elektronische halsbanden voor honden, kan ook heel verkeerd gebruikt worden. Maar bij goed gebruik een nuttig trainings hulpmiddel.

En zo kun je overal wel petities over maken.

Longeren of mennen zonder zweep lijkt me bijzonder lastig (onveilig ook)

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:06

juval schreef:
oke, dat gaat leuk worden in de ponyles op de manege waar mijn dochter rijdt. Die shets hebben meteen in de gaten als het kind geen zweepje heeft, die gaan dan gewoon lekker hun eigen gang. tja.

Zoiets wou ik ook nog zeggen. De mensen die pleiten voor alleen maar belonen; die hebben nog nooit op een shet gezeten die in de les elke hoek omdraaide en naar de uitgang vertrok, met of zonder ruitertje op zijn rug. Zo'n diertje hoef je ook niet te slaan, maar je leert als ruiter wel wanneer je in moet grijpen en hoe. Althans, wij leerden dat dan wel op die manier. En toen ik kind was, was ik echt niet mans of sterk genoeg om striemen in een shetlanderhuid te slaan.

Met de rest van je post ook eens, zaken worden zo uit het verband getrokken en mensen laten zich een rad voor ogen draaien en zien de gevolgen niet in.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:12

Sjah ben het er niet mee oneens. Ik heb er genoeg misbruik mee gezien. Zelf op buitenrit ook al om een minder vriendelijke manier gebruikt waar ik me nog steeds bij afvraag hoe ik het probleem anders had kunnen oplossen. Toch geloof ik dat we heus onze doelen kunnen halen zonder zweepje. Ik denk vooral dat we dingen vragen van een paard die hij eigenlijk niet wil doen. Het respecteren van een paard zijn grenzen en bepaald gedrag ombuigen doormiddel van andere technieken kan ook positief zijn. Ik gebruik nog een zweepje op buitenrit, zonder zou ik heel, heel vaak moeten afstappen, maar ben wel bereid om dit te aanvaarden als die regel er zou komen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:16

Ik ben benieuwd of, wanneer zweepjes verboden zouden zijn, je dan wel een tak mee mag nemen om dazen weg te halen of om takken met dorens van je af te houden. :+

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:19

Op buitenrit heb ik een lange zweep mee omdat in het bos veel honden los lopen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:52

Wij mennen met 1700 kg voor de menwagen. Regelmatig komt op 10 a 15 kilometer rit de menzweep niet 1x uit de koker. We hebben richtaangevers overigens. Echter er zijn gewoon situaties waarbij de zweep voor hun en ons van levensbelang is. Echt nooit dat we mennen zonder zweep mee. Dat zou voelen als roekeloos auto gaan rijden en erop vertrouwen dat medeweggebruikers alle lastige situaties wel oplossen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:54

dierenfan schreef:
Wij mennen met 1700 kg voor de menwagen. Regelmatig komt op 10 a 15 kilometer rit de menzweep niet 1x uit de koker. We hebben richtaangevers overigens. Echter er zijn gewoon situaties waarbij de zweep voor hun en ons van levensbelang is. Echt nooit dat we mennen zonder zweep mee. Dat zou voelen als roekeloos auto gaan rijden en erop vertrouwen dat medeweggebruikers alle lastige situaties wel oplossen.

Ik denk dat de meeste wat meer ervaren mensen dit wel beseffen. De rest onderschat het gevaar nogal van een paard niet voorwaarts kunnen houden in nood situaties. Die hebben dat soort dingen nog nooit meegemaakt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:00

De Dier&Recht-oplossing lijkt me uiteindelijk dat we paarden gewoon helemaal uit ons leven verwijderen, dan kan er ook niets meer gebeuren.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:10

Toen op de kortebaandraverijen in Nederland de zweep verboden werd, kwam daar ook commentaar op vanuit onze eigen sector. Het zou gevaarlijk zijn, geen correctie meer mogelijk, er zouden meer ongelukken gaan gebeuren enzovoort. Inmiddels zijn we een paar zweeploze jaren verder op de kortebaan en het blijkt prima te kunnen, er is geen verhoogd aantal incidenten.

Ik geloof best dat er disciplines zijn die baat hebben bij een zweep, maar er zijn er ook een heleboel die best zonder zouden kunnen. Het zou al schelen als er zwepen kwamen die niet zo ver door kunnen zwiepen, want hoe meer zwiepkracht hoe meer pijn je er mee kunt doen. Dat zou al een mooie start zijn.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:26

Ik heb 1x een marathon wedstrijd gereden. Ze moesten voor mij nakijken in de reglementen of het zonder zweep in de hand mag. Omdat wij zeldzaam met zweep rijden zijn onze paarden erg voorwaarts met zweep erbij. Niet handig als je voor het eerst zoiets rijdt haha. Plus lastig natuurlijk als je zelden met zweep erbij rijdt en je zo'n parcours door moet manoeuvreren met ook nog die zweep erbij in je handen wat je niet gewend ben haha.
Tijdens oefenen voor men bewijs deed ik keurig de zweep pakken voor de foto's en filmpjes onderweg haha. Heb toen ook echt de kracht in mijn polsen moeten trainen om de lessen en het examen met zweep in de hand te rijden. Uiteindelijk duurde het examen wel 5 a 10 hele minuten haha. Daarna het vlot weer af geleerd

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:18

Veronica2 schreef:

Of voor als je een wolf tegenkomt ..

Hoe moet je jezelf en paard verdedigen zonder zweep ..

Ook is een zweep handig bij auto’s die te dicht bij willen komen bij passeren ..

Ik zie die zweep meer als middel om m’n paard veilig te houden ..

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:24

Toen ik nog aan barrel racing deed gebruikten we een over & under ipv zweep ( is makkelijker vast te houden want kan om je pols )

Wat ik probeer te zeggen ; ze bereiken niets met zweep verbieden want ze kunnen niet verbieden dat je met een teugel of iets soortgelijks in je hand gaat rijden ..

https://marystack.com/weaver-over-and-u ... ther-whip/

Als ze iets willen bereiken op dat gebied zouden strengere regels op juist gebruik ervan veel meer effect hebben

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:37

Menner hier :wave:

Ik zou eigenlijk niet weten hoe ik goed kan mennen zonder zweep. Voor de gangen kan ik m’n stemhulpen goed gebruiken maar ik wil ook binnenbeen kunnen geven of buitenschouder kunnen begrenzen. Je kunt ook weinig met de leidselhouding, je lichaamsgewicht oid dus je moet toch íets hebben om met je paard te communiceren aangezien ze je ook al niet zien door de oogkleppen.

Verder lijkt het me een prima regel om af te spreken dat je met de zweep niet mag slaan. Gebruiken als aanwijsstok of verlengde van je arm of been is prima, slaan niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:15

prompter schreef:
Toen op de kortebaandraverijen in Nederland de zweep verboden werd, kwam daar ook commentaar op vanuit onze eigen sector. Het zou gevaarlijk zijn, geen correctie meer mogelijk, er zouden meer ongelukken gaan gebeuren enzovoort. Inmiddels zijn we een paar zweeploze jaren verder op de kortebaan en het blijkt prima te kunnen, er is geen verhoogd aantal incidenten.

Ik geloof best dat er disciplines zijn die baat hebben bij een zweep, maar er zijn er ook een heleboel die best zonder zouden kunnen. Het zou al schelen als er zwepen kwamen die niet zo ver door kunnen zwiepen, want hoe meer zwiepkracht hoe meer pijn je er mee kunt doen. Dat zou al een mooie start zijn.

Is niet helemaal waar, er is een ernstig ongeluk gebeurd waarvan die pikeur nooit meer volledig hersteld is. Zou even de naam moeten navragen.

Ook niet eens met het zwiepen, ik gebruik graag een zwiepje, juist omdat het paard goed reageert op het geluid van het zwiepje en ik het paard daardoor niet hoef te raken.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:58

[/quote]

Hier moet ik even om lachen, in combi met je onderschrift #doeslief :)

Maar hier even los van….ik lees allemaal berichten van hoe men de zweep “goed” gebruikt. Ik lees dat iemand een zachte tik liever ziet dan onnodig veel been geven….Als dat allemaal lees, mag van mij de zwwep verboden worden. Als je meer tijd in de training steekt, zou je dan echt niet zonder kunnen?

Dus jij vindt vaker en harder trappen vriendelijker dan een klein tikje met de zweep achter het zadel?

Nee, beide is fout. Het is natuurlijk niet zo dat als het ene nog erger is, dat je dan een beetje erg maar goed moet vinden[/quote]

Ben benieuwd hoe jij paarden africht..[/quote]

Zonder zweep. En zonder vaak en hard trappen. En ze lopen allemaal. Ik ben echt niet heilig hoor, ik gebruik bij hoger opgeleide paarden (bitloos) wel een spoortje voor de verfijning. Zal ook wel iets op tegen zijn.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:05

Sassy4barrel schreef:
Veronica2 schreef:

Of voor als je een wolf tegenkomt ..

Hoe moet je jezelf en paard verdedigen zonder zweep ..

Ook is een zweep handig bij auto’s die te dicht bij willen komen bij passeren ..

Ik zie die zweep meer als middel om m’n paard veilig te houden ..

Dat zie ik ook niet als zweep gebruik maar als “handig onderweg stokje”……ik denk ook niet dat de petitie hier over gaat.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:15

Dier en Recht... dier en krom is een betere naam voor deze organisatie. Ik weet niet wat voor psychedelische middelen ze gebruiken maar het is goed spul.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:18

juval schreef:

Ik zou dit niet te luid zeggen. Pony's willen niet bereden worden en moeten met zweep bij de les gehouden worden. Het volgende pamflet schrijft zichzelf.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:33

Ibbel schreef:
BoktVerlaten schreef:

Ja dat kan. Hij staat bij mij meestal in de houder, en voorwaarts gaat gewoon op de stem.

Maar als ik op een smalle weg met een diepe greppel ernaast een loei van een vrachtwagen tegenkom, wil ik toch wel even met de zweep (zoals onder het zadel met mijn buitenbeen) de rechterkant kunnen begrenzen. En dat is dan gewoon de zweep tegen de flank van mijn paard houden, verder niets. En dat heb ik echt wel eens nodig, want anders heeft ze tóch de neiging uit te wijken. Wat ook logisch is, weet dat paard veel dat die vrachtwagen wel ruimte houdt...

Herkenbaar, daar gebruikte ik mijn menzweep ook voor. Zou niet weten wat ik zonder moest, in zo'n geval. Nou ja, een bijrijder tot groom bevorderen en hem laten afstappen en de pony op het juiste spoor brengen, maar soms heb je die tijd niet eens, en dan is een zweep/tak op de juiste plek het beste. :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 06:28

BoktVerlaten schreef:
Zonder zweep. En zonder vaak en hard trappen. En ze lopen allemaal. Ik ben echt niet heilig hoor, ik gebruik bij hoger opgeleide paarden (bitloos) wel een spoortje voor de verfijning. Zal ook wel iets op tegen zijn.

Nou dat is dan fijn dat je een paard hebt die van nature veel looplust heeft :) , ik gebruik liever een zweep dan een spoortje en zo is iedereen anders. Beide zijn hulpmiddelen en kunnen beide goed en fout gebruikt worden. Ik gebruik liever kort en duidelijk een zacht tikje dan teveel been of spoor.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:27

Elisa2 schreef:
Is niet helemaal waar, er is een ernstig ongeluk gebeurd waarvan die pikeur nooit meer volledig hersteld is. Zou even de naam moeten navragen.

Lees de tekst nog eens goed.
Waarschijnlijk weet Promoter precies over welk incident je het hebt het is tenslotte "haar" tak van de paardensport.

prompter schreef:

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:30

BoktVerlaten schreef:
Dat zie ik ook niet als zweep gebruik maar als “handig onderweg stokje”……ik denk ook niet dat de petitie hier over gaat.

Ook daar gaat de petitie over, die is weinig genuanceerd.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:58

prompter schreef:

Hierop inhakend, ik ken meerdere trainers en rijders die nu bepaalde paarden niet meer starten op de kortebaan.

Dat is de selectie die gaat gebeuren denk ik bij verbod op de zweep.

De paarden zo mak als een struik en de trainers die goed weten wat ze doen: daar gebeurd niks mee.

Maar draken van paarden, of mensen die geen oplossingen kunnen bedenken buiten het gebaande pad...

Maargoed, dat duurt een jaar of 30 en dan zijn dat soort paarden bloedlijnen uitgestorven en dat soort mensen hebben heel veel geld uitgeven aan mensen die wel wat kunnen denk ik :D

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:20

Elisa2 schreef:
BoktVerlaten schreef:

Nou dat is dan fijn dat je een paard hebt die van nature veel looplust heeft :) , ik gebruik liever een zweep dan een spoortje en zo is iedereen anders. Beide zijn hulpmiddelen en kunnen beide goed en fout gebruikt worden. Ik gebruik liever kort en duidelijk een zacht tikje dan teveel been of spoor.

Als je paard niet aan het been is, is teveel been niet de oplossing. Een zweepje kan kortdurend helpen om de beenhulpen goed aan te leren. Ik ben ook niet tegen zweepgebruik.
Als je een spoor gebruikt om je paard voorwaartser te krijgen, dan ben je verkeerd bezig.
Spoor is ook niet bedoeld om je paard voorwaarts te krijgen. Dus zweep vervangt spoor niet en teveel been is nooit goed.
Spoor gebruik ik om heel verfijnd hulp te geven voor “bijzondere verrichtingen “ zoals zijgangen, wendingen, etc….zodat je meer knopjes preciezer kunt bedienen

Daarom, ik begrijp je standpunt dat je liever een klein tikje geeft ipv teveel been, maar dit zou alleen gelden voor het leertraject waar het paard leert om aan het been te zijn. Maar dit heeft niets te maken met waar een spoor voor bedoeld is.