Pony Zwartje 'half opgegeten' in weiland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Re: Pony Zwartje 'half opgegeten' in weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 10:07

Paarden in een kleine paddock met hoog hek dicht bij huis lijkt een leuke oplossing. Tot die wolf gezellig op je erf aan de buitenkant van dat hoge hek loopt te sluipen en je paarden dwars door dat hoge hek wég willen.
Of denk je dat paarden rustig blijven met wolven op het erf op 30 meter afstand? Want veel groter zal een nachtpaddock ook niet kunnen zijn vaak.
Ik wil die paniek en schade aan de paarden eigenlijk ook niet meemaken.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 10:13

Ibbel schreef:
Paarden in een kleine paddock met hoog hek dicht bij huis lijkt een leuke oplossing. Tot die wolf gezellig op je erf aan de buitenkant van dat hoge hek loopt te sluipen en je paarden dwars door dat hoge hek wég willen.
Of denk je dat paarden rustig blijven met wolven op het erf op 30 meter afstand? Want veel groter zal een nachtpaddock ook niet kunnen zijn vaak.
Ik wil die paniek en schade aan de paarden eigenlijk ook niet meemaken.

Ook zoiets, men heeft met wolfwerende raster enkel schapen voor de geest en men denkt dat alle dieren daar dan wel achter kunnen. Weer een denkfout van de deskundigen, je zou je bijna afvragen of ze ooit wel eens vee van dichtbij hebben gezien, behalve dan dood vee.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 10:32

Ibbel schreef:
Er is een simpele reden waarom het in sommige buitenlanden wel werkt. Daar wonen niet zo godvergeten veel mensen op een kluitje, en loopt niet zoveel vee rond.

Daar wordt ook rucksichtslos een jager gebeld als er een keer een vos tussen de kippen zit, en denk je dat diezelfde jager niet wordt gebeld als er een wolf tussen de schapen loopt? Tuurlijk wel.

En hoe dunner bevolkt het land, hoe makkelijker zo'n doodgeschoten wolf verdoezeld wordt. En ja, dan heeft Frankrijk of Spanje opeens geen probleem (waar overigens sowieso - beperkte - jacht op wolven is toegestaan door de overheid. Hoezo EU-regels).

En in Zweden (ook dun bevolkt) wordt ook gewoon aan populatiebeheer van de wolven gedaan. Daar vinden ze er, in heel Zweden, ongeveer 100 voldoende. En dan moeten er hier maar gewoon 200 of meer leven?

In Zweden zijn ongeveer 500 wolven die door beheer onder controle worden gehouden. In Noorwegen ongeveer 270, ze zijn allemaal familie van elkaar . Maar Zweden is negen keer zo groot met plekken waar je gewoon geen mens tegenkomt dus daar kan het. Ons land heeft op veel plekken versnipperde natuur en aardig dicht bevolkt. Wolf kan er leven maar dan bvb 1 roedel op de Veluwe. En meer niet. Maar dan zal de rest wel door experts verwijderd moeten worden want anders schiet je er nog geen bal mee op. Een roedel intact laten betekent 1 nest per jaar, dat is te controleren.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 10:45

Het is gewoon wachten op het 1e mensslachtoffer. Een wolf moet ten slotte toch eten, dus alles afgrendelen gaat em op termijn niet worden.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 11:15

BigOne helemaal met je eens! Het is waanzin waar ze nu mee bezig zijn. Misschien moeten we de Mammoet ook weer tot leven brengen en in Nederland rond gaan laten lopen. Tijden veranderen nou eenmaal. Je kan niet dingen terugbrengen die niet meer passen. Ik denk zelf: stop een paar roedels in de Oostvaartse plassen dan kunnen ze daar de hertenpopulatie in stand houden. Al is de vraag of ze daar achter het hek blijven, met genoeg te eten waarschijnlijk wel.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 11:18

ook bij de ovp is het te klein. Ook dat is geen natuur. Mar stuk omheind cultuurlandschap.
Wil je wolven echt natuurlijk moet je in echt grote gebieden kijken, waar dieren ook een kans maken te ontsnappen.
Ovp word 1 grote slachtpartij.
In Nederland is geen plek voor zulke experimenten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 11:23

manubres schreef:
Ik denk zelf: stop een paar roedels in de Oostvaartse plassen dan kunnen ze daar de hertenpopulatie in stand houden. Al is de vraag of ze daar achter het hek blijven, met genoeg te eten waarschijnlijk wel.

Zo werkt evenwicht in de natuur dus niet. Als ze binnen zouden blijven, neemt de hoeveelheid eten af, en gaan er wolven dood van de honger. Aangezien wolven inventief, slim en snel lerende dieren zijn, zullen ze dus al snel uitvinden hoe ze uit kunnen breken. Want ja, ze krijgen honger als de herten op zijn.

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 11:27

Ik vind het ook echt vreselijk, die arme aangevallen dieren. En ik maak me ook zorgen over de wolvenpopulatie die steeds verder uitdijt.

De wolf heeft geen natuurlijke vijand in Nederland (behalve de jager), en als er niet wordt ingegrepen loopt het wel uit de hand.....

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 11:54

nikkel schreef:
Het is gewoon wachten op het 1e mensslachtoffer. Een wolf moet ten slotte toch eten, dus alles afgrendelen gaat em op termijn niet worden.

De eerste mensslachtoffers zijn er al, 2x zijn kinderen gewond geraakt door een wolf.

Maar het is werkelijk onbegrijpelijk dat het überhaupt zo ver heeft kunnen komen!!

Al die dieren die levend aan- en opgevreten zijn en zelfs mensen die mentaal er een klap van hebben gekregen!
Ik ken een bejaarde man waarvan er enkele schapen gepakt zijn. Hij was een hobbyboertje, had de schapen achter het huis lopen. Expres achter het huis, tussen meer huizen in en weggehaald uit landelijker gebied.
Er stond volle klap stroom op de draden, maar alsnog is die wolf er geweest.
Binnen en weer buiten zetten lukte hem fysiek niet meer om dat alleen te doen iedere dag. Maar elke dag was hij er wel een paar keer te vinden, om te voeren, controleren, water te geven en ernaar te kijken. Hij had een doel om naar buiten te komen.

Hij heeft er zo'n klap van gehad mentaal dat hij alles weggedaan heeft en nu geen dieren meer heeft of durft te houden en daardoor ook nog eens véél minder buiten komt.

Nienke1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 12:18

Ik lees regelmatig alleen pony’s/paarden naar buiten als men thuis is
En dan komt de wolf? En dan? Een mens kan de wolf niet tegen houden. Dus wat voor nut heeft het???

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 12:21

Nienke1979 schreef:
En dan komt de wolf? En dan? Een mens kan de wolf niet tegen houden. Dus wat voor nut heeft het???

Die snap ik ook niet. En zit je dan de hele dag op je klapstoel naast de wei je paarden in de gaten te houden?
Als er een wolf komt heeft die je paard al kunnen pakken in de tijd dat je op de wc zat te kakken. Je houdt ze echt niet tegen als ze willen.

Maar goed, als ik in het bos loop denk ik ook dat mijn honden veiliger zijn als ik ze aan de lijn heb dan als ze loslopen. Misschien is dit net zoiets.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 12:24

In de hoop dat je het in de gaten hebt dat er een wolf in de buurt is om je dieren nog net op tijd binnen te kunnen zetten.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 12:34

Nienke1979 schreef:

Ik heb een camera op de wei gericht maar als ie komt, kan ik niks hoor. Ook niet als ik thuis ben.
Ze zijn normaal gesproken heel rustig op de wei, bejaard enzo, dus als er paniek is en ik kijk toevallig net dan is de kans groot dat het een wolf is, maar dan nog.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 12:49

ons erf loopt in een u.
De ene kant zie ik vanuit de kamer. Klein gedeelte vanuit de keuken.
De andere kant zie ik niks vanuit huis want daar staat de stal voor.
Al hangt daar een camera, daar kijk je ook niet steeds op. En bewegingsmelder heeft geen zijn met de paarden.
En als ik dan tumult hoor ben ik al te laat... en dan, wat doe ik dan?
Zelfs al zou ik een geweer hebben niet, want zo goed zou ik echt niet kunnen mikken... Je doet niks... ja wat schreeuwen, maar geeft dat beest ook niks om, zie je al bij de honden volg filmpjes. Laat staan als ze echt in jachtmodus zitten.
Mensen met grootspraak doen wel van alles... maar denk dat die geen weidedieren hebben

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 13:07

Ik laat ze hier rond half acht naar buiten. Heb een foxlight die wanneer het donker is lichtstralen verspreid. En heb dan de lamp in de bak nog aan. Wel 9 draden maar dat is het dan.
Wel een buks die naar ik hoop wanneer het moet flink kan afschrikken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 13:11

manubres schreef:
BigOne helemaal met je eens! Het is waanzin waar ze nu mee bezig zijn. Misschien moeten we de Mammoet ook weer tot leven brengen en in Nederland rond gaan laten lopen. Tijden veranderen nou eenmaal. Je kan niet dingen terugbrengen die niet meer passen. Ik denk zelf: stop een paar roedels in de Oostvaartse plassen dan kunnen ze daar de hertenpopulatie in stand houden. Al is de vraag of ze daar achter het hek blijven, met genoeg te eten waarschijnlijk wel.

Oostvaardersplassen zou een corridor naar andere natuurgebieden krijgen, vakkundig de nek omgedraaid door de politiek!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 14:31

Wij hebben ook wel een buks.
Maar ik heb de fysieke kracht niet om het te spannen of vanaf de schouder te schieten.
Dus dat schiet ook niet op.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 14:34

tienus63 schreef:
Maar ik heb de fysieke kracht niet om het te spannen of vanaf de schouder te schieten.

Veerbuks of andersinds spanbuks is niet sterk genoeg, heb je pcp nodig en flink kaliber + windstil en heel veel uurtjes oefenen. Niet aan beginnen dus.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 14:37

Ik heb ook een buks, maar die schiet net een bloempotje stuk,mits ik raak schiet.

@Goof, als ik de berichten zo lees zul je de paarden dus op stal moeten zetten als je moet kakken.

Als dat zo is, zullen er veel paarden te koop komen... of er wordt meer werk in de nachten en avonden gedaan, als je paarden veilig in hun hokjes staan

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 15:23

Ik heb een boog en pijlen, in ieder geval geen geluid :')

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 15:25

Hier zit een handboog vereniging in de buurt... Tijd voor een nieuwe hobby }>

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 16:10

Jildau schreef:
“Je moet denken in oplossingen.” Nou weg met de wolf, dat is de oplossing die ik bedacht heb en volgens mij de enige ook.

Helemaal mee eens

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 16:35

tamary schreef:
tienus63 schreef:

Veerbuks of andersinds spanbuks is niet sterk genoeg, heb je pcp nodig en flink kaliber + windstil en heel veel uurtjes oefenen. Niet aan beginnen dus.

Ik ga maar eens wat uurtjes oefenen. :j

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 16:38

DuoPenotti schreef:
Hier zit een handboog vereniging in de buurt... Tijd voor een nieuwe hobby }>

Ik zou voor een kruisboog gaan, die wordt in het buitenland soms ook gebruikt voor de jacht :j

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 16:39

Nienke1979 schreef:

Wij hebben hem hier 1x langs de omheining gehad. Alles vloog in blinde paniek alle kanten op, door heining, tegen hekwerk. Ik had meerdere gewonden, daar wil ik niet uren later achter komen.

De honden lopen bij de paarden als die buiten staan en wij thuis zijn, wat bijna altijd is op een verjaardag oid na waar iedereen heen wilt, dan gaan ze op stal. De honden zijn nu een aantal keer aangeslagen, de paarden stonden alle bij de stal en hun liepen langs de heining op en neer. Indd bier achter ons had de wolf voorbij zien trekken.

Dus het zal allemaal kolder zijn maar ik laat ze niet grijpen of gewond in de wei staan met alle gevolgen van dien. De Wolf zal niet lang nog in zeer grote getalen rond spoken want men gaat het heft in eigen hand nemen..