Paard straks alleen voor rijken? Steeds hogere kosten pensionhouders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 21:18

ivy_power89 schreef:
En idd, een paard is een hobby en geen grondrecht!
Als ik sommige mensen zie praten over prijzen en wat belachelijk het allemaal wel niet is, die snappen dan niet dat een pensionhouder ook gewoon een boterham wil eten, nieuwe kleding wil kopen en dus gewoon een leven!

Toen tijdens de pandemie opeens heel veel mensen aan een paard begonnen rekenden verschillende fokkers zich al rijk. Eindelijk eens een goede prijs kunnen vragen voor een paard. Nu dreigen andere kosten zeer hoog te worden en misschien denken sommige pensionhouders nu. Yes, eindelijk eens een eerlijke prijs voor pensionstalling.

Maar wat doen mensen mensen als een paard houden straks te duur wordt? En mochten er opeens veel paarden van de hand gedaan worden. Wat gebeurt er dan met de prijzen van paarden? Krijgen de pensionhouders in Friesland hun stallen nog gevuld als ze randstadprijzen moeten rekenen? Moeten er dan misschien stallen stoppen bij gebrek aan pensiongasten.

In 2008 met de kredietcrisis deden ook opeens veel mensen hun paarden van de hand. Toen kon je opeens voor weinig een paard kopen. Daarna zijn de prijzen weer genormaliseerd totdat ze in 2020 explodeerden.

Kortom. De paardensector is een zeer onzekere sector. En wat het gaat betekenen voor veel paardenprofessionals als paarrijden alleen nog maar voor de rijken is en er een overschot aan paardenprofessionals komt, Dan betekend dat, dat velen een andere baan moeten gaan zoeken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 21:20

Maar polar

Er zijn altijd dingen die rijken zonder met de ogen knipperen kunnen betalen en andere door keuzes te maken en dus ook dingen te laten en weer andere kunnen dat niet want zijn blij om elke maand te eten.

Wel zie je vaak mensen met 3 kinderen, dure telefoons en meer van dat spul, abonnementen op zowat alles, vervolgens zeggen mensen die paarden hebben zijn rijk...
Terwijl ze zelf heel wat meer verbruiken per maand aan dingen die net zo goed onder onnodige luxe vallen.

Niet erg, ieder mag het uitgeven waaraan ze willen.
Maar als er dan gezegd word ik kan geen paard betalen vind ik het niet raar.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 21:25

DuoPenotti schreef:
Maar polar

Er zijn altijd dingen die rijken zonder met de ogen knipperen kunnen betalen en andere door keuzes te maken en dus ook dingen te laten en weer andere kunnen dat niet want zijn blij om elke maand te eten.

Wel zie je vaak mensen met 3 kinderen, dure telefoons en meer van dat spul, abonnementen op zowat alles, vervolgens zeggen mensen die paarden hebben zijn rijk...
Terwijl ze zelf heel wat meer verbruiken per maand aan dingen die net zo goed onder onnodige luxe vallen.

Spijker op de kop.

Wij hebben een zeilboot, eentje met keukentje, living, vaste bedden en toilet. Staal met hout.

Om die reden heb ik geen paard. Want dat is te duur. Jammer? Sure. Maar keuzes :).

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 21:26

DuoPenotti schreef:
Maar polar

Eens met wat je zegt, maar het gaat me dan specifiek om de groep die blij is dat ze elke maand genoeg geld hebben om eten te kunnen betalen.
Mensen die hun geld aan andere luxe uitgeven en daardoor geen paard kunnen betalen, maken gewoon andere keuzes.
En verschil tussen rijk en minder-rijk zul je houden en is ook niet erg, maar in een land als Nederland zou niemand arm moeten zijn.
Ik vind dat iedereen een basis verdient waarin leuke dingen gedaan kunnen worden, waarmee geleefd kan worden, ook al moeten daarvoor andere dingen dan wachten.

Dat is alleen een veel complexer probleem en ik weet daar ook de oplossing niet voor.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 21:29

ivy_power89 schreef:
Misschien wordt het dan eens tijd dat die enorme verschillen in prijzen om een paard te stallen dan eens gelijk getrokken wordt.
Want in friesland zou je voor 300 euro pm je paard in vol pension kunnen hebben en in de randstad 500 euro pm.

Alle kosten zijn toch voor iedereen gelijk? Een rol schrikdraad is in friesland niet goedkoper dan in de randstad, evenals een plank hout oid.
Ja de grondprijs is verschillend maar de rest?

Schaarste doet een hoop met de prijs. Op het platteland in bijvoorbeeld Friesland zullen meer mensen de mogelijkheid hebben om paarden aan huis te houden, of bij een bevriende boer te stallen. Dus moeten pensionstallen, om klanten te trekken, iets extra's bieden voor niet al te veel geld. In de randstad zijn er minder mogelijkheden om je paard aan huis te stallen, minder boeren met land 'over'. Dus als je daar een eigen paard wil, ben je sneller afhankelijk van een pensionstal en kan de prijs omhoog.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 21:31

ivy_power89 schreef:
Misschien wordt het dan eens tijd dat die enorme verschillen in prijzen om een paard te stallen dan eens gelijk getrokken wordt.
Want in friesland zou je voor 300 euro pm je paard in vol pension kunnen hebben en in de randstad 500 euro pm.

Alle kosten zijn toch voor iedereen gelijk? Een rol schrikdraad is in friesland niet goedkoper dan in de randstad, evenals een plank hout oid.
Ja de grondprijs is verschillend maar de rest?

Het (enorme) verschil in grondprijs werkt overal in door. Daardoor is die rol schrikdraad en plank in de randstad duurder dan in Friesland. Want de Welkoop in de randstad moet veel meer huur p. m2 betalen dan de Welkoop in Friesland. En de lonen liggen in de randstad gemiddeld ook wat hoger dan in Friesland.
En al die extra kosten worden verrekend in die rol schrikdraad en die planken.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Paard straks alleen voor rijken? Steeds hogere kosten pensionhouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 21:34

Is dat zo? Welkoop heeft ook een webshop. Baseert die de prijzen dan ook op IP-adres? Lijkt me niet. Ik denk dat het puur de hoge grondprijzen zijn. Plus schaarste.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 21:34

@polar ik ben het met je eens dat er in er een land als Nederland mensen naar de voedselbank moeten terwijl ze zich niet in de schulden hebben gebracht of zoiets.
En iedereen zou een dak boven het hoofd moeten hebben.

En dat ze 1 huisdier hebben vind ik ook heel goed. Want bewezen goed voor de geestelijke gezondheid.

Maar dan zie je mensen in de problemen met 3 grote honden bijvoorbeeld. Aangeschaft toen men al niks had.
Dat snap ik dan weer niet.

Een paard hoe geweldig ook. Nee denk niet dat het voor iedereen toegankelijk hoeft te zijn.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 05-11-24 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 21:35

DuoPenotti schreef:
Maar polar

:j

Dat zie ik ook, of veel geld besteden aan de nieuwste computers oid of iedere week nieuwe kleren.

Niet beseffend dat die mensen met paarden dat soort dingen allemaal laten.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 21:39

DuoPenotti schreef:
@polar ik ben het met je eens dat er in er een land als Nederland mensen naar de voedselbank moeten terwijl ze zich niet in de schulden hebben gebracht of zoiets.
En iedereen zou een dak boven het hoofd moeten hebben.

En dat ze 1 huisdier hebben vind ik ook heel goed. Want bewezen goed voor de geestelijke gezondheid.

Maar dan zie je mensen in de problemen met 3 grote honden bijvoorbeeld. Aangeschaft toen men al niks had.
Dat snap ik dan weer niet.

Een paard hoe geweldig ook. Nee denk niet dat het voor iedereen toegankelijk hoeft te zijn.
Ja, bepaalde keuzes helpen niet goed mee om eventueel een spaarbuffer op te bouwen, al veroordeel ik het aanschaffen van de honden ook niet.
En ik denk ook niet dat een paard voor iedereen toegankelijk hoeft te zijn, maar dat zou naar mijn mening van meer redenen af moeten hangen dan alleen van geld.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 21:41

Elisa2 schreef:
DuoPenotti schreef:
Maar polar

:j

Dat zie ik ook, of veel geld besteden aan de nieuwste computers oid of iedere week nieuwe kleren.

Niet beseffend dat die mensen met paarden dat soort dingen allemaal laten.

Of het allemaal doen omdat ze veel meer verdienen, en meer kunnen besteden.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 21:42

Ik ben nooit rijk geweest maar heb al 33 jaar een of meer paarden. Daar werkte ik voor in mijn baan en op stal zodat ik een flinke korting kreeg.
De reden dat ik nu ik arbeidsongeschikt ben nog een pony kan houden is dat ik geluk heb met het nest waarin ik geboren ben en mijn moeder inziet dat mijn pony mij op de been houdt.

Echt arme mensen kunnen geen paard houden en dat hebben ze nooit gekund, maar de middenklasse kon dat wel al moesten ze daarvoor keuzes maken.
Een paard of 3x per jaar op vakantie, roken of altijd merkkleding.

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 21:47

josien_m_ schreef:
SARINO schreef:
Vergunning ga je daar niet voor krijgen of je moet jaren lang willen wachten tot je alle procedures hebt door gelopen en dan ben je euros lichter en heb je misschien wel of niet je vergunning, je kan het zonder gokken maar vroeg of laat krijg je controle en klopt je stalruimte niet.
Enig idee hoeveel (paarden) bedrijven zonder nb vergunning (stikstof) draaien? Als ze paardenbedrijven gaan handhaven wordt het helemaal een feest met de paardenhobby.
Als je nu wilt stoppen als veehouder met de regelingen die de overheid nu biedt ,raak je al je stikstofruimte kwijt aan de overheid en mag je niets agrarisch meer beginnen.

Je kunt ook stoppen zonder die regelingen hoor. Dan mag je gewoon je bedrijf veranderen en behoud je je quota.

Serieus ?? Gewoon veranderen ? Ik krijg niet het idee dat in deze sector thuis bent.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 21:57

Zeker, ik werk er al bijna 50 jaar in.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 22:12

Horsy83 schreef:
Wintu schreef:

Nee, dat noem ik een poot uitdraaien tegenwoordig. Hond op uitlaatveld, eigen mand en brokken mee en 25 euro per dag afrekenen.

is dat zo? Draai jij je werkgever dan ook een poot uit? Stel ik werk bij de Appie voor 20 euro all in per uur. Dan moet je ongeveer 7 honden per dag in de gaten houden om dit te evenaren. Is dit een vetpot volgens jou? Je kunt ze niet zonder toezicht houden en je moet de baasjes op de hoogte houden. Ow en je hebt moeten investeren in je veldje iets wat je bij de Appie niet hoeft te doen. BTW afdragen etc. en dan moet je nog geluk hebben dat ze de honden komen brengen anders moet je die caddy ook nog laten tuffen (die tijd ben je ook kwijt)
Probleem is dat de meeste mensen geen benul hebben van geld.

Ik vind het inderdaad heel vreemd, dat ik voor een hond, waarbij ik zelf voer mee moet nemen en die enkel op een uitlaatveld komt, want laten we wel wezen, zo gaat dat in de meeste hondenpensions, enorm veel meer moet betalen, dan voor een paard, die inclusief hooi en stro en weide staat en vaak ook nog een bak staat.
Ik zou voor een hond dan 750 euro per maand kwijt zijn (wanneer je 25 euro per dag rekent), exclusief voer... In vergelijking met een pensionhouder, verdien je dan als hondenoppas riant. Als je dan 7 honden hebt is dat 5250 per maand..
Voor de ophaaldienst moet ik toch echt apart betalen trouwens.. Ik heb vier honden, ik weet wat die die dieren kosten, maar ik vind de prijzen echt overboard. Zelfs voor konijnen vragen sommigen al 200 euro per maand omgerekend ...

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 22:19

Waarom wordt iemand eigenlijk pensionhouder? Het is nooit lucratief geweest.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 22:37

13 jaar geleden betaalde ik vol pension 170 euro. Die zelfde stal is nu ruim 400 euro. En er is niets en dan ook niets veranderd behalve wat led lampen, zelfde stal, zelfde kast, zelfde paddock en zelfde bodem. Voor de pensionhouder is veranderd netto meer geld overhouden en minder werk. Minder werk omdat 13 jaar geleden alles vol stond en wachtlijst. Nu staan er stallen leeg dus minder werk.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 22:38

Dan negeer je de inflatie van hooi, stro, krachtvoer, bezems, kruiwagens, elektriciteit, water, hoefsmid, dierenarts, brandstof, etc. volledig?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 22:39

Loretta schreef:

Omdat elke dag op je erf lopen ,wat al eeuwen in de familie zit, als de zon opgaat terwijl je paarden buiten zet en geniet van hoe goed ze het hebben het mooiste is wat er is <3

Het is oprecht ook gewoon een heel mooi beroep hoor :o

En 'winst' is niet alleen wat op je bankrekening staat, de secundaire arbeidsvoorwaarden tellen ook mee.

Ik verdien nu minder dan ik in loondienst was, denk dat niemand in dit topic uit zijn bed zou komen voor mijn uurloon.

Maar ik ben een stuk gelukkiger dan toen ik in loondienst was :j

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 22:48

Amber_anne schreef:
Paarden houden is toch altijd al voor de rijkere mens geweest?

Ik dacht dat mensen met paarden juist heel arm waren....door het paard.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 22:50

Polar schreef:
Dan negeer je de inflatie van hooi, stro, krachtvoer, bezems, kruiwagens, elektriciteit, water, hoefsmid, dierenarts, brandstof, etc. volledig?

Peanuts in verhouding tot de huidige prijzen, mijn 38 cent per uur die er volgend jaar bij komt, wat een geld.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 22:51

Ik denk oprecht dat je je heel erg verkijkt op hoe die kostenverhogingen zich zijn gaan opstapelen in 13 jaar.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 23:00

Nico12 schreef:
13 jaar geleden betaalde ik vol pension 170 euro. Die zelfde stal is nu ruim 400 euro. En er is niets en dan ook niets veranderd behalve wat led lampen, zelfde stal, zelfde kast, zelfde paddock en zelfde bodem. Voor de pensionhouder is veranderd netto meer geld overhouden en minder werk. Minder werk omdat 13 jaar geleden alles vol stond en wachtlijst. Nu staan er stallen leeg dus minder werk.

Dat vroeg ik toen ongeveer ook.
Stel ik zou overwegen ooit weer een pensionklant te willen zou ik ook veel meer vragen.
Zeker voor de duurdere kosten.
Maar ook om het gezeik te compenseren.
Als daar al geld tegenop kan..

Zijn goedrecht te vragen wat hij wil.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 23:01

ruitje schreef:
Loretta schreef:

Omdat elke dag op je erf lopen ,wat al eeuwen in de familie zit, als de zon opgaat terwijl je paarden buiten zet en geniet van hoe goed ze het hebben het mooiste is wat er is <3

Het is oprecht ook gewoon een heel mooi beroep hoor :o

En 'winst' is niet alleen wat op je bankrekening staat, de secundaire arbeidsvoorwaarden tellen ook mee.

Ik verdien nu minder dan ik in loondienst was, denk dat niemand in dit topic uit zijn bed zou komen voor mijn uurloon.

Maar ik ben een stuk gelukkiger dan toen ik in loondienst was :j

Tja, dat is het dus. Gewoon zoals bij elke boer. Het is een manier van leven.
Wat ook in meer of mindere mate voor paarden eigenaren geldt.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 23:24

Lieser schreef:
Zinzi_jewel schreef:
Ik denk ook dat het idee erachter is om mensen te ontmoedigen dieren te houden!

Maar de BTW-verhoging gaat ook gelden voor kranten, theater, concerten, sportscholen en boeken. Wat is de gedachte daarachter dan?

Het zou kunnen dat de gedachte is dat gezien de samenstelling van de groepen die naar theater gaan, boeken lezen en de krant dagelijks inzien, zou het kunnen dat er gedacht is dat deze groepen de kosten wel kunnen dragen, want ouder en welgesteld. Want ondanks het nieuws over gezinnen die niet meer kunnen rondkomen en jongeren geen geld hebben, is het nog steeds zo dat festivals, concerten e.d. in een oogwenk zijn uitverkocht. In dat licht zou ik best graag willen weten of bestedingen aan cultuur in de afgelopen decennia zijn gegroeid, of gestagneerd of gekrompen.