Inteelt, genetische gezondheid en de toekomst van het Friese paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 20:00

Ik geloof dat het stamboek zeer bewust is van het inteelpercentage. Er is niets aan te doen dat het toen zo gelopen is. Als je nog maar 3 hengsten hebt dan kan je kiezen voor het ras te laten gaan of er het beste van te maken. Ze zijn toch juist al jaren bezig om de inteelt zo klein mogelijk te maken. En daaruit haal ik juist dat ze wel bezig zijn met gezondheid en duurzaamheid van het ras.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 20:00

_San87_ schreef:
Met het inteeltpercentage van de Fries vraag ik me af of gezondheid en duurzaamheid belangrijk zijn :=

Het is een speerpunt :+
Citaat:
1. Gezondheid en vitaliteit

Een belangrijke doelstelling in de fokkerij van Friese paarden is selectie op gezondheid. Het Friese paard moet tot op hoge leeftijd geschikt zijn voor gebruik in sport, recreatie en fokkerij. De volgende aspecten zijn daarbij belangrijk:

Minimaliseren van erfelijke aandoeningen.
Vruchtbaarheid: Hengsten dienen een anatomisch normaal geslachtsapparaat te hebben met een acceptabele spermaproductie. Merries dienen gemakkelijk drachtig te worden en te veulenen zonder geboorteproblemen.
Vitaliteit: Friese paarden dienen een goede gezondheid te hebben. Voor duurzaamheid dient het paard een gezond skelet te hebben en een goede kwaliteit spieren, pezen en banden.

Gewoon te vinden op de website, onder het kopje fokdoel.

Waarom zou dit niet belangrijk zijn?

Dieyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 20:06

Fijn dat het eindelijk gevonden is door het goede werk van de Fenway Foundation en het stamboek nu min of meer verplicht wordt om hier iets mee te doen.

Er kan natuurlijk een pech factor meespelen, maar ik hoor en zie nu te vaak problemen. Helaas ook uit eigen ervaring. Friezen die nog de twintig halen lijken meer uitzondering dan de regel. Wij stoppen dan (voorlopig) ook met het op hele kleine schaal fokken met Friezen en fokken alleen nog met onze KWPN-merrie. Wat het karakter betreft zijn onze Friezen braaf, maar hebben wel wat meer opvoeding nodig dan onze kwpners:-)

De oplossing is niet eenvoudig denk ik. Dragers uitsluiten gaat denk ik lastig worden binnen zo’n kleine gesloten populatie. En iedereen gaat straks dan achter de vrije hengsten aan rennen, waardoor de inteelt nog weer meer gaat toenemen. Zelf zou ik open staan voor outcross fokken en dan bijvoorkeur met kwpn/Duits bloed.

Wat ik echt teleurstellend vindt is dat het weer stil blijft vanuit het stamboek. Ik heb nog geen nieuwsbericht van het stamboek gezien.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 20:13

Dieyar schreef:
Fijn dat het eindelijk gevonden is door het goede werk van de Fenway Foundation en het stamboek nu min of meer verplicht wordt om hier iets mee te doen.

Er kan natuurlijk een pech factor meespelen, maar ik hoor en zie nu te vaak problemen. Helaas ook uit eigen ervaring. Friezen die nog de twintig halen lijken meer uitzondering dan de regel. Wij stoppen dan (voorlopig) ook met het op hele kleine schaal fokken met Friezen en fokken alleen nog met onze KWPN-merrie. Wat het karakter betreft zijn onze Friezen braaf, maar hebben wel wat meer opvoeding nodig dan onze kwpners:-)

De oplossing is niet eenvoudig denk ik. Dragers uitsluiten gaat denk ik lastig worden binnen zo’n kleine gesloten populatie. En iedereen gaat straks dan achter de vrije hengsten aan rennen, waardoor de inteelt nog weer meer gaat toenemen. Zelf zou ik open staan voor outcross fokken en dan bijvoorkeur met kwpn/Duits bloed.

Wat ik echt teleurstellend vindt is dat het weer stil blijft vanuit het stamboek. Ik heb nog geen nieuwsbericht van het stamboek gezien.

Dat is niet helemaal terecht... Er is inderdaad nog geen nieuwsbericht.
Maar als je de link bovenaan de OP even aanklikt, kom je op een filmpje van Omrop Fryslan waarin dus iemand uit het bestuur reageert.

Voor een hoop anderen wellicht ook interessant, er reageert ook een onderzoekster van Wageningen, weliswaar in het Fries, maar ik heb niet de indruk dat zij een belang heeft in het KFPS.

Daarbij is dit een onderwerp dat gewoon georganiseerd door het KFPS werd gepresenteerd:
Citaat:
Om 10.00 uur ’s morgens starten de workshops in de drie zalen van het WTC. De workshops zijn in het Nederlands, Engels en een aantal in het Duits. Vanzelfsprekend staat een workshop over het beoordelen van het Friese paard en het proces van hengstenselectie in drie talen op het programma. Daarnaast is er een update over het onderzoek ‘Behoud van het Friese paard’ en is er uitleg over het fok- en selectiebeleid van het KFPS. Ook zijn er interessante sprekers die over voeding en training, specifiek voor Friese paarden, vertellen.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 20:16

Zijn er nog meer rassen waar jullie aan denken als mogelijk nieuw bloed?

Ik zie niet de logica om er kwpn-er of duits bloed in toe te voegen? Dan zou ik eerder kiezen voor iets wat er al in zit dus een arabier of Pre (of uit dezelfde hoek als PRE)

Zou zo iets als dat paard van Jolanda Adelaar niets zijn dat is een Murgese. En die zijn voornamelijk zwart. Of is dat ook een zeer kleine groep paarden?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 20:19

friezenfan2 schreef:
Ik geloof dat het stamboek zeer bewust is van het inteelpercentage. Er is niets aan te doen dat het toen zo gelopen is. Als je nog maar 3 hengsten hebt dan kan je kiezen voor het ras te laten gaan of er het beste van te maken. Ze zijn toch juist al jaren bezig om de inteelt zo klein mogelijk te maken. En daaruit haal ik juist dat ze wel bezig zijn met gezondheid en duurzaamheid van het ras.

Maar dat lukt dus gewoon niet met het huidige beleid, als ik de nieuwsberichten goed lees. Het inteeltpercentage neemt per generatie 0,5% toe, dat is echt heel erg veel. Het verwantschapspercentage is 18% las ik.

Dat is niet gezond en zeker niet duurzaam :o.

friezenfan2 schreef:

Ik zie niet de logica om er kwpn-er of duits bloed in toe te voegen? Dan zou ik eerder kiezen voor iets wat er al in zit dus een arabier of Pre (of uit dezelfde hoek als PRE)

Zou zo iets als dat paard van Jolanda Adelaar niets zijn dat is een Murgese. En die zijn voornamelijk zwart. Of is dat ook een zeer kleine groep paarden?

PRE wellicht, arabieren/Arabo-Friezen, of Menorquina's.

Zou niet weten waarom er niet met Arabisch bloed meer vrij gefokt kan worden. Het is hard nodig.

Bij de Groningers zie je ook dat er meer gefokt wordt met aanverwante rassen. Soms moet dat om een gezonde populatie te krijgen/houden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 20:25

friezenfan2 schreef:

Bij de warmbloeden heb je nu toch dat WFFS verhaal? Ik denk dat overal wel iets is.
Ik zou opteren voor een paard dat genetisch gezien heel dicht bij de fries zit, op genotype gebaseerd en niet op fenotype.

Als ik nu kijk naar de uitkomst van dat gen op slokdarmverwijding, zoals in het filmpje beter uitgelegd wordt, is er sprake van een samenval van diverse genen die het veroorzaken. Er is meer onderzoek nodig om tot een conclusie en vervolgens weer een plan te komen. Een stuk minder eenvoudig dan waterhoofd en dwerggroei zo te lezen en zien.

Ik denk daarom dat het niet heel verstandig is om een stamppot van genen te maken voordat hier meer over bekend is.

Wij hadden bijvoorbeeld 2 Sjaard x Leffert merries, die beide dood zijn gegaan aan slokdarmverlamming. Nouja, we hebben het gerekt tot het niet meer eerlijk was. De ene werd 19 (heeft het wel een jaar of 3 gehad) en de ander 15 of 16.
Mijn Fabe ruin is uit dezelfde moeder als die beide merries, inmiddels bijna 18 en heeft nergens last van. Waarom heeft hij het niet, als het een samensmelting is van bepaalde genen en niet per se een dominant of recessief gen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 20:31

_San87_ schreef:
Maar dat lukt dus gewoon niet met het huidige beleid, als ik de nieuwsberichten goed lees. Het inteeltpercentage neemt per generatie 0,5% toe, dat is echt heel erg veel. Het verwantschapspercentage is 18% las ik.

Het verwantschapspercentage zegt niets over de gehele populatie, die wordt per paard berekend.
Het wordt aan de fokkers aangeraden om bij een aanparing op een verwantschapspercentage beneden 5% te sturen. Dit kan je berekenen middels een tool in de database.

Wanneer een paard een verwantschapspercentage van 18% heeft, betekent dit dat hij verwant is aan 18% van de populatie. Dan kan het paard zelf nog gerust een inteeltpercentage van 0,05% hebben.
Ik denk niet dat het verwantschapspercentage bij KWPN'ers heel erg veel lager ligt. Maar wellicht kan iemand die lid is van het KWPN eens een paar paarden opzoeken ;)

De kans dat het verwantschapspercentage toeneemt met 0,5% per generatie, lijkt mij niet heel erg gek. Maar ik ben wel heel erg benieuwd waar je deze cijfers vandaan haalt.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 20:42

Janine1990 schreef:
Het verwantschapspercentage zegt niets over de gehele populatie, die wordt per paard berekend.
Het wordt aan de fokkers aangeraden om bij een aanparing op een verwantschapspercentage beneden 5% te sturen. Dit kan je berekenen middels een tool in de database.

Wanneer een paard een verwantschapspercentage van 18% heeft, betekent dit dat hij verwant is aan 18% van de populatie. Dan kan het paard zelf nog gerust een inteeltpercentage van 0,05% hebben.
Ik denk niet dat het verwantschapspercentage bij KWPN'ers heel erg veel lager ligt. Maar wellicht kan iemand die lid is van het KWPN eens een paar paarden opzoeken ;)

De kans dat het verwantschapspercentage toeneemt met 0,5% per generatie, lijkt mij niet heel erg gek. Maar ik ben wel heel erg benieuwd waar je deze cijfers vandaan haalt.

Bij springgefokte kwpners is het gemiddeld rond 2% he

Tuigers zijn wel een risicogroep binnen kwpn met gemiddeld verwantschapspercentage stuk boven 10%. Met alle nadelige gevolgen van dien.

Friezen hebben gewoon doordachte outcross nodig, linksom of rechtsom. Men kruist nu ook al vanwege de kleur ( bonte, champagne en valk friezen blijven in de mode) dan kunnen kruisingen met het oog op gezondheid toch ook? Stuk belangrijker dan een hip kleurtje lijkt me

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 20:45

Ik heb wel eens gelezen over crispr - Cas9 dat is een methode om zieke stukjes dna weg te knippen simpel gezegd.
Dat klinkt als een oplossing want Friezen zijn wel bijzondere dieren .

Dieyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 20:45

friezenfan2 schreef:

PRE lijkt mij echt geen verbetering. De hengsten worden vrij eenvoudig goedgekeurd, de gangen zijn veel korter en het karakter kan vrij complex zijn. En de Arabo Friezen zijn niets voor niets uiteindelijk niet echt van de grond gekomen.

Aangevuld:
Een video van een hengst kwpn x Fries (Glamourdale x Karst)
https://youtu.be/xywBbXVlw0c?feature=shared
Laatst bijgewerkt door Dieyar op 12-01-25 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 20:46

Hier thuis fokken we al ruim 25 jaar Friezen en wellicht hebben wij geluk maat wij hebben nog geen enkel paard gehad met de Friezen kwaaltjes. Onze oudste is nu 23 en haar hele leven bij ons. Ze is zelfs nog geen dag kreupel geweest en heeft 13 veulens gehad. Drie van haar nakomelingen staan ook nog bij ons en fokken we ook mee. Ook daar nergens probleem. Inmiddels 19, 16 en 11 jaar oud. We hebben nu vier generaties staan en ik denk dat gezond verstand ook een grote rol speelt. Wanneer wij insemineren en het pakt niet dan proberen we het hooguit nog een tweede keer. Als dat niet pakt kiezen we een andere hengst want blijkbaar is het geen juiste combinatie.
Alle merries zijn vrij van het waterhoofd- en dwerggoei gen. In theorie zouden we dus wel een hengst kunnen gebruiken die wel drager is. Toch proberen we dat te voorkomen.

Bij het verhaal van Samantha heb ik een dubbel gevoel. Naar wat ik gelezen heb was het eerste veulen geboren uit een risico paring. Dat wil toch al zeggen dat je je totaal niet hebt verdiept in het fokken met een Fries. En zo lopen er veel mensen. Wanneer het dan fout gaat gaat de wijzende vinger naar het stamboek. Maar er is zoveel informatie te vinden dat dit niet nodig geweest zou zijn. Juist in een gesloten stamboek zul je je toch moeten verdiepen voordat je gaat fokken.

Ik lees dat iemand zegt dat het stamboek niet zou willen. Dat is toch volkomen onzin! Natuurlijk willen ook zij een gezonde Fries. En dat is ook waarom het onderzoek is gestart in samenwerking met de Fenway foundation. Gelukkig is daar nu een doorbraak en daar zal de fokkerijraad zeker mee aan de slag gaan. Er is, overigens met goedkeuring van de leden, besloten om eerst te kijken of er binnen het stamboek een oplossing ligt ipv zich op het outcrossen te richten. De afgelopen jaren is er veel informatie bekend geworden en met de laatste ontwikkeling kunnen er weer grote stappen gezet worden.

Ik ken iemand die twee generaties heeft gekruist. Het derde veulen bleek nog altijd drager van het dwerg gen. Kruisen is dus geen garantie voor uit uitsluiten van bepaalde genen. Uiteraard wel voor het verwantschapspercentage maar alleen een percentage zegt nog niet zoveel. Hopelijk kunnen we op redelijk korte termijn testen op de nieuw ontdekte genen en zo nog meer risico paringen uitsluiten.

Verder las ik dat het stamboek papier zou uitgeven met onbekend x onbekend. Indien dat het geval is komt dat echt niet vanuit het stamboek maar vanuit de fokker. Een dekking is namelijk altijd geregistreerd door de hengstenhouder en de fokker hoeft alleen maar op aanmelden te klikken op het moment dat het veulen geboren is. Zelfs met wit kan er gewoon een stamboek papier bij het paard komen inclusief de afstamming. Het paard zal alleen niet opgenomen worden in het stamboek en blijft als veulenboek vermeld op het stamboek papier. Een wit voetje of witte kol krijgt dus niet vanuit het stamboek onbekend x onbekend. Wanneer de eigenaar alleen een paspoort wil dan kan dat ook maar indien de afstamming daarop moet komen is daar wel dna voor nodig. Zonder dna zal er onbekend x onbekend op komen. Geen schuld van het stamboek maar van de fokker zelf. Sport predicaat kan gewoon worden gehaald met een paard met wit dus het is een fabel dat dat niet zou kunnen. Het heeft ook niets met gezondheid te maken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 20:48

Janine1990 schreef:
_San87_ schreef:

Het inteeltpercentage neemt met 0,5% per generatie toe. Niet het verwantschapspercentage. Dat is niet hetzelfde.

Het is een wst ouder artikel van Horses:
https://www.horses.nl/fokkerij/friezen/ ... eeltgroei/

En deze .PDF van het jong KFPS
https://www.jongkfps.nl/content/uploads ... tschap.pdf

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 21:09

_San87_ schreef:
Het inteeltpercentage neemt met 0,5% per generatie toe. Niet het verwantschapspercentage. Dat is niet hetzelfde.

Dank voor de linkjes!

Ik vind het beide best wel hoopgevende verhalen.
Met name in die powerpoint staan best strategieën die goed kunnen bijdragen aan het beperken van de inteelttoename. Het is lastig interpreteren wat er op de sheets staat, zonder er bij te zijn geweest.

Wat overigens ook aansluit op wat Marije in het filmpje behorend bij dit artikel zegt, net als de dame van Fenway.

Maar wat ik er vooral uithaal is dat de stijging van de inteelttoename vooral te maken heeft met dat er minder veulens worden geboren dan in de jaren daarvoor.
Dat zou in principe moeten betekenen dat je in de komende jaren juist weer een daling gaat zien omdat je langere tijd op dat plateau hebt gezeten...

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 21:18

Wij hadden bijvoorbeeld 2 Sjaard x Leffert merries, die beide dood zijn gegaan aan slokdarmverlamming. Nouja, we hebben het gerekt tot het niet meer eerlijk was. De ene werd 19 (heeft het wel een jaar of 3 gehad) en de ander 15 of 16.
Mijn Fabe ruin is uit dezelfde moeder als die beide merries, inmiddels bijna 18 en heeft nergens last van. Waarom heeft hij het niet, als het een samensmelting is van bepaalde genen en niet per se een dominant of recessief gen.

Ik heb er geen verstand van hoor maar een andere hengst dus komt de ziekte misschien niet van twee kanten en dus minder/niet actief ? Net als bij pssm er een verschil is tussen heterozygoot of homozygoot qua uiting in de ernst van de ziekte ?
Is er verschil bekend tussen beide geslachten qua ziektebeeld ?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 21:26

Janine1990 schreef:
_San87_ schreef:

Dank voor de linkjes!

Ik vind het beide best wel hoopgevende verhalen.
Met name in die powerpoint staan best strategieën die goed kunnen bijdragen aan het beperken van de inteelttoename. Het is lastig interpreteren wat er op de sheets staat, zonder er bij te zijn geweest.

Wat overigens ook aansluit op wat Marije in het filmpje behorend bij dit artikel zegt, net als de dame van Fenway.

Maar wat ik er vooral uithaal is dat de stijging van de inteelttoename vooral te maken heeft met dat er minder veulens worden geboren dan in de jaren daarvoor.
Dat zou in principe moeten betekenen dat je in de komende jaren juist weer een daling gaat zien omdat je langere tijd op dat plateau hebt gezeten...

Worden er minder veulens geboren, of worden er minder levende veulens geboren?

Ben het met je eens dat de sheets wat lastig zijn :j.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 21:28

Fly_high schreef:
Bij springgefokte kwpners is het gemiddeld rond 2% he

Tuigers zijn wel een risicogroep binnen kwpn met gemiddeld verwantschapspercentage stuk boven 10%. Met alle nadelige gevolgen van dien.

Friezen hebben gewoon doordachte outcross nodig, linksom of rechtsom. Men kruist nu ook al vanwege de kleur ( bonte, champagne en valk friezen blijven in de mode) dan kunnen kruisingen met het oog op gezondheid toch ook? Stuk belangrijker dan een hip kleurtje lijkt me

Als je kleur wil fokken moet je geen homozygote zwarte fries gaan nemen... Daarnaast zijn champagne friezen verdomd lastig te vinden. Niet echt mode... Bont is gewoon een stamboek voor. Beetje gek bericht van jou. Als je met een goed gefokte bonte (zoals caesar) of een goed gefokte verdund rijpaard (zoals white dream) is dat toch al een redelijk doordachte keuze op gebied van gezondheid? Of vind je van niet?
Kleur is leuk, maar niet het belangrijkste

office

Re: Inteelt, genetische gezondheid en de toekomst van het Friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 21:31

Ik zie ook wel veel cremello keer Fries kruisingen alleen is dat geen echte Fries natuurlijk.
Wel een rode Friese dekhengst gezien heel mooi maar ook geen rasechte uiteraard.
Persoonlijk zou ik een spierwitte Fries dan weer wel heel mooi vinden .

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 21:36

office schreef:
Ik zie ook wel veel cremello keer Fries kruisingen alleen is dat geen echte Fries natuurlijk.
Wel een rode Friese dekhengst gezien heel mooi maar ook geen rasechte uiteraard.

In Amerika zijn enkele vos hengsten. Dit zijn wel echte Friese hengsten. Beide ouderdieren hadden de vosfactor. Ik vind het wel mooi :j

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 21:38

_San87_ schreef:
Worden er minder veulens geboren, of worden er minder levende veulens geboren?

Ben het met je eens dat de sheets wat lastig zijn :j.

Is absoluut een onderscheid dat je moet kunnen maken als dit wilt interpreteren.
Maar als je in 2003 een dekbeperking oplegt, kan ik me voorstellen dat er in de periode die volgt, minder veulens worden geboren. In diezelfde periode trok de Fries in de sport ook aan, dus is het als merriehouder je er wellicht makkelijker bij neer te leggen dat die hengst dit jaar niet meer jouw merrie gaat bedienen.

Maar dat is een aanname...

Waar ik wel vanuit ga is dat men bij goed onderzoek dit wel in kaart heeft. Wat zou het stamboek en haar leden er anders aan hebben?

office schreef:

Dat kan prima een raszuivere zijn die nog het vos-gen heeft gehad, op een merrie die raszuiver was en ook het vos-gen had. In Amerika zijn ze er behoorlijk gek op geweest geloof ik. Maar tegenwoordig wordt vosfactor ook getest :j en aangezien de kleur van belang is, fok je liever niet met een hengst die het vos-gen heeft.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 21:43

Kabayo schreef:
office schreef:

In Amerika zijn enkele vos hengsten. Dit zijn wel echte Friese hengsten. Beide ouderdieren hadden de vosfactor. Ik vind het wel mooi :j

Ja, het zijn mooie dieren, maar niet geaccepteerd vanwege die voskleur... dieren met die kleur werden in NL uitgeselecteerd alsof het om een erfelijke ziekte gaat. Terwijl de genetische basis binnen het Friese ras al zo smal is.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 21:45

Dieyar schreef:
friezenfan2 schreef:

PRE lijkt mij echt geen verbetering. De hengsten worden vrij eenvoudig goedgekeurd, de gangen zijn veel korter en het karakter kan vrij complex zijn. En de Arabo Friezen zijn niets voor niets uiteindelijk niet echt van de grond gekomen.

Aangevuld:
Een video van een hengst kwpn x Fries (Glamourdale x Karst)
https://youtu.be/xywBbXVlw0c?feature=shared

Die heb ik gezien in het echt. Prachtig paard. Je zou hem alleen moeten onderzoeken op het vosgen. En je hebt met hem wel meer kans op wit.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 21:49

Janine1990 schreef:
Dat kan prima een raszuivere zijn die nog het vos-gen heeft gehad, op een merrie die raszuiver was en ook het vos-gen had. In Amerika zijn ze er behoorlijk gek op geweest geloof ik. Maar tegenwoordig wordt vosfactor ook getest :j en aangezien de kleur van belang is, fok je liever niet met een hengst die het vos-gen heeft.

Zolang je ze maar gebruikt op een merrie zonder vosfactor krijg je gewoon een zwarte. Mits ze geen agouti dragen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 21:52

janderegelaa schreef:
Janine1990 schreef:

Zolang je ze maar gebruikt op een merrie zonder vosfactor krijg je gewoon een zwarte. Mits ze geen agouti dragen.

Moet je dat wel weten van je merrie. Ik weet niet hoelang ze dat al testen. In 2018 in ieder geval al wel...

Al ben ik het er mee eens dat in het kader van bloedspreiding het niet raadzaam is om die vosfactor af te wijzen.

Zelf heb ik het idee dat er in het verleden veel paarden voor zwart zijn gehouden, die in werkelijkheid gewoon super donker vos waren.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 22:37

Je kunt het gewoon testen met een plukje haar van de manen. Kost een paar tientjes.

Bij het KWPN heb je Wynton en die lijkt zwart maar is feitelijk een hele donkere vos.