KNHS Lanceert Hobby Horse Club Nederland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Re: KNHS Lanceert Hobby Horse Club Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 13:03

Ik kijk niet de andere kant op. KNHS is een bond die het monopoly heeft in de paardensport. Dus dan wil ik (omdat ik verplicht lid ben) dat mijn contributie goed besteed wordt.
En niet aan een evenement waarbij kinderen DOEN ALSOF (jouw eigen woorden) dat ze op een pony zitten.
Dat is spelen dat je aan paardensport doet. En daar is niets mis mee. Helemaal niets. Ik zal het nog een keer herhalen. Maar wel als dat tijd, geld en energie opslokt van een organisatie die niet kan organiseren en de voeling met de basis totaal kwijt is.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 13:05

Ik denk dat het vooral even wennen is. Ik moest sws wennen aan het hele idee sinds het ineens zo'n grote hype is..
Het heet met de tijd mee gaan.
Wat mij betreft zoeken ze het maar mooi uit, als ik er maar geen last van heb. En niet voor hoef te betalen. Dat laatste moeten ze wel goed zien te regelen..... maar daar is de knhs sws niet goed in.

Over een poosje valt niemand er meer over.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 13:10

Ik ben er niet helemaal van overtuigd dat de KNHS de beste club is om dit bij onder te brengen. Toch vind ik sommige reacties wel erg zuur. Misschien even wat stoom afblazen door zelf een parcourtje te springen? :)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 13:12

Wat is er zuur aan als ik zeg:
Wat leuk, hobby horsen.
KNHS, blijf bij wat je bent. Een Paardensport organisatie. Geen speelgoed evenement organisatie.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 13:14

rien10 schreef:
Ik kijk niet de andere kant op. KNHS is een bond die het monopoly heeft in de paardensport. Dus dan wil ik (omdat ik verplicht lid ben) dat mijn contributie goed besteed wordt.
En niet aan een evenement waarbij kinderen DOEN ALSOF (jouw eigen woorden) dat ze op een pony zitten.
Dat is spelen dat je aan paardensport doet. En daar is niets mis mee. Helemaal niets. Ik zal het nog een keer herhalen. Maar wel als dat tijd, geld en energie opslokt van een organisatie die niet kan organiseren en de voeling met de basis totaal kwijt is.

Ze betalen zelf gewoon contributie? Het is niet alsof iedereen ineens gratis mee kan doen aan HH bij de KNHS :? .
Ik rijd zelf geen wedstrijden, maar persoonlijk zou ik echt 0,0 moeite hebben met het feit dat de KNHS hiermee sporten en bewegen voor kinderen stimuleert. Dat is alleen maar goed.

Als je op deze manier zou gaan redeneren, vraag ik me af of je net zo hard schreeuwt tegen de voltige, waar ook geld aan besteedt wordt vanuit de de contributie. Zo kun je nog wel even doorgaan.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 13:17

Tijd en geld en organisatie skills die niet aan de paardensport gegund wordt, maar aan HH. Een organisatie die aansluiting met de basis verliest omdat ze de FNRS hebben afgestoten. En dan leuk beweert dat ze aansluiting met de basis gaan vinden door HH.
Ik stop met deze discussie. Ik heb gezegd wat ik wilde zeggen.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 13:28

rien10 schreef:
Wat is er zuur aan als ik zeg:
Wat leuk, hobby horsen.
KNHS, blijf bij wat je bent. Een Paardensport organisatie. Geen speelgoed evenement organisatie.

Ik zei dat ik sommige reacties erg zuur vind. Dan doel ik op bijvoorbeeld deze:

rien10 schreef:
Sodemieter op met je stokpaardjes. Ga dat lekker in de binnenbak van de manege doen met als hoofdprijs een uur les op Fury.

En ik vind de woorden die je gebruikt eigenlijk gewoon een beetje denigrerend.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 13:38

rien10 schreef:
Azmay schreef:
Ik kan het fout hebben maar ze lopen toch gewoon dressuur en springproeven? Hoezo heeft dat niets met paardensport te maken dan?

Nieuwflash! Paardensport doe je met een hond konijn kat paard of pony

Je gaat echt compleet voorbij aan het feit dat kinderen heel goed kunnen 'doen alsof'. En voor een kind wiens ouders geen geld hebben voor paardrijlessen, is dit een prachtig initiatief. Dan kan dit best toegevoegd worden onder het kopje 'paardensport'.

Dat jij het geen paardensport vindt, dat mag natuurlijk. Maar, kijk dan gewoon lekker de andere kant op en laat deze kinderen actief bezig zijn met hun vorm van de paardensport ;)[/quote]

Dit heeft geen moer met vinden te maken aangezien er helemaal geen paard aan te pas komt. Het IS geen paardensport.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 13:44

Muronia schreef:
Dit heeft geen moer met vinden te maken aangezien er helemaal geen paard aan te pas komt. Het IS geen paardensport.

En tóch vind de KNHS het er genoeg bij passen om het erbij te nemen. En in plaats van daar giftig op te worden, boos te zijn en je gal te spuwen kun je ook proberen om te denken; wat fijn dat kinderen zich nu ook met de paardensport bezig kunnen houden, en daar nog gezond bij bewegen ook.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 13:48

@marjo

Ik vind het helemaal top dat deze kinderen dat doen.
Super leuk zelfs.
Beter dan achter de pc hangen.

Maar de discussie gaat niet over of het leuk is dat de kinderen met de stokpaardjes sporten.
Ja ik vind het zelfs een sport als je ziet hoe hoog ze springen. Echt bijzonder knap.

Maar diverse hier, waaronder ik, vallen over dat de KNHS zich weer moet bemoeien.
Er geld aan moet gaan verdienen voor eigen gewin.

Als ze nu zouden zeggen uit een service doen we dit er gratis bij, want misschien zijn dit toekomstige klanten, zou ik persoonlijk nog zeggen. Oké.
Maar nee ze moeten er geld voor vragen.

Laat het bij de maneges.
Of hobby horse clubs zelf.
Laat die het fijn organiseren.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 13:51

Marjo schreef:
Muronia schreef:

En tóch vind de KNHS het er genoeg bij passen om het erbij te nemen. En in plaats van daar giftig op te worden, boos te zijn en je gal te spuwen kun je ook proberen om te denken; wat fijn dat kinderen zich nu ook met de paardensport bezig kunnen houden, en daar nog gezond bij bewegen ook.

Ik vind het hartstikke fijn voor die kinderen maar ik vind niet dat de KNHS daar iets mee te maken zou moeten hebben.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 13:54

Gelukkig hoeven zij zich niks aan te trekken van wat iedereen wel of niet vindt..ze merken vanzelf wel of het een top of flop wordt. :-)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 13:54

Muronia schreef:
Marjo schreef:

Ik vind het hartstikke fijn voor die kinderen maar ik vind niet dat de KNHS daar iets mee te maken zou moeten hebben.

En ik kan me juist voorstellen dat het voor de kinderen een zekere vorm van toegevoegde waarde heeft dat juist de KNHS (de 'echte' paardensportbond) dit gaat aanbieden. En natuurlijk ziet de KNHS dit ook als een manier om meer geld te verdienen, maar dit had de FNRS ook kunnen bedenken hè?
Wellicht dat het wel helemaal niet gaat lopen en dat de KNHS over een jaar moet concluderen dat het een gefaald project is, nouja dan trekken ze de stekker eruit en is het jammer.

Ik snap alleen werkelijkwaar al die negativiteit niet, jouw contributie gaat er niet van omhoog, je wedstrijden worden er niet minder om, en je wordt niet verplicht er naar te kijken. Geef die kinderen dan gewoon dat podium om hun sport uit te oefenen.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 14:03

De kosten voor de bestaande leden zouden me nog het meest aan mijn reet kunnen roesten. Ik vind het vooral weer belachelijk dat een KNHS zijn neus weer in dit soort zaken steekt, om ervan te kunnen profiteren.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 14:05

Marjo schreef:
Oh wat is het toch een slechte ontwikkeling dat we (jonge) kinderen stimuleren om meer te bewegen en hier plezier uit te halen door ze officiële wedstrijden aan te bieden en de kans geven lid te worden van een échte paardensportfederatie. Dit moeten we echt afbranden natuurlijk, want we kunnen niet hebben dat kinderen uit alle gezinnen iets met paarden kunnen doen natuurlijk!

/s

Niemand zegt dit...
Alleen dat het niet onder de KNHS hoort, die de zaken al niet op orde heeft. En dit alleen weer doet voor extra inkomsten.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 14:18

Er zijn ook zat volwassenen die aan hobby Horsing doen.Ik vind het leuk en creatief .Prima dat knhs wat ruimdenkend is om dit onder hun hoede te nemen.Ik denk dat het prima tussen de “ gewone “ wedstrijden door kan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 14:21

@marjo
Maar voor die kinderen word het wel duurder.
Zit er een lidmaatschap aanvast.
Nu nog 17,50. Maar KNHS kennende is dat een lokkertje.

Wat komt er dadelijk nog bij?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 14:37

Tijdens de Almelose ruiterdagen was er een hobbyhorse wedstrijd. Het was onwijs populair! Van jong tot oud, iedereen was even fanatiek. Ik denk dat het leuk is om dit te blijven organiseren tijdens andere hippische evenementen. Maar dat de KNHS zijn neus hier tussen moet steken, dat vind ik dan weer stom. Het voelt voor mij ook alsof ze hopen dat hier geld uit te halen valt := Het zou mooi zijn als er een organisatie op zich voor komt die 'officiële' wedstrijden gaat organiseren. Maar niet het KNHS.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 14:46

Earth schreef:
Tijdens de Almelose ruiterdagen was er een hobbyhorse wedstrijd. Het was onwijs populair! Van jong tot oud, iedereen was even fanatiek. Ik denk dat het leuk is om dit te blijven organiseren tijdens andere hippische evenementen. Maar dat de KNHS zijn neus hier tussen moet steken, dat vind ik dan weer stom. Het voelt voor mij ook alsof ze hopen dat hier geld uit te halen valt := Het zou mooi zijn als er een organisatie op zich voor komt die 'officiële' wedstrijden gaat organiseren. Maar niet het KNHS.

Dat mag iedereen natuurlijk voor zich weten. maar voor de HH sporters is het natuurlijk wel makkelijker dat de knhs al een inschrijfsysteem heeft en toegang tot paardensport locaties.
En dat zijn 2 zaken die een nieuwe partij dan op moet gaan zetten. Kleine kans dat het dan goedkoper kan.

En dat is simpelweg nog niet opgepakt door een andere partij. Daar kan de KNHS toch ook niets aan doen? Het is niet alsnof ze een andere partij uit de markt drukken nu.

Terwijl er al een aardige business achter aan het ontstaan is in stokpaardjes en accessoires.
Le Mieux is één van de betere merken die het al flink geadopteerd heeft.

Daarbij is en dan ook de kans dat de link met paardensport dan verloren gaat. Ik zie in het buitenland dit soort evenement in sporthallen. Kán natuurlijk ook. Maar ik vind het als paardensporter eigenlijk leuker om dit dichter naar de echte paardensport te trekken, dan om ze af te stoten. Ze kunnen natuurlijk net zo goed gaan turnen vanuit hun huidige hobby.
Daarbij kunnen veel paardensporters ook nog wat leren van de fitheid van deze sportbeoefeneers. Dus ik zie zelfs kruisbestuiving mogelijk :D
Laatst bijgewerkt door pol013 op 21-07-25 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 14:49

Ik vraag me oprecht af hoeveel van jullie überhaupt eens bij een HH evenement zijn gaan kijken? Ja, ik moest er net zoals Polo dat zegt erg aan wennen, maar ik kom bij veel verenigingen en maneges en zie daar steeds vaker een net afgezet stukje met kunstgras, bakletters en hindernismateriaal voor HH. Super leuk en er zijn echt veel deelnemers. Ook broertjes en zusjes van een paardrijdend kind, die een echte pony spannend vinden, maar HH helemaal het einde vinden. Dus ja, die connectie met echt paardrijden is er zeker wel. Veel stallen met een binnenbak stellen die ook beschikbaar zodat er in de winter geoefend kan worden.

Wat is er dan mis mee dat de KNHS dit verder handen en voeten wil geven? Misschien is er al geprobeerd om HH ergens onder een sportbond te brengen, maar is dat bijvoorbeeld onder atletiek niet gelukt en bij de KNHS nu wel. Misschien hebben de HH'ers zelf wel gevraagd aan de KNHS of er plek voor ze is? Dat weten we niet. Maar altijd dat gemekker over hogere kosten en die duurder wordende startpas. Ik weet niet hoeveel van jullie (kinderen) op andere sporten zitten, maar een contributie van 140,- per jaar verdeelt over 12 maanden is niet zo veel. Wel ben ik van mening dat we voor ons lidmaatschap wel wat meer zouden mogen terugzien dan alleen het ledenmagazine, maar om nu zonder enige onderbouwing en feiten te zeggen dat HH ten koste gaat van de al betalende leden, dat is wel erg makkelijk. Ik vind het een prima ontwikkeling en ja misschien had het beter gepast onder de FNRS, maar volgens mij kent niemand hier die afweging die beide organisaties vast wel met elkaar besproken hebben. Dus laten we vooral wat minder negatief zijn en blij zijn met een groeiende groep mensen die affiniteit met paarden hebben en het welzijn en plezier voorop hebben staan.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 14:50

Marjo schreef:
rien10 schreef:

Ze betalen zelf gewoon contributie? Het is niet alsof iedereen ineens gratis mee kan doen aan HH bij de KNHS :? .
Ik rijd zelf geen wedstrijden, maar persoonlijk zou ik echt 0,0 moeite hebben met het feit dat de KNHS hiermee sporten en bewegen voor kinderen stimuleert. Dat is alleen maar goed.

Als je op deze manier zou gaan redeneren, vraag ik me af of je net zo hard schreeuwt tegen de voltige, waar ook geld aan besteedt wordt vanuit de de contributie. Zo kun je nog wel even doorgaan.

Vergelijking met voltige klopt niet: dat is een hippische tak van sport met: jawel: een echt levend paard!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 14:56

CharleyT schreef:
Marjo schreef:

Vergelijking met voltige klopt niet: dat is een hippische tak van sport met: jawel: een echt levend paard!

Vergelijking is gebaseerd op het feit dat je contributie niet enkel naar jouw tak van de sport gaat, maar dat je als springruiter indirect ook voor de menners en dressuurruiters betaald etc. Daar heb je net zo min mee te maken als met het stokpaardrijden.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 15:01

Maar dat zijn wel paardensporters

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 15:05

Ik heb meer moeite met de rigiditeit en qua financien incompetentie van de KNHS dan het hele valt dit wel of niet onder "paard".

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 15:35

Muronia schreef:
Maar dat zijn wel paardensporters

Bovendien zijn er dressuur ruiters die mennen. Springruiters die dressuur rijden.