Paard overleden nadat het op de snelweg door trailer zakte: 'Bizar'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 11:43

Jolliegirl schreef:
paars schreef:

Ik reed er langs toen de hulpdiensten net gearriveerd waren. Het zag er echt niet best uit......

jeetje Esser wat een traumatische ervaring. Voor een ieder die het ziet maar voor iemand met een paardenhart…sterkte voor jou ook. Vreselijk gewoon. Arm dier. Hoop dat ‘ie snel in shock is gegaan.
Oude stalgenoot (als in lang geleden) zei altijd: “ik neem altijd een scherp mes mee om eventueel een noodslachting te kunnen doen”. Klonk voor mij bizar maar in dit geval zou het ws wel leed hebben bespaard voor dit arme dier.

Ik als oud slachter kan je vertellen dat je dit niét wilt..
Je moet toch wel dondersgoed weten waar je de halsslagader moet raken van een paard...
Het heeft mij een half jaar gekost voor ik goed kon steken op dode paarden!

Vind dit echt het stomste advies wat je iemand ooit kunt geven!
Zeker bij een paard in leven ga jij die slagader neverniet raken..of je moet ze wel zo ontzettend vastbinden dat ze geen kik geven. Diep triest!

Tevens mag je niet verbloeden op de openbare weg. Dus dat is sowieso al niet te doen.

Oom agent gaat dit klusje ook niet voor je oplossen, hier zijn ze niet voor opgeleid.

Het snelste is nog een jachtopziener bellen..moet je alleen wel de juiste kanalen hebben. Of via de politie laten benaderen.

Ongeveer 10 jaar geleden is hier in de buurt een aanrijding geweest met koetspaard en auto... agent heeft geprobeerd om het dier uit lijden te verlossen en 4 x moeten schieten voor die eindelijk dood was. Verschrikkelijk , ook al goed bedoeld en anders had het paard waarschijnlijk nog langer moeten lijden. maar dat was duidelijk niet iets waar hij voor op was geleid

Ik heb zelf een trailer ongeluk gehad (door een andere automobilist van de weg gereden en met auto en trailer over de kop geslagen) mijn paard had haar rug gebroken maar ze moest persee naar de kliniek vervoerd worden (wel vol pijnstillers en slapend) omdat ze door een dierenarts moest worden ingeslapen.. politie kon niets doen. Was wel in Italie maar volgens mij is dit in bijna alle landen zo.

Het is idd heel slecht advies om te denken dat je dit zelf even met een mes kan oplossen en dat brengt alleen maar meer horror en leed

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 11:48

paars schreef:
Sassy4barrel schreef:
… waar moet je precies op letten bij aankoop van een trailer met aluminium bodem?

Het is een scheikundig proces. Wanneer aluminium in aanraking komt met rvs, en er komt vocht en zuurstof bij, dan gaat er een stroompje tussen die twee metaalsoorten lopen wat er vervolgens voor zorgt dat het aluminium zwak wordt en tenslotte wegrot. Dit heet galvanische corrosie. Het is dus van belang dat het aluminium heel goed wordt gecoat. Stel je gaat er daarna een aantal gaten in boren om het vast te zetten met rvs schroeven; dan gaat dat mis. Of er is geboord in de aluminium toplaag van de wanden. Dan zie je ook vaak zwakke plekken ontstaan.

kan je dit bij een garage laten checken dan ? of waar laat je zoiets controleren? want zelfs een nieuwe trailer met aluminium bodem kan dus niet veilig zijn

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 13:13

paars schreef:
Jolliegirl schreef:
Vind dit echt het stomste advies wat je iemand ooit kunt geven!
Zeker bij een paard in leven ga jij die slagader neverniet raken..of je moet ze wel zo ontzettend vastbinden dat ze geen kik geven.

Oom agent gaat dit klusje ook niet voor je oplossen, hier zijn ze niet voor opgeleid.

Het snelste is nog een jachtopziener bellen..moet je alleen wel de juiste kanalen hebben. Of via de politie laten benaderen.

Ik had wel iets scherps mee om het halster door te kunnen snijden (en een reserve halster mee).
Dank voor je uitleg JG, ik had dus een slecht advies gekregen. Oom agent kan hopelijk snel aan die contacten komen.

Een mes is nooit verkeerd idd om een halster of touw door te snijden in nood.

Oom agent heeft zeer zeker die contacten, en een dienstdoende dierenarts is ook zo gebeld.
Elke minuut in zo'n situatie is te lang, maar wij als mens moeten niet boven ons kunnen gaan handelen.

Een schaap of een geit kan je nog wel noodslachten, dat is niet zo moeilijk.
Helaas een koe of paard is echt een heel ander verhaal.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 00:10

Ik huil...

B_Fokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 08:10

Wat een verschrikkelijk ongeluk zeg! Moet hier niet aan denken. Moet deze week weer met de trailer op pad maar krijg er al buikpijn van.

Ik lees hier meerdere reacties van met een schroevendraaier controleren of de bodem niet rot is. Hoe moet ik dit voor me zien, ga je dan in de bodem prikken met die schroevendraaier?

Ik laat jaarlijks de trailer keuren maar zo te horen kan de bodem sneller rotten. Niet onverstandig dus om dit zelf eens in de zoveel tijd te checken dacht ik. Alleen heb ik geen idee hoe.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 09:53

Met een schroevendraaier langs de randen (daar begint het rotten) in het hout proberen te prikken. In stevig hout krijg je daar geen deukje in, in rot hout wel (tot zo ernstig dat je de hele schroevendraaier erdoor steekt)

Ook kun je verschil in geluid horen. Op stevig hout klinkt het als scherpe 'tik', op rot/zacht hout klinkt het doffer.

B_Fokker

Re: Paard overleden nadat het op de snelweg door trailer zakte: 'Bizar'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 10:07

Oke bedankt. Ga ik vanmiddag maar direct even doen. Dit moet dan dus via de onderkant begrijp ik?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 10:12

Ja, er onder liggen en dan steken met de schroevendraaier.
Inderdaad vaak aan de randen beginnend aan de achterkant en zijkant achter.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 19:28

paars schreef:
Esser schreef:
Ik reed er langs toen de hulpdiensten net gearriveerd waren. Het zag er echt niet best uit......

jeetje Esser wat een traumatische ervaring. Voor een ieder die het ziet maar voor iemand met een paardenhart…sterkte voor jou ook. Vreselijk gewoon. Arm dier. Hoop dat ‘ie snel in shock is gegaan.
Oude stalgenoot (als in lang geleden) zei altijd: “ik neem altijd een scherp mes mee om eventueel een noodslachting te kunnen doen”. Klonk voor mij bizar maar in dit geval zou het ws wel leed hebben bespaard voor dit arme dier.

Zou je dat kunnen, je paard zijn keel doorsnijden?
Ik niet.

Echt verschrikkelijk voor het paard in kwestie, man man wat moet die een pijn gehad hebben :( op de foto’s was het inderdaad een behoorlijk oude trailer.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 19:38

Volgens mij valt dat wel mee? Het is een Sluis trailer zag ik, Sluis is goede kwaliteit over het algemeen en niet super oud.

Ik denk trouwens dat ik ook maar eens zo,n steekkarretje koop om er onder te kunnen schuiven en zelf te controleren.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 19:42

Ik ken ook wel iemand die dit heeft meegemaakt. Paard is er gelukkig wel goed uitgekomen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 19:48

Die ronde raampjes is meestal oude trailer.

Onze heeft dat dan niet maar is ook uit 98
Maar heeft wel zijn 2e bodem.
Dus of een trailer oud is hoeft niks te zeggen.

Sommige nieuwe zijn ook na 4 jaar rot.. Ja dat verwacht ook geen mens