FEI wil totaalverbod op 'marshmallow fluff'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 18:20

Dat mag je mening zijn. Van de 300 jonge hengsten worden jaarlijks minder dan 10 goedgekeurd. Als je de dragers er ook nog uit haalt hou je nog minder keuze over en dus meer inteelt.. nogmaals, een drager op een niet-drager geeft geen enkel risico. Zelf ook wel dragers gebruikt en het veulen was (getest) vrij van alle ziektes

Wbt quarter is het kleur-fokken. En ze hoeven niet eens naar een keuring oid. Maar fijn, daar gaat dit topic ook helemaal niet over

Wbt snoepjes enzo geven, ik doe dat niet voor het rijden. Altijd er na. En inderdaad nooit wortel geven voor het rijden :+
Schuim imiteren heb ik dan nooit gesnapt… wist ook niet dat het nogsteeds gebeurde

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 18:22

het okay vinden om verzwaarde nepstaarten te gebruiken zodat die dieren niet met hun staart kunnen aangeven dat er iets niet fijn is normaal vinden…tja…
ik vind het bizar. Maar zo zijn er meer dingen in de western sport die ik niet vind kunnen, bijvoorbeeld inrijden als ze een jaar of 2 zijn

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 18:27

Als geneticus vind ik dat onverantwoordelijk fokken. En het voorbeeld WFFS en ook alle erfelijke ellende bij Friezen wordt juist veroorzaakt omdat er heel streng, en dus vaak met dezelfde hengsten, wordt geselecteerd op de prestatiekenmerken. Die selectie heeft gezorgd voor de hoge mate van inteelt en die selectie heeft er dus ook voor gezorgd dat de slechte genen nu in verhoogde mate aanwezig zijn in die populatie. Ik denk dat deze dragers weren er juist voor gaat zorgen dat er een keer een andere pool van hengsten aangeboord moet gaan worden en daardoor de genenpool juist vergroot en versterkt wordt.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 18:46

Als geniticus had je moeten weten dat het Friese ras bijna uitgestorven was en ze nog maar enkele merries en hengsten hadden en vanuit daar verder zijn gegaan. Vandaar de inteelt (en ziektes)
Drager x drager mag niet, kost je een paar duizend. Dus nee, ik ben het nogsteeds niet met je eens. Drager x niet-drager kan dus een prima gezond en vrij paard uit komen
Wbt WFFS geen verstand van, dat hebben we niet.

Je mening mag anders zijn, da’s prima. Dit is mij mening en visie.
Nogmaals gaat dit topic in zijn verste verte niet over fokken, maar over nep-schuim. Dus ik hou er over op

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 18:52

WFFS brengt ook positieve eigenschappen met zich mee en zolang er geen twee dragers gekruist worden is er niks aan de hand.

Ontopic, ik geef paarden nooit wat met bit in. Beloning krijgen ze gewoon op stal zonder bit in de voerbak.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 18:58

Het Friese ras heeft nooit mijn interesse gehad, ik houd er niet van dus heb mij er ook nooit in verdiept hoeveel dieren daarvan over zijn gebleven. Ik weet alleen wel dat de ellende daar nu heel groot is en dat het beleid van het KFPS daar in grote mate aan heeft bijgedragen. Als je genenpool al zo klein is daarnaast ook enorm gaan selecteren op een bepaalde modernere soort omdat dat meer gewild is, is gewoon vragen om problemen...en die hebben ze gekregen.

En het gaat er niet om dat drager x drager niet mag, het gaat erom dat je de frequentie van bepaalde varianten van genen in je genenpool moet verlagen om uit de problemen te komen. Door dragers goed te keuren, die door hun gewenste sporteigenschappen ook nog eens heel erg veel gebruikt worden, verhoog je de frequentie in je genenpool dat is een korte termijn visie waarbij je alleen naar de eerstvolgende generatie kijkt, maar die op lange termijn over vele generaties heen je op een onomkeerbaar pad stuurt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 18:59

Met opstappen heeft elk paard wat ik zadelmak maakte geleerd zijn hoofd naar achteren te buigen en te wachten. En kregen dan een snoepje.
Ooit eens mee begonnen bij een paard wat enorm angstig was bij opstappen en ook halthouden (lees kaarsrecht omhoog).
En dat bevoel me zo goed dat ik dat ben blijven doen bij opstappen leren.
Om dat later weer af te leren.
Maar de meeste geven niet echt af.

En als ze op concours gingen kregen ze dat thuis al niet meer.
De eerste paar keer soms nog wel op concours, ook daar meteen de gewoonte er in, stilstaan tot ik zeg aanstappen.
Maar ook dan maar een paar keer, want braaf opstappen zit er dan eigenlijk wel gewoon in.

Op de poetsplaats krijgen ze ook een snoepje als ik klaar ben.
In de stal dan weer niet.

Elisa2 schreef:
WFFS brengt ook positieve eigenschappen met zich mee en zolang er geen twee dragers gekruist worden is er niks aan de hand.

Ontopic, ik geef paarden nooit wat met bit in. Beloning krijgen ze gewoon op stal zonder bit in de voerbak.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 19:03

Elisa2 schreef:

Nope...ha ha en dit is het laatste wat ik erover zeg want dan maar weer ontopic (kwam door het dovengen dat ik erover ben begonnen). Het WFFS gen brengt helemaal niets aan positieve eigenschappen met zich mee. Het gen ligt in de buurt van genen die voor extreme bewegingen zorgt, waardoor het WFFS gen vaak meekomt als je op extreme beweging selecteert. Maar het gen zelf heeft geen enkele invloed op de beweging dus het is er goed uit te fokken zonder in te boeten op die kwalteit. Het WFFS gen negeren door geen dragers met elkaar te kruizen, maakt dus dat je in zijn totaliteit je genenpool verziekt wat op de lange termijn over vele generaties ernstige gevolgen kan gaan hebben. En WFFS was slechts bedoeld als voorbeeld, het gaat om het principe van hoe je om moet gaan met je genenpool. Juist een monogene aandoening die bekend is, is er nu nog heel makkelijk uit te fokken, maar kan over een meerdere generaties zo breed verspreid zijn omdat er met de populaire dragers maar doorgefokt wordt, dat na verloop van tijd de keuze van drager x niet drager steeds kleiner wordt wat weer een versmallend effect heeft op je genenpool. Hierdoor wordt het probleem in de tijd steeds groter. Zeker als er dan in de smalle populatie straks een extra genetisch defect bijkomt wat de paringskeuzes nog weer kleiner maakt. Bij de Friezen zijn veel van de genen nog niet geïdentificeerd bij mijn weten, en zal het vaak ook polygene aandoeningen betreffen, wat het allemaal heel veel complexer maakt.

Zo, back on topic...maar nu eerst lekker naar mijn paardje :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 19:23

Als je zo gaat denken kun je op een gegeven moment helemaal niet meer fokken. Want feit is dat er nu veel meer bekend over wordt over genetica en genetische aandoeningen. Er zullen er dus alleen maar meer bij gaan komen en je kunt niet alle dieren gaan uitsluiten van de fokkerij.

Het is wel degelijk bekend dat WFFS kan zorgen voor meer elasticiteit. Er is ook helemaal niks mis met een drager.

Het komt zelfs niet eens heel veel voor:

https://diergeneeskunde.nl/wp-content/u ... 43142f.pdf

oji

Re: FEI wil totaalverbod op 'marshmallow fluff'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 19:39

Zoals ik al zei, het is niet het WFFS gen dat voor die elasticiteit zorgt, dat zijn andere genen, maar om dat uit te leggen gaat hier veel te ver. Het gaat mij ook niet om WFFS, het is een voorbeeld van een bekend gendefect in een populatie, dat steeds grotere vormen kan gaan aannemen. Steeds meer kennis over genen en de genetische aandoeningen zou het fokken juist heel erg kunnen helpen is mijn mening. Er komen idd steeds meer aandoeningen bij, omdat er gewoon altijd mutaties zullen blijven die aandoeningen introduceren. Daarom is het juist heel belangrijk om de biodiversiteit binnen je ras zo hoog mogelijk te houden en je genenpool zo groot dat je deze toekomstige mutaties op kan vangen binnen je ras, zonder in te boeten aan kwaliteit.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 00:03

Als het niet veel voorkomt is het makkelijk uit te sluiten voor de fokkerij. Probleem opgelost, en je houd een gezonde veestapel zonder genetische defecten (of het nou gaat over drager of lijder). KFPS kan ook kiezen voor wat minder kwaliteit te selecteren, maar wel dragers van van alles buiten de poel te laten (of gebruik te maken van paarden buiten het ras, maar dat is vloeken in de kerk). Die van minder kwaliteit zijn nog steeds de beste van de opgefokte hengsten over het algemeen. Het ligt er maar net aan of je concessies wilt doen op gezondheid of op kwaliteit.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 07:49

oji schreef:
Zoals ik al zei, het is niet het WFFS gen dat voor die elasticiteit zorgt, dat zijn andere genen, maar om dat uit te leggen gaat hier veel te ver. Het gaat mij ook niet om WFFS, het is een voorbeeld van een bekend gendefect in een populatie, dat steeds grotere vormen kan gaan aannemen. Steeds meer kennis over genen en de genetische aandoeningen zou het fokken juist heel erg kunnen helpen is mijn mening. Er komen idd steeds meer aandoeningen bij, omdat er gewoon altijd mutaties zullen blijven die aandoeningen introduceren. Daarom is het juist heel belangrijk om de biodiversiteit binnen je ras zo hoog mogelijk te houden en je genenpool zo groot dat je deze toekomstige mutaties op kan vangen binnen je ras, zonder in te boeten aan kwaliteit.

Aangezien het offtopic is, maar het wel heel intressant is deze discussie, verdient het misschien een eigen topic? :P

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 08:08

denisesilver schreef:
Als het niet veel voorkomt is het makkelijk uit te sluiten voor de fokkerij. Probleem opgelost, en je houd een gezonde veestapel zonder genetische defecten (of het nou gaat over drager of lijder). KFPS kan ook kiezen voor wat minder kwaliteit te selecteren, maar wel dragers van van alles buiten de poel te laten (of gebruik te maken van paarden buiten het ras, maar dat is vloeken in de kerk). Die van minder kwaliteit zijn nog steeds de beste van de opgefokte hengsten over het algemeen. Het ligt er maar net aan of je concessies wilt doen op gezondheid of op kwaliteit.

Dat gebeurd al, daarom worden alle hengsten getest en als de fokker zijn merrie ook test is er niks aan de hand.

Bij de Friezen doen ze nu onderzoeken naar andere genetische defecten zoals die van de dwerggroei en het waterhoofd.

Probleem is dat als je alle dragers gaat uitsluiten van een defect gen op wat voor een manier dan ook dat de genenpoel enorm klein wordt en dat dit ook weer problemen gaat veroorzaken.
Ik ben voor gezondheid en kwaliteit, daarom ben ik voor het testen en geen dragers kruisen maar niet voor uitsluiten. Als je zo selecteert dan fok je de genetische aandoeningen er ook uit.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 08:27

Ik denk dat dat binnen een genenpoel als bij de warmbloedpaarden allemaal wel mee gaat vallen. Als je niet dragers met dragers dekt, heb je steeds kans op een drager. Dan is dat op een gegeven moment zo verweven in de genenpoel, dat het moeilijk gaat worden niet-dragers te vinden. Daar is nu nog geen sprake van, dus beter voorkomen we dat, is mijn mening.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 09:26

Elisa2 schreef:
denisesilver schreef:

Dat gebeurd al, daarom worden alle hengsten getest en als de fokker zijn merrie ook test is er niks aan de hand.

Bij de Friezen doen ze nu onderzoeken naar andere genetische defecten zoals die van de dwerggroei en het waterhoofd.

Probleem is dat als je alle dragers gaat uitsluiten van een defect gen op wat voor een manier dan ook dat de genenpoel enorm klein wordt en dat dit ook weer problemen gaat veroorzaken.
Ik ben voor gezondheid en kwaliteit, daarom ben ik voor het testen en geen dragers kruisen maar niet voor uitsluiten. Als je zo selecteert dan fok je de genetische aandoeningen er ook uit.

Tot je dus steeds meer dragers krijgt, want zolang je met dragers blijft fokken blijven er ook dragers geboren worden. Dan loop je dus het risico dat je geen vrij x drager meer kan doen of alleen als je op andere punten niet passend.

Juist nu het nog niet de halve populatie is met wffs kan je dus beter wel stoppen met de dragers zodat je de genetische aandoening er daadwerkelijk uitlokt ipv het risico nemen dat je het probleem steeds groter maakt.

denisesilver schreef:
Ik denk dat dat binnen een genenpoel als bij de warmbloedpaarden allemaal wel mee gaat vallen. Als je niet dragers met dragers dekt, heb je steeds kans op een drager. Dan is dat op een gegeven moment zo verweven in de genenpoel, dat het moeilijk gaat worden niet-dragers te vinden. Daar is nu nog geen sprake van, dus beter voorkomen we dat, is mijn mening.

Precies dit dus. Je fokt een aandoening er niet uit door gewoon door te blijven gaan met dragers, want dan blijven er ook dragers geboren worden. En dan kan het dus een steeds groter probleem worden. Als het maar 1 ding is heb je nog wat ruimte, maar het is niet 1 ding. Je hebt veel meer dingen waar je op moet en wilt letten met fokken en dan maak je de kans dus steeds kleiner dat er nog een geschikte combinatie bestaat van vrij x drager. Door het nu uit te sluiten mis je maar een klein gedeelte van de populatie maar zorg je er dus juist wél voorndat het uit de populatie gaat

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 09:54

Maar je kan ook net zo goed een vrij paard fokken

Het grootste probleem bij de Friezen is dat iedereen de kampioenen achterna loopt en in mijn ogen de minst interessante op papier. In de baan lopen ze spectaculair met de hoeven in de neus en een mooi voorkomen. De onverwante gezonde dieren die niet enorm spectaculair lopen laten de fokkers staan. En zulke hengsten worden verkocht naar het buitenland (buiten EU vaak) omdat de hengstenhouder in Nederland er simpelweg niks aan verdient

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 10:53

En als je met vrij x vrij fokt heb je sowieso een vrije. Dat je in een gesloten ras zoals de Fries wat anders doet,zou kunnen maar zou nooit mijn voorkeur zijn. Maar bij de andere warmbloeden gaan ze juist alleen maar zorgen voor een groter probleem. Daar is het nu nog makkelijk zat om een vrije hengst te kiezen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 11:27

Kabayo schreef:
Oh joh niet eens alleen Amerikanen. In elk land gebeurd dat want die ‘witkoppen’ zijn zo mooi. Ik vind het een kwalijk iets, bewust een defect fokken

Klopt, er is ook een bokker die dit bewust doet. Ik vind het geen goede zaak -O-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 12:38

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 12:50

Cayenne schreef:
Kabayo schreef:
Oh joh niet eens alleen Amerikanen. In elk land gebeurd dat want die ‘witkoppen’ zijn zo mooi. Ik vind het een kwalijk iets, bewust een defect fokken

Klopt, er is ook een bokker die dit bewust doet. Ik vind het geen goede zaak -O-

Ik fok ook met mijn wit kop. 3 hele mooie veulens mee gefokt. Allen met witte bles en blauwe ogen en jawel, ze horen ook alles!

Afbeelding

Moet ik mij nu slecht voelen :')

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 13:46

Popstra nee want die van jou is als het goed is niet doof ?
MWM daar heb je ook wel gelijk in :j

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 14:01

Elisa2 schreef:
Ik denk dat dit wel een interessante link is voor mensen om te lezen. :-)

https://madbarn.ca/warmblood-fragile-fo ... bZIxVf0n7L

Nog een reden om juist niet te fokken met dragers in mijn ogen, nog niet bekend of er toch geen effecten zijn bij dragers, want die vloeiende gangen kunnen het gevolg van zijn het collageen. En dat zegt iemand die zelf eds heeft. Het heeft effect op alles in het lichaam. Er is bij warmbloeden geen onderzoek gedaan, wel bij volbloeden maar dat is ook een ander gebruiksdoel.
Ze zeggen namelijk ook dat je de dragers in populatie moet verminderen en mensen moet stimuleren om de hengsten niet te gebruiken en alleen degene goed te keuren die echt heel erg goed zijn. Ze raden aan om dragers te straffen in de beoordeling zodat op de andere beoordelingscriteria nog beter gescoord moet worden om goedgekeurd te kunnen worden. Gezondheid zou voorop moeten staan, die te soepele dieren moet je ook maar heel kunnen houden en als het collageen dan ook nog fout is wordt dat steeds lastiger.

Eds is geen grap, het is te hopen dat het bij paarden minder ernstig is, maar dragers kunnen bij mensen ook gewoon extreem veel last hebben. Van alles, gewrichten, tot organen, tot bloedvaten, huid en noem serieus alles maar op.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 14:13

WFFS is geen EDS, ik snap hoe jij het bekijkt maar denk niet dat het 1 op 1 te vergelijken is. Denk dat EDS bij mensen meer te vergelijken is met DSLD bij paarden.
Overigens staat in de vertaling, loslaten van de pezen maar ik geloof niet dat dit een goede vertaling is. Meer dat er meer soepelheid is in de pezen.

Dit is het stuk over de fokkerij trouwens, heb het even Nederland vertaald zodat de vele nuances goed te lezen zijn. WFFS zit echt al eeuwen in de fokkerij en geeft alleen een probleem als drager en drager gekruist worden.

Dragerdieren
Bij veel genetische ziekten is het nodig dat een paard dat de ziekte heeft, twee kopieën van het betreffende gen heeft . Sommige ziekten kunnen echter ook symptomen veroorzaken bij dieren die drager zijn en slechts één kopie van het gen hebben.

In sommige gevallen vertonen dragers gewenste eigenschappen voor prestaties, wat kan leiden tot onbedoelde fokkerij van dragers en een verhoogde prevalentie van het gen in een populatie. Een voorbeeld hiervan is hyperkaliëmische periodieke paralyse (HYPP), dat gepaard gaat met een verhoogde bespiering bij dragers, waardoor hun prestaties in de halsterarena's voor paarden verbeteren.

De exacte effecten van het PLOD1 -gen op dragerdieren zijn momenteel nog onbekend. Er wordt echter onderzoek gedaan naar verschillende mogelijke veranderingen die kunnen bijdragen aan de hoge prevalentie van dragerdieren in de warmbloedpopulatie.

Gangen
Omdat WFFS loslating van de pezen veroorzaakt , wordt gespeculeerd dat dragers van nature een vloeiendere gang hebben, wat wenselijk is in de dressuur. Een associatie tussen WFFS en de F/W-lijn van Hannoveranen ondersteunt dit, aangezien deze lijn veel succesvolle dressuurpaarden voortbrengt. [6]

Bovendien tonen diverse onderzoeken aan dat er een verband bestaat tussen het dragen van WFFS en een hogere gangelasticiteit, een zeer gewenste eigenschap voor dressuur. [6] [9] [12]

Uit één onderzoek bleek ook dat er een verband bestond tussen WFFS-dragers en hogere scores in de dressuur op merrieprestatietesten. [6]

Uit een recent onderzoek is gebleken dat dragers een grotere extensie van de gewrichten en een grotere zwaai van zowel de voor- als de achterbenen hadden, waarbij kunstmatige intelligentie werd gebruikt om de gangen van verschillende paarden te analyseren. [13] Ook dit zijn wenselijke eigenschappen voor dressuur, wat erop duidt dat dragers wellicht betere dressuurprestaties hebben.

Veel onderzoekers geloven dat selectief fokken om de vloeiende gang te verbeteren, heeft geleid tot de identificatie van WFFS in 2011. Men denkt dat de mutatie veel ouder is dan 2011, maar deze bleef onopgemerkt omdat dragerdieren geen duidelijke symptomen vertoonden en voornamelijk werden gefokt met niet-dragerdieren.

In hun pogingen om de gangen van dressuurpaarden te verbeteren, begonnen fokkers onbedoeld dragers met elkaar te kruisen. Hierdoor nam het aantal aangetaste veulens toe en ontstonden er meer dragers.

Conformatie
Uit onderzoek blijkt dat WFFS-dragers doorgaans verschillende beoordelingen krijgen op verschillende aspecten van hun conformatie tijdens de evaluatie van de fokkerij, vergeleken met niet-dragers. [6] [12] De aangetaste eigenschappen omvatten het hoofd, de positie van de nek, de rechtheid van de voor- en achterbenen en de positionering van het zadelgebied. [6] [12]

Uit één onderzoek is ook gebleken dat WFFS-dragers doorgaans een langer lichaamsbouw hebben dan niet-dragers. [12] De betekenis van deze bevindingen is echter momenteel onbekend.

Musculoskeletaal letsel
Slechts één onderzoek heeft onderzocht of dragers van WFFS gevoeliger zijn voor verwondingen dan niet-dragers. [4] Dit onderzoek richtte zich op volbloeden die aan renwedstrijden meedoen, en liet zien dat dragers vergelijkbare verwondingspercentages hadden als niet-dragers. [4]

Er is meer onderzoek nodig naar de manier waarop Warmblood-dragers van WFFS door het gen worden beïnvloed.

Fokken
De identificatie van een genetische ziekte in de fokpopulatie kan leiden tot enorme veranderingen in de selectie van fokparen . De algemene doelstellingen van het ras, inclusief prestaties, moeten echter behouden blijven.

Omdat dragerdieren beter presteren, zoals blijkt uit onderzoeken die betere dressuurprestaties aantonen, moeten fokkers een balans vinden tussen het elimineren van dragerdieren en het blijven verbeteren van het ras.

Bovendien bestaat er bezorgdheid dat als gevolg van de hoge prevalentie van dragerdieren, de volledige eliminatie van dragerdieren uit de fokpopulatie kan leiden tot een toename van inteelt . [12] Hogere niveaus van inteelt kunnen nieuwe genetische ziekten aan het licht brengen en de vooruitgang in het bereiken van fokdoelen in gevaar brengen. [12]

Hengstenbeoordeling
Onderzoekers suggereren dat stamboeken dragerdieren moeten blijven opnemen, maar dat deze tijdens hun hengstenbeoordelingen bestraft moeten worden , zodat alleen de best presterende dragerdieren worden aangemeld voor de fokkerij. [12] Door dit te doen, kunnen de prestaties blijven verbeteren, terwijl de prevalentie van dragerdieren in de populatie geleidelijk afneemt. [12]

Uit een onderzoek is gebleken dat dragerhengsten slechts een gemiddeld 2,7% lager veulenpercentage hebben vergeleken met niet-dragerhengsten wanneer ze worden gefokt met een gemiddelde merriepopulatie. [9] Daarom zal het gebruik van een selectieve aanpak bij het fokken met dragerhengsten geen significante economische gevolgen hebben voor paardenfokkers. [9]

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 14:24

Het zit op precies hetzelfde gen. En het is beide collageen wat niet goed is.

Maar jij haalt er dingen uit die er niet staan. Er staat niet dat dragers geen problemen hebben, er staat dat het nog niet bekend is wat voor problemen het geeft bij dragers en meer onderzoek voor nodig is en gedaan wordt. En dat er het vermoeden is dat de pezen losser zijn(net als bij eds, want het is collageen wat niet goed is). En dat de range of motion van gewrichten groter zijn, wat ook risicos met zich meebrengt. Zo'n vertaling maakt het juist gevaarlijk, want een vertaalmachine maakt er altijd zijn eigen ding van. Je kan het veel beter in de taal lezen waarin het geschreven en of een vertaling die gecontroleerd is. Dan mis je die nuances juist niet, die in de vertalingen vaak juist niet goed vertaald worden.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 14:38

Het steeds beter en beter en beter willen in de fokkerij houd op een gegeven moment sowieso op mi. Liever een paard dat correct, functioneel en vooral duurzaam beweegt. Maar dat brengt bij de verkoop geen geld in het laatje. Hoop dat de focus op ontspanning en harmonie in de sport daar verandering in gaat brengen, maar ik heb er een hard hoofd in.