Michael Klimke en topruiters vragen aandacht voor welzijn Paso fino’s

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 13:05

MissyNr1 schreef:
Maar omdat zoiets elders gebeurt maakt het toch niet minder erg? Paardonvriendelijk is paardonvriendelijk, welke discipline het ook is

Klopt het is allemaal erg

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 13:16

tamary schreef:
Dorine92 schreef:
Neehoor die op een rare manier gebogen staart zoals je het vaak ziet is niet natuurlijk. Dat wordt geopereerd. Zover ik het heb onthouden uit het Caribisch gebied worden er zenuwen of banden doorgesneden.

Om zo'n boog te krijgen zou je aan 1 kant de boel moeten doorsnijden en dan zou staart permanent zo moeten staan. Dat is niet zo.

Neehoor dat hoeft niet permanent zo te staan. Het is als het paard zn staart optilt dat een deel zegmaar verlamd is en daardoor krijg je een knik

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 13:17

Elisa2 schreef:
Dorine92 schreef:

Niet super zichtbaar maar dat is omdat die mond dicht gesnoerd is. Betekent niet dat er geen giga druk op kan staan.

Dat is nog wel iets anders dan een stang (meerdere malen)door de mond rukken. Iemand die dat doet bij de dressuur wordt direct gediskwalificeerd. (stang is daar ook niet de contactteugel)

Snap werkelijk niet dat mensen dit nog goed proberen te praten.

Ik praat het helemaal niet goed. Maar ik zie het wel gebeuren. Dat is iets heel anders.
En stang door de mond rukken heb ik dus helaas wel bij dressuur gezien

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 13:20

Dorine92 schreef:
Neehoor dat hoeft niet permanent zo te staan. Het is als het paard zn staart optilt dat een deel zegmaar verlamd is en daardoor krijg je een knik

Tegen de zwaartekracht in?
En dan nog, veulentje waarvan filmpje langs komt toont diezelfde buiging.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 14:22

Elisa2 schreef:
Sassy4barrel schreef:
De video’s zijn niet meer beschikbaar.
Foto van een bit zegt niet zoveel ; ligt er vooral aan hoe er mee om word gegaan ..

Wat was er precies te zien op de video’s wat schokkend was?

Paso Fino,s die losgereden werden, stijf stonden van de stress. Hoofd hoog geforceerd met druk op een strakke stang waarbij sommige wellicht ook nog wired bits waren. En aan het einde van de baan waar ze op lopen werd even flink een paar keer flink gemeen in de mond gerukt. En een ander was zijn paard in een soort hyperflexie aan het laten inbuigen in stilstand door aan een kant hard aan de stang te rukken en blijven trekken.

dan snap ik ook dat die videos zijn verwijderd. Treurig...

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 15:10

tamary schreef:
Dorine92 schreef:

Tegen de zwaartekracht in?
En dan nog, veulentje waarvan filmpje langs komt toont diezelfde buiging.
[ Video ]

Nouja dan geloof je het niet dat er geopereerd wordt. Ik weet dat het zo is. Het is me door een topruiter in die sport verteld.
Wat de zwaartekracht ermee te maken heeft snap ik niet zo goed. Als je spieren eerst de boel in een bepaalde positie houden en daarna niet meer, heeft de zwaartekracht er weinig mee van doen
Overigens trainen ze ook met een soort riem achterlangs, dat zal ook nog wel wat doen

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 15:20

Ik kan helaas het filmpje hier niet zien hier.

Zien we echt wat ergs, of heeft hij gewoon geen idee van de gangen van de paso fino?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 15:27

CrazyCat schreef:

Zien we echt wat ergs, of heeft hij gewoon geen idee van de gangen van de paso fino?

Nee wel echt ruw rijden. Op de rem trekken met een scherp bit, zagen, dat soort dingen

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 15:30

Dorine92 schreef:
CrazyCat schreef:

Nee wel echt ruw rijden. Op de rem trekken met een scherp bit, zagen, dat soort dingen

Ah ok. Ja helaas zie je dat bij veel (Zuid) Amerikaanse ruiters inderdaad.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 15:31

CrazyCat schreef:

Wat erg is hangt af van wat je erg vind. Ik vind het nogal meevallen eigenlijk. Maar goed ik kijk ook wel eens mee met trainingen van ambitieuze wedstrijd ruiters. Daar is het gehalte 'gewoon je werk doen, je mag de rest van de dag weer luieren' toch wel aanwezig. Beesten moeten de kost verdienen en dat vereist vaak minder subtiel werk.

Ik denk dat velen niet gewend zijn aan het ijzerwerk in de monden en daar van griezelen.

En nee ik houd er totaal niet van. Sterker nog van mij mag elke vorm van geld verdienen aan dieren per direct verboden worden...

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 15:35

troi schreef:
CrazyCat schreef:

Wat erg is hangt af van wat je erg vind. Ik vind het nogal meevallen eigenlijk. Maar goed ik kijk ook wel eens mee met trainingen van ambitieuze wedstrijd ruiters. Daar is het gehalte 'gewoon je werk doen, je mag de rest van de dag weer luieren' toch wel aanwezig. Beesten moeten de kost verdienen en dat vereist vaak minder subtiel werk.

Ik denk dat velen niet gewend zijn aan het ijzerwerk in de monden en daar van griezelen.

En nee ik houd er totaal niet van. Sterker nog van mij mag elke vorm van geld verdienen aan dieren per direct verboden worden...

Klinkt alsof je er net zo in staat als ik. Dank je.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 16:01

CrazyCat schreef:

In mijn ogen was het wel erg, het is ook gelukkig niet wat ik zie op wedstrijden bij dressuur ruiters. Op wel wellicht wat negatieve uitzonderingen na.

Maar goed, mij maakt het niet uit welke discipline het is of welke sport. Mishandeling is mishandeling.

Het ging niet om de gangen.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 16:47

Elisa2 schreef:
CrazyCat schreef:

In mijn ogen was het wel erg, het is ook gelukkig niet wat ik zie op wedstrijden bij dressuur ruiters. Op wel wellicht wat negatieve uitzonderingen na.

Maar goed, mij maakt het niet uit welke discipline het is of welke sport. Mishandeling is mishandeling.

Het ging niet om de gangen.

Ik kan me er helaas wel een voorstelling van maken hoor heb genoeg voorbeelden gezien.

Popstra

Re: Michael Klimke en topruiters vragen aandacht voor welzijn Paso fino’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 17:12

Dressuur ruiters hebben constant druk op de mond. Spring ruiters, eventers..allen hangen met volle kracht aan die mondjes in het heetst van de strijd. De paso finos alleen als ze corrigeren, net als bij ons in de Reining.

Ik weet niet wat erger is...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 17:31

Dat is echt onzin, een stabiel contact hebben is niet hetzelfde als druk. Hulpen kunnen juist kleiner gegeven worden door een stabiel contact en daarom is de trens ook altijd de contactteugel.

Contact is NIET hetzelfde als druk.

Hier zaten ze behoorlijk aan de stang te trekken, helemaal geen release en er was ook helemaal geen sprake van correctie.

Bij goed gebruik van het (stang) bit bij het rijden bij de Fino,s zou deze inderdaad los moeten hangen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 17:36

Mwa, heb zelf vaak zat jumping en event wedstrijden mogen aanschouwen en daar hing men toch aardig aan de teugels.
Zo ook bij dressuur, niet iedereen houd het netjes bij enkel ,contact,
En zo is het overal wat.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 17:55

Popstra schreef:
Mwa, heb zelf vaak zat jumping en event wedstrijden mogen aanschouwen en daar hing men toch aardig aan de teugels.
Zo ook bij dressuur, niet iedereen houd het netjes bij enkel ,contact,
En zo is het overal wat.

Ja dit.

Er is een reden dat het rijden met teugeldrukmeter weinig gebeurt. Je ziet het nooit bij de grote namen en das niet omdat het zo duur is..

Contact is nogal relatief en ik weet zeker dat als je die op een wedstrijd als verplichting introduceert alle ruiters, springen en dressuur, acuut in paniek raken. Onwetendheid is bliss...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 18:19

Ik denk dat het heel erg mee valt als je de onderzoeken er bij pakt. ;-)

Bij iedere hogere dressuur klasse minder druk.

https://www.bitmagazine.nl/nieuws/nieuw ... ldrukmeter

Juist bij dat los vast contact komt er veel meer druk en kracht op de mond en kaak.

Maar ik ben absoluut voorstander van een teugeldruk meter.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 18:58

Dus eerst wordt er gevallen over de dressuurruiter die, terecht in mijn ogen, wat zegt over grove inwerking op een scherp bit. Die mag niks zeggen en moet het maar bij zijn eigen discipline houden. Maar vervolgens wordt er wel van alles over disciplines geroepen van mensen die zelf een andere discipline rijden? Waarom mag Klimke niks zeggen en jullie dan wel? Want ook in jullie disciplines zijn er nog zat dingen te verbeteren. Zoals overal. En wegkijken werkt niet.

Ik vond de filmpjes zeker niet meevallen en vind dat bij geen enkele discipline normaal als ik zoiets zie. En nee, als dit een normale correctie gevonden wordt bij een sport waar normaal geen contact is vind ik dat echt heel erg. Dit was niet gewoon even contact nemen of een ophouding maken, dit was trekken/rukken aan een scherp bit en flink 'inwerken'. Terwijl je juist veel groter inkomt ermee. En ja, bij de dressuur moet dat ook afgestraft worden als dat gezien wordt.

Ik vind juist niet dat je alleen iets over eigen discipline mag zeggen, dan krijg je juist dat dingen goed gepraat worden omdat het altijd zo gaat. Dat zie je nu al regelmatig bij alle disciplines.

Het ging ook niet over de gangen. Of over de staart, hoewel ik meteen geloof dat er operaties gedaan worden. Dat gebeurt in de VS ook bij verschillende disciplines, van staarten verlammen tot oren zelfs. De meest rare en vreselijke dingen. Ik heb dat in Europa nog niet gezien, in geen enkele discipline, gelukkig. Hoop dat het hier dus ook niet gebeurd en nooit gaat gebeuren.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 21:09

Nee duh, hier is dat verboden.