Carbid schieten gaat door ondanks bezwaar paardenhouder

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sassy4barrel

Re: Carbid schieten gaat door ondanks bezwaar paardenhouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 20:25

Nou hoeveel reacties ik wel niet heb gelezen ; “ mijn paard reageert er niet op “ ja en … wat wil je daarmee zeggen? Heeft dat iets met haar paarden te maken die wel in de stress schieten?

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 20:33

Sassy4barrel schreef:
Nou hoeveel reacties ik wel niet heb gelezen ; “ mijn paard reageert er niet op “ ja en … wat wil je daarmee zeggen? Heeft dat iets met haar paarden te maken die wel in de stress schieten?

Precies. :')

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 20:54

Sassy4barrel schreef:

Nee, dat geeft alleen maar aan dat elk paard weer anders reageert. Net zoals er honden zijn die doodsbang zijn en honden die er niets om geven.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 21:04

Dreamboy schreef:
Sassy4barrel schreef:

Nee, dat geeft alleen maar aan dat elk paard weer anders reageert. Net zoals er honden zijn die doodsbang zijn en honden die er niets om geven.

Ik las anders in een van de reacties dat mevrouw haar paarden maar goed moest trainen zodat ze er aan wennen ..
dat vond ik dan weer best belachelijk aangezien zoals jij al zegt ieder paard anders reageert.
Trainen heeft bij sommige paarden echt geen nut. Als ze een beetje schrik hebben wel maar als ze echt extreem bang zijn dan schieten ze alleen maar verder in de stress door het te willen wennen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 21:10

Ik schreef wat over trainen ja. En dat blijft wat mij betreft een ding, daar is voor veel paarden echt veel winst mee te behalen. Meer dan met rechtszaken aanspannen tegen je buren...

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 21:14

Mevrouw zegt zelf ook dat haar paarden gevoeliger zijn dan een shetlander. Nou, ik kan je vertellen dat mijn koele shetlander met dit soort dagen gevoeliger is dan mijn sensitieve draver. Maar er valt zeker wel een hoop winst te behalen met trainen.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 21:20

Denk je niet dat ze dat al heeft geprobeerd ?

Bij sommige paarden is er winst te halen maar niet bij alle. In een stal vol paarden zijn er altijd wel een paar die puur paniek hebben en dan valt er niets te trainen.

Ik heb in een westernstad gewerkt met show - paarden , de meeste coole quarters en Criollo s maar in de show zat een bankoverval ( met bom ) en een burger oorlog ( met kanonnen ) en zelfs na uren training maanden met de meest koele paarden zaten er altijd 1 of 2 tusssn die het gewoon eng vonden en daar niet overheen kwamen. Je kunt zo een paard dan wel door z’n angst heen willen helpen maar soms word het dan juist erger. Verstandiger is om het te accepteren ; en deze paarden hier niet voor geschikt zijn en ze werden dan voor iets anders beleerd bijv buitenritten.
Ik denk niet dat deze mevrouw de tijd heeft om weken of maanden lang uren per dag deze paarden te trainen op dit geintje ; want lijkt me dat ze al handen vol heeft aan de normale dagelijkse training , misschien heeft ze de ervaring en kunnen er ook niet voor en heeft ze dat wel ; wat doet ze dan met die 3 of 4 paarden die zoveel angst hebben en er echt niet aan wennen..

Moeten die lijden of mag ze proberen er iets tegen te doen zoals met deze rechtzaak?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 21:29

Sassy ze hoeven niet te lijden als mevrouw ze had verhuisd op kosten van het carbidteam. Maar ik lees nergens dat ze dit heeft gedaan of overwogen heeft
https://storylineprod.lc.nl/friesland/w ... 28879.html

Je leest vooral veel stress. Ik snap dan ook niet dat de paarden er nog stonden terwijl her carbidschieten bekend was.

Carbidteam valt in mijn ogen niks te verwijten. Die hebben gewoon een vergunning gekregen van de gemeente. Dan zou je de gemeente moeten aanklagen
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 02-01-25 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 21:33

Kabayo schreef:
Sassy ze hoeven niet te lijden als mevrouw ze had verhuisd op kosten van het carbidteam. Maar ik lees nergens dat ze dit heeft gedaan of overwogen heeft

Ik zou ook never nooit mijn vier paarden op oudjaarsdag verhuizen naar een plek waar ik geen idee heb hoe het vuurwerk daar is, of hoe veilig die betreffende stallen zijn.

Überhaupt met een trailer op pad, x2 of x4, de dagen rond oud en nieuw, met stresserige paarden.

Hoe kan dat ooit een serieus te overwegen idee zijn?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 21:36

Wij hebben elk jaar 2 ijslanders hier staan met oud&nieuw omdat hier niks word afgeschoten. Dat jij het niet wil betekent niet dat het een (hele mooie) optie kan zijn :j en normaal vraag je info aan betreffende stal met foto's (of bezichtiging) van de stal. Ik vind mevrouw zelf erg traag met maatregelen nemen (zoals na kerst nog)

Ik zou mijn paarden zeker wel verhuizen als ze 100.000 euro kosten en de stallen er bijna uit slaan

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 21:39

Femke_Tweety schreef:
Kabayo schreef:

Ik zou ook never nooit mijn vier paarden op oudjaarsdag verhuizen naar een plek waar ik geen idee heb hoe het vuurwerk daar is, of hoe veilig die betreffende stallen zijn.

Überhaupt met een trailer op pad, x2 of x4, de dagen rond oud en nieuw, met stresserige paarden.

Hoe kan dat ooit een serieus te overwegen idee zijn?

Misschien heeft ze ook wel paarden op stal die moeilijk laden en wil ze ook niet de helft op de ene stal en de helft op de andere stal hebben staan omdat ze op oud jaars dag en nieuwjaar zelf bij AL haar paarden wil zijn

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 21:48

Kabayo schreef:
Wij hebben elk jaar 2 ijslanders hier staan met oud&nieuw omdat hier niks word afgeschoten. Dat jij het niet wil betekent niet dat het een (hele mooie) optie kan zijn :j en normaal vraag je info aan betreffende stal met foto's (of bezichtiging) van de stal. Ik vind mevrouw zelf erg traag met maatregelen nemen (zoals na kerst nog)

Ik zou mijn paarden zeker wel verhuizen als ze 100.000 euro kosten en de stallen er bijna uit slaan

2 IJslanders verhuizen is toch iets anders als een stal vol paarden. Ze zal misschien meer als 20 paarden op stal hebben staan. Jonge paarden , oudere , die ze zelf wil zien tijdens vuurwerk / oud en nieuw dus zo makkelijk is dat niet om voor 20 of meer paarden een rustige stal te vinden in een goede omgeving en zelfde omstandigheden als ze gewend zijn ..

En wat zegt dat ze traag is met maatregelen ? Misschien heeft ze het eerst proberen op te lossen met gesprekken en wachten op overleg / antwoord en toen dit negatief was is ze naar de rechter gegaan. Dat laatste zal niet de eerste stap zijn geweest

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 21:51

Kabayo schreef:

En mevrouw heeft dat, vanwege onbekende redenen maar wie weet heeft ze wel 20 goede redenen ervoor, niet gedaan.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 21:52

Sassy sorry je bericht staat vol met speculaties. Ik weet niet hoeveel mevrouw er heeft staan. Ze had wel aan tijd iets anders te regelen. Ik kan ook moeilijk geloven dat er 20 paarden staan met een waarde van 1 ton en die niet kunnen trailerladen. En als ze er 20 heeft, heeft ze vast ook niet alleen een trailertje. Maar dit zijn echt pure ongegronde speculaties waar ik niet in mee ga. Ik lees nieuwsberichten. Of ken je haar persoonlijk?

Maar het carbidteam heeft zich gewoon aan de regels gehouden.

Nevica dat is haar goed recht. Heeft ze wel stressige paarden op stal die de wanden eruit slaan

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 21:53

Kabayo schreef:
Sassy sorry je bericht staat vol met speculaties. Ik weet niet hoeveel mevrouw er heeft staan. Ze had wel aan tijd iets anders te regelen. Ik kan ook moeilijk geloven dat er 20 paarden staan met een waarde van 1 ton en die niet kunnen trailerladen. En als ze er 20 heeft, heeft ze vast ook niet alleen een trailertje. Maar dit zijn echt pure ongegronde speculaties waar ik niet in mee ga. Ik lees nieuwsberichten. Of ken je haar persoonlijk?

Nevica dat is haar goed recht. Heeft ze wel stressige paarden op stal die de wanden eruit slaan

Ik ben het compleet met je eens. Het zijn allemaal aannames.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 22:05

Kabayo schreef:

Nee hoor het is een schatting. Even gegoogled en ik zag haar Facebook een foto met stallen en daar stonden er 12 op de foto en dan zag ik een binnenbak / mooie grote accomodatie en daarnaast nog een foto met jonge paarden in de wei. Dus het is niet ongegrond maar wel een schatting.

Speculaties zijn bijv ; ervan uit gaan dat mevrouw traag is met maatregelen nemen of dat ze het voorstel ter verhuizen zomaar zonder reden afslaat of dat ze haar paarden beter moet trainen of dat ze zomaar een rechtszaak begint om haar buren te pesten …

Nee ik ken haar niet en ik ben een western ruiter en heb geen baat bij om haar als dressuurruiter te verdedigen. En ik kan ook hard roepen dat mijn paarden er goed tegen kunnen ( want ze zijn echt bom-proof ;) ) en dan met de vinger wijzen maar ik kies ervoor om mee te leven in me te verplaatsen in haar situatie waarbij ze aan de veiligheid van haar paarden denkt maar ondertussen overal word aangevallen omdat die ene dag carbid schieten schijnbaar zo belangrijk is dat zij en haar paarden zich maar moeten aanpassen of plaats maken

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 22:17

Of moet je tig mensen hun hobby, die 1 dag in het jaar toegestaan is, het uitoefenen ontzeggen om 1 persoon?

Mja, lastig, imo. Voor beide kanten is wat te zeggen. Ik ben zelf heel goed bekend met carbid en vanuit ervaring reageren de meeste paarden er best relaxed op. Niet alle paarden, inderdaad, dus daar moet je dan een oplossing voor zoeken. Je kunt defensie ook niet vragen te stoppen met oefenen omdat jouw paarden helicopters eng vinden, en zo lang er geen vuurwerkverbod is, zal je ook rekening moeten houden met dat er geknald wordt.

Het is misschien lastig te begrijpen wanneer je er niet mee opgegroeid bent, maar carbid schieten is in bepaalde streken net zo'n traditie als carnaval dat is.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 22:20

Staat zelfs in het nieuwsbericht dat het te kort dag was om er voor oud&nieuw nog iets mee te kunnen
Wbt trainen en buurman pesten hoor je mij niet over. En ik zeg ook nergens dat ze het zonder reden heeft afgeslagen. Zeg alleen dat ik het nergens terug kan vinden.

12 paarden zijn 2 vrachtwagens vol, ja wordt wel lastig. Maar ik heb haar niet gegoogled. Het is aan ons diereneigenaren de taak het ze zo comfortabel mogelijk te maken. Met een hond of kat wellicht ietsje makkelijk, dan kan je wellicht nog naar een rustige plek op vakantie.
Maar ik blijf erbij dat het gewoon allemaal volgens de regels van de gemeente is gebeurd. Natuurlijk is het ontzettend vervelend voor mevrouw en de paarden.. Dat zeker. Maar ze zal vast niet de enige zijn met angstige dieren op oud&nieuw (helaas..)
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 02-01-25 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 22:22

Ik wist niet dat defensie met helicopters hun hobby uitoefenen :D

En het is niet 1persoon maar 20+ paarden ( schatting ) maar ik snap wat je bedoeld
Carbid schieten kan ook op een plek verder van een paardenstal vandaan : het is niet zo dat het maar op 1 plek kan toch ?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 22:28

Sassy4barrel schreef:

En het is niet 1persoon maar 20+ paarden ( schatting ) maar ik snap wat je bedoeld
Carbid schieten kan ook op een plek verder van een paardenstal vandaan : het is niet zo dat het maar op 1 plek kan toch ?

Als dat toevallig hun land is, dan is het op zich logischer dan dat ze er land voor moeten lenen/huren... ;)

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 22:34

Ik vraag me ook af of gemeentes controleren op die 300m van dieren regel. In het weiland naast de paarden bij ons schieten ze ook carbid. Mijn pony vind dat helaas enorm stressvol, op oudjaarsdag moet hij daardoor bijna de hele dag op stal. Niet leuk maar voor hem beter. Hij blijft anders rondjes rennen in de paddock, hij is nu aan het revalideren van een peesblessure dus heb geen risico genomen dit jaar. Zelfs met watten en geluidsdempend oornetje kan ik hem buiten niet rustig krijgen. Op stal is hij rustiger. Ik ben echt niet tegen carbid maar de locaties waar de vergunningen goedgekeurd worden zouden eens beter bekeken moeten worden. Gelukkig is het maar 1 dag in het jaar en de rest van de dagen kan mijn pony gewoon tot het donker naar buiten.
Laatst bijgewerkt door xLiez op 02-01-25 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 22:34

Sassy4barrel schreef:

Nee, het gaat om de geluidsoverlast. Maar ik denk dat je dat stiekem wel snapte.

Carbid schieten kan zeker niet overal. En verder van de stal betekende wellicht te dicht op andere huizen. Ik ken de omgeving daar niet, verder. Met de plek die gekozen is (wellicht eigen grond?), hebben ze voldaan aan de eisen van de gemeente.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 22:36

xLiez schreef:
Ik vraag me ook af of gemeentes controleren op die 300m van dieren regel. In het weiland naast de paarden schieten ze ook carbid. Mijn pony vind dat helaas enorm stressvol, op oudjaarsdag moet hij daardoor bijna de hele dag op stal. Niet leuk maar voor hem beter. Hij blijft anders rondjes rennen in de paddock, hij is nu aan het revalideren van een peesblessure dus heb geen risico genomen dit jaar. Zelfs met watten en geluidsdempend oornetje kan ik hem buiten niet rustig krijgen. Op stal is hij rustiger. Ik ben echt niet tegen carbid maar de locaties waar de vergunningen goedgekeurd worden zouden eens beter bekeken moeten worden. Gelukkig is het maar 1 dag in het jaar en de rest van de dagen kan mijn pony gewoon tot het donker naar buiten.

Die 300 meter regel geldt kennelijk niet in de gemeente waar het in dit artikel om gaat. Daar wordt over 100 meter gesproken. Daar is met 130 meter afstand dus aan voldaan.

Of die 100 meter genoeg is? Misschien niet, het is aan de gemeente dat op te pakken.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 22:37

Nee blijkbaar ook niet in de gemeente Heerenveen helaas ;(

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 22:47

_San87_ schreef:
Sassy4barrel schreef:

Nee, het gaat om de geluidsoverlast. Maar ik denk dat je dat stiekem wel snapte.

Carbid schieten kan zeker niet overal. En verder van de stal betekende wellicht te dicht op andere huizen. Ik ken de omgeving daar niet, verder. Met de plek die gekozen is (wellicht eigen grond?), hebben ze voldaan aan de eisen van de gemeente.

Toch is er verschil tussen geluidsoverlast vanwege een traditie / hobby of geluidsoverlast voor veiligheid van het hele land.

En lijkt me sterk dat er in de omgeving nergens een stuk grond te vinden is verder als 100 meter van een stal of huizen vandaan. Dat is gewoon krap voor zoveel geluid