Marktplaatsdrama: dressuurtopper blijkt cornage te hebben

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

littleroosie

Re: Marktplaatsdrama: dressuurtopper blijkt cornage te hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 09:34

Paard is 9 jaar en lijkt makkelijk en braaf te rijden. Staat bij dat hij een lichte vorm van cornage heeft.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 09:35

De titel is verkeerd. Marktplaatsdrama moet eerder zijn Aankoop onwetendheid.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 09:35

Een Z2paard voor 12k is niet veel.

In Nederland is het nu eenmaal zo in de consumentenhandel dat je een paard terug moet nemen als verkoper. De koper heeft amper onderzoeksplicht.
Mijn advies is, zorg voor een rechtsbijstandverzekering (veel goedkoper dan een paardenadvocaat) en schik tijdig.

Zulke verhalen hebben altijd 2 kanten en als je het zo hoog op laat lopen dat er een uitspraak komt van een rechter ben je allebei overtuigd van je gelijk.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 09:36

littleroosie schreef:
Inmiddels staat (denk ik) dit paard op facebook te koop. Hij loopt Z2 en heeft geen last van de cornage en moet nog steeds 12.000 kosten. De video die erbij staat is zonder geluid...

maar als dat dezelfde is spreek hij weer over lichte cornage....
Dat is toch wel heel fout

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 09:37

BigOne schreef:
Z ruiter en proef gereden ? Die cornage hoor je wanneer je goed proef rijdt. En keuring ?

Ja, ze heeft proefgereden, en hoorde de rare ademhaling, maar de verkoopster had als smoesje dat het niet ernstig was, en zei dat het 4 op een schaal van 10 was.
Welnu, ja het was klasse 4 qua ernst... maar in werkelijkheid was de schaal van 1 tot 4, waarbij 4 het ergst was, dus ja de verkoopster had gelogen over de ernst van de kwaal.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 09:40

littleroosie schreef:
Paard is 9 jaar en lijkt makkelijk en braaf te rijden. Staat bij dat hij een lichte vorm van cornage heeft.

Die zogenaamd lichte vorm was klasse 4. De ergste vorm dus. Maar de verkoopster had het verdraaid, naar lichte vorm.
Ik heb een paard met cornage meegemaakt, kan best mee gereden worden, maar cornage komt in verschillende vormen voor, de lichtste vorm is geen belemmering, de zwaarste wel degelijk.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 09:41

Zoolgangster schreef:
BigOne schreef:
Z ruiter en proef gereden ? Die cornage hoor je wanneer je goed proef rijdt. En keuring ?

Ja, ze heeft proefgereden, en hoorde de rare ademhaling, maar de verkoopster had als smoesje dat het niet ernstig was, en zei dat het 4 op een schaal van 10 was.
Welnu, ja het was klasse 4 qua ernst... maar in werkelijkheid was de schaal van 1 tot 4, waarbij 4 het ergst was, dus ja de verkoopster had gelogen over de ernst van de kwaal.

Of was de verkoper te goeder trouw? Want waarom gaat een koper niet verder zoeken voor de overdracht? En waarom gaat de verkoper akkoord met het wijzigen van het gebruiksdoel van B naar Z?

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 09:49

Als de verkoper nu opnieuw op FB meldt dat het om een lichte vorm van cornage gaat, is zij niet te goeder trouw, Janine.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 09:52

Nee vind het echt heel fout wat er nu op FB staat en kan mij ook niet voorstellen dat dit een ander paard is.

Dan is het heel goed dat hij hem terug heeft moeten nemen... hopelijk is een volgend koper beter in rapport bekijken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 09:56

Niqui schreef:
Als de verkoper nu opnieuw op FB meldt dat het om een lichte vorm van cornage gaat, is zij niet te goeder trouw, Janine.

Nee, maar IS het hetzelfde paard? :P

Ook weer zo'n heerlijke veronderstelling... Je zou er zelfs een tweede onderzoek op kunnen uitvoeren, want als hij (ik heb geen idee welk paard het om gaat op FB) daadwerkelijk zo fijn en makkelijk en vriendelijk oogt onder het zadel en een goede Z2 proef neerzet...
Is het dan A: daadwerkelijk de zwaarste classificatie cornage wat dit dier heeft?
En bestaat dan de mogelijkheid dat B: De koper alsnog onvoldoende aan de onderzoeksplicht heeft voldaan?

Want als Z het doel was van de koper, en het paard dit bewezen doet onddanks de cornage, voor deze prijs, is de koper dan daadwerkelijk misleid?

En als het daadwerkelijk hetzelfde paard is, wat zou je zelf doen? Geef je aan dat er sprake is van lichte cornage in de advertentie, en vertel je daarna het eerlijke verhaal? En als ze dat doen, ben je dan nog steeds niet te goeder trouw?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 10:09

DuoPenotti schreef:
littleroosie schreef:
Inmiddels staat (denk ik) dit paard op facebook te koop. Hij loopt Z2 en heeft geen last van de cornage en moet nog steeds 12.000 kosten. De video die erbij staat is zonder geluid...

maar als dat dezelfde is spreek hij weer over lichte cornage....
Dat is toch wel heel fout

Volgens mij staat het paard op marktplaats en is dit niet dezelfde.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 10:11

Zet er dan neer: heeft cornage, vandaar de prijs.
Dan zit je toch altijd goed, of het dan hetzelfde paard is of niet.

Wat ik wel vreemd vind dat het paard dus Z zou lopen, dan is het dus bewezen dat de cornage niet in de weg staat. Als het dus dat paard is.

Maar als dit hetzelfde paard is, is de verkoper wel iemand die weet wat cornage 4 inhoud.
En dan is het de boel oplichten.

Big one
Op MP zie ik er geen staan, op FB wel

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 10:16

Op MP staat er ook een van 7 jaar oud met cornage. Het viel me daar op dat dit paard 2 verschillende namen heeft.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 10:18

Niqui schreef:
Op MP staat er ook een van 7 jaar oud met cornage. Het viel me daar op dat dit paard 2 verschillende namen heeft.

Ja die zag ik ook... }:0

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat het betreffende paard gewoon in de stille verkoop staat. En we hier hele verhalen hebben over een paard dat helemaal niet online staat :P

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 10:20

Janine1990 schreef:
Niqui schreef:

Ja die zag ik ook... }:0

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat het betreffende paard gewoon in de stille verkoop staat. En we hier hele verhalen hebben over een paard dat helemaal niet online staat :P

Ik lees dat die op FB 12000 euro kost. Wel heel toevallig dan. Maar het zou een ander paard kunnen zijn.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 10:24

Ik vind dat veel mensen vooral oordelen over de koper. Daar verbaas ik me eigenlijk over. We gaan het blijkbaar steeds normaler vinden dat een verkoper niet eerlijk of onbetrouwbaar is. Bewust of onbewust.

Tuurlijk had de koper het beter kunnen uitzoeken. Maar als de verkoper na navraag bevestigd dat het om een lichte versie gaat, en je toch een flink bedrag betaald, dan is het heel naar als je een onbruikbaar paard krijgt.
Dan mag dit een relatief laag bedrag zijn voor een goed dressuurpaard, maar dan nog.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 10:27

Suzanne F. schreef:
Heel bijzondere uitspraak dit. Als dit de norm wordt dan durf je bijna geen paard meer te verkopen.

Als je niet eerlijk bent over het paard en wat hem 'mankeert'....

Bij verkoop hoort een verkoper 'het produkt' zo eerlijk mogelijk te verkopen. Niet elke snottebel hoeft verteld te worden, maar informatie achterhouden of bagatelliseren kan je duur komen te staan.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 10:29

Janine1990 schreef:

Ik heb nog even teruggebladerd en zie dat het paard wel degelijk online wordt aangeboden:
CKR schreef:
Het paard wordt online opnieuw aangeboden voor verkoop. Hopelijk wordt het paard met een eerlijk verhaal aan de juiste verkocht. Laten we eerlijk zijn: in dit soort dergelijke verhalen heb je alleen maar verliezers waarvan het dier zelf de allergrootste is.

Overigens ben ik het helemaal met CKR eens. Hier zijn alleen maar verliezers, en vooral het paard zelf in dit geval.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 10:31

Wat een raar verhaal, cornage klasse 4 is niet te missen bij een proefritje. Dat hoor je van verre zelfs als je gehoorapparaten draagt.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 10:34

Ik blijf het een raar verhaal vinden.
Niet dat de verkoper gelijk heeft, absoluut niet, die had dit duidelijk en expliciet moeten vermelden bij de verkoop. Vandaar ook ws de uitspraak die er uit gekomen is.

Maar dat je dit als koper niet hoort en je het paard ook nog eens niet laat keuren.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 10:37

Heb nu beide paarden advertenties gezien....

Je zou de eerlijke verkoper nu maar zijn.... ben je wellicht ook de klos

Nienketje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 10:45

Ik ben nu toch wel benieuwd naar de advertenties op mp en fb.

Wat een verhaal is dit, uiteindelijk is het paard de verliezer. Ik hoop dat die op een fijn plekje terecht komt.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 10:49

Het paard van facebook werd in april en mei aangeboden als 100% klinisch goedgekeurd. :=

Die lijkt overigens in regio brabant te zitten.

Paard van marktplaats is wel regio Rotterdam.

Maar wellicht zijn ze beide niet het paard van het artikel. :=

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 10:53

CKR schreef:
Het artikel gaat niet om mij maar ik ben wel (aardig) betrokken bij dit verhaal. Gelukkig zijn hier meer mensen die achter de oren krabben in tegenstelling tot het AD artikel wat via FB is geplaatst.

Een journalist heeft het artikel op basis van openbare uitspraak geschreven en er is geen contact met de betreffende ruiter geweest. Ik kan dan ook aangeven dat er een heleboel belangrijke feiten in dit verhaal niet kloppen dan wel missen.

Het paard wordt online opnieuw aangeboden voor verkoop. Hopelijk wordt het paard met een eerlijk verhaal aan de juiste verkocht. Laten we eerlijk zijn: in dit soort dergelijke verhalen heb je alleen maar verliezers waarvan het dier zelf de allergrootste is.

Het is verder niet mijn taak om er op in te gaan of in details te treden, maar nogmaals; het echte verhaal zit echt wel anders in elkaar. Zijn er dingen die beide partijen een volgend keer anders zouden aanpakken? Wellicht. Maar dat is er natuurlijk altijd :)

Renske_W schreef:
Het paard van facebook werd in april en mei aangeboden als 100% klinisch goedgekeurd. :=

Die lijkt overigens in regio brabant te zitten.

Paard van marktplaats is wel regio Rotterdam.

Maar wellicht zijn ze beide niet het paard van het artikel. :=

Nee wellicht niet.
Maar online staat hij dus wel.

Je zou nu maar eerlijk je paard met cornage te koop hebben staan -O-

Ik zou het er nu echt bijzetten dan: gaat niet om het paard van artkel uit AD.

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 11:01

Of gewoon vermelden om welke klasse cornage het gaat