Equitom richt stichting op voor mensen met financiële problemen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 16:26

Jasmijn159 schreef:
Ja zeker kosten tijd en middelen geld, maar als die kosten vervolgens gedekt worden door de stichting, dan is dat toch een gekke constructie? Ze doneren zelf aan de stichting die vervolgens hun rekening gaat betalen als de klant het niet kan? Dan ben je niet aan het doneren, maar vooral geld van links naar rechts aan het schuiven volgens mij.

Omdat ze nu de eerste 20.000 hebben verzameld?

Ik kan niet vinden hoe ze dat hebben gedaan.
En ik ga er vanuit dat ze dadelijk als stichting toch echt hopen op donaties. Zoals dat meestal toch het geval is bij een stichting.
Dan word er niet op en neer geschoven met geld.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 17:08

Ik vraag mij dan af om wat voor bedragen/behandelingen het zullen gaan.
Ze geven aan dat mensen het niet kunnen betalen ondanks dat het paard na behandeling er goed uit zal komen. Ik heb een best een spaarpotje maar als het 15.000 euro gaat kosten kan ik dat gewoon niet dragen, ook niet als het paard er goed uit zal komen.
En ik ga er ook geen lening voor afsluiten hoe triest eht dan ook zal zijn.

Ergens vind ik het een mooi gebaar maar aan de andere kant denk ik ook dat het ervoor gaat zorgen dat mensen zich niet voorbreiden op eventuele medische kosten,
'want equitom betaald wel'.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 17:15

Furst schreef:
Luna2006 schreef:
een potje voor een gewone opname bij equitom heb je minimaal het dubbele nodig van die 5000 die hier genoemd worden als potje.

Ik ben geen fan van hun, en evenmin van dit fonds, allemaal voor de fijne aandacht

Wqarom ben je geen fan van hun? En ben je al bij Equitom geweest?

Jazeker al daar geweest en nooit de gewenste zorg gekregen die we wouden. Heel duidelijk een budget aangegeven dat ik echt een maximumbudget had en ze zijn er meer als royaal over gegaan voor een paardje wat nog geen 200 euro waard was.
Maar achteraf wel willen pronken met hun o zo geweldige werk. Heb per direct geëist dat de foto's verwijderd zouden worden.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 17:27

Jasmijn159 schreef:
Ja zeker kosten tijd en middelen geld, maar als die kosten vervolgens gedekt worden door de stichting, dan is dat toch een gekke constructie? Ze doneren zelf aan de stichting die vervolgens hun rekening gaat betalen als de klant het niet kan? Dan ben je niet aan het doneren, maar vooral geld van links naar rechts aan het schuiven volgens mij.

Mogelijk zit er een belasting voordeel aan door eerst aan een stichting te doneren ipv rechtstreeks de klant gratis hulp te bieden. Maar ik ken het Belgische belastingsysteem niet om daar zeker van te zijn.

Neemt niet weg dat er veel mensen mee geholpen kunnen worden, wat netjes is van Equitom.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 18:07

Luna2006 schreef:
Jazeker al daar geweest en nooit de gewenste zorg gekregen die we wouden. Heel duidelijk een budget aangegeven dat ik echt een maximumbudget had en ze zijn er meer als royaal over gegaan voor een paardje wat nog geen 200 euro waard was.
Maar achteraf wel willen pronken met hun o zo geweldige werk. Heb per direct geëist dat de foto's verwijderd zouden worden.

In het genoemde geval zit je al gauw over de waarde van het paard heen. Maar soms gaat het zo ver dat je richting de 20.000 euro gaat en dan mag je wel echt gaan overwegen of je dat niet liever uitgeeft aan een nieuw paard. Ieder zijn eigen, maar met dat soort bedragen is een overweging wel verstandig. Zeker als het 20.000 moet gaan kosten om een paard pijnvrij te krijgen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 18:54

DuoPenotti schreef:
Omdat ze nu de eerste 20.000 hebben verzameld?
Ik kan niet vinden hoe ze dat hebben gedaan.
En ik ga er vanuit dat ze dadelijk als stichting toch echt hopen op donaties. Zoals dat meestal toch het geval is bij een stichting.
Dan word er niet op en neer geschoven met geld.

Zo te zien zijn er meerdere founders en hebben ze een Raad van Toezicht.
https://www.equitomfoundation.com/nl
Dus ik denk dat ze dat netjes hebben gedaan.
Ik ben wel benieuwd hoe het proces verloopt, kun je een aanvraag doen, en hoe wordt dat dan beoordeeld?

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 20:49

De vraag is vooral, heb je tijd om een aanvraag te doen... Stel koliek, operatie nodig.... Dan kun je niet afwachten op.

Mooi initiatief, maar dubbel... Ik ken ook mensen die klagen dat het allemaal zo duur is, maar 3x per jaar naar het buitenland vliegen maar voor hun beesten geen 100 euro over hebben.

En de vraag is ook.. Stel de operatie slaagt, alle nazorg, die in sommige gevallen ook duur is... Wie vangt dat op?

Wel top dat ze het doen... Want in sommige gevallen zijn het echt maar een "paar medicijnen" en geven mensen het al op omdat ze het "te duur" vinden.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 10:10

Jasmijn159 schreef:

Maar dan hebben ze toch alsnog gewoon 'gratis geld' weg gegeven!?

Die 20.000 blijft gewoon wat ze doneren.
Alleen zullen ze van dat geld nu de gewerkte uren van hun personeel betalen tegen die tijd, de facturen voor het materiaal van afrekenen en hun eigen uren waarschijnlijk ook. Maar dan blijft het toch gewoon een donatie. Iets wat ze weg geven.
Anders had heel simpel iemand anders het moeten betalen. Namelijk de eigenaar. Daar is niks geks aan. Ook een dierenarts is geen filantropische instelling.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 11:14

pol013 schreef:
Jasmijn159 schreef:

Maar dan hebben ze toch alsnog gewoon 'gratis geld' weg gegeven!?

Die 20.000 blijft gewoon wat ze doneren.
Alleen zullen ze van dat geld nu de gewerkte uren van hun personeel betalen tegen die tijd, de facturen voor het materiaal van afrekenen en hun eigen uren waarschijnlijk ook. Maar dan blijft het toch gewoon een donatie. Iets wat ze weg geven.
Anders had heel simpel iemand anders het moeten betalen. Namelijk de eigenaar. Daar is niks geks aan. Ook een dierenarts is geen filantropische instelling.

Ik neem aan dat het goede doel ook een "bedrijf" zal zijn.
Als bedrijf A iets betaalt of geeft aan bedrijf B, dan kan bedrijf A dat in kosten steken (maw de omzet wordt kleiner, en er wordt dus minder belastingen betaald daardoor).
Bedrijf B betaalt uiteindelijk een factuur aan bedrijf A terug, maar bedrijf A krijgt dat bedrag en betaalt daar personeel, materiaalkosten etc van, dus de inkomsten zijn kleiner, waardoor er minder omzet is en er dus weer minder belastingen op betaald worden.

Als het puur een goed doel is, dan kunnen ze geloof ik 5 % van de giften aftrekken van de belastingen, dus dat is ook een voordeel (en hetgene die terug komt wordt dus weer verrekend met personeels en materiaalskosten, dus is geen pure winst.

Dus als ze zelf al een deel van de operaties betalen en doen, is een dergelijke constructie net iets interessanter dan als ze gewoon de kosten laten vallen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 12:25

xLoki schreef:
Ik vind het initiatief mooi klinken, maar kan het niet helpen om toch een beetje een gekke bijsmaak ervan te hebben. Als ik de EquiTom Foundation website bekijk lees ik dat ze bestaan door donateurs, en als je in aanmerking wil komen voor 50% kostenvergoeding van een acute, ernstige aandoening, je paard bij Equitom behandeld dient te worden. Zover ik begrijp gaat het niet om behandeling bij andere praktijken/dierenartsen. Dus eigenlijk spekt Equitom zijn eigen portemonnee hier flink mee, want hierdoor kunnen ze gewoon nog meer paarden behandelen en er de volle mep voor vangen…

Tja het is ook de EquiTom foundation, logisch dus dat je paard dan ook aldaar behandeld dient te worden.
Ondertussen is de groep ook al groot en uitgebreid binnen België, maar het staat anderen vrij om ook een aan te maken. Idem dat het eigenaren ook nog vrij staat om hun paard elders te laten behandelen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 12:29

Pandora2 schreef:
Citaat:
zoals dit twijfelachtige geval van een prothese

Waarom is dit een twijfelachtig geval ? De beelden zijn wat ze zijn. Je ziet wat je ziet.
Caramel komt uit Noord-Frankrijk, is een been geamputeerd en heeft een prothese gekregen die een belgische firma voor de eerste keer gefabriceerd heeft. Niks meer, niks minder. Ik zie niet in wat hier twijfelachtig aan is.

Ik ken Tom al van toen hij in zijn garage begon...da's al best een hele tijd denk ik :D

Ik ken hem ook nog van toen, altijd lastig parkeren toen met de grote vrachtwagens :')
Knap wat hij op relatief korte tijd al bereikt heeft.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 15:15

Wauw, super tof !

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 12:59

Pandora2 schreef:
Citaat:
zoals dit twijfelachtige geval van een prothese

Waarom is dit een twijfelachtig geval ? De beelden zijn wat ze zijn. Je ziet wat je ziet.
Caramel komt uit Noord-Frankrijk, is een been geamputeerd en heeft een prothese gekregen die een belgische firma voor de eerste keer gefabriceerd heeft. Niks meer, niks minder. Ik zie niet in wat hier twijfelachtig aan is.

Ik ken Tom al van toen hij in zijn garage begon...da's al best een hele tijd denk ik :D

Het is twijfelachtig omdat geen redelijk mens zich kan voorstellen dat een paard zich goed voelt met een prothese. Als dat is waar dit geld voor gebruikt gaat worden. Voor experimentele behandelingen dan vind ik het twijfelachtig.

bulck

Re: Equitom richt stichting op voor mensen met financiële problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 14:07

Gho experimentele behandelingen zijn nodig in het grotere verhaal.
Ik ben nog van het idee dat je de kosten maar gewoon zelf moet kunnen/willen betalen en je dus zelf beslist.
Heb ook mijn idee over het soms te lang willen blijven doorgaan, maar zolang het niet mijn paard is, niet mijn centen of mijn keuze, kan ik daar ook maar enkel wat van vinden.

Vroeger was een beenbreuk quasi altijd inslapen en kijk wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is.
Protheses allicht ook heel anders binnen dit en pakweg 10 jaar. Of het altijd in het belang is van het dier, dat is maar de vraag, maar bon dat is met vele huisdieren hetzelfde, en nog erger met heel wat mensen in ziekenhuizen evengoed

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 14:37

Veronica2 schreef:
Luna2006 schreef:

In het genoemde geval zit je al gauw over de waarde van het paard heen. Maar soms gaat het zo ver dat je richting de 20.000 euro gaat en dan mag je wel echt gaan overwegen of je dat niet liever uitgeeft aan een nieuw paard. Ieder zijn eigen, maar met dat soort bedragen is een overweging wel verstandig. Zeker als het 20.000 moet gaan kosten om een paard pijnvrij te krijgen.

Het is ontzettend veel geld, maar hoeveel het is, is voor iedereen anders.

De waarde van een paard kan je economisch uitdrukken, maar veel mensen zullen niet denken aan die waarde als ze hun paard willen laten helpen.

Ik weet wat mijn paarden waard zijn en ik weet ook wat ze voor mij waard zijn. Zoals wij en velen met ons denken, zijn ze ook echt niet te vervangen.

Maar daar moet ik dan wel eerlijk bij zeggen, dat ik niet 1 paard heb en de sport/hobby niet stopt als 1 weg zou vallen. Dat is ook een groot verschil.

DuoPenotti

Re: Equitom richt stichting op voor mensen met financiële problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 14:42

Als het om de waarde van een paard gaat zou ik ook snel klaar zijn.
Dat is toch geen reden tot wel of niet behandelen?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 14:56

DuoPenotti schreef:

Dat zou wel moeten, langs financiële grenzen, maar ook langs wat ethisch verantwoord is voor het paard. Je kan wel een vermogen inleggen en het resultaat is niet gegarandeerd dat een paard pijnvrij en vrij van ongemak kan leven. In dat geval maakt het geen bal uit of het 200 euro gaat kosten of 20.000, als een paard niet vrij van pijn en ongemak kan leven, dan laat je hem gaan. Deze kliniek gaat soms heel erg ver met dure behandelingen terwijl het resultaat alleen maar is dat een paard minder erg kreupel is. Dat is voor mij qua ethiek de verkeerde kant op.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 15:03

Veronica2 schreef:
DuoPenotti schreef:

Dat zou wel moeten, langs financiële grenzen, maar ook langs wat ethisch verantwoord is voor het paard. Je kan wel een vermogen inleggen en het resultaat is niet gegarandeerd dat een paard pijnvrij en vrij van ongemak kan leven. In dat geval maakt het geen bal uit of het 200 euro gaat kosten of 20.000, als een paard niet vrij van pijn en ongemak kan leven, dan laat je hem gaan. Deze kliniek gaat soms heel erg ver met dure behandelingen terwijl het resultaat alleen maar is dat een paard minder erg kreupel is. Dat is voor mij qua ethiek de verkeerde kant op.

Maar dat staat los van de waarde van het paard.

Of een paard nou 100 euro kost of 100.000 euro, de behandeling moet ethisch verantwoord zijn. Het zal mij persoonlijk worst wezen of het paard de behandeling waard is.

Ik heb ooit onze vorige shet laten opereren in Utrecht aan EOTRH en jaren later toen hij ziek werd uitgebreid laten onderzoeken. Dat waren veel hogere kosten dan de pony ooit heeft gekost. Maar verspreid over de 21jr die we hem hebben gehad, niet eens gek hoge kosten.
Daarbij had ik ooit in gegaan op een bizar hoog bod voor hem, was hij dat dus wel waard geweest.

En heb aan een gratis paard duizenden uitgegeven. Puur omdat er nog steeds hoop was en geen veearts hem zomaar zou laten gaan.

En zo zijn er veel meer voorbeelden.

Dat is ook misschien een nadeel. Als veeartsen meer kunnen, wordt het misschien ook moeilijker om een paard niet te laten behandelen en te vragen om hem in te slapen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 15:05

Veronica2 schreef:
DuoPenotti schreef:

Waarde van het paard zou me geen r**t uit maken. Elk paard is waard wat de gek er voor geeft.

Kwaliteit van leven echter vind ik wél een heel belangrijke factor. Een prothese of grote ingrepen die zorgen dat het dier ‘minder’ pijn heeft zijn imo niet ethisch verantwoord. Dat zijn grenzen en experimenten die gewoon niet verlegd/gedaan moeten worden.

Er lopen al genoeg paarden op vier benen kreupel dankzij klinieken die niet van ophouden weten zonder dat dat soort dingen ook nog aangemoedigd worden.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 19-02-25 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 15:07

We moeten niet vergeten dat het PAARD degene is die de behandeling moet ondergaan en dat het paard degene is die maanden in een box moet staan "om te genezen" en daarna nog maanden moet revalideren om uiteindelijk misschien een beetje in een weitje te kunnen staan. We zijn tegenwoordig heel druk met welzijn en er wordt altijd van alles geroepen over een paardwaardig bestaan en dan moet je je ook afvragen of zware behandelingen daarin passen. Ook als het gaat om het ophogen van kennis en kunde, dan moet welzijn bovenaan staan. Het maakt een paard geen bal uit of morgen wel of niet komt, het zijn vaak de baasjes die egoistisch zijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 15:25

Veronica2 schreef:
We moeten niet vergeten dat het PAARD degene is die de behandeling moet ondergaan en dat het paard degene is die maanden in een box moet staan "om te genezen" en daarna nog maanden moet revalideren om uiteindelijk misschien een beetje in een weitje te kunnen staan. We zijn tegenwoordig heel druk met welzijn en er wordt altijd van alles geroepen over een paardwaardig bestaan en dan moet je je ook afvragen of zware behandelingen daarin passen. Ook als het gaat om het ophogen van kennis en kunde, dan moet welzijn bovenaan staan. Het maakt een paard geen bal uit of morgen wel of niet komt, het zijn vaak de baasjes die egoistisch zijn.

Maar dat staat los van de waarde waar je het over had.

Wij hebben zeker wel jongere paarden laten gaan waar geen behandeling mogelijk was, een operatie en herstel te lang en te heftig etc.

Maar dat staat los van wat ze waard waren en wat de operatie en revalidatie was gaan kosten.

Onze shet die ik als vb gaf, stond na 2 dagen gewoon weer lekker te eten en heeft nog jaren prima rondgelopen.

En wat is er mis met een beetje in de wei staan? Zoals een paard niet nadenkt over morgen, denkt een paard ook niet over rijden of wedstrijden. Een leven op de wei kan prima zijn.

Als het om waarde gaat, zou ene paard van 100.000 wel een operatie van 5000 euro waard zijn en een paard van 100 euro niet. Dat slaat gewoon nergens op. Je moet per paard kijken en naar inderdaad welzijn en toekomstperspectief.

Maar ook een veearts vinden die erin mee gaat als je geen behandelingen meer wilt.

En daarom zei ik ook; veeartsen kunnen steeds meer en meer, dus dan wordt voor alles proberen echt wel een ding.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 15:26

Precies SP en Ayasha.

Veronica, maar dat zeggen wij toch ook, het moet paardwaardig zijn.
Maar dat moet het bij die shet van 200 net zo goed als voor het paard van 2 ton.
Een prothese is dat voor mij nooit. Even die als voorbeeld.

En kijk ik dan naar mijn papierloze paarden, dan zou ik uitbehandeld zijn bij 2500 euro of zo?
terwijl een duur paard nog wel behandeld word?
Nee dat moet het verschil niet zijn bij een zelfde blessure met een zelfde uitkomst.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 15:26

Veronica2 schreef:

Maar het maakt toch niet uit of het paard in kwestie 200 of 200.000 in aanschaf heeft gekost?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 15:31

Gho finaal beslist toch gewoon de eigenaar. Voor de ene stopt het bij 50EURO (ff heel zwart-wit) bij de andere speelt budget geen rol. Ook eerdere ervaringen spelen een rol in het bepalen van.
Zelf zou ik geen enkel paard nog laten opereren aan koliek, ongeacht wat dat paard voor me waard is, gekost heeft en/of hoe andere mensen er tegenover staan.

Wil je wel voor dat fonds gaan, ja dan geef je dat stuk beslissen in mijn ogen wat uit handen. Deels financieel denk ik, en deels allicht namens de wetenschap

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 15:36

bulck schreef:
Gho finaal beslist toch gewoon de eigenaar. Voor de ene stopt het bij 50EURO (ff heel zwart-wit) bij de andere speelt budget geen rol. Ook eerdere ervaringen spelen een rol in het bepalen van.
Zelf zou ik geen enkel paard nog laten opereren aan koliek, ongeacht wat dat paard voor me waard is, gekost heeft en/of hoe andere mensen er tegenover staan.

Maar je bent wel afhankelijk van een veearts als je moet of wil inslapen.