Jaarlijkse heffing ingevoerd voor UBN-registratie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 13:52

Brainless schreef:
tamary schreef:
UBN is verbonden aan eigenaar van de dieren. Je kan meerdere UBN's hebben voor 1 perceel, als daar dieren van meerdere eigenaren lopen..

UBN is gekoppeld aan de eigenaar van het perceel/adres.
Als jouw paard bij mij staat komt hij op mijn UBN te staan.

Mijn schapen stonden op gehuurde achterste helft perceel op mijn naam en mijn UBN. Verhuurder had zelf schapen, en dus ander UBN, ja er kunnen meerdere UBN's op 1 perceel. Je kan bv ook je schapen laten grazen op de koeienweide van je buurman onder je eigen UBN, het zijn immers jouw schapen, maar niet jouw koeien of zelfs jouw perceel. Eigenaar is ook aansprakelijk voor wat de dieren doen, niet de eigenaar van het perceel (tenzij die dezelfde is natuurlijk).
1 UBN per eigenaar en dus 1 aanspreekpunt voor een dier, want oormerk kan maar gekoppeld zijn aan 1 UBN.

Kidde

Re: Jaarlijkse heffing ingevoerd voor UBN-registratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 14:03

Volgens mij had je je schapen dan eigenlijk op de UBN van de verhuurder moeten zetten? Mijn paard staat in pension op de UBN van de stalhouder en de pony's die aan huis staan heb ik op een eigen UBN

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 14:05

tamary schreef:
Eigenaar is ook aansprakelijk voor wat de dieren doen, niet de eigenaar van het perceel (tenzij die dezelfde is natuurlijk).
1 UBN per eigenaar en dus 1 aanspreekpunt voor een dier, want oormerk kan maar gekoppeld zijn aan 1 UBN.

UBN staat los van de eigenaar en aansprakelijkheid van de dieren, een pensionstal houdt ook dieren van een ander en allemaal staan ze op 1 nummer.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 14:11

Kidde schreef:
Volgens mij had je je schapen dan eigenlijk op de UBN van de verhuurder moeten zetten? Mijn paard staat in pension op de UBN van de stalhouder en de pony's die aan huis staan heb ik op een eigen UBN

Nope. UBN is van de eigenaar van de dieren.
En zeker schapen die vaak de winters op de hooiweides grazen, gaan niet elke 2 weken van eigenaar wisselen door naar ander UBN over gezet te worden. Afkorting UBN voor wie het nog niet wist trouwens Uniek Bedrijfs Nummer. Dus jouw dieren, jouw bedrijf. Niet jouw dieren, iemand anders z'n bedrijf.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 14:15

Paarden op pension staan op ubn van de pensionhouder maa zijn niet diens eigendom

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 14:16

tamary schreef:
Kidde schreef:

En zeker schapen die vaak de winters op de hooiweides grazen, gaan niet elke 2 weken van eigenaar wisselen door naar ander UBN over gezet te worden. Afkorting UBN voor wie het nog niet wist trouwens Uniek Bedrijfs Nummer. Dus jouw dieren, jouw bedrijf. Niet jouw dieren, iemand anders z'n bedrijf.

Als mijn vriendin haar paarden (bedrijfsmatig) bij mij neerzet in de wei komen ze op mijn UBN want ik wordt dan houder, de houder van de dieren met een UBN hebben NIET de eigenaar.

Citaat:
Heeft de locatie waar het paard verblijft nog geen uniek bedrijfsnummer (UBN)? De locatiehouder moet dit dan aanvragen. Dit hoeft niet de eigenaar van het paard te zijn. Staat uw paard bijvoorbeeld op een pensionstal? Dan moet de pensionstalhouder een UBN hebben. Een pensionstalhouder of manegehouder hoeft maar één UBN aan te vragen voor de locatie.

https://www.rvo.nl/onderwerpen/identifi ... rdenhouder

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 15:22

Brainless schreef:
tamary schreef:
UBN is verbonden aan eigenaar van de dieren. Je kan meerdere UBN's hebben voor 1 perceel, als daar dieren van meerdere eigenaren lopen..

Mijn man en ik hebben de paarden aan huis staan. Op dit adres hebben we elk ons eigen UBN, dus 2 UBN's op 1 adres. Zijn paarden staan op zijn nummer en mijn paarden op het mijne.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 18:45

Tamary, je ziet het verkeerd. het ubn nummer is gekoppeld aan een adres. Als jij je schapen bij de buurman laat grazen dan hoor je ze op de ubn van de buurman te registreren. Heeft niets met eigendom of aansprakelijkheid te maken, maar met de fysieke plek waar de dieren zijn.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 18:48

criollo_yess schreef:
Brainless schreef:

Mijn man en ik hebben de paarden aan huis staan. Op dit adres hebben we elk ons eigen UBN, dus 2 UBN's op 1 adres. Zijn paarden staan op zijn nummer en mijn paarden op het mijne.

dat is toch helemaal niet nodig, waarom zou je dit zo doen? dan betaal je toch dubbel?

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 20:07

Dat betalen is nieuw. Ik snap wel dat gescheiden houden handig kan zijn bij eventueel conflict.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 21:00

Onze stalhouder wilde toendertijd niet regelen..dus wij hebben ook allemaal per eigenaar ons eigen ubn. Kan wel gewoon, maar niet hoe het hoort..

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 21:07

juval schreef:
criollo_yess schreef:

dat is toch helemaal niet nodig, waarom zou je dit zo doen? dan betaal je toch dubbel?

Omdat wij dat financieel en nalatenschap-technisch zuiver willen houden. Wij zijn niet getrouwd en hebben een aantal zaken die duidelijk per persoon eigen bezit zijn. (Remmelt niet hoor, die is van ons samen :D )

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 21:15

Ik huur een stuk grond en heb daar een eigen UBN op aangevraagd. Mijn huisadres is ergens verderop in het dorp. Het perceel dat ik huur heeft geen huisnummer, ik heb uiteindelijk telefonisch met de RVO het geregeld. De andere paarden die er staan zijn ook door mij geregistreerd.

VajramaniJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 21:27

tienus63 schreef:
Je zou toch verwachten dat stamboeknummer bij Rendac gekoppeld zijn met systeem RVO.
Een dood kalf moet gemeld worden met of het oornummer van het kalf indien het een doodgeboren kalf betreft moet je het oornummer van de moeder doorgeven.
Net als iedere dode koe, schaap, varken, ieder dier moet met unieke I en R nummer bij Rendac aangemeld worden.
Tevens meld je de (dood)geboorte in het management systeem bij de moeder koe, zodat eventuele koeherkenning in de melkstal en voerstysyeem weet wat de bijzonderheden van de moeder koe zijn.
Melk aftappen voor biest voor het kalf, eventueel melk apart houden als koe uierontsteking krijgt en behandeld wordt met antibiotica en pijnstilling, de hoeveelheid krachtvoer kan opbouwen etc.
Zelfde geldt natuurlijk voor melken in een robot.
Maar dat systeem is niet perse gekoppeld aan RVO.

Dode schapen hoeven wij niet aan te melden met IR nummer, wij melden alleen aantal schapen. Wel moeten wij ze zelf afmelden bij RVO. Ook nog nooit meegemaakt met melden bij Rendac. Ook niet in de periode dat wij nog een varkenshouderij hadden.

Onze schapen staan het hele jaar op onze eigen UBN, terwijl ze vaak op andermans perceel lopen.

Maar zelfs bijenhouders moeten een UBN nummer hebben en registreren

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 22:20

Ik dacht dat schepen en varkens ook met hun eigen korte nummer bij de Rendac gemeld worden.

Bij runderen bestaat het nummer uit 9 cijfers.
De 1234 5678 9. De vetgedrukte cijfers (levens nummer) zijn dan de cijfers die je van het volledige I&R moet in toetsen als je runderen met oormerk dood meldt.

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 22:28

Niet schrikken als je in de toekomst ook de mestboekhouding en stikstofrechten moet overleggen per paard . Einde van de betaalbare paardenhobby.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 22:30

Varkens hebben geen individueel geregistreerd nummer, die meldt men op type (zeug of beer of vleesvarken) en in aantallen en in geval van biggen wordt er helemaal niet op aantallen, maar per eenheid (kadaverton) geregistreerd door de Rendac.

En op het UBN worden varkens alleen in aantallen geregistreerd.
Waarbij de aanvoer wel sluitend moet zijn met de afvoer van het herkomstbedrijf. Maar een vermeerderderaar meldt alleen de geboortes op aantallen en that's it.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 22:44

SARINO schreef:
Niet schrikken als je in de toekomst ook de mestboekhouding en stikstofrechten moet overleggen per paard . Einde van de betaalbare paardenhobby.

Zolang dit nog niet het geval is bij hobbymatig vee houden onder een bepaald aantal, ga ik er nog maar even vanuit dat het bij hobbymatig paarden houden ook niet geldt. Ik denk dat het voor stalhouders wel een probleem gaat geven.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 23:12

Betalen was te verwachten, dat wist ik al toen ze het in gingen voeren dat het om geld te doen zou zijn.

De grote vraag is... Gaan ze die vreselijke site een x gebruiksvriendelijk maken . Als ze nu extra geld krijgen van iedereen kan dat er miss wel vanaf.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 23:25

tienus63 schreef:
En weidt je je paarden op gehuurd land, dan moet de eigenaar van dat land jouw paarden registreren op zijn UBN nummer. Of een UBN nummer aanvragen.
Al ligt die weide tegen jouw erf of perceel aan en woont de eigenaar van dat gehuurde land bij wijze van spreken in hartje Amsterdam en houdt zelf geen enkel dier, dan dient hij jouw paard te melden.
Ik vraag me af hoe het zit qua vee-eenheden als een hoekje land huurt van een boer en je weidt daar je paarden op.
Volgens mij tellen jouw paarden mee in zijn mest boekhouding. En dat zal dan ten koste gaan van zijn eigen maximum aantal te houden vee-eenheden.

Ook onjuist. De eigenaar waar ik alles van huur heeft niks met paarden en ik heb alles in eigen beheer en dus zo ook mijn UBN nummer op dat perceel wat ik huur.

Dus iedereen kan voor zijn paarden UBN aanvragen een verhuurder staat daar los van.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 23:31

De hele mestboekhouding js al een ding zodra je dat moet. Wordt steeds uitgebreid. Hello extra administratie kosten bij de pensionprijzen (etc)
Ik sta er niet raar van te kijken ala dat voor de hobbyboer straks ook moet.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 07:28

Sta ik ook niet raar van te kijken want al die hobbydieren maken ook stikstof en dat moeten we woest onaantrekkelijk maken. En dat doe je door het heel duur en onmogelijk uitvoerbaar te maken.
Zodat niemand nog zin heeft in weidedieren houden.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 08:56

tamary schreef:
Kidde schreef:

Je bent heel stellig in jouw mening, echter klopt het niet. Er staat een hoop verkeerde informatie in dit topic, dus als er mensen twijfelen bel dan naar instanties die er verstand van hebben.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 09:07

Op het UBN van onze niet bedrijfsmatige paarden kunnen wij dus onmogelijk een niet bedrijsmatige hond toevoegen. Het systeem blokkeerd dan gewoon en geeft melding dat het onmogelijk is. Dus nu voor de hond maar een extra UBN nummer genomen. Wat een gezeik!!! Na een uur diverse opties te hebben geprobeerd het dus maar opgegeven. Ik begrijp dat je de hond ook weer kan verwijderen dus dan maar 1 jaar dubbel betalen. Zal het bij de dierenarts nog eens navragen.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 09:27

dierenfan schreef:
Op het UBN van onze niet bedrijfsmatige paarden kunnen wij dus onmogelijk een niet bedrijsmatige hond toevoegen. Het systeem blokkeerd dan gewoon en geeft melding dat het onmogelijk is. Dus nu voor de hond maar een extra UBN nummer genomen. Wat een gezeik!!! Na een uur diverse opties te hebben geprobeerd het dus maar opgegeven. Ik begrijp dat je de hond ook weer kan verwijderen dus dan maar 1 jaar dubbel betalen. Zal het bij de dierenarts nog eens navragen.

Ik zou met de RVO bellen: https://www.rvo.nl/onderwerpen/contact

Ik denk dat de dierenarts het ook niet weet.

Zonde als je extra moet betalen.