Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
BoktVerlaten schreef:Ieder paardenbedrijf (manege, fokkerij, pensionstal…) moet een vergunning krijgen voor de bedrijfsvoering. Je kunt toch van bedrijven eisen voor deze vergunning dat ze de faciliteiten hebben om alle paarden minimaal 4 uur buiten te geven?
Toon aan dat je stallen groot genoeg zijn (bestaande stallen 3x3 en nieuwbouw 3.5x3.5) en dat je buitenloopmogelijkheden hebt voor 4 uur per paard per dag. Maak richtlijnen voor de basisvoorwaarden en hang daar je vergunning aan…..
Dan dwing je (nieuwe) bedrijven om aan deze eisen te voldoen en bestaande bedrijven worden gedwongen om aan het nieuwe beleid te voldoen als ze iets willen veranderen op het bedrijf wat vergunningsplichtig is.
Natuurlijk kun je dan niet handhaven, dagelijks kijken of de paarden buiten komen, kan natuurlijk niet. Maar als de paardenhouderijen voldoende paddocks etc moeten hebben, kunnen de paarden wel naar buiten en kunnen klanten ook eisen dat ze naar buiten gaan. Nu zeggen paardeneigenaren vaak dat ze geen keuze hebben omdat de pensionstal niet voldoende paddocks heeft….en zo blijft het cirkeltje rond.
Effy schreef:Inderdaad een goede manier. Ik kan me niet voorstellen dat als je dus inderdaad die faciliteiten hebt gecreëerd je als bedrijf er dan moedwillig voor kiest om ze niet te gebruiken. De uitzondering daar gelaten uiteraard...
DuoPenotti schreef:Heel bijzonder dat er paardenliefhebbers zijn dit dit niet toejuichen....
DuoPenotti schreef:Over drogredenen gesproken, hoe krijg je het bij elkaar verzonnen...
Citaat:Vraagje hoe is het gesteld op de plek waar jij rijd?
Of heb ik gewoon het antwoord meteen al aan de hand hoe jij reageert op dit onderwerp?
DuoPenotti schreef:Over drogredenen gesproken, hoe krijg je het bij elkaar verzonnen...
Vraagje hoe is het gesteld op de plek waar jij rijd?
Of heb ik gewoon het antwoord meteen al aan de hand hoe jij reageert op dit onderwerp?
Of trek ik dan te snel een conclusie?
Laten we welzijn van paarden niet verhogen want er is geen controle: top idee!
Shadow0 schreef:DuoPenotti schreef:Over drogredenen gesproken, hoe krijg je het bij elkaar verzonnen...
Je zou natuurlijk ook inhoudelijk kunnen reageren.Citaat:Vraagje hoe is het gesteld op de plek waar jij rijd?
Ik ben eigenlijk wel tevreden hoe het hier in de buurt gaat. Bijna alle maneges bieden inmiddels standaard zowel contact in de kudde als ruime buitenloop-tijd aan. Loopstallen op een paar plekken, standaard buiten in paddocks waarbij het binnenhalen vooral gebeurt voor het veiliger hanteren op andere.
Ik vis mijn paard meestal uit de paddock om hem de enorme belasting van een half uur rijden aan te doen, en daarna breng ik hem weer terug naar de paddock.
Volgens mij is op de meeste stallen, maar in elk geval de 4 die ik redelijk goed ken, een concreet paardenwelzijn-beleid, inclusief maximale belasting in uren en gewicht, temperaturen waarbij de lessen aangepast of zelfs helemaal afgezegd worden, regelmaat van dingen als bekapper of hoefsmid en tandarts, voerbeleid, en ook is er apart aandacht voor de veilige en vriendelijke omgang met de paarden naast het paard.
En de meeste paarden die er zijn blijven er heel lang en worden oud. Oftewel: ik denk dat ze het gewoon goed doen.
Maar omdat ik dus op meerdere plekken kom en ze ook al een tijdje volg heb ik dus ook gezien hoe vaak je toch uitzonderingen maakt en ook moet maken. Terwijl iedereen lekker buiten loopt is er bijvoorbeeld 1 die zo ongelofelijk ongelukkig wordt van de vliegbeesten, dat je die tot rust ziet komen op stal. (En dat ondanks vliegendekens, want ook die zijn gewoon beschikbaar indien nodig.)
Dan is met een maatje en wat hooi op stal, in plaats van dat je hem bezweet en door het dolle uit de paddock te halen toch beter. (En dat maatje kun je nog rouleren, dus eerst de een wat langer op stal en dan de ander, zodat zij ook buiten komen.) Maar die ene, die haalt dan niet de 4 uur in vrij contact.
En er liggen er af en toe een paar uit de kudde. Hoe graag ook geprobeerd, niet ieder paard floreert in een kudde. Draadje ertussen en de problemen zijn opgelost, maar ja, geen 4 uur vrij contact.
En zoals ik dus al noemde: het weer gooit soms wel roet in het eten. Toen de boel eerst onderliep en daarna opvroor zijn alle paarden in koppels en kleine groepjes losgegooid - maar ja, geen 4 uur.
En als het inderdaad 30 graden is, blijkt het misschien toch beter om de paarden langer binnen te zetten omdat het daar net wat beter te doen is. Soms gaan de paarden dan in de nacht naar buiten maar soms is dat vanwege alle steekbeesten gewoon niet erg aangenaam. Een prima beslissing als paardenhouder, maar ja, geen 4 uur.
Kortom: al deze bedrijven zouden ondanks hun inspanningen waarschijnlijk in no-time failliet gaan als je daar een botte NVWA op zet die alleen de logboeken na gaat lopen, en dat terwijl ze elke keer de opties afwegen en uitproberen en handelen in het belang van het individuele paard. En dit zijn geen verzonnen voorbeelden: deze dingen heb ik allemaal letterlijk gezien. Ik ken de paarden waar het over gaat.
Maar nu jij: hoe vaak kom jij eigenlijk nog op maneges de laatste tijd? Waar baseer jij je mening op? Welke ervaring heb jij hier eigenlijk in?
Gnome schreef:Lekker redenen blijven bedenken waarom het allemaal niet kan terwijl het gros van de paarden hier gewoon baat bij heeft. Sommige paarden staan al zo lang in zo'n situatie dat ze niet eens meer weten wat paard zijn nou echt is.
Shadow0 schreef:Gnome schreef:Lekker redenen blijven bedenken waarom het allemaal niet kan terwijl het gros van de paarden hier gewoon baat bij heeft. Sommige paarden staan al zo lang in zo'n situatie dat ze niet eens meer weten wat paard zijn nou echt is.
Je vindt in de kudde in vrije uitloop met bescherming en zorg dus niet voldoende? Wat houdt 'paard zijn' dan precies in volgens jou? Wat zou er volgens jou precies toegevoegd moeten worden aan het paardenbeleid dat ik noemde om daar iets aan te veranderen? Of vind je vooral dat de paarden zonder meer naar buiten geschopt moeten worden, ongeacht hoeveel stress en schade ze daarvan ondervinden? Of misschien is het een prima uitkomst als maneges verdwijnen, omdat het niet echt gaat om daadwerkelijk paardenwelzijn, maar je het hele idee van maneges vervelend vindt en hoopt dat ze allemaal verdwijnen?
nps schreef:Nou, exit veel maneges en laagdrempelige manier van met paarden in aanraking komen dan maar. Maneges hebben het al moeilijk, dat zal voor een aantal eventueel sluiting betekenen. Ik denk dat het erg zonde is om alleen vast te pinnen op dit stuk qua welzijn.
Gnome schreef:Ik vind inderdaad dat paarden gewoon minimaal 4 uur per dag vrije beweging moeten hebben. Dat kan ook opgedeeld worden in delen als een paard stress heeft zoals jij omschrijft. Als een paard echt gewoon NIET een half uur lekker buiten kan zijn zonder zichzelf af te breken, is er wel meer mis.
Citaat:Ik hoop helemaal niet dat maneges verdwijnen in het algemeen. Van mij mogen wel alle stallen verdwijnen die er bewust voor kiezen, samen met de eigenaren, om paarden gewoon meer dan 20 uur op stap te zetten. Daar moeten paarden tegen in bescherming genomen worden.
DuoPenotti schreef:Daar ga ik niet op reageren shadow.
Dat gaat geen nut hebben...
JudithGigi schreef:Rijliefhebbers versus paardenliefhebbers. Dit topic maakt wel duidelijk wie tot welke categorie behoort.Moeten paarden maar 24/7 in kleine hokjes staan omdat het anders te duur wordt?
Shadow0 schreef:Je weet duidelijk niet wat inhoudelijk reageren is al sloeg iemand je ermee in je gezicht. Fijn dat jij alleen maar contactgestoorde paarden kent, maar Gnome merkt al terecht op dat er dan wel meer aan de hand is. Des te meer reden om minimale vrije beweging + sociaal contact voor ieder paard vanaf jonge leeftijd te verplichten. Rijden is daar echt geen vervanging voor, wat iedereen met de hersencapaciteit van een cavia je al kan uitleggen. Voor het overgrote merendeel van de paarden zou dit hun leven aanzienlijk verbeteren. Vrije beweging en sociaal contact hoeft niet alleen maar buiten plaats te vinden.DuoPenotti schreef:Daar ga ik niet op reageren shadow.
Dat gaat geen nut hebben...
Wel een beetje makkelijk he, wel klaar staan met meningen over anderen, wel vinden dat ik moet aangeven wat mijn ervaring is, maar zodra ik vraag om eens inhoudelijk in te gaan op allerlei overwegingen dan ontwijk je het. En niet alleen nu omdat ik het wat aanvallender vraag - in dit hele topic wil je gewoon niet ingaan op welk argument of welke vraag dan ook. Je weet niet hoe het op maneges gaat, je weet niet welke overwegingen er spelen en je wilt er helemaal niet over nadenken hoe iets uit gaat pakken of hoe dat in de praktijk zal werken.