Laag overvliegende Defensie-helikopter fataal voor hengst

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Re: Laag overvliegende Defensie-helikopter fataal voor hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 21:04

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 07:35

Dankjewel voor het delen.

Wauw, ja dat soort berichten zijn toch geweldig!

Dat is dus precies wat enkele in het topic hier bedoelen.

En dan voor mijn beeldvorming. Dus niet om te zeiken.
Er staat boven de Peel.
De Peel bestaat uit de Mariapeel, Deurnese Peel, Groote Peel en nog wat meer van die gebieden.
De kazerne die daar vliegt ligt helemaal noordelijk daarvan.
Wij wonen helemaal zuidelijk van dat gebied.
Bij zulke waarschuwing dan bedoelen ze dat ze heel dat Peel gebied gaan gebruiken?
Of enkel bij hen rondom de kazerne?

Zoals Budel/ Weert hier in de buurt meer is?

Maar ik ga er rekening mee houden.
Bedankt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 07:50

Mondy schreef:
Ik vind t trouwens wel een fijne discussie zo, geeft ook echt wel aan dat er echt meer communicatie van en naar beide kanten mag komen voor meer opheldering en begrip. Juist in tijden als nu

:j

Mee eens, en fijn dat het bericht over de Peel nu gedeeld wordt. Zo kan het dus ook.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 09:17

DuoPenotti schreef:
Dankjewel voor het delen.

Wauw, ja dat soort berichten zijn toch geweldig!

Dat is dus precies wat enkele in het topic hier bedoelen.

En dan voor mijn beeldvorming. Dus niet om te zeiken.
Er staat boven de Peel.
De Peel bestaat uit de Mariapeel, Deurnese Peel, Groote Peel en nog wat meer van die gebieden.
De kazerne die daar vliegt ligt helemaal noordelijk daarvan.
Wij wonen helemaal zuidelijk van dat gebied.
Bij zulke waarschuwing dan bedoelen ze dat ze heel dat Peel gebied gaan gebruiken?
Of enkel bij hen rondom de kazerne?

Zoals Budel/ Weert hier in de buurt meer is?

Maar ik ga er rekening mee houden.
Bedankt.

Er zit daar een laagvlieggebied, gezien de waarschuwing gok ik dat ze daar heen gaan (vanaf volkel?). Maar routes ed zijn pas op het moment zelf duidelijk. ( al vliegen ze buiten die gebieden gewoon hoger)

https://www.defensie.nl/onderwerpen/vli ... ieghoogten

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 08:26

Mondy schreef:
Ik lees telkens dat dieren naar binnen gehaald kunnen worden... dan wennen ze nooit. De echt heel angstige daar gelaten.
Maargoed, ik zie ontzettend veel mensen in mijn omgeving/stallen/evenementen die vooral maar bezig zijn om niks engs tegen te komen en alles uit de weg te gaan. Paarden wennen zo ook niet aan gekke dingen.
Dat is een beetje wat ik bedoel: slikken of stikken kan je t noemen... kijken hoe er wel mee om gegaan kan worden is ook de optie.

Het dik gedrukte heb je zeker een punt. En het zou zeker iedereen vooruit helpen als we daar anders naar kijken.
Maar daar heb ik dan weer niet zo veel aan. Hier staan ze 24/7 buiten, en komen veel in het bos, en zijn super verkeersmak, en zijn stoere eventers die echt wel wat meer gezien hebben in het leven dan de witte hekjes.
Vooralsnog kan ik alleen maar duimen dat dat ze dan dus genoeg voorbereid heeft als er ineens een helikopter lager dan normaal opduikt. Dat voelt verrekte machteloos.

In de ideale wereld komen er vee/buitengebied trainingsdagen. Waarop ik weet dat ze gaan komen en thuis blijf om de paarden in de gaten te houden. Als ze dan ook nog eens een verstandige piloot meenemen die in kan schatten wanneer de druk er op kan en er af moet. ..... Dan weet je tenminste voor de volgende keren enigszins wat er op je afkomt.

(nee wacht, in een ideale wereld is defensie overbodig. Maar daar zullen we nog even op moeten wachten)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 09:50

pol013 schreef:
In de ideale wereld komen er vee/buitengebied trainingsdagen. Waarop ik weet dat ze gaan komen en thuis blijf om de paarden in de gaten te houden. Als ze dan ook nog eens een verstandige piloot meenemen die in kan schatten wanneer de druk er op kan en er af moet. ..... Dan weet je tenminste voor de volgende keren enigszins wat er op je afkomt.

(nee wacht, in een ideale wereld is defensie overbodig. Maar daar zullen we nog even op moeten wachten)

Dat zou echt heel fijn zijn. Is wel heel intensief natuurlijk want juist bij dat laagvliegen van een chinook is het heel erg lokaal, dus voordat je het bij alle weides in zo'n gebied hebt kunnen doen... Maar ik zou het heel erg toejuichen: ga alsjeblieft zo vliegen dat je elke dag wat lager overkomt en hou de dieren in de gaten. Begin dus niet met direct achter de boomtoppen vandaan komen waardoor dieren letterlijk een doodschrik krijgen.