Pianist Wibi Soerjadi aangeslagen na onderzoek op overleden paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 21:51

Marije_jiplover schreef:
En dat is ook niet gek, ik was zelf ook stuk van verdriet toen ik mijn pony 'ineens' moest laten inslapen.
Ik vind het alleen niet correct om in die emoties een bedrijf zo neer te zetten op je sociale media als bekende Nederlander.
Ook schort het aan goede communicatie en had hij iets anders verwacht, de GD heeft gedaan wat hen gevraagd is, sectie uitvoeren en zorgen dat de resten van het paard daarna bij het crematorium terecht kwamen.

Dit! Verdriet en emotie al wat je wilt, perfect begrijpelijk. Als hij het daarbij gehouden had, had gij alle sympathie. Maar je werkt je eigen emotie niet en public uit op anderen die geen schuld treffen.

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 22:12

Ik weet niet wie het zei ...maar GD heeft wel degelijk takels in zijn sectiezaal.

Het is vreselijk dat hij zijn paard is verloren. Enorm verdrietige situatie voor Wibi.
Zoals meerdere mensen al melden is hier een qua communicatie mis gegaan.
Hier had zijn dierenarts hem beter moeten informeren over wat de sectie precies inhoud of wat de sectie kan inhouden vwb zijn paard.

Sectie houd wel degelijk vaak in dat het dier helemaal open gaat.
Dat is afhankelijk van wat de dierenarts vermeld rondom overlijden van het dier en eventuele twijfels.
Dit soort extra info wordt meegenomen en vervolgens wordt het dier onderzocht.
Vaak vraagt men om te kijken of er eventuele interne oorzaken kunnen zijn die, in dit geval, de breuk en vervolgens overlijden kan hebben veroorzaakt. Soms wordt de oorzaak gevonden, maar soms ook niet.

Wat ze dan precies gaan doen is bij elk dier weer anders. Of het nu paard, koe of varken is. Het is echt afhankelijk van het verhaal rondom het overlijden.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 22:30

Marije_jiplover schreef:
Ook huisdieren gaan in principe "helemaal uit elkaar" bij een sectie.
Oo de site van de Universiteit Utrecht, faculteit diergeneeskunde, Afdeling pathologie staan voor huisdieren de optie sectie en cosmetische sectie.
En een waarschuwing dat een cosmetische sectie maar een zeer beperkt onderzoek kan zijn, omdat ze niet overal bij kunnen.

Ik zag het bericht eergisteren al op Wibi zijn instagram en vroeg me idd af, wat hij onderzocht had willen hebben aan een beenbreuk en hoe hij gedacht zou hebben dat men een paard van 600 kg met ingetreden lijkstijfheid kan onderzoeken zonder het uit elkaar te halen.

Er is wat gebrek aan communicatie geweest en verkeerde verwachtingen, dat is wel zeker.

Ik lees heel veel emotie in zijn posts sinds het overlijden van zijn geliefde paard.

En dat is ook niet gek, ik was zelf ook stuk van verdriet toen ik mijn pony 'ineens' moest laten inslapen.
Ik vind het alleen niet correct om in die emoties een bedrijf zo neer te zetten op je sociale media als bekende Nederlander.
Ook schort het aan goede communicatie en had hij iets anders verwacht, de GD heeft gedaan wat hen gevraagd is, sectie uitvoeren en zorgen dat de resten van het paard daarna bij het crematorium terecht kwamen.

Overigens, laat dit voor anderen een moment van bezinning zijn, denk nu vast na over wat je wil dat er na de dood met je geliefde dier gebeurt.

Wil je perse een doodsoorzaak weten, verdiep je dan nu alvast in wat sectie inhoudt en wat men dan met je dier doet.
In je emotie neem je wellicht een beslissing op basis van andere veronderstellingen dan de werkelijkheid en dat komt dan extra hard binnen als dat na afloop anders uitpakt dan jij in je hoofd had.

Interessant, misschien vreemde vraag hoor, maar waarom kun je bij een mens dan wel alles onderzoeken zonder in meerdere delen de kist in te moeten, wat maakt dat bijvoorbeeld voor hond of kat anders?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 22:34

Syrianda schreef:
Ik weet niet wie het zei ...maar GD heeft wel degelijk takels in zijn sectiezaal.

Het is vreselijk dat hij zijn paard is verloren. Enorm verdrietige situatie voor Wibi.
Hier had zijn dierenarts hem beter moeten informeren over wat de sectie precies inhoud of wat de sectie kan inhouden vwb zijn paard.

Dat is afhankelijk van wat de dierenarts vermeld rondom overlijden van het dier en eventuele twijfels.
Vaak vraagt men om te kijken of er eventuele interne oorzaken kunnen zijn die, in dit geval, de breuk en vervolgens overlijden kan hebben veroorzaakt. Soms wordt de oorzaak gevonden, maar soms ook niet.

Wat ze dan precies gaan doen is bij elk dier weer anders. Of het nu paard, koe of varken is. Het is echt afhankelijk van het verhaal rondom het overlijden.

Lijkt me idd logisch van de takels, hoe willen ze anders een dier van honderden kilos op de snijtafel krijgen.

Je zegt dat sectie inhoudt dat een dier helemaal open gaat. Is het ook gebruikelijk in deze gevallen dat een dier in stukken wordt gesneden?

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 22:49

Wintu schreef:
Syrianda schreef:

Lijkt me idd logisch van de takels, hoe willen ze anders een dier van honderden kilos op de snijtafel krijgen.

Je zegt dat sectie inhoudt dat een dier helemaal open gaat. Is het ook gebruikelijk in deze gevallen dat een dier in stukken wordt gesneden?

Dat ligt aan de vraagstelling van de klant en de omstandigheden van het overlijden.
Maar dat een dier helemaal open gaat, en soms in stukken is niet gek bij een sectie.

B.v. als er een koe binnenkomt met allerlei klachten en men wil op basis daarvan de hersenen controleren dan heb je de mogelijkheid om die geheel open te maken en te bekijken.

Je begint met een basis sectie, dus standaard dingen die je in een dier bekijkt. En de aanvulling vanuit de dierenarts en of klant kan ervoor zorgen dat je extra zaken gaat checken.

Kijk je kunt een sectie verrichten en alleen het been bekijken......maar dan verricht je half werk. Want op de sectiezaal kunnen ze ook zien dat het been gebroken is. Ze kunnen wellicht aan doorsnede nog iets zien qua botstructuur (ik ben geen dierenarts hoor, dus dit verzin ik echt zelf). Maar de dierenarts van Wibi heeft misschien willen uitsluiten dat iets anders die breuk heeft veroorzaakt dan dat ze zelf wellicht denken.
Maar dat weten wij allemaal niet....dit vullen we in.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 22:53

Wintu schreef:
Marije_jiplover schreef:
Ook huisdieren gaan in principe "helemaal uit elkaar" bij een sectie.
Oo de site van de Universiteit Utrecht, faculteit diergeneeskunde, Afdeling pathologie staan voor huisdieren de optie sectie en cosmetische sectie.
En een waarschuwing dat een cosmetische sectie maar een zeer beperkt onderzoek kan zijn, omdat ze niet overal bij kunnen.

Ik zag het bericht eergisteren al op Wibi zijn instagram en vroeg me idd af, wat hij onderzocht had willen hebben aan een beenbreuk en hoe hij gedacht zou hebben dat men een paard van 600 kg met ingetreden lijkstijfheid kan onderzoeken zonder het uit elkaar te halen.

Er is wat gebrek aan communicatie geweest en verkeerde verwachtingen, dat is wel zeker.

Ik lees heel veel emotie in zijn posts sinds het overlijden van zijn geliefde paard.

Overigens, laat dit voor anderen een moment van bezinning zijn, denk nu vast na over wat je wil dat er na de dood met je geliefde dier gebeurt.

Wil je perse een doodsoorzaak weten, verdiep je dan nu alvast in wat sectie inhoudt en wat men dan met je dier doet.
In je emotie neem je wellicht een beslissing op basis van andere veronderstellingen dan de werkelijkheid en dat komt dan extra hard binnen als dat na afloop anders uitpakt dan jij in je hoofd had.

Interessant, misschien vreemde vraag hoor, maar waarom kun je bij een mens dan wel alles onderzoeken zonder in meerdere delen de kist in te moeten, wat maakt dat bijvoorbeeld voor hond of kat anders?

Omdat bij mensen de ledematen niet in de weg zitten als die plat op hun rug liggen, bij dieren wel. Een dier wordt op de zijkant gelegd (afhankelijk van de diersoort links of rechts) en dan wordt er meestal de bovenste voor- en achterpoot, samen met de bovenste ribben verwijderd zodat alle organen mooi zichtbaar zijn. In veel gevallen wordt het hoofd ook nog afgezet van de dieren om die dan doormidden te kunnen zagen om de hersenen te kunnen bekijken. Als ik het goed heb worden de hersenen van een mens verwijderd door middel van het openen van het bovenste deel van de schedel, waardoor de hersenen er kunnen uit gehaald worden.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 22:54

Wintu schreef:

In elk geval de lichaamsbouw.
Een dier dat op 4 poten/benen loopt, heeft beide schouderbladen grotendeels over de borstkas, de borstkas heeft een heel andere vorm, die van de mens is plat (maar daar worden ook het borstbeen en ribben doorgeknipt als ze goed bij het hart moeten komen), bij een hond en een kat is de borstkas diep en veel smaller.

Dus je zult de poot los moeten halen en weg moeten klappen om alleen al zicht te krijgen op de borstkas en vervolgens ribben moeten door knippen (of bij grotere dieren zoals een paard door moeten zagen) om in de borstholte te kunnen kijken.

En bij de achterpoten idem dito. Een liggend dier met ingetreden rigor mortis (lijkstijfheid), daar duw je een achterpoot niet even opzij als je in de buikholte wil kijken.

Overigens wordt ook het grotere werk, zoals het doorzagen van ribben en borstbeen, door de mensen die ik bij pathologie aan het werk heb gezien (faculteit diergeneeskunde Utrecht) altijd met respect voor het dier gedaan.
Dat is geen lomp hak en breekwerk, want daarmee maak je mogelijk juist aanwijzingen kapot waarnaar je opzoek bent.

Dat het resultaat wat lomp oogt, een paard in meerdere stukken, die vanwege het gewicht ook gewoon niet meer "aan elkaar genaaid" kunnen worden (en bij een mens kun je ook nog een en ander verdoezelen met kleding, na de sectie en het weer dichtnaaien, dat lukt bij een hond of kat natuurlijk ook niet), wil echt niet zeggen dat het ook lomp en zonder respect gedaan is.

Maar ik kan me wel voorstellen dat als je dat totaal niet verwacht had en je nog vol in je emotie zit van het plotselinge verlies van je dierbare paard, je dat nogal rauw op je dak kan vallen.

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 23:02

Marije_jiplover schreef:
Wintu schreef:

In elk geval de lichaamsbouw.
Een dier dat op 4 poten/benen loopt, heeft beide schouderbladen grotendeels over de borstkas, de borstkas heeft een heel andere vorm, die van de mens is plat (maar daar worden ook het borstbeen en ribben doorgeknipt als ze goed bij het hart moeten komen), bij een hond en een kat is de borstkas diep en veel smaller.

Dus je zult de poot los moeten halen en weg moeten klappen om alleen al zicht te krijgen op de borstkas en vervolgens ribben moeten door knippen (of bij grotere dieren zoals een paard door moeten zagen) om in de borstholte te kunnen kijken.

En bij de achterpoten idem dito. Een liggend dier met ingetreden rigor mortis (lijkstijfheid), daar duw je een achterpoot niet even opzij als je in de buikholte wil kijken.

Overigens wordt ook het grotere werk, zoals het doorzagen van ribben en borstbeen, door de mensen die ik bij pathologie aan het werk heb gezien (faculteit diergeneeskunde Utrecht) altijd met respect voor het dier gedaan.
Dat is geen lomp hak en breekwerk, want daarmee maak je mogelijk juist aanwijzingen kapot waarnaar je opzoek bent.

Dat het resultaat wat lomp oogt, een paard in meerdere stukken, die vanwege het gewicht ook gewoon niet meer "aan elkaar genaaid" kunnen worden (en bij een mens kun je ook nog een en ander verdoezelen met kleding, na de sectie en het weer dichtnaaien, dat lukt bij een hond of kat natuurlijk ook niet), wil echt niet zeggen dat het ook lomp en zonder respect gedaan is.

Maar ik kan me wel voorstellen dat als je dat totaal niet verwacht had en je nog vol in je emotie zit van het plotselinge verlies van je dierbare paard, je dat nogal rauw op je dak kan vallen.

Inderdaad!
Het is goed om daar vooraf over na te denken.
Zelf denk ik dat ik het echt wel doe op moment dat ik mijn dier zo ineens verlies en mijn dierenarts en maar ook ik graag meer duidelijkheid omtrent het overlijden wilt.
Een vriendin heeft daardoor meer duidelijkheid gekregen omtrent het plotselinge overlijden van haar veulen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 00:06

BeFunny schreef:
Ragdollcat schreef:

En dat doet ter zake omdat?

Voorlopig heeft hij ook gouden vingers. En hij is oprecht goed voor zijn paarden en dieren en het is van harte een goed mens.

Omdat het zicht geeft op waarom hij reageert zoals hij doet. :)
Wat die gouden vingers ter zake doen is mij dan weer onduidelijk.

Omdat het een Pianist is en dat staat al aangegeven in de kop.

Hoe hij overkomt (wereldvreemd dus) zo te lezen dat doet niet ter zake. Dat is wat mensen vinden en gaan dan lekker los als toetsenbord helden. Zonder dat ze precies weten hoe het zit. Tenzij ze erbij waren lijkt het me niet nodig om je mening zo hard neer te pennen. Als het nou een wreede man was naar zijn paard maar dat is niet aan de orde.

Er is niet goed met hem gecommuniceerd. Hij had een beeld kennelijk dat hij het paard een mooie uitvaard zou kunnen geven en dat kan niet en dat is wel erg zuur. Hij had dat schijnbaar ook laten weten en dan had dat gewoon gewoon gecommuniceerd moeten worden
Ik vind het slecht dat dat niet is gebeurd. Het gaat om iemands geliefde paard (sommige mensen kunnen daar echt kapot van zijn, net zo kapot als bij het verliezen van een familielid) dat kunnen mensen zich niet altijd voorstellen maar probeer je daar dan maar eens in te verplaatsen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 09:22

Natuurlijk doet het wel ter zake dat-ie wat wereldvreemd is. Daarom heeft-ie zulke onrealistische verwachtingen.
Dat-ie pianist is, heeft nou juist geen enkele invloed op z'n verwachtingen wat er met een dood dier van 500 kilo gedaan wordt om van het lijk af te komen. Een loodgieter met realiteitszin zal precies dezelfde afwegingen maken als een musicus met realiteitszin. Pas als ie realiteitszin ontbreekt, krijg je dit soort verkeerde verwachtingen. Die lullig voor 'm zijn, hij is zwaar teleurgesteld, maar dat staat volkomen los van z'n beroep.

Als de man slager was, dán zou z'n beroep ook relevant zijn :D

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 09:40

Ibbel schreef:
Natuurlijk doet het wel ter zake dat-ie wat wereldvreemd is. Daarom heeft-ie zulke onrealistische verwachtingen.
Dat-ie pianist is, heeft nou juist geen enkele invloed op z'n verwachtingen wat er met een dood dier van 500 kilo gedaan wordt om van het lijk af te komen. Een loodgieter met realiteitszin zal precies dezelfde afwegingen maken als een musicus met realiteitszin. Pas als ie realiteitszin ontbreekt, krijg je dit soort verkeerde verwachtingen. Die banketstaaf voor 'm zijn, hij is zwaar teleurgesteld, maar dat staat volkomen los van z'n beroep.

Als de man slager was, dán zou z'n beroep ook relevant zijn :D

Ik zie Wibi in dit geval ook als wat wereldvreemd... een paard van 600 kilo kun je niet in een sigarenkistje met watten onder de grond stoppen, zoals je met een hamster wel zo kunnen. Toch hebben veel mensen dat beeld een beetje bij "afscheid nemen van een dier". Zo waren er een paar jaar terug toeristen die zich rotschrokken dat je op het platteland, zomaar langs hún geplande fietroute, een dood paard onder een blauw zeil lag.
Dus... al zou zijn paard niet "aan stukken gesneden" (dit heet sectie) zijn, dan had Wibi met een dood paard langs de weg op de Rendac (of de vrachtwagen van het crematorium) moeten wachten. Dat had hij waarschijnlijk evenmin kunnen waarderen.

Kan natuurlijk ook zijn, dat de journalist die het opschreef wat sensatiebelust is, een aan stukken gesneden paard in de titel trekt natuurlijk wel de aandacht.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 09:51

Hij heeft laten weten dat het paard gecremeerd moest worden, dat hij daar een beeld bij heeft van een "echte" uitvaart, hoeft hij niet met de GD gedeeld te hebben. Dat staat namelijk nergens, dat is zijn verwachting.

GD heeft gedaan wat de opdracht was: sectie uitvoeren en ervoor zorgen dat het stoffelijk overschot naar het crematorium is gegaan (standaard procedure is het op laten halen door Rendac vanaf de GD).
Dus ja, er is een missing link tussen verwachtingen en uitvoering, maar de vraag is of dat aan de voorkant aan de GD ligt, of aan de dierenarts die het paard heeft laten inslapen, of aan de verwachtingen van Wibi zelf, kun je uit zo'n emotioneel bericht niet afleiden.

En dat maakt het verdriet voor de beste man wel extra groot en logisch, maar het is niet perse een fout van de GD dat de man geen realistische verwachtingen had.

En ja, ik was ook echt letterlijk stuk van verdriet toen mijn oude maatje plotseling stierf. Ik voelde me ook echt geamputeerd. Maar omdat ik weet hoe de wereld werkt na het overlijden van een paard, had ik niet die onrealistische verwachtingen van een sectie en weer netjes in elkaar gezet paard (wat ik al zei, bij mensen wordt er veel gemaskeerd onder de kleding en is ook niet altijd de kost meer open na een sectie).

De journalist heeft het nog iets verzacht, in Wibi zn eigen Instagram post staat "in stukken gehakt".
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 31-01-25 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt

tienus63

Re: Pianist Wibi Soerjadi aangeslagen na onderzoek op overleden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 09:53

Hij had zijn camera ‘s rond het huis en stal moeten checken. Die heeft ie ongetwijfeld hangen na de inbraak van jaren geleden.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 09:58

Overigens meen ik serieus wat ik in mijn eerste post in dit topic al schreef: laat het voor mensen die nu schrikken een leermoment zijn en nu vast nadenken over hoe ze afscheid van hun geliefde dier willen nemen.
Vraag van te voren eens aan je dierenarts wanneer sectie doen zin heeft, als je niet emotioneel bent vanwege het afscheid van je dier, maar als je er nuchter naar kunt kijken. En wat een sectie dan inhoudt.

Bedenk welke opties er zijn om een paard op te laten halen en wat de consequenties zijn (Rendac regulier, individuele ophaalservice Rendac, crematorium), want het gaat in de meeste gevallen om nogal wat gewicht wat je niet even zelf in je kofferbak legt en naar een crematorium brengt. Los van de wet-en regelgeving die maakt dat je dat helemaal niet mag doen.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 31-01-25 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 09:58

Er is heel veel gezegd over “in stukken gehakt”, maar als ik op Instagram zijn bericht lees, is dat maar de helft van waar hij aangeslagen over is.

Afbeelding
Het gaat hem ook erom dat hij naar de GD belde erover en dat hij naar eigen zeggen koud behandeld werd. Dus het stukje vanaf “We kregen en krijgen…”. Het is niet fijn dat als je emotioneel bent, dat je voor je gevoel ook zo’n telefoniste aan de telefoon krijgt die zakelijk en weinig empatisch reageert. Volgens mij is dat ook zijn beklag in de laatste alinea. En daar kan de GD wel wat aan doen, dat is een stukje menselijkheid en medeleven tonen. En ook iemand het laten uitleggen waarom het dier “in stukken werd gehakt”, zodat hij het ook kan begrijpen.

Verder wist ik ook echt niet dat een paard in stukken moet voor een autopsie. Dat leer ik ook door dit topic en daardoor snap ik het ook.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 10:33

Maar wat had hij dan verwacht bij een autopsie?

Ik kan me wel voorstellen dat GD niet zo happig is op contact en vind eigenlijk ook wel dat hij zelf had kunnen opzoeken wat een autopsie inhoudt. Het is geen klein kind meer toch?

Als ik dit had geweten kan veranderd worden in, ik had dit moeten weten en onderzoek moeten doen voordat ik die opdracht gaf.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 10:41

Elisa2 schreef:
Maar wat had hij dan verwacht bij een autopsie?

Ik kan me wel voorstellen dat GD niet zo happig is op contact en vind eigenlijk ook wel dat hij zelf had kunnen opzoeken wat een autopsie inhoudt. Het is geen klein kind meer toch?

Als ik dit had geweten kan veranderd worden in, ik had dit moeten weten en onderzoek moeten doen voordat ik die opdracht gaf.

Hij is geen klein kind, maar wel iemand met emotie.
En de situatie raakt hem.
Daar kan ik mij wel het eea bij voorstellen.
En nee, ik ben geen klein kind...

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 10:43

Dank voor een ieder die uitleg heeft gegeven. Ik was me niet bewust dat honden en katten op hun zijde werden gelegd. Ik moet altijd denken aan een operatie waar men dan ook bij alles kan zonder dat het dier in stukken hoeft, mijn verwachting was dat dat bij een autopsie dan ook zou kunnen. Weer wat geleerd.
Dat dat bij een paard van honderden kilos niet kan, snap ik, alleen eigenlijk nooit bij stil gestaan en wel meer mensen met mij niet.

@Elisa, ik denk niet dat veel mensen er bij stil staan dat een paard in stukken wordt gezaagd bij een autopsie. Dat is denk ik niet het beeld wat veel mensen er bij hebben. Dus misschien wel iets handig om voor onwetenden iets aan de informatievoorziening te doen. Er staat op hun site ook helemaal niets daar over, ook niet iets wat de indruk wekt. Of dat de taak is van de dierenarts of van de GD weet ik niet. Maar het lijkt me weinig moeite kosten om mensen daar op te attenderen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 11:15

Autopsie van paarden en landbouwhuisdieren door emotionele particulieren is ook niet echt normaal.

Dat zullen doorgaans aanvragen zijn van veeartsen, grootschalige dierenhouders etce.
Zakelijk.

Ze zijn nu eenmaal geen psychologische instelling met allemaal psychologisch geschoolde telefonistes.

Zij hebben niets fout gedaan.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 11:41

inderdaad Femke, helemaal mee eens

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 12:29

Toaal niet mee eens. Empathie is overal en altijd op zijn plaats.

Het is geen logische kennis om te weten dat een paard in stukken gesneden wordt.
Huisdieren worden niet in stukken gehakt, mensen ook niet.
Uiteraard opengesneden , organen eruit etc etc... maar in stukken hakken is gewoon niet een logische gedachte voor een leek. Zelfs voor een leek met ervaring met mensen en huisdieren.

Dat je gewend bent met dode dieren om te gaan is absoluut geen excuus om koud en niet empathisch te zijn. Een goede dierenarts is ook vriendelijk en empathisch bij een overleden dier.

Mensen die hun empathie zijn verloren, daar is iets mis mee. Iemand die verdrietig is over het verlies van zijn dier, dat is een normale gezonde reactie.

edit : typo's
Laatst bijgewerkt door Eleeke op 31-01-25 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 12:33

Helemaal mee eens Eleeke.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 12:40

Vjestagirl schreef:
Helemaal mee eens Eleeke.
+1.

Ik vind bepaalde reacties hier hard en getuigen van weinig tot geen empathisch vermogen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 12:52

Ik begrijp en snap zijn emotie.
Daar begin ik zelfs mijn allereerste bericht mee. Die emotie in zichzelf is terecht en begrijpelijk.

Zijn gedrag en verwachtingen van anderen zijn níet terecht en daar gaat hij te ver in.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 12:57

Moet zeggen dat ik het vriendelijke "Sterkte ermee" van de telefoniste van de Rendac ook elke keer weer als soort van prettig ervaar.
Het kan dus wel.
Stukje normale menselijkheid?