[VIDEO] Dressuurruiter Minderhoud paarden kwijt na stoppen sponsor

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 17:01

Elisa2 schreef:
lletam schreef:
Het verbaast me wel enigszins dat er geen sponsor clubje op is gestaan om dat paard voor Minderhoud aan te kopen?

En weet iemand waar ze nu zitten, of die trouwe groom nog een baan heeft en of EG gestopt is met rijden?

Hebben ze geprobeerd maar ze verkoopt niet.

HP is naar Voorthuizen naar Aad en Lida de Both,Anna zal gewoon meegaan.

Nicole zit in Barneveld en geeft gewoon haar lessen in deze buurt.

EG weet ik niet.

Ah oke. Zijn ze geen stel meer dan? Beetje Shownieuws vraag naar vroeg t me gewoon af

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 17:18

Nee, al een heel tijdje niet meer.

Ik snap wat je bedoeld qua voorbeeld Veronica, ik vind het ook een fijne amazone.

Popstra, het mooiste is de gulden middenweg denk ik. De prof die niet hard is en waarbij de paarden paard mogen zijn en de serieuze amateur die zo goed mogelijk probeert te rijden, voeren en managen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 22:38

Ik denk dat zowel de profs als de amateurs streven naar een paard die ontspannen en los alle oefeningen doet. Betekent niet dat dat lukt natuurlijk.
Het meeste is ook maar gewoon onkunde. En wat er mis gaat mag besproken worden maar idd afzeiken en helemaal losgaan is wel jammer. Paard verpest hebben was bij mij blijven hangen. Die vond ik wel wat op/over t randje. De kans is klein dat je het zelf beter had gedaan. En de kans is groot dat hij meer uit jouw paard haalt dan jij zelf.

De kans is ook groot dat er een andere topruiter bestaat waar het beter mee matcht met het betreffende paard. Of waarmee het er vriendelijker uit ziet. Misschien wel de ruiter die hem ervoor reed (wellicht op lager niveau en dus minder van hem vragend) Tja, wat doe je eraan. Je best doen.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 23:28

DuoPenotti schreef:
Suzanne F. schreef:
Ik zie vooral veel ellende in de basissport. Daarom ben ik mede gestopt met jureren.
Op hoger niveau zie je ook leed, maar anders. Op laag niveau is het rijtechnisch leed, paarden die loei scheef zijn en helemaal vastzitten. Te zware ruiters die er op butsen. En die doen het allemaal zo goed dan? Want die slaan niet?

De post van Dorine vind ik heel goed. In een perfecte wereld hoef je geen verreden paarden te corrigeren, zijn er geen lastige paarden en werken ze allemaal mee op de lichtste hulpen.

Uiteraard bestaat daar ook leed en in die zin maken we ons we allemaal schuldig aan die dieren rijden, of beter gezegd zelfs houden.
Want dan doen we allemaal op eigen inzicht en middelen.
Maar is nooit perfect.

Nee het rijden in het bos ook niet, dressuur thuis in de bak niet en ook niet op wedstrijd tot en met de klasse Z op basis niveau. Niet met bit en ook niet zonder enz enz.

Toch vind ik als je dan de top van de top ziet rijden, dan horen wij "beginners" toch aan de kant te staan met de kaak aan de grond van: waaauuuuw ik zou willen dat ik dat zo ook zou kunnen.
Ipv, nou geef mij portie maar aan fikkie want dat gedwongen plaatje is niet waar ik naartoe wil.
Niet met losrijden en niet in de ring.

Want kom, het is de top van de top.
Ik heb altijd geleerd dat het er dan uit moet zien of alles als vanzelf gaat.
Nou met de kracht in zowel benen als armen kon ik dat niet ontdekken.

En mij lijkt dat dit prima gezegd mag worden.

En ja gelukkig zien we nu ook dat meer mensen dat ook aan het zien zijn en er een kanteling is naar weer meer harmonie.
Zullen er altijd minder fijne beelden zijn, ja... bij iedereen, ook bij ons, ook in het L, ook bij de top.
Maar het uitgangspunt moet toch die wauw factor zijn waar we allemaal naartoe willen werken.

Spijker op de kop. Helemaal mee eens.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 09:01

Dorine92 schreef:
Ik denk dat zowel de profs als de amateurs streven naar een paard die ontspannen en los alle oefeningen doet. Betekent niet dat dat lukt natuurlijk.
Het meeste is ook maar gewoon onkunde. En wat er mis gaat mag besproken worden maar idd afzeiken en helemaal losgaan is wel jammer. Paard verpest hebben was bij mij blijven hangen. Die vond ik wel wat op/over t randje. De kans is klein dat je het zelf beter had gedaan. En de kans is groot dat hij meer uit jouw paard haalt dan jij zelf.

De kans is ook groot dat er een andere topruiter bestaat waar het beter mee matcht met het betreffende paard. Of waarmee het er vriendelijker uit ziet. Misschien wel de ruiter die hem ervoor reed (wellicht op lager niveau en dus minder van hem vragend) Tja, wat doe je eraan. Je best doen.

Nou nee, ik ben destijds met mijn paard op hun manier gaan lessen..op hun accomodatie. Alleen al in de bak rijden met HP leverde mijn paard zo'n enorme spanning op door de manier waarop hij met zijn paarden omging (destijds he? hopelijk is dat nu veranderd)
Mijn paard kwam door hun manier in de staak en accepteerde die rijstijl niet (terecht) en ik moest maar een andere kopen. Toen ik mijn jonge net zadelmak gemaakte paard meegenomen had (een andere dus) en die een maand lang knoert vast zat aan de voorkant na de les ben ik ermee gestopt. Niet mijn manier van rijden. Dus nee, maak mij niet wijs dat zo iemand meer uit mijn paard had gehaald dan ik zelf. Dat heb ik daarna op mijn eigen manier gedaan die niet ten koste ging van het paard.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 09:43

Dorine92 schreef:

kan ik met je eens zijn, de wijze van rijden is zo per paard verschillend en je kunt nu eenmaal niet alle paarden op de zelfde manier willen "africhten". dan kom je onder het kopje onkunde,

ook weer niet helemaal want als de jury oordeelt dat het goed is!!! heb je ook geen reden om te veranderen, toch!! <<)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 10:54

Elisa2 schreef:
Dorine92 schreef:

Nou nee, ik ben destijds met mijn paard op hun manier gaan lessen..op hun accomodatie. Alleen al in de bak rijden met HP leverde mijn paard zo'n enorme spanning op door de manier waarop hij met zijn paarden omging (destijds he? hopelijk is dat nu veranderd)
Mijn paard kwam door hun manier in de staak en accepteerde die rijstijl niet (terecht) en ik moest maar een andere kopen. Toen ik mijn jonge net zadelmak gemaakte paard meegenomen had (een andere dus) en die een maand lang knoert vast zat aan de voorkant na de les ben ik ermee gestopt. Niet mijn manier van rijden. Dus nee, maak mij niet wijs dat zo iemand meer uit mijn paard had gehaald dan ik zelf. Dat heb ik daarna op mijn eigen manier gedaan die niet ten koste ging van het paard.

Zat hij er zelf op dan?

Elisa2

Re: [VIDEO] Dressuurruiter Minderhoud paarden kwijt na stoppen sponsor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 13:41

Denk je dat dat een groter succes was geweest als paardlief al direct in de staak ging bij die rijstijl? Ja misschien was het gelukt met stang en trens, slof, hyperflexie en paard flink de sporen in de buik trappen. Maar dat is toch echt niet iets waar ik mijn paarden aan ga blootstellen.

Mee eens MCE, een goede trainer past zich aan aan het paard en niet andersom.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 03:00

Elisa2 schreef:
Denk je dat dat een groter succes was geweest als paardlief al direct in de staak ging bij die rijstijl?

Ik denk dat hij een talentvollere ruiter is dan jij, en dat het de vraag is of het paard bij hem ook in de staak was gegaan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 08:07

Mag je denken, ik heb genoeg gezien daar en later. (denk ff aan Sandreo, Kyton, United, Gribaldi)

En kreeg zelf gelukkig mijn paard weer uit de staak toen ik mijn fout in zag en stopte daar. ;)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 08:16

Elisa2 schreef:
Mag je denken, ik heb genoeg gezien daar en later. (denk ff aan Sandreo, Kyton, United, Gribaldi)

En kreeg zelf gelukkig mijn paard weer uit de staak toen ik mijn fout in zag en stopte daar. ;)

Dat is het belangrijkste :j

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 12:38

Dorine92 schreef:
Elisa2 schreef:
Denk je dat dat een groter succes was geweest als paardlief al direct in de staak ging bij die rijstijl?

Ik denk dat hij een talentvollere ruiter is dan jij, en dat het de vraag is of het paard bij hem ook in de staak was gegaan.

Dat is de grootste vraag: wat is talentvol? Als je een grandprix proef kan rijden doordat je een paard op zeer onprettige manier hebt getraind?

En dat is nu precies wat de discussie moet worden. Wat is goed? Dat je een paard met dwangmiddelen kunstjes aanleert? En hoge punten en prijzen wint omdat juryleden veel te hoge punten geven voor oefeningen die ver afwijken van wat er in de FEI protocollen staat? (waarschijnlijk omdat er geen ruiter meer is die het juiste laat zien).

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 08:36

Talent om goed wedstrijden te kunnen rijden is weer iets anders dan talent hebben om goed paarden te kunnen trainen of talent om goed les te kunnen geven. Een goede trainer maakt ieder paard beter en past zich aan het paard aan en ze groeien samen op een goede (en respectvolle) manier.

Een paard opleiden gaat met ups en downs en het ene paard zal makkelijker zijn dan de andere, het is mooi als het resultaat kan worden gezien in de ring maar niet als het ten koste gaat van het paard. Zo zie ik het in ieder geval.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 10:00

Wat is talent!!!

Iets wat in aanleg aanwezig is om verder goed te kunnen ontwikkelen, door mensen met verstand van zaken en een lange termijn visie om mens en dier in goede harmonie passend te ontwikkelen
tot ze fysiek en mentaal in goede balans zijn om te kunnen wat we van ze vragen.

En dan ben je in eerste instantie wat langer onderweg maar je komt - meestal - wel zonder blessures fysiek en mentaal tot daar waar je naar toe wil.

B.v. ruiters die snel door de B en L heen lopen maar dan moeten afhaken om dat het niet meer lukt, is meestal gebrek aan een - niet goed ontwikkelde - goede basis,

maar dat is wat Elisa ook al aangeeft

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 14:10

En de vraag is...kan je goed worden met alleen talent?
Talent + kennis = vaardigheid.
En waar wordt de kennis vandaan gehaald?
De meeste ruiters hebben Anky gekopieerd en rijden met een over de kop en in elkaar getrokken paard met een strak lichaam, kapotte kaken en een hypertrofische halsspier en een beurs geprikt buikvelletje.

Dus talent kan alleen floreren als je voldoende kennis hebt en dat ontbreekt helaas bij veel ruiters. En ja, je hebt ook ruiters met meer kennis en minder talent :o

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 14:27

Ik kwam dit filmpje tegen en dacht: hier word ik wel blij van. Ik bedoel niet de dressuurproef maar de trail...zo zou het van mij mogen zijn: een paard op eigen benen, in ontspanning, niet in elkaar getrokken (ondanks scherp bit), samenwerking met de ruiter, en toch verzameld kunnen lopen....Ik denk dat ik me daar maar meer op moet gaan focussen: WE :)

https://youtu.be/Aakp1eAzGRA?si=xQBxaHFtIpgEfZRU vanaf 6.20u

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 15:45

manubres schreef:
En de vraag is...kan je goed worden met alleen talent?
Talent + kennis = vaardigheid.
En waar wordt de kennis vandaan gehaald?
De meeste ruiters hebben Anky gekopieerd en rijden met een over de kop en in elkaar getrokken paard met een strak lichaam, kapotte kaken en een hypertrofische halsspier en een beurs geprikt buikvelletje.

Dus talent kan alleen floreren als je voldoende kennis hebt en dat ontbreekt helaas bij veel ruiters. En ja, je hebt ook ruiters met meer kennis en minder talent :o

Ben het niet eens met je eerste stuk. Vind dat een veel te overtrokken mening, die ik persoonlijk niet kan rijmen met wat ik in ieder geval de laatste paar jaren op basiswedstrijden tegen ben gekomen. Ik ga niet zeggen dat de paarden perfect op een correcte wijze van achter naar voor gereden voor worden gesteld, maar in elkaar getrokken kan ik het ook absoluut niet noemen.

Edit: als we het over beursgeprikte buiken hebben is WE natuurlijk wel hét voorbeeld, als je filmpjes van anderen op een ander niveau gaat bekijken :Y)
Al ben ik ook wel fan van die tak van sport.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 18:22

manubres schreef:
Ik kwam dit filmpje tegen en dacht: hier word ik wel blij van. Ik bedoel niet de dressuurproef maar de trail...zo zou het van mij mogen zijn: een paard op eigen benen, in ontspanning, niet in elkaar getrokken (ondanks scherp bit), samenwerking met de ruiter, en toch verzameld kunnen lopen....Ik denk dat ik me daar maar meer op moet gaan focussen: WE :)

Zij rijdt inderdaad heel netjes. Zelf heb ik ook weleens wat speedtrails gezien die er verre van zo vriendelijk uit zien. Ik vind WE ook hartstikke leuk maar zal niet per definitie zeggen dat het vriendelijker is.

Ik geloof ook niet dat de meeste ruiters Anky gekopieerd hebben. Maar er is wel een stroming die aan 'op druk rijden doen' en van 'voor naar achteren ' en daar ben ik ook geen fan van.

Ik heb trouwens als instructeur verschillende mensen les gegeven. Een meisje zal ik nooit meer vergeten. Die had nog nooit les gehad en reed de sterren van de hemel. Pikte alles zo makkelijk op en had zo'n enorm veel gevoel! Dat vond ik persoonlijk echt een super talent. Daar draait het bij mij om, om gevoel.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 18:32

Dorine92 schreef:
Elisa2 schreef:

Mijn berichtje over talent...was puur een opmerking vanwege dit bericht. Talent zonder kennis is geen garantie voor paardvriendelijk rijden.

En ja, ik heb sporadisch wel eens WE filmpjes gezien inderdaad ook niet altijd prettig, maar van dit filmpje werd ik wel blij en daar ga ik voor *\o/*

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 19:30

Zonder kennis of zonder gevoel? De kennis zullen ze ongetwijfeld hebben.. maar dat is ook geen garantie voor paard vriendelijk rijden. Paard vriendelijk rijden is een keuze denk ik.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 11:00

Manubres,

https://live.chioaachen.de/

weet niet of je kunt kijken maar deze

Rikke Dupont Grand Galiano - DWB
DEN

heeft talent, en een aangename wijze van rijden

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 12:22

Nee, kan niet kijken, maar ken de combinatie niet dus even opgezocht. Oud filmpje gevonden, maar wordt er niet happy van, sorry. Krijg er plaatsvervangend nekkramp van. Maar mss is het in de loop der jaren verbeterd?

https://www.facebook.com/watch/?v=1326675054565715

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 13:14

Meestal zend de FEI de GP special live uit op hun YouTube kanaal en is er ook terug te kijken.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 13:23

manubres schreef:
Nee, kan niet kijken, maar ken de combinatie niet dus even opgezocht. Oud filmpje gevonden, maar wordt er niet happy van, sorry. Krijg er plaatsvervangend nekkramp van. Maar mss is het in de loop der jaren verbeterd?

https://www.facebook.com/watch/?v=1326675054565715

zeker veel verandert tozv dit filmpje,

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 13:26

manubres schreef:

Romy’s vriendin Jolanda rijdt met haar hete kwpn’er Jai ook erg zacht:
https://www.facebook.com/share/r/18Xxdv ... tid=wwXIfr