Angstige momenten voor Bokker met paard en hond vanwege wolf

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Re: Angstige momenten voor Bokker met paard en hond vanwege wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 22:17

Wilde net zeggen, paarden rennen liever weg voor gevaar. Zijn vlucht dieren he

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 22:17

rien10 schreef:
@Kim, wat maakt dat je het verslag van deze ervaring in twijfel trekt?

Had ik nog best willen toelichten, ik ben de beroerste niet en als een mening deel sta ik daar ook zeker achter. Ik ben verder ook de eerste die je gelijk geeft als je dat hebt, en de eerste die mijn mening zal bijstellen.

Maar ieder bericht wat van mij wordt aangehaald, of het nou als sneer wordt bedoeld, of een quote is wordt uit zijn verband getrokken en op verder geborduurd in een totaal andere context. Daarnaast zijn de PB's die ik mag ontvangen ook allerminst charmant, en die overtuigen mij nou niet direct dat de bokkers uit het topic dat in de OP genoemd is, open staan voor hoor en wederhoor. Die PB's neigen eerder naar wappie-corona-niveau dan dat ik denk 'goh, die bokker heeft een punt'. Oprecht jammer dat mensen het nodig vinden om zulke uitingen en bedreigingen per PB te moeten doen. :=

Ik slaap er verder geen minuut slechter om, en ben blij dat ik een aantal een actieve avond heb bezorgd maar ik ga de vraag niet beantwoorden en daar laat ik het ook bij wat betreft wolven van Bokt.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 22:19

Dat is wel sneu ja. Maar ik vind het ook wel sneu dat je met een roodkapje verhaal komt en het nu ook niet meer wilt onderbouwen.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 22:23

Veel wolf knuffelaars geloven het niet. Zelfs het verhaal van dat kindje wat in Austerlitz is gebeurt.
Genoeg op Fb die zeggen dat het gelogen is om de wolf in een kwaad daglicht te zetten.
Want stel je voor dat je negatief praat over de wolf.
Lijkt mij een enge ervaring wat deze bokker heeft beleefd.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 22:25

Per pb is gewoon laf.
Bokkers die wat willen zeggen: doe het hier.
Die ballen had kim ook.

Ik vind het moeilijk te begrijpen hoe iemand op een paardenforum, waar zoveel informatie beschikbaar is, tot een dergelijke conclusie kan komen. Maar openlijk spreken vind ik veel beter dan achterbakse privéberichten.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 22:32

Madiba schreef:
Waarschijnlijk heel naïef van mij, maar als een wolf een trap van een paard krijgt dan is hij er toch aan? Een tijd geleden rende er een Husky in mijn wei waar 3 paarden in stonden. Het was eigenlijk mooi om te zien hoe mijn grootste/sterkste merrie met één beweging van haar hoofd de andere paarden gebaarde dat ze bij elkaar moesten gaan staan, waarna zij in passage met haar staart in de lucht, rondjes draafde om de 2 andere paarden. Ik heb de hond zelf maar gevangen want naar zn baasje luisterde hij niet en mijn paard was al aan het uithalen. Ik weet, een hond is geen wolf, maar dat paard zou ook een wolf in stukken trappen.

Vorig jaar 35 dode ponies en paarden in Nederland.
En een handvol runderen ook.
Kleine, maar ook een aantal grote.

Bevestigd door wolf, terug te vinden in de gegevens van BIJ12.

Mogelijk meer, maar dit zijn de bevestigde.
En alleen de dode slachtoffers.
Gewond zijn er uiteraard ook nog (inclusief een verhaal van een paar heel dure sportpaarden, terug te vinden in de podcasts van Geleidewolf)

Dit jaar tot nu toe 15 dode ponies en paarden in Nederland, en dat is bijgewerkt tot Juni, en nog niet volledig. Een deel hangt nog op dna onderzoek.
De 15 zijn bevestigd.

In landen om ons heen de nodige filmpjes (helaas, want ze zijn niet fijn om te zien) van grote paarden die aangevallen en uiteengereten worden door wolven.

Ik wóu dat je gelijk had.
Ik wou het écht.
Maar helaas.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 22:35

KimD schreef:
rien10 schreef:
@Kim, wat maakt dat je het verslag van deze ervaring in twijfel trekt?

Had ik nog best willen toelichten, ik ben de beroerste niet en als een mening deel sta ik daar ook zeker achter. Ik ben verder ook de eerste die je gelijk geeft als je dat hebt, en de eerste die mijn mening zal bijstellen.

Maar ieder bericht wat van mij wordt aangehaald, of het nou als sneer wordt bedoeld, of een quote is wordt uit zijn verband getrokken en op verder geborduurd in een totaal andere context. Daarnaast zijn de PB's die ik mag ontvangen ook allerminst charmant, en die overtuigen mij nou niet direct dat de bokkers uit het topic dat in de OP genoemd is, open staan voor hoor en wederhoor. Die PB's neigen eerder naar wappie-corona-niveau dan dat ik denk 'goh, die bokker heeft een punt'. Oprecht jammer dat mensen het nodig vinden om zulke uitingen en bedreigingen per PB te moeten doen. :=

Ik slaap er verder geen minuut slechter om, en ben blij dat ik een aantal een actieve avond heb bezorgd maar ik ga de vraag niet beantwoorden en daar laat ik het ook bij wat betreft wolven van Bokt.

Dat is niet ok. Maar ik vraag toch inhoudelijk iets.
En je punt snap ik nog steeds niet.
Edit. Dat je de vraag niet wilt beantwoorden vind ik echt heel stom en zwak.
Laatst bijgewerkt door rien10 op 05-08-25 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 22:44

Een kennis van mij is 10 minuten achtervolgd terwijl ze op buitenrit was met haar paard. Een vriend is ook achtervolgd terwijl hij met de menwagen reed met 2 kleine pony's. Het gebeurt echt wel meer. Ik vraag me inmiddels ook af wat ik mee moet nemen als ik wel het bos in zou willen, het voelt niet meer ontspannen.

Hele nare ervaring voor deze Bokker, gelukkig goed afgelopen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 22:46

Ik zou gaan voor een flinke men-zweep.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 22:53

Madiba schreef:
Waarschijnlijk heel naïef van mij, maar als een wolf een trap van een paard krijgt dan is hij er toch aan? Een tijd geleden rende er een Husky in mijn wei waar 3 paarden in stonden. Het was eigenlijk mooi om te zien hoe mijn grootste/sterkste merrie met één beweging van haar hoofd de andere paarden gebaarde dat ze bij elkaar moesten gaan staan, waarna zij in passage met haar staart in de lucht, rondjes draafde om de 2 andere paarden. Ik heb de hond zelf maar gevangen want naar zn baasje luisterde hij niet en mijn paard was al aan het uithalen. Ik weet, een hond is geen wolf, maar dat paard zou ook een wolf in stukken trappen.

Wolven leven vooral van grote hoefdieren .. wilde zwijnen, rendieren, reeen kunnen ook hard trappen , toch is dit de prooi van de wolf.
Met een kleine roedel wolven kunnen ze zelfs een bizon vangen .. dan is een paard wel een makkie

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 22:55

rien10 schreef:
Ik zou gaan voor een flinke men-zweep.

Als je ziet hoe pakwerk honden vroeger “ agressiever “ werden gemaakt met een zweep , denk ik niet dat een zweep voldoende zal werken en al helemaal niet als het meerdere wolven zijn. Als ze eenmaal toeslaan doe je met een zweep niets

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 22:57

Oh, geen strak plan dus.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 23:00

Veedrijversstok. Nordic walking poles. Mag lite. Ballengooi-stok.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 23:07

Nja een paraplu lijkt me effectief dan een stok. Die plots open klappen is effectiever als een dun stokje zwaaien.
Maar zie maar eens een paraplu open te klappen op een paniekerig paard..

Een flinke toeter maar dan mag je eerst je paard flink gaan trainen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 23:10

Die rotwolven worden steeds brutaler omdat hun natuurlijke vijand zich onnatuurlijk gedraagd.

Ik durf niet meer in mijn eentje met paard de Veluwe op en mijn hond lekker uitlaten in het Zwolse bos doe ik ook niet meer. Sinds daar 2 mannen een wolf van zich af moesten slaan blijf ik daar weg.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 23:14

Ik vermoed dat deze wolf de hond wilde pakken en denk dat deze persoon heel veel geluk heeft gehad dat ze met hond en paard levend en onbeschadigd terug is gekomen.
Toch maar eens in Duitsland kijken voor afweer spray en stroomstootwapen. Kan wel niet mogen maar de boete neem ik voor lief .

Madiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 23:15

@Femke, dus idd naïef van mij :-) wist niet dat er al zoveel dieren gedood zijn, wat een kl* situatie. Ik denk nog steeds dat mijn merrie ze kapot zou trappen, maar idd een paard is een prooi/vluchtdier dus de meeste zullen vluchten en dan aangevallen worden.

Deze bokker is heel cool gebleven, respect voor haar, het had veel erger kunnen aflopen.

Een tijd geleden is de wolf neergeschoten die de pony van Ursula Von Der Leyen had doodgebeten in Duitsland. Dan is het ineens een probleemwolf maar als de pony van Jantje Modaal wordt doodgebeten dan is het de natuur.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 23:15

KimD schreef:
Had ze een rode regenjas aan en een mandje bij zich? :o

Sorry, maar dit klinkt toch helemaal niet geloofwaardig? Slaan met een tak op de grond, en een wapperende regenjas maar een kleurrijke paraplu, die een wolf niet als kleurrijk ziet overigens laat hem terugdeinzen en vertrekken?

Ik ben absoluut niet voor, of tegen de wolf, maar als ik deze berichten lees dan vraag ik me af of de 'geen wolf' mensen vooral niet alles proberen aan te dikken. Laat ik duidelijk zijn, dat vraag ik persoonlijk mij af, ik zeg niet dat het zo is! ;)

Kleurrijke en openklappende paraplu's zijn beter waar te nemen (donkere en lichtere kleuren samen, los van het feit hoe goed een wolf kleuren kan waarnemen) dan een 1 kleurige jas, los daarvan: de paraplu's alleen hebben die wolf vast niet weggejaagd, maar het feit dat er 2 mensen aan kwamen lopen, dan heeft zo'n wolf door dat hij moet uitkijken. En door het zwaaien met de paraplu's begrijpt de wolf best wel dat ze hem proberen weg te jagen. En omdat de Bokker niet meer alleen is, begrijpt de wolf wel dat de aanval inzetten niet verstandig is, de kale beren gedragen zich immers weerbaar en werken samen, dan weet een eenzaam roedeldier hoe laat het is: tijd om weg te lopen.

En nee, ik vind niet dat het verhaal is aangedikt, er wordt stapsgewijs verteld wat er is gebeurd, hoe er gereageerd is door alle aanwezigen en hoe de wolf op de situatie reageerde.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 23:24

Madiba schreef:
@Femke, dus idd naïef van mij :-) wist niet dat er al zoveel dieren gedood zijn, wat een kl* situatie. Ik denk nog steeds dat mijn merrie ze kapot zou trappen, maar idd een paard is een prooi/vluchtdier dus de meeste zullen vluchten en dan aangevallen worden.

Deze bokker is heel cool gebleven, respect voor haar, het had veel erger kunnen aflopen.

Een tijd geleden is de wolf neergeschoten die de pony van Ursula Von Der Leyen had doodgebeten in Duitsland. Dan is het ineens een probleemwolf maar als de pony van Jantje Modaal wordt doodgebeten dan is het de natuur.

Dit was specifiek de paarden.

Schapen, geiten, runderen etcetera nog veel meer.

Vorig jaar gemiddeld ruim 6, bijna 7 per dag.

Dit jaar tot begin juni meer dan 11 per dag gemiddeld.

De aantallen zijn écht veel hoger dan de meeste mensen doorhebben.

Madiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 23:32

Ja, wat wil je, het zijn nu eenmaal vleeseters. En in dat strookje bos waar ze gedumpt zijn zitten geen konijnen genoeg om ze allemaal te voeden. Plus, een schaap in de wei is veel gemakkelijker om te vangen. Als we een wat beter verstandhouding met Putin hadden konden we hem vragen of we ze naar Siberië mochten brengen (grapje)

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 23:40

KimD Sneren via pb is not done. Als ze erg zijn, gewoon klacht indienen. Ik krijg ze soms ook, de ene beantwoord ik, de ander gaat ongelezen de bak in.

Neemt niet weg dat je er hier met een gestrekt been in ging met je roodkapje opmerking en dan kun je tegengas verwachten, daar verontwaardigd over zijn en dan met een zo een hautain bericht er uit stappen, vind ik net zo min netjes. Want als je een vraag krijgt, ook gewoon als deze serieus bedoeld is, loop je er voor weg, meestal doen mensen dat bij gebrek aan argumenten. Altijd jammer, want velen staan er helemaal niet zo zwart wit in als jij beschrijft. Maar door je benadering krijg je de deur in je gezicht. Je moet eens weten hoeveel mensen er ongefundeerd alles in twijfel trekken, het is om moedeloos van te worden. En vaak zijn het mensen die er verder helemaal niks mee van doen hebben. Dus excuus dat er niet meegaand wordt gereageerd, misschien moet je je er eens in verdiepen ipv mensen gelijk van ongeloofwaardigheid betwisten.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 23:41

Sassy4barrel schreef:
Madiba schreef:

Wolven leven vooral van grote hoefdieren .. wilde zwijnen, rendieren, reeen kunnen ook hard trappen , toch is dit de prooi van de wolf.
Met een kleine roedel wolven kunnen ze zelfs een bizon vangen .. dan is een paard wel een makkie

Ze schijnen zelfs een paar dagen te observeren.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 23:42

Nyaleti schreef:
Nja een paraplu lijkt me effectief dan een stok. Die plots open klappen is effectiever als een dun stokje zwaaien.
Maar zie maar eens een paraplu open te klappen op een paniekerig paard..

Een flinke toeter maar dan mag je eerst je paard flink gaan trainen.

De vuvuzela maar van zolder halen 8-)

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 00:03

rien10 schreef:
Ik begrijp nog niet wat jij dan puzzelstukjes vind in of aan het verhaal.

Ik ook niet. Kost erg veel moeite om dat los te peuteren. Kun je de 'puzzelstukjes' onderbouwen Kim?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 00:15

Madiba schreef:

Dat weet die wolf zelf ook wel. Daarom worden kinderen in een groep ook het eerst gepakt dat hebben we nu al wel gezien. Makkelijk mee te nemen en makkelijk dood te maken. Het is nog een beetje onwennig maar dat gaat wel wennen.De echte wolvenkenners hebben genoeg gewaarschuwd maar worden niet gehoord. Maar goed bij een hond is het ook zo als ze bloed geproefd hebben....... Zal bij een wolf niet anders zijn. Dan weten ze dat het smaakt en een prooi is. We kunnen het de wolven niet verwijten, wel de mensen die enige intelligentie hebben en blijkbaar niet van alle ervaringen (hier en wereldwijd) kunnen en willen leren en nog steeds van mening zijn dat we prima in ons land met wolvenroedels om kunnen gaan en dat iedereen daar veilig bij is.