Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Ibbel schreef:Paarden in een kleine paddock met hoog hek dicht bij huis lijkt een leuke oplossing. Tot die wolf gezellig op je erf aan de buitenkant van dat hoge hek loopt te sluipen en je paarden dwars door dat hoge hek wég willen.
Of denk je dat paarden rustig blijven met wolven op het erf op 30 meter afstand? Want veel groter zal een nachtpaddock ook niet kunnen zijn vaak.
Ik wil die paniek en schade aan de paarden eigenlijk ook niet meemaken.
Ibbel schreef:Er is een simpele reden waarom het in sommige buitenlanden wel werkt. Daar wonen niet zo godvergeten veel mensen op een kluitje, en loopt niet zoveel vee rond.
Daar wordt ook rucksichtslos een jager gebeld als er een keer een vos tussen de kippen zit, en denk je dat diezelfde jager niet wordt gebeld als er een wolf tussen de schapen loopt? Tuurlijk wel.
En hoe dunner bevolkt het land, hoe makkelijker zo'n doodgeschoten wolf verdoezeld wordt. En ja, dan heeft Frankrijk of Spanje opeens geen probleem (waar overigens sowieso - beperkte - jacht op wolven is toegestaan door de overheid. Hoezo EU-regels).
En in Zweden (ook dun bevolkt) wordt ook gewoon aan populatiebeheer van de wolven gedaan. Daar vinden ze er, in heel Zweden, ongeveer 100 voldoende. En dan moeten er hier maar gewoon 200 of meer leven?
manubres schreef:Ik denk zelf: stop een paar roedels in de Oostvaartse plassen dan kunnen ze daar de hertenpopulatie in stand houden. Al is de vraag of ze daar achter het hek blijven, met genoeg te eten waarschijnlijk wel.
nikkel schreef:Het is gewoon wachten op het 1e mensslachtoffer. Een wolf moet ten slotte toch eten, dus alles afgrendelen gaat em op termijn niet worden.
Nienke1979 schreef:Ik lees regelmatig alleen pony’s/paarden naar buiten als men thuis is
En dan komt de wolf? En dan? Een mens kan de wolf niet tegen houden. Dus wat voor nut heeft het???
Nienke1979 schreef:Ik lees regelmatig alleen pony’s/paarden naar buiten als men thuis is
En dan komt de wolf? En dan? Een mens kan de wolf niet tegen houden. Dus wat voor nut heeft het???
manubres schreef:BigOne helemaal met je eens! Het is waanzin waar ze nu mee bezig zijn. Misschien moeten we de Mammoet ook weer tot leven brengen en in Nederland rond gaan laten lopen. Tijden veranderen nou eenmaal. Je kan niet dingen terugbrengen die niet meer passen. Ik denk zelf: stop een paar roedels in de Oostvaartse plassen dan kunnen ze daar de hertenpopulatie in stand houden. Al is de vraag of ze daar achter het hek blijven, met genoeg te eten waarschijnlijk wel.
tienus63 schreef:Wij hebben ook wel een buks.
Maar ik heb de fysieke kracht niet om het te spannen of vanaf de schouder te schieten.
Dus dat schiet ook niet op.
tamary schreef:tienus63 schreef:Wij hebben ook wel een buks.
Maar ik heb de fysieke kracht niet om het te spannen of vanaf de schouder te schieten.
Dus dat schiet ook niet op.
Veerbuks of andersinds spanbuks is niet sterk genoeg, heb je pcp nodig en flink kaliber + windstil en heel veel uurtjes oefenen. Niet aan beginnen dus.