Fatshaming of dierenmishandeling? Maneges worstelen met overgewicht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 19:40

Onali schreef:
Ingeborgx schreef:
Je vraagt nu nu toch wel af hoe een ridder met vol harnas op zijn strijdros ten strijde kon rijden :D

Voor een bedrijf kan ik het prima begrijpen dat er een max gesteld wordt, maar daarna is het gewoon gezond verstand gebruiken. Het ene paard is niet de ander. De ene is sterker dan de ander.....

Dan moet je je verdiepen in de middeleeuwen, de verschillende gebruikte paarden en het nut van een harnas.
Plus, mensen waren een paar koppen kleiner dan nu.

Maar die paarden ook! Die hadden formaat pony

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 19:49

Maar pony's zijn imo ook sterker dan de hedendaagse paarden.

Vooral die sjieke dressuurpaarden van tegenwoordig, maar helaas ook steeds meer andere rassen zo zoals Friezen en haflingers.

Het stevige fundament wat er uit is gefokt.
Brede boeg. Met daaronder kortere maar brede benen. Die door de boeg breed uit elkaar staan.
Flinke hoeven, kort dik pijpbeen, idem met de knieën.
Rechte stevige rug, kort maar niet extreem. En een achterhand idem dito als voor.

Dan maakt de schofthoogte minder uit.
Dat zit tegenwoordig voor een deel in de lange benen. Die juist niet sterk zijn.

Denk dat daarom van oudsher de western gefokte paarden ook met gemak de mannen en de zadels kunnen dragen.
Geen idee of die tegenwoordig ook "sjieker" gefokt worden?

purny

Re: Fatshaming of dierenmishandeling? Maneges worstelen met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 20:05

Vroegah en dan heb ik het echt over jaaaaarenlang geleden stond ik altijd een beetje raar op te kijken als er gesproken werd over een maximaal gewicht.
Daarna kreeg ik obesitas en heb ik 5 jaar niet gereden omdat ik mijn plezier niet boven het welzijn van het paard wilde stellen.

Ik vind het alleen maar goed dat er steeds meer maneges kijken naar het gewicht. Sommige mensen zouden ook gewoon niet meer op een paard moeten stappen.

Maar om nou over fatshaming te spreken? Dat vind ik te ver gaan. Maar de opmerking over chips en cola getuigd niet echt over de kennis dat niet iedereen hierdoor overgewicht heeft.

Er zijn ook gewoon andere oorzaken dat iemand overgewicht heeft, dat komt niet alleen door de cola.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 21:03

Alleen maar mooi toch dat er meer bewustwording is voor het dier welzijn dan jaren terug. Alleen maar een vooruitgang.

Dat het vroeger zo werd gedaan, of zelfs in armere landen nog steeds gebeurt (grote volwassen mannen op niet volgroeide pony veulens) maakt iets niet opeens onzinnig of betuttelend. Iets met voortschrijdend inzicht, meer kennis etc.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 21:14

Popstra schreef:
Onali schreef:
Dan moet je je verdiepen in de middeleeuwen, de verschillende gebruikte paarden en het nut van een harnas.
Plus, mensen waren een paar koppen kleiner dan nu.

Maar die paarden ook! Die hadden formaat pony

Afhankelijk van de bron die je gebruikt klopt dit dus niet (helemaal).

Hoopte al dat jij er meer info over had, Cambionn! :D

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 23:07

Ik vind het zeker dierenmishandeling als een zwaarlijvig persoon op een paard gezet wordt.
Ik zag wel eens een ruiter op een manege die niet eens in het zadel paste.
1. Lijkt me voor de ruiter niet comfortabel
2. Voor het paard ook helemaal niet comfortabel als de druk van het zadel voornamelijk vanachter zit omdat de ruiter door zijn/haar lijf en brede bovenbenen op de lepel zit.

Maarja... Ook in dressuur zag ik al eens foto's van zwaarlijvige mensen, en dan denk ik, laat de jury dat toe dan? (aangezien ze Z reed/rijdt)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 06:37

Een jury mag daar niks over zeggen direct. Die kunnen alleen iets zeggen als het invloed heeft op het paard of de houding en zit. Maar die mogen absoluut niet oordelen of te zwaar of niet.

Maar dat achter op het zadel zitten en daardoor veel te veel druk achterin de rug hoef je niet te zwaar voor te zijn. Gewoon niet in het zadel passen door lengte of omdat het paard niet bij je past omdat die een kleiner zadel nodig heeft als de ruiter. Dan kan je leuk binnen de marge vallen, maar pas je alsnog niet op het paard.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 10:10

Daarnaast kan je niet ruiken hoe zwaar iemand is. Iemand kan er te dik uitzien, of te dik zijn, maar lang nog niet zo zwaar zijn als je denkt.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 10:21

https://www.horseandhound.co.uk/news/th ... unt-829775

Ik heb even gezocht want kon me een artikel herinneren van een paar jaar geleden, ik meen het toen op bokt te hebben gelezen.
In Engeland hebben ze bij sommige wedstrijden dus mensen staan die controleren of de combinatie goed past. Niet alleen te zwaar maar ook bijvoorbeeld te lang

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 10:38

Ingeborgx schreef:
Paarden houden bedrijfsmatig kan en mag ook aan regels verbonden zijn, kan ook redelijk zwart en wit opgesteld worden, je kan een keuze maken als klant en zoals eerder vermeld mennen is ook erg leuk!

Wanneer aan privé situaties regels gesteld gaan worden, dan wordt het best wel een dure en moeilijke klus om dit goed te bewoorden en om te zetten in wet. Je moet het controleren, beboeten berechten etc. En voordat het gewicht van de ruiter aan de order komt denk ik dat er wel serieuzere zaken zijn.

Ik rij een Arabier, klassiek model en die kan best wel wat hebben. Ik zal ook nooit voor een modern type gaan want dat wordt hem niet meer. Gelukkig ben ik van een normaal postuur en gewicht Y)(^)

En voor alle dames in de overgang....het gaat er allemaal weer vanaf als je ouder wordt. Gewoon lekker doorgaan en gezond leven!

PS Gelukkig hebben ze voor maatje E en up, ook een lekkere sport BH's _/-\o_

Over de overgang:
Suiker laten staan, weinig vet eten (liefst alleen biologische olijfolie, het grootste deel van je voeding uit fruit en groenten laten bestaan (en ook peulvruchten en knollen voor duurenergie), alcohol laten staan, en weinig tot geen dierlijke producten.
Tot slot minimaal 10.000 stappen per dag, en je hoeft niet perse aan te komen in de overgang.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 10:54

En wat doe je met kinderen? Ga je dat te dikke kindje ook weigeren voor een halfuurtje ponyles?
Dat is natuurlijk heel sneu, maar daar begint het al.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 11:00

MyWishMax schreef:
office schreef:
Ik weet niet zeker of een lang lichaam echt fijner is voor een paard qua balans houden.

Vet heeft een vertraagde beweging. Paarden kunnen er zelfs last van hebben als de amazone geen goede sportbh aanheeft blijkt uit onderzoek. Het gaat niet alleen om gewicht, maar dus ook hoe het lichaam verdeeld is. Vet heb je geen controle over in beweging, spieren wel of iig een stuk meer

Dan kan je alsnog te zwaar zijn en ja ook te lang. Maar dan moet je echt heel flink lang zijn om ze uit balans te halen, terwijl een sportbh dus al invloed heeft op een paard. Zelfs als het gewicht van de amazone ruim binnen de grens valt.

En helaas, dan kan je nog heel goed kunnen rijden, maar het blijft dus wel invloed hebben op het paard wat ook echt meetbaar is. Dus ja, rijvaardigheid is van belang, maar de stelling dat paard minder last heeft van mee zittende zwaardere ruiter is dus al lastig, want er zal altijd een deel niet mee kunnen komen en juist achter de beweging aan komen. Dat is meer van belang bij eigen paarden. Bij manegedieren heb je gewoon al veel sneller niet die goed meezittende ruiter.

Plus dat je uit moet gaan van egzond gewicht van het paard. Als die zelf te zwaar is kunnen ze dus al een lager percentage maar dragen. En daar gaat het ook vaak fout. Een dikke pony of paard waarbij uitgegaan wordt van 20%, terwijl je daar dus juist een lager percentage aan zou moeten houden.

Heb je een link of bron naar het wetenschappelijk onderzoek dat heeft uitgewezen dat dit een rol speelt bij paardrijden? Daar wil ik wel eens wat meer over lezen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 11:07

Babootje schreef:
En wat doe je met kinderen? Ga je dat te dikke kindje ook weigeren voor een halfuurtje ponyles?

Als het kind te zwaar is voor de beschikbare pony wel ja. En dan heb je niet boos te worden op de stal maar dan moet je als ouder even in de spiegel kijken wat er mis gaat dat je jonge kind al zo te dik is.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 11:09

Babootje schreef:

Ja, je kan niet jong genoeg beginnen met aanleren wat welzijn voor dieren betekend. En dat daar teleurstellingen bij komen kijken, dat is wat het is. Aan ouders om hun kind daar mee leren om te gaan of te kijken naar het bereiken van gezond gewicht zodat ze wel kunnen rijden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 11:09

Babootje schreef:

Voor een dikker kindje zal toch wel een grotere stevigere pony beschikbaar zijn? Met gewoon gezond verstand snapt iedereen wat kan en wat niet kan. En dat het rijden niet schadelijk mag zijn voor de gezondheid van van een voor die ruiter te klein of te zwak rijdier.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 11:21

DuoPenotti schreef:
Maar pony's zijn imo ook sterker dan de hedendaagse paarden.

Vooral die sjieke dressuurpaarden van tegenwoordig, maar helaas ook steeds meer andere rassen zo zoals Friezen en haflingers.

Het stevige fundament wat er uit is gefokt.
Brede boeg. Met daaronder kortere maar brede benen. Die door de boeg breed uit elkaar staan.
Flinke hoeven, kort dik pijpbeen, idem met de knieën.
Rechte stevige rug, kort maar niet extreem. En een achterhand idem dito als voor.

Dan maakt de schofthoogte minder uit.
Dat zit tegenwoordig voor een deel in de lange benen. Die juist niet sterk zijn.

Denk dat daarom van oudsher de western gefokte paarden ook met gemak de mannen en de zadels kunnen dragen.
Geen idee of die tegenwoordig ook "sjieker" gefokt worden?

Bij de "Quarter horses" die ik recent heb gezien vond ik dat ze weliswaar een heel stevige lichaams- bouw hadden maar heel iele beentjes met kleine voetjes -zelfs zonder dat er iemand opzat eigenlijk al buiten proporties.Zo op het oog dan. In het gebruik heb ik geen ervaring met dat ras.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 11:22

Voor kinderen is het altijd al geweest; jij bent te groot voor zwartje jij mag op Witje rijden.

Nee er word dan niet gezegd te zwaar. Maar met te groot kom je daar prima mee weg.

En als er dan geen passende stevig gebouwde pony meer overblijft is het wel ernstig gesteld.
Zou dat zo vaak voorkomen?

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 11:25

Mars schreef:
Babootje schreef:

Als het kind te zwaar is voor de beschikbare pony wel ja. En dan heb je niet boos te worden op de stal maar dan moet je als ouder even in de spiegel kijken wat er mis gaat dat je jonge kind al zo te dik is.

Amen.

Zo denk ik er dus ook over. Het is sowieso voor een kind heel ongezond om te zwaar te zijn dus gelijk een mooie motivatie voor de ouders om het gezonder te voeden en te leven.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 11:39

Eik schreef:
Zo denk ik er dus ook over. Het is sowieso voor een kind heel ongezond om te zwaar te zijn dus gelijk een mooie motivatie voor de ouders om het gezonder te voeden en te leven.

Het is ook ongezond voor kinderen om altijd je zin te krijgen en te denken dat er nooit grenzen of limitaties zijn.
Helaas denken veel ouders dat hun kind ongelimiteerd alles moet kunnen en mogen om gelukkig te zijn.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 11:41

Ik word ook wel verdrietig van al die dikke kinderen.... helemaal rood aangelopen en hijgen als een stoomtrein wanneer ze met de andere kinderen willen mee komen.

Het punt is dat het aantal vetcellen in je jeugd bepaald wordt. Dik als kind maakt het lastig om als volwassene slank te blijven.
Het aantal vetcellen dat in de jeugd bepaald wordt ligt voor altijd vast, de mate waarin je die cellen vult heb je zelf in de hand. Maar wanneer je minder vetcellen hebt, heb je het uiteraard makkelijker.

Je ziet soms gezinnen lopen waarin iedereen echt vele malen te dik is... of nou ja soms, steeds vaker. Ik vind dat echt heftig voor die kinderen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 11:52

Op mijn basisschool zag je vroeger hooguit een handjevol dikkere kleuters. Tegenwoordig zijn ze niet te tellen. In de supermarkt hele rijen echt dikke pubers met frikandelbroodjes en energydrank in de pauzes… maar dat overgewicht komt door genen/medicatie en aandoeningen natuurlijk.
Prima als ze die keuzes maken maar wees dan niet verbaasd als er paarden zijn waar je niet meer op kunt. Of stallen waar je helemaal geweigerd wordt. Belang van het dier staat dan toch voorop.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 11:54

Wel goed dat erop gelet wordt. Een manege is vaak ook de plek waar mensen leren met paarden om te gaan en dan hoort dat er ook bij. Eventueel in samenspraak met de ouders.

Vroeger kwam op mijn manege altijd een véél te zware meid rijden. Zij was ook echt voor haar eigen gezondheid veel te zwaar. Ze moest altijd op de fjord rijden maar mijn 8jarige zelf vond dit zelfs niet kunnen. Ze sprong er ook nog mee, maar viel er dan ook regelmatig af vanwege onbalans. De manege liet haar gewoon rijden en veel mensen vonden dit echt niet kunnen. Keken er altijd met verbazing naar, maar niemand die wat zei. Ik denk dat je als manege wel reputatieschade kan lijden als er regelmatig (veel) te dikke mensen op de paarden rijden.

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 12:42

Ninx schreef:
Eik schreef:

Het is ook ongezond voor kinderen om altijd je zin te krijgen en te denken dat er nooit grenzen of limitaties zijn.
Helaas denken veel ouders dat hun kind ongelimiteerd alles moet kunnen en mogen om gelukkig te zijn.

Oh dat ook ja! :j

En net wat je zegt het is zó ongezond. Triest gewoon.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 12:52

SjonnieZ schreef:
MyWishMax schreef:
Vet heeft een vertraagde beweging. Paarden kunnen er zelfs last van hebben als de amazone geen goede sportbh aanheeft blijkt uit onderzoek. Het gaat niet alleen om gewicht, maar dus ook hoe het lichaam verdeeld is. Vet heb je geen controle over in beweging, spieren wel of iig een stuk meer

Dan kan je alsnog te zwaar zijn en ja ook te lang. Maar dan moet je echt heel flink lang zijn om ze uit balans te halen, terwijl een sportbh dus al invloed heeft op een paard. Zelfs als het gewicht van de amazone ruim binnen de grens valt.

En helaas, dan kan je nog heel goed kunnen rijden, maar het blijft dus wel invloed hebben op het paard wat ook echt meetbaar is. Dus ja, rijvaardigheid is van belang, maar de stelling dat paard minder last heeft van mee zittende zwaardere ruiter is dus al lastig, want er zal altijd een deel niet mee kunnen komen en juist achter de beweging aan komen. Dat is meer van belang bij eigen paarden. Bij manegedieren heb je gewoon al veel sneller niet die goed meezittende ruiter.

Plus dat je uit moet gaan van egzond gewicht van het paard. Als die zelf te zwaar is kunnen ze dus al een lager percentage maar dragen. En daar gaat het ook vaak fout. Een dikke pony of paard waarbij uitgegaan wordt van 20%, terwijl je daar dus juist een lager percentage aan zou moeten houden.

Heb je een link of bron naar het wetenschappelijk onderzoek dat heeft uitgewezen dat dit een rol speelt bij paardrijden? Daar wil ik wel eens wat meer over lezen.

Het was zoals ik al schreef een (wetenschappelijk) onderzoek en ik ben hem weer aan het zoeken, maar nog geen succes gehad.