Andreas Helgstrand keert terug naar de wedstrijdring met Jovian

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 03:09

Eef_Bam schreef:
Heel bijzonder. Vooral dat laatste stuk. Ze hebben overal cameras geplaatst na het schandaal vanwege paarden welzijn. Maar nu wil note bene de eigenaar van het pand de beelden bekijken ivm verwonding van zijn eigen paard, maar dat kan niet ivm 'privacy' van de medewerkers :7 .

Citaat:
In het belang van onze medewerkers kunnen we natuurlijk niet toestaan dat een derde partij hun werk controleert. Daarom kan hij geen toegang krijgen.”

"Omdat we de aantijgingen van mishandeling heel serieus nemen, hebben we camera's opgehangen."
Oh wat goed, denkt iedereen, dat klinkt inderdaad alsof ze het serieus nemen.

"Er is iets met mijn paard gebeurd, mag ik de beelden zien?"
"Nee natuurlijk niet, wat is dat voor onzin."

Lekkere wassen neus zo, die camera's..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Andreas Helgstrand keert terug naar de wedstrijdring met Jovian

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 06:48

Is die COO de man/familie van die Cassoe Krüth die wegens paardenmishandeling veroordeeld is?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 10:02

Toch vind ik dit wel een heel raar verhaal.
De eigenaar van het complex beschuldigt de huurder van het complex van donkere stallen en slechte ventilatie????

Later lees je dan dat het om 2 quarantaine stallen gaat. Waar ik me dan wel van kan voorstellen dat die wat provisorischer geplaatst zijn en mogelijk meer gebruikt worden dan de bedoeling is. En je daar dan als verhuurder ontstemt over bent.

Maar om daar dan de huur voor op te zeggen? En te zeggen dat Helgstrand zijn paard slecht behandeld?
Klinkt meer als een kapotte samenwerking waar je een uitweg uit zoekt.

En ook wel een beetje als olie op het vuur gooien.
Het woord soap is hier inderdaad op zijn plek....
Laatst bijgewerkt door pol013 op 31-12-24 10:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 10:03

Geen idee..

Ergens krijg ik ook het gevoel dat men geen samenwerking meer met hem wilt vanwege alle schandalen en om hun eigen straatje schoon te houden. Maar goed, ik ken natuurlijk niet alle in en outs.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 10:05

denisesilver schreef:
mce schreef:

ik probeer te begrijpen dat Helgstrand en Werth op dezelfde manier rijden, zodat IW "een op een" Wendy kan rijden omdat Wendy deze manier van rijden kent.

Ik vind Wendy anders heel veel beter lopen onder Werth dan onder Helgstrand. Jij niet?

Jan, vooral dat laatste is wat ik eerder bedoelde met de sensatie in de dressuur. Vooral voor amateurs in die lagere klassen lijkt het me zo onnodig om een paard met (sub) top talent te hebben, maar toch zie ik helaas dat vooral deze paarden beloond worden door de jury terwijl de rijderij om te janken is. Hele omweg om terug te circelen dat naar mijn mening spektakel nog teveel beloond wordt. Ik ben nogal warrig, excuus :D

Vraag me trouwens ook af hoe we weer terug gaan naar de tijd dat je op maneges echt goed les kreeg. Dat is voor mijn tijd overigens. Bij ons liepen alle ponies met stiek, acht op een rijtje. Ik zie hier en daar wel maneges waar kinderen degelijk leren rijden, maar het is frappant dat dit maar weinig voor komt.

Volgens mij zijn er in NL uberhaupt maar weinig maneges waar er een goede dressuurbasis gelegd wordt, vroeger ook al niet.

Maar wat jij omschrijft is ook iets wat al langer bestaat, er zijn ruiters die ieder paard goed en spectaculair kunnen maken omdat ze gewoon goed kunnen rijden. En er zijn ruiters die niks kunnen en die zoeken vooral een paard om hun eigen onkunde te compenseren. Het paard is daar uiteraard altijd de dupe van.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 10:35

Denisesilver, Wendy lijkt onder IW iets meer vrijheid te krijgen, wat haar ten goede komt, IW voelt denk ik beter aan dat dat ook niet nodig is.

Hoe we dat gaan veranderen in deze concumptie maatschappij, waar productie en kwantiteit belangrijker is dan kwaliteit, het paard verworden tot een financieel zeer luctratief speeltje van de rijke, globaltours komen uit de grond als paddelstoelen, dat draai je niet meer terug denk ik,

Binnenmaneges -hele jaar door droge pistes en goede temperaturen - maken dit ook - mede - mogelijk,
KNHS wil de grootse sportbond worden/zijn en blijven -lees een artikel hier op bokt van mevrouw Verburg - en als het om geld gaat weten we wel dat de moraal - ook als eens genoemd hier op bokt: kasboek open bijbel dicht - ver te zoeken is,

En zolang de FEI of de nationale sportbonden daar niet van wakker liggen zal er weinig veranderen, denk ik

tenzij de aanwas van paarden zodanig terug loopt dat ze -we - zuiniger moeten zijn op de paarden die er wel zijn.

allen een goede jaarwisseling, veel gezondheid en succes in 2025 :wave:

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 11:32

Ik heb de manegelessen die ik heb gezien nooit geweldig gevonden. Ik denk dat manegelessen helemaal anders moeten. Ten eerste niet gelijk op de pony gaan zitten. Laat kinderen eerst grondwerk doen en de gedragssignalen leren herkennen en interpreteren. Leer ze eerst een connectie/band op te bouwen voordat ze erop gaan. Zo leren ze dat een pony geen gebruiksvoorwerp is, maar een dier met gevoelens en behoeftes. Dat zou wat mij betreft altijd de basis moeten zijn voordat je op een pony/paard stapt.

Wat betreft Helgstrand en camera's...een wassen neus dus, maar dat had ik wel verwacht. Aan de andere kant is hij nu zo bestempeld dat hij onder een enorm vergrootglas ligt, en mss maar goed ook.

Wat ikzelf zie op amateur wedstrijden is dat de jurering veel minder streng is dan vroeger. Ik heb zelf gehoord dat dit komt omdat het aantal wedstrijdruiters terug liep. Als je steeds met een teleurstelling naar huis gaat, stop je er sneller mee dan dat je met een winstpunt thuis komt. Ik zie regelmatig filmpjes van proeven voorbij komen met dikke winstpunten en dan denk ik: hoe dan :? Daar kreeg je vroeger geen winstpunt voor. En als je eerste wordt van een groep van 10 ruiters is dat ook anders dan van een groep van 30 (wat vroeger een normaal aantal was op regionale wedstrijden).

Dank je mce! Jij en iedereen hier ook een hele goede jaarwisseling en een gelukkig, gezond, sportief, kleurrijk en gezellig 2025! Dat we weer leuke en inspirerende discussies mogen hebben hier op Bokt! :D Zonder elkaar {:)-:(
Laatst bijgewerkt door manubres op 31-12-24 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 11:42

tienus63 schreef:

Waarom nu pas denk ik dan. Die trainingsleiders ook, die waren er toch bij lijkt me?

Edit: Manubres, ik ben het helemaal eens wat betreft de jurering, en vind het ook jammer dat de proeven steeds zo worden aangepast dat ze alsmaar simpeler en makkelijker worden. In het M1 en M2 zaten figuren en oefeningen die een hele goede basis legde voor de doorstroom naar het Z, destijds toen ik de pony nog startte. Maar die zijn allemaal weggehaald en/of doorgeschoven naar latere klassen.

Ik heb met de pony een behoorlijk aantal jaren wedstrijden gereden en ik denk dat het misschien een keer is voorgekomen dat ik echt een jury tegenkwam waarbij de lage punten door de jury kwam in plaats van door mijn eigen rijden. Ik hoorde over die man dat hij keek wanneer je de ring in kwam en de rest van de proef niet meer opkeek :+

Jullie ook een fijne jaarwisseling!
Laatst bijgewerkt door denisesilver op 31-12-24 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 11:45

Duikt hij binnenkort op in Oosterbeek!!!!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 12:50

Ik weet niet of de proeven echt simpeler zijn geworden, maar wat ik wel weet is dat het allemaal begint met onszelf. (mensen en hun instelling)

Wat betreft maneges, als die het eerste half jaar geen rijden zouden doen..wat ik een hele goede zaak vindt.. dan lopen mensen weg naar een andere manege waarbij dat wel kan.

De proeven bij de wedstrijden zijn duurder geworden, knhs lidmaatschapkosten zijn duurder. Mensen willen niet meer op gras starten dus de grote gecombineerde grasconcoursen van vroeger zijn weg. De groepen zijn kleiner omdat het nu vaak B t/m M2 is of Z t/m Subtop vanwege locaties. Voor verenigingen valt het niet mee om het hoofd boven water te houden dus ze moeten soms wel ergens concessies doen.

Jury's jureren allemaal vrijwillig maar kunnen een hoop over zich heen krijgen want respect is er steeds minder.

Het is denk ik moeilijker te vergelijken met vroeger, het is een hele andere wereld inmiddels.

Van mij ook allemaal een fijne jaarwisseling gewenst en de beste wensen voor 2025!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 13:09

manubres schreef:
Ik heb de manegelessen die ik heb gezien nooit geweldig gevonden. Ik denk dat manegelessen helemaal anders moeten. Ten eerste niet gelijk op de pony gaan zitten. Laat kinderen eerst grondwerk doen en de gedragssignalen leren herkennen en interpreteren. Leer ze eerst een connectie/band op te bouwen voordat ze erop gaan. Zo leren ze dat een pony geen gebruiksvoorwerp is, maar een dier met gevoelens en behoeftes. Dat zou wat mij betreft altijd de basis moeten zijn voordat je op een pony/paard stapt.

Ik durf te stellen dat juist kinderen daar geen probleem mee hebben. Met het opbouwen van een band. Kinderen zien paarden oprecht graag. Het zijn volwassenen die paarden als gebruiksvoorwerpen zien. En als je als kind dan redelijk vroeg in aanraking komt met zulke volwassenen, ja, dan heb je pech.
Of je dan als kind op die rug zit of erlangs staat, maakt voor de rest niets uit.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 13:10

manubres schreef:

Wat betreft Helgstrand en camera's...een wassen neus dus, maar dat had ik wel verwacht. Aan de andere kant is hij nu zo bestempeld dat hij onder een enorm vergrootglas ligt, en mss maar goed ook.

Wat ikzelf zie op amateur wedstrijden is dat de jurering veel minder streng is dan vroeger. Ik heb zelf gehoord dat dit komt omdat het aantal wedstrijdruiters terug liep. Als je steeds met een teleurstelling naar huis gaat, stop je er sneller mee dan dat je met een winstpunt thuis komt. Ik zie regelmatig filmpjes van proeven voorbij komen met dikke winstpunten en dan denk ik: hoe dan :? Daar kreeg je vroeger geen winstpunt voor. En als je eerste wordt van een groep van 10 ruiters is dat ook anders dan van een groep van 30 (wat vroeger een normaal aantal was op regionale wedstrijden).

Dank je mce! Jij en iedereen hier ook een hele goede jaarwisseling en een gelukkig, gezond, sportief, kleurrijk en gezellig 2025! Dat we weer leuke en inspirerende discussies mogen hebben hier op Bokt! :D Zonder elkaar {:)-:(

Het bedrijf waar ik werkte deed dit. Deed, want mensen liepen weg. Ze willen meteen rijden. En als het even kan meteen stap, draf en galop. De ouders dan, kinderen zijn wat makkelijker, maar ja, die betalen de rekening niet.

Leuk idee, maar voor een bedrijf helaas niet rendabel zo lang er geen mentaliteitsverandering plaatsvindt.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 13:22

Dan nog zie ik daar echt genoeg kansen voor. Je kunt dat toch ook gewoon afwisselen?
Lessen er naast? Leuke spelletjes doen mét een paard. Er op én er naast.
Dat je daar enige fantasie op los moet laten. Dat zal wel.

Eerst alleen maar 10 keer op theorielessen zou ik ook bij weggelopen zijn. (nu en als kind).
Maar brokjes kennis en vaardigheden combineren met praktijk is juist super leuk.
Ik laat hier volwassen en kinderen meteen op een paard, in stap, de hele baan door navigeren met minimale hulpen. En ze komen er allemaal helemaal verrukt vanaf dat ze een paard met zo weinig inspanning kunnen laten doen wat ze willen. Die magie kun je vast ook creëren in een manegeles.
Met wat slalommen en over balkes stappen. Halthouden precies hun plek. Dan daarnaast wat oefeningen op een bok en ruiterfitheid. Waarbij je dan meteen voelt en leert welke spieren je kunt gebruiken om die subtiele hulpen beter te maken.
En als ze die magie dan te pakken hebben. Kijken ze al meteen anders tegen een paard aan. En zijn geïnteresseerd in méér.
Ik zie het helemaal voor me hoor. Alleen vergt het wel óók wat van de instructie/ het lespakket.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 13:25

Ligt misschien aan het publiek, dan. Die afwisseling werd namelijk gegeven, in speciale lessen waar extra tijd voor ingezet werd ook, maar er was gewoon geen vraag naar. Men wilde er alleen maar op zitten. De rest was stom.

Praat wel over minimaal 5 jaar terug, misschien dat er toch wat mentaliteit verandert, al.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 13:51

San87, niet alleen de mentaliteit ook het aantal mensen wat wil rijden is sterk toegenomen, en met het vrijhandelsverdrag kan iedereen zijn gang gaan, importeren van paarden b.v., geen omrekenwerk meer maar gewoon alles in euro"s. ja ja er zijn nog landen die geen euro's hebben, ik weet het.

maar wat maakt dit bedrijf dan anders??
https://www.horses.nl/overig-nieuws/dez ... l-concept/

Domburg Holiday Resort Stables: Diversiteit en kwaliteit zorgen voor succesvol concept

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 14:37

denisesilver schreef:
tienus63 schreef:

Waarom nu pas denk ik dan. Die trainingsleiders ook, die waren er toch bij lijkt me?

Edit: Manubres, ik ben het helemaal eens wat betreft de jurering, en vind het ook jammer dat de proeven steeds zo worden aangepast dat ze alsmaar simpeler en makkelijker worden. In het M1 en M2 zaten figuren en oefeningen die een hele goede basis legde voor de doorstroom naar het Z, destijds toen ik de pony nog startte. Maar die zijn allemaal weggehaald en/of doorgeschoven naar latere klassen.

Ik heb met de pony een behoorlijk aantal jaren wedstrijden gereden en ik denk dat het misschien een keer is voorgekomen dat ik echt een jury tegenkwam waarbij de lage punten door de jury kwam in plaats van door mijn eigen rijden. Ik hoorde over die man dat hij keek wanneer je de ring in kwam en de rest van de proef niet meer opkeek :+

Jullie ook een fijne jaarwisseling!

Als jury ben ik het niet met je eens wat betreft de zwaarte van de M1 en M2. Het zijn nog steeds serieus pittige proeven. Schouderbinnenwaarts, travers, keertwendingen, contra galop, halt en x aantal passen achterwaarts, snelle op een volging van de oefeningen etc. Kortom de M proeven zijn niet 'makkelijker'geworden.