[BE]Limburgse wolf heeft pony’s in het vizier: al 7 dieren doodgebeten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 22:13

MyChoice schreef:
Is het rustig rondom Lunteren qua pony’s nu Elisa? Ik heb wel gehoord over een pony in Ede die is gepakt. Maar die mensen wilden geen melding maken. Dus dat is niet bekend gemaakt.

Ja gelukkig wel, die pony heb ik ook gehoord van de hoefsmid. Was een klant van hem.
Maar verder hoor ik weinig momenteel (gelukkig). Het ergste lijkt nu bij Garderen/ Putten te zitten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 22:14

Lukasje schreef:
Wat we te horen krijgen is een fractie van wat gebeurt.
Indien we de media moeten geloven, gaat het ook om 1 ouderpaar met enkele welpen, en dus 1 roedel. Oja, en mss nog een enkeling. Die enkeling hebben ze “in het leven” moeten roepen omdat anders zichtmeldingen niet meer klopte.
Dat was jaren geleden bij de intrede van de eerste wolven ook zo. Toen was er zogezegd enkel Naya en haar partner, terwijl er toen buiten die partner nóg 3 mannelijke wolven rondliepen. Kwamen er zichtmeldingen binnen die geen steek hielden, want er werden op verschillende plekken wolven gesignaleerd, wat niet overeenkwam met het “officiële “ aantal. Toen werd plots bekend gemaakt dat er nog een tweede mannelijke wolf was. Over de andere werd opnieuw gezwegen.
En zo lag er 2 jaar geleden in het bos hierachter ook een wolvin met welpen. Nooit wat van verschenen in de media.
Echt, het wolvenaantal is in Belgisch Limburg hoger dan wat ze bekend maken.

Ja dat is helaas steeds zo..ze proberen zoveel uit de media te houden. :(
Daarom is het maar goed om het zelf te volgen via de app groepen enzo.

Karen_enter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 22:33

Hutcherson schreef:
Ze zeggen dat in limburg 1 koppel van twee volwassen wolven leven met 6 welpen. Waar gaan die 6 welpen heen over een jaar?!
En dan hebben die volwassen wolven wss weer nieuwe...

Ik zie in de regio verschillende veehouders (vooral met paarden) de omheiningen aanpassen. Wij hebben zelf ook weer aanpassingen gedaan. Het is een heel gedoe om overdag de lijnen weg te halen zodat we paarden de 'safe' paddock uit kunnen de track op en tijdens schemer weer terug. 7 draden hanteren met twee paarden in je nek die toch graag op de track willen blijven. Als ik mag kiezen haal ik alles weer weg en kies ik voor gemak. Maar ik verkies de veiligheid van mn dieren boven mn comfort. Ellende

Hier ook weer aangepast vandaag naar 7 draden in de nachtpaddock. Ik wil echt weer een beetje kunnen slapen en dit geeft me toch een veiliger gevoel. We hebben de draden extra dicht op elkaar zitten maar het is echt allesbehalve gemakkelijk. Als je poorten moet opendoen dan is dat echt een heel gedoe ! Mijn haffie zit echt opgesloten in een gevangenis lijkt het wel :(:)
Volgende week gaan we aan de slag met de buitenkant van onze weides maar een mens heeft maar 24 u in één dag..

Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 22:47

Hebben jullie tussen de stroomdraden ook aarddraden gespannen?

Ik vraag dit omdat als de wolf tussen de draden komt amper een schok zal krijgen. Bij springen al helemaal niet als die de draad zou raken omdat hij dan los is van de grond en dus niet geaard is. De aardraden aanraken tegelijk met een stroomdraad zorgt voor een grotere stroomschok.

Ik was me juist aan het inlezen over de aarding.
Het viel me namelijk op dat door de droogte mijn stroomdraden weinig afgifte hebben, nu het geregend heeft is de aanduiding op meetapparaat en op stroomdraadapparaat zelf ineens hoger. Terwijl water bij de aardpen gooien dit resultaat niet gaf.
Met een aardraad ertussen zou de schock dus wel groter moeten worden.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 30-08-25 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 22:51

Ik hoop dat mensen aanvallen en zichtmeldingen blijven melden.
Dat is belangrijk voor de cijfers.

Meld het desnoods via dit forum. Beheerders van enkele groepen lezen mee.
Dat kan ook via pb of via whatsapp of messenger naar een alert groep.
Wil je het anoniem doen, stuur mij een pb en ik stuur het bericht met je eventuele naam en boktnaam weg gelakt door als schermafbeelding, míts je daarvoor toestemming geeft door naar geen wolf en geen wolf in cultuurlandschap.

En om op de hoogte te blijven is dit forum, het algemene wolventopic en afgeleide ervan ook m.i. behoorlijk relevant en actueel.

tienus63

Re: [BE]Limburgse wolf heeft pony’s in het vizier: al 7 dieren doodgebeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 22:52

Natte grond geleidt veel beter.
Iedere dag een paar emmers water bij droogte bij de aardpen gooien is goed voor de stroomsterkte op de draad.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 22:53

tienus63 schreef:
Iedere dag een paar emmers water bij droogte bij de aardpen gooien is goed voor de stroomsterkte op de draad.

Dat werkte gek genoeg niet. Had ik al getest namelijk.
De aardpen is een holle ijzeren staaf, daar bleef het water dus ook lange tijd in staan als ik er water goot.

Ik weet echter niet of er misschien meerdere aardpennen zijn (wat misschien wel kan omwille van de lange omheining)

Karen_enter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 22:55

Art_Ificious schreef:

Ik vraag dit omdat als de wolf tussen de draden komt amper een schok zal krijgen. Bij springen al helemaal niet als die de draad zou raken omdat hij dan los is van de grond en dus niet geaard is. De aardraden aanraken tegelijk met een stroomdraad zorgt voor een grotere stroomschok.

Het viel me namelijk op dat door de droogte mijn stroomdraden weinig afgifte hebben, nu het geregend heeft is de aanduiding op meetapparaat en op stroomdraadapparaat zelf ineens hoger. Terwijl water bij de aardpen gooien dit resultaat niet gaf.

Zijn we van op de hoogte, maar het materiaal om dit te doen is helaas nog niet binnen, is wel allemaal besteld intussen. We hebben nu 2 aardpennen maar er komt er sowieso nog een derde bij en dan gaan we een plusminus omheining maken. Een heel gedoe

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 00:13

Art_Ificious schreef:

Maar dan moet je wolf dus en stroomdraad en aarddraad raken toch voor die grotere schok?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 00:17

Klopt. Daarom plaats je die aardraden ook best tussen de stroomdraden in met niet teveel afstand ertussen. Dat die beide dus wel moet raken als die ertussendoor zou gaan.

Bv aarddraad raken met hoofd en stroomdraad met een poot = schok.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 01:19

Dus dan heb ik ipv 6 draden 12 draden? -O-

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:43

Nee je maakt draad 1-3-5 een stroomdraad en draad 2-4-6 een aardedraad. Of andersom… maar om en om dus.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:13

Art_Ificious schreef:
tienus63 schreef:

Dat werkte gek genoeg niet. Had ik al getest namelijk.
De aardpen is een holle ijzeren staaf, daar bleef het water dus ook lange tijd in staan als ik er water goot.

Ik weet echter niet of er misschien meerdere aardpennen zijn (wat misschien wel kan omwille van de lange omheining)

Zandgrond gehad met zulke ellende, maar daar zat nog een flink stuk schapengaas omheen en dat gaf zat aarde ongeacht hoe droog of nat het was. Doorgekoppeld vanaf de grondpen, want test apparaat gaf aan dat daar niks mis was. 1-2 aarde draden zou net zo iets moeten doen.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:08

Hutcherson schreef:
Ze zeggen dat in limburg 1 koppel van twee volwassen wolven leven met 6 welpen.

“Ze zeggen dat”, maar dat klopt dus echt niet. 15 à 20 volwassen exemplaren zal dichter bij de waarheid liggen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:15

Die dikke vacht van een wolf maakt het ook mogelijk om tussen draden door te gaan.
Al is hij geaard en staat hij met de voeten op de grond.

Daarom kan hij ook zo makkelijk onderdoor graven.

We kennen het wel bij shetten.

Plus de beloning aan de andere kant is zo groot dat een eventuele tik ook voor lief word genomen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:33

Das ook de reden dat wij rond de paddock, naast een dubbele omheining en 6/7 draden, een gaas hebben aangebracht. Daar staat geen stroom op (wel stroomdraden voor natuurlijk) maar het vertraagd hopelijk. Je hoopt gewoon door alles wat je doet (net als met dieven) dat ze jouw huisje/stalletje overslaan.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:49

Ik zet aardpennen vaak in de buurt van bomen of heggen. Daar blijft de grond vaak vochtiger of iig langer vochtig.
Zaken als schapengaas wat de grond raakt is idd ook een aardig alternatief.

Hier gaat niet overal extra hekwerk omheen, ongeveer 100ha dat is geen doen.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:16

Hutcherson schreef:
Das ook de reden dat wij rond de paddock, naast een dubbele omheining en 6/7 draden, een gaas hebben aangebracht. Daar staat geen stroom op (wel stroomdraden voor natuurlijk) maar het vertraagd hopelijk. Je hoopt gewoon door alles wat je doet (net als met dieven) dat ze jouw huisje/stalletje overslaan.

Wil je foto's delen hoe je het nu gemaakt hebt? Weer leerzaam voor andere :)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:01

En zou je die foto’s ook willen delen in dit topic;
[VSW] Omheining aanpassen ivm wolf

Het is al een ouder topic.
Maar dan blijft het wel overzichtelijk en tevens is duidelijk hoe het gedrag van de aanwezige wolven in de afgelopen jaren is veranderd.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:42

Oh dank je voor die link tienus63.

Ik heb vandaag 2 aardingspennen extra gemaakt die beide ook met elkaar en de allereerste aardingspen (die verbonden is met het apparaat) verbonden zijn, maar krijg toch niet extra stroom op mijn draad helaas.
Droge zandgrond hier.

vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:10

Jinthe2 schreef:
Je kunt dat beest niet tegenhouden met de omheiningen die Loos zo graag verkoopt. Het helpt niets. Deze weide van dit grote paard ligt ongeveer 150 meter van onze weides. Dit is ook een straat verder dan waar de IJslander eerder dit jaar is gepakt en waar de wolf al enkele keren is gezien. Het is de looproute vermoed ik. ... De groen mannen rijden al drie dagen bij ons door de straat en gaan het militair terrein op. Daar hebben ze weer nieuwe omheining gezet met schapen erin. Dat heb ik zelf gezien want ik kom erdoor als we naar onze paarden gaan. Toen ik ze stapvoets door de straat zag rijden heb ik alle paarden naar binnen gehaald. Ze weten exact waar die beesten lopen en zijn maar als te blij dat beest te kunnen volgen. Ik erger mij dood aan de wolven spotters die hier met een lach op hun gezicht door de straat richting met militair slenteren... Wat een sensatie zoekers terwijl ze weten wat voor vreselijks die wolven aanrichten steeds weer opnieuw -:(-

Ik weet niet zeker of ik het goed begrijp, ze zetten schapen in het bos als "voer"? Of lees ik dat verkeerd?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:30

Citaat:
30 augustus 2025
Loos leest mee op deze pagina.
Loos, de 1st reactie een kaartje waar mensen op de Utrechtse Heuvelrug zijn aangevallen.
Dan is er nog de aanval op de vrouw PHV/Gelderland
Lieve mensen, delen dit bericht, ontmasker de leugenaar.
---
Kijken jullie ook naar het VRT - Het Journaal?
Wij haalden er dit fragment even uit....

Vraag van de journalist: is de angst voor MENSEN en dieren terecht?

Antwoord van Jan Loos:
- IS VOLLEDIG ONTERECHT
- ER ZIJN GEEN BEWIJZEN VAN
- WE STAAN NIET OP HET PROOISCHEMA VAN DE WOLF
- IS NOG NERGENS BEWEZEN

Het verhaal van BRAM niet meegekregen JL?????????

https://www.facebook.com/share/v/1D5h5XZXJa/

Fragment via bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/v/19YTmm ... tid=wwXIfr