Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
_San87_ schreef:Met het inteeltpercentage van de Fries vraag ik me af of gezondheid en duurzaamheid belangrijk zijn
Citaat:1. Gezondheid en vitaliteit
Een belangrijke doelstelling in de fokkerij van Friese paarden is selectie op gezondheid. Het Friese paard moet tot op hoge leeftijd geschikt zijn voor gebruik in sport, recreatie en fokkerij. De volgende aspecten zijn daarbij belangrijk:
Minimaliseren van erfelijke aandoeningen.
Vruchtbaarheid: Hengsten dienen een anatomisch normaal geslachtsapparaat te hebben met een acceptabele spermaproductie. Merries dienen gemakkelijk drachtig te worden en te veulenen zonder geboorteproblemen.
Vitaliteit: Friese paarden dienen een goede gezondheid te hebben. Voor duurzaamheid dient het paard een gezond skelet te hebben en een goede kwaliteit spieren, pezen en banden.
Dieyar schreef:Fijn dat het eindelijk gevonden is door het goede werk van de Fenway Foundation en het stamboek nu min of meer verplicht wordt om hier iets mee te doen.
Er kan natuurlijk een pech factor meespelen, maar ik hoor en zie nu te vaak problemen. Helaas ook uit eigen ervaring. Friezen die nog de twintig halen lijken meer uitzondering dan de regel. Wij stoppen dan (voorlopig) ook met het op hele kleine schaal fokken met Friezen en fokken alleen nog met onze KWPN-merrie. Wat het karakter betreft zijn onze Friezen braaf, maar hebben wel wat meer opvoeding nodig dan onze kwpners:-)
De oplossing is niet eenvoudig denk ik. Dragers uitsluiten gaat denk ik lastig worden binnen zo’n kleine gesloten populatie. En iedereen gaat straks dan achter de vrije hengsten aan rennen, waardoor de inteelt nog weer meer gaat toenemen. Zelf zou ik open staan voor outcross fokken en dan bijvoorkeur met kwpn/Duits bloed.
Wat ik echt teleurstellend vindt is dat het weer stil blijft vanuit het stamboek. Ik heb nog geen nieuwsbericht van het stamboek gezien.
Citaat:Om 10.00 uur ’s morgens starten de workshops in de drie zalen van het WTC. De workshops zijn in het Nederlands, Engels en een aantal in het Duits. Vanzelfsprekend staat een workshop over het beoordelen van het Friese paard en het proces van hengstenselectie in drie talen op het programma. Daarnaast is er een update over het onderzoek ‘Behoud van het Friese paard’ en is er uitleg over het fok- en selectiebeleid van het KFPS. Ook zijn er interessante sprekers die over voeding en training, specifiek voor Friese paarden, vertellen.
friezenfan2 schreef:Ik geloof dat het stamboek zeer bewust is van het inteelpercentage. Er is niets aan te doen dat het toen zo gelopen is. Als je nog maar 3 hengsten hebt dan kan je kiezen voor het ras te laten gaan of er het beste van te maken. Ze zijn toch juist al jaren bezig om de inteelt zo klein mogelijk te maken. En daaruit haal ik juist dat ze wel bezig zijn met gezondheid en duurzaamheid van het ras.
friezenfan2 schreef:Zijn er nog meer rassen waar jullie aan denken als mogelijk nieuw bloed?
Ik zie niet de logica om er kwpn-er of duits bloed in toe te voegen? Dan zou ik eerder kiezen voor iets wat er al in zit dus een arabier of Pre (of uit dezelfde hoek als PRE)
Zou zo iets als dat paard van Jolanda Adelaar niets zijn dat is een Murgese. En die zijn voornamelijk zwart. Of is dat ook een zeer kleine groep paarden?
friezenfan2 schreef:Zijn er nog meer rassen waar jullie aan denken als mogelijk nieuw bloed?
Ik zie niet de logica om er kwpn-er of duits bloed in toe te voegen? Dan zou ik eerder kiezen voor iets wat er al in zit dus een arabier of Pre (of uit dezelfde hoek als PRE)
Zou zo iets als dat paard van Jolanda Adelaar niets zijn dat is een Murgese. En die zijn voornamelijk zwart. Of is dat ook een zeer kleine groep paarden?
_San87_ schreef:Maar dat lukt dus gewoon niet met het huidige beleid, als ik de nieuwsberichten goed lees. Het inteeltpercentage neemt per generatie 0,5% toe, dat is echt heel erg veel. Het verwantschapspercentage is 18% las ik.
Dat is niet gezond en zeker niet duurzaam.
Janine1990 schreef:Het verwantschapspercentage zegt niets over de gehele populatie, die wordt per paard berekend.
Het wordt aan de fokkers aangeraden om bij een aanparing op een verwantschapspercentage beneden 5% te sturen. Dit kan je berekenen middels een tool in de database.
Wanneer een paard een verwantschapspercentage van 18% heeft, betekent dit dat hij verwant is aan 18% van de populatie. Dan kan het paard zelf nog gerust een inteeltpercentage van 0,05% hebben.
Ik denk niet dat het verwantschapspercentage bij KWPN'ers heel erg veel lager ligt. Maar wellicht kan iemand die lid is van het KWPN eens een paar paarden opzoeken![]()
De kans dat het verwantschapspercentage toeneemt met 0,5% per generatie, lijkt mij niet heel erg gek. Maar ik ben wel heel erg benieuwd waar je deze cijfers vandaan haalt.
Janine1990 schreef:_San87_ schreef:Maar dat lukt dus gewoon niet met het huidige beleid, als ik de nieuwsberichten goed lees. Het inteeltpercentage neemt per generatie 0,5% toe, dat is echt heel erg veel. Het verwantschapspercentage is 18% las ik.
Dat is niet gezond en zeker niet duurzaam.
Het verwantschapspercentage zegt niets over de gehele populatie, die wordt per paard berekend.
Het wordt aan de fokkers aangeraden om bij een aanparing op een verwantschapspercentage beneden 5% te sturen. Dit kan je berekenen middels een tool in de database.
Wanneer een paard een verwantschapspercentage van 18% heeft, betekent dit dat hij verwant is aan 18% van de populatie. Dan kan het paard zelf nog gerust een inteeltpercentage van 0,05% hebben.
Ik denk niet dat het verwantschapspercentage bij KWPN'ers heel erg veel lager ligt. Maar wellicht kan iemand die lid is van het KWPN eens een paar paarden opzoeken![]()
De kans dat het verwantschapspercentage toeneemt met 0,5% per generatie, lijkt mij niet heel erg gek. Maar ik ben wel heel erg benieuwd waar je deze cijfers vandaan haalt.
_San87_ schreef:Het inteeltpercentage neemt met 0,5% per generatie toe. Niet het verwantschapspercentage. Dat is niet hetzelfde.
Het is een wst ouder artikel van Horses:
https://www.horses.nl/fokkerij/friezen/ ... eeltgroei/
En deze .PDF van het jong KFPS
https://www.jongkfps.nl/content/uploads ... tschap.pdf
Janine1990 schreef:_San87_ schreef:Het inteeltpercentage neemt met 0,5% per generatie toe. Niet het verwantschapspercentage. Dat is niet hetzelfde.
Het is een wst ouder artikel van Horses:
https://www.horses.nl/fokkerij/friezen/ ... eeltgroei/
En deze .PDF van het jong KFPS
https://www.jongkfps.nl/content/uploads ... tschap.pdf
Dank voor de linkjes!
Ik vind het beide best wel hoopgevende verhalen.
Met name in die powerpoint staan best strategieën die goed kunnen bijdragen aan het beperken van de inteelttoename. Het is lastig interpreteren wat er op de sheets staat, zonder er bij te zijn geweest.
Wat overigens ook aansluit op wat Marije in het filmpje behorend bij dit artikel zegt, net als de dame van Fenway.
Maar wat ik er vooral uithaal is dat de stijging van de inteelttoename vooral te maken heeft met dat er minder veulens worden geboren dan in de jaren daarvoor.
Dat zou in principe moeten betekenen dat je in de komende jaren juist weer een daling gaat zien omdat je langere tijd op dat plateau hebt gezeten...
Fly_high schreef:Bij springgefokte kwpners is het gemiddeld rond 2% he
Tuigers zijn wel een risicogroep binnen kwpn met gemiddeld verwantschapspercentage stuk boven 10%. Met alle nadelige gevolgen van dien.
Friezen hebben gewoon doordachte outcross nodig, linksom of rechtsom. Men kruist nu ook al vanwege de kleur ( bonte, champagne en valk friezen blijven in de mode) dan kunnen kruisingen met het oog op gezondheid toch ook? Stuk belangrijker dan een hip kleurtje lijkt me
office schreef:Ik zie ook wel veel cremello keer Fries kruisingen alleen is dat geen echte Fries natuurlijk.
Wel een rode Friese dekhengst gezien heel mooi maar ook geen rasechte uiteraard.
Persoonlijk zou ik een spierwitte Fries dan weer wel heel mooi vinden .
_San87_ schreef:Worden er minder veulens geboren, of worden er minder levende veulens geboren?
Ben het met je eens dat de sheets wat lastig zijn.
office schreef:Ik zie ook wel veel cremello keer Fries kruisingen alleen is dat geen echte Fries natuurlijk.
Wel een rode Friese dekhengst gezien heel mooi maar ook geen rasechte uiteraard.
Kabayo schreef:office schreef:Ik zie ook wel veel cremello keer Fries kruisingen alleen is dat geen echte Fries natuurlijk.
In Amerika zijn enkele vos hengsten. Dit zijn wel echte Friese hengsten. Beide ouderdieren hadden de vosfactor. Ik vind het wel mooi
Dieyar schreef:friezenfan2 schreef:Zijn er nog meer rassen waar jullie aan denken als mogelijk nieuw bloed?
PRE lijkt mij echt geen verbetering. De hengsten worden vrij eenvoudig goedgekeurd, de gangen zijn veel korter en het karakter kan vrij complex zijn. En de Arabo Friezen zijn niets voor niets uiteindelijk niet echt van de grond gekomen.
Aangevuld:
Een video van een hengst kwpn x Fries (Glamourdale x Karst)
https://youtu.be/xywBbXVlw0c?feature=shared
Janine1990 schreef:Dat kan prima een raszuivere zijn die nog het vos-gen heeft gehad, op een merrie die raszuiver was en ook het vos-gen had. In Amerika zijn ze er behoorlijk gek op geweest geloof ik. Maar tegenwoordig wordt vosfactor ook getesten aangezien de kleur van belang is, fok je liever niet met een hengst die het vos-gen heeft.
janderegelaa schreef:Janine1990 schreef:Dat kan prima een raszuivere zijn die nog het vos-gen heeft gehad, op een merrie die raszuiver was en ook het vos-gen had. In Amerika zijn ze er behoorlijk gek op geweest geloof ik. Maar tegenwoordig wordt vosfactor ook getesten aangezien de kleur van belang is, fok je liever niet met een hengst die het vos-gen heeft.
Zolang je ze maar gebruikt op een merrie zonder vosfactor krijg je gewoon een zwarte. Mits ze geen agouti dragen.