Appaloosa springveulen brengt 402.000 euro op

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 11:01

Furst schreef:
Is dit bruinige veulen de moeder van de gevlekte dan? Die is net 4 dus is haar eerste veulen?

Er worden heel veel draagmoeders gebruikt.

Anna79

Re: Appaloosa springveulen brengt 402.000 euro op

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 20:49

Ik vind de gezoomde spikkels wel heel gaaf zeg <3
Zegt dat nog iets voor de kans op schimmelen?

Fokker321

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 20:10

Kabayo schreef:
Flanders horse auction heeft gereageerd en gezegd dat z’n echte moeder zwartbruin is

waar staat deze reactie?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 20:14

Fokker321 schreef:
Kabayo schreef:
Flanders horse auction heeft gereageerd en gezegd dat z’n echte moeder zwartbruin is

waar staat deze reactie?

Afbeelding

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 21:20

Ze hebben haar alleen wel zelf als schimmel verkocht op de veulenveiling :D

Afbeelding

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 21:38

En daar heb je de viespeukerij weer.

Ik zit klaar voor t vervolg *popcornsmiley*

Madiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 23:23

ik vind het wel een erg mooi veulentje. En hij zal vast weinig last hebben van insecten in de zomer. En ach 400k, daarvoor zetten ze in VAE gewoon de oliekraan een minuut langer open. Voor een mooi schilderij betaal je meer ze zullen weer eens iets anders gewild hebben. Ik ben blij voor de fokker.

Begrijp alleen de naam niet goed; hij lijkt toch meer op een luipaard dan op een zebra?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 23:45

janderegelaa schreef:

[ Afbeelding ]

Op horsetelex staat er ook schimmel bij :j

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 00:27

Madiba schreef:
ik vind het wel een erg mooi veulentje. En hij zal vast weinig last hebben van insecten in de zomer. En ach 400k, daarvoor zetten ze in VAE gewoon de oliekraan een minuut langer open. Voor een mooi schilderij betaal je meer ze zullen weer eens iets anders gewild hebben. Ik ben blij voor de fokker.

Begrijp alleen de naam niet goed; hij lijkt toch meer op een luipaard dan op een zebra?

De meeste paarden staan daar helemaal niet maar blijven in Europa.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 00:33

Art_Ificious schreef:
janderegelaa schreef:

[ Afbeelding ]

Op horsetelex staat er ook schimmel bij :j

Dat stond er paar dagen terug nog niet ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 00:38

Stel, hij wordt schimmel. Is het een verborgen gebrek nu de veiling-organisatie letterlijk gezegd heeft dat de moeder bruin is?
Of gaan verborgen gebreken enkel over dingen die het dier belemmeren in het ‘doel’ (springen in dit geval veronderstel ik)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 06:57

Je mag toch hopen dat het veulen kleurgetest is.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 07:55

Cayenne schreef:
Je mag toch hopen dat het veulen kleurgetest is.

Dan was die informatie vast gedeeld.
En uit nieuwsgierigheid: wat zou dat toevoegen op moment dat je dit patroon ziet uit een bruine moeder? (Want dat was de informatie die er initieel was)
In geval van een schimmel als ouder uiteraard heel ander verhaal.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 07:56

Het dier is verkocht als springveulen, alleen als het daar niet aan voldoet door een verborgen gebrek is het een non conformiteit en kan de koop ontbonden worden.

Overigens mensen hadden zelf ook de pedigree in kunnen kijken en kunnen zien hoeveel schimmel er in zit. Dan weet je ook het risico.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 08:03

Elisa2 schreef:
Het dier is verkocht als springveulen, alleen als het daar niet aan voldoet door een verborgen gebrek is het een non conformiteit en kan de koop ontbonden worden.

Overigens mensen hadden zelf ook de pedigree in kunnen kijken en kunnen zien hoeveel schimmel er in zit. Dan weet je ook het risico.

Dit idd. Je hebt als koper zelf ook onderzoeksplicht en kleur is geen 'gebrek' in die zin.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 08:07

Volgens mij kunnen we wel met enige zekerheid stellen dat het bedrag dat is neergeteld vanwege de kleur is. Lijkt me toch wel slim van de koper dat er dan een kleurtest gedaan is.

Laat ik het zo zeggen: ik persoonlijk had dat wel gedaan :D

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 08:14

Zo werkt het niet met veilingen, je kunt daar geen voorwaarden stellen en onderzoek laten doen als potentieel geïnteresseerden. Alle veulens worden normaal gesproken gecontroleerd door dierenarts, maar op correctheid van vermelde afstamming en oudergegevens moet je kunnen vertrouwen (inclusief vermelding van et/icsi).

Of dit een ongelukkig foutje is of bewust achtergehouden info kunnen wij niet beoordelen. Maar in beide gevallen kan ik me goed voorstellen dat het een staartje krijgt en iig zal leiden tot een genetische test.

Als de moeder met 4 idd nog steeds zwartbruin is dan maakt kleur van de oma en overgroot oma natuurlijk niet meer uit voor het risico op een schimmel. Dus die verantwoording bij de koper leggen is wat flauw. Bovendien waren er nogal wat potentiële kopers, hadden die dan allemaal om onderzoek moeten vragem op een veulen dat maar 1 van hen daadwerkelijk zou kopen?

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 08:19

Oh dat wist ik niet dat dat niet kon gomir.

Misschien als je zoveel geld hebt dat dit bedrag net iets is als voor ons 400.- dat ze gedacht hebben. We gokken erop. :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 08:30

gomir schreef:
Zo werkt het niet met veilingen, je kunt daar geen voorwaarden stellen en onderzoek laten doen als potentieel geïnteresseerden. Alle veulens worden normaal gesproken gecontroleerd door dierenarts, maar op correctheid van vermelde afstamming en oudergegevens moet je kunnen vertrouwen (inclusief vermelding van et/icsi).

Of dit een ongelukkig foutje is of bewust achtergehouden info kunnen wij niet beoordelen. Maar in beide gevallen kan ik me goed voorstellen dat het een staartje krijgt en iig zal leiden tot een genetische test.

Als de moeder met 4 idd nog steeds zwartbruin is dan maakt kleur van de oma en overgroot oma natuurlijk niet meer uit voor het risico op een schimmel. Dus die verantwoording bij de koper leggen is wat flauw. Bovendien waren er nogal wat potentiële kopers, hadden die dan allemaal om onderzoek moeten vragem op een veulen dat maar 1 van hen daadwerkelijk zou kopen?

Het is gewoon bekend dat de moeder een schimmel is? Bokkers hadden het in no time gevonden. Dus een sheik uit VAE kan dat ook.

Wie weet is ie helemaal prima met de kans dat het veulen schimmelt.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 08:42

Anna79 schreef:
Ik vind de gezoomde spikkels wel heel gaaf zeg <3
Zegt dat nog iets voor de kans op schimmelen?

Ik stelde eerder deze vraag. Iemand die hier kijk op heeft of dit iets zegt over het wel of niet gaan schimmelen? Als je de vlekken inzoomt zie je het heel duidelijk.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 09:23

gomir schreef:

Dit is de achterhand van de moeder op haar veiling als veulen. En misschien schimmelt ze niet hard door maar het is toch echt een schimmel. De mensen die selecteren of die de catalogus maken hebben gewoon een fout gemaakt want ze hadden kunnen weten dat het een schimmel is want ze hebben haar zelf als schimmel geveild. Maar ze hebben het veulen alleen bij de draagmoeder gezien.

Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 09:23

Gomir,
Dat de moeder met 4 nog steeds niet verkleurd is wil helaas niet zeggen dat ze geen schimmel is.
De vader van mijn jaarling is bruin, maar omdat die 1 schimmel nakomeling heeft uit een toen 4 jarige zwartbruine merrie is het duidelijk dat die merrie wel schimmel was. Want 1 ouder moet schimmel zijn, en de vader is 22 jaar oud en bruin.

Ik vind het eigenlijk wel. Interessant om te weten of veulen wel of niet gaat schimmelen. Zo op het hoofd lijkt er wel door de vlekken heen witte haren te zitten.

Ik vind het wel kwalijk dat veilinghuis reageert dat moeder gewoon zwartbruin is.
Horsetelex geeft schimmel aan, en hun veiling destijds gaf ook schimmel aan.
Dus in dat opzicht zou je hun wel in fout kunnen stellen want ze geven foute informatie.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 09:32

Horesetelex gaf gisteren nog geen schimmel aan.
Ik baal dat ik er geen print screen van heb gemaakt.

Wel erg verdacht dat het nu is veranderd

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 09:37

DuoPenotti schreef:
Horesetelex gaf gisteren nog geen schimmel aan.
Ik baal dat ik er geen print screen van heb gemaakt.

Wel erg verdacht dat het nu is veranderd

Naar mijn weten kan alleen de eigenaar van de merrie dat veranderen, Het Bokt zelf dan? En waarom pas veranderd na de veiling?
Verdacht idd

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 09:46

Ik weet wel dat ze laat kunnen gaan schimmelen en ik twijfel ook niet of deze merrie een schimmel is.
Maar als een gerenommeerde veiling met zeer ervaren paardenmensen een 4 jarige als zwartbruin afgegeven (zonder opmerkingen over twijfel mbt schimmel) dan vind ik wel dat je dan de koper niet moet verwijten dat hij onderzoek had moeten doen naar de kleur van de moeder. Zeker omdat veilinggegevens en horsetelex.nl hierin overeen kwamen op dat moment.