Dier&Recht naar de rechter: paarden moeten vrij kunnen bewegen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BoktVerlaten

Re: Dier&Recht naar de rechter: paarden moeten vrij kunnen bewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 11:35

Ieder paardenbedrijf (manege, fokkerij, pensionstal…) moet een vergunning krijgen voor de bedrijfsvoering. Je kunt toch van bedrijven eisen voor deze vergunning dat ze de faciliteiten hebben om alle paarden minimaal 4 uur buiten te geven?

Toon aan dat je stallen groot genoeg zijn (bestaande stallen 3x3 en nieuwbouw 3.5x3.5) en dat je buitenloopmogelijkheden hebt voor 4 uur per paard per dag. Maak richtlijnen voor de basisvoorwaarden en hang daar je vergunning aan…..

Dan dwing je (nieuwe) bedrijven om aan deze eisen te voldoen en bestaande bedrijven worden gedwongen om aan het nieuwe beleid te voldoen als ze iets willen veranderen op het bedrijf wat vergunningsplichtig is.

Natuurlijk kun je dan niet handhaven, dagelijks kijken of de paarden buiten komen, kan natuurlijk niet. Maar als de paardenhouderijen voldoende paddocks etc moeten hebben, kunnen de paarden wel naar buiten en kunnen klanten ook eisen dat ze naar buiten gaan. Nu zeggen paardeneigenaren vaak dat ze geen keuze hebben omdat de pensionstal niet voldoende paddocks heeft….en zo blijft het cirkeltje rond.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 11:37

BoktVerlaten schreef:
Ieder paardenbedrijf (manege, fokkerij, pensionstal…) moet een vergunning krijgen voor de bedrijfsvoering. Je kunt toch van bedrijven eisen voor deze vergunning dat ze de faciliteiten hebben om alle paarden minimaal 4 uur buiten te geven?

Toon aan dat je stallen groot genoeg zijn (bestaande stallen 3x3 en nieuwbouw 3.5x3.5) en dat je buitenloopmogelijkheden hebt voor 4 uur per paard per dag. Maak richtlijnen voor de basisvoorwaarden en hang daar je vergunning aan…..

Dan dwing je (nieuwe) bedrijven om aan deze eisen te voldoen en bestaande bedrijven worden gedwongen om aan het nieuwe beleid te voldoen als ze iets willen veranderen op het bedrijf wat vergunningsplichtig is.

Natuurlijk kun je dan niet handhaven, dagelijks kijken of de paarden buiten komen, kan natuurlijk niet. Maar als de paardenhouderijen voldoende paddocks etc moeten hebben, kunnen de paarden wel naar buiten en kunnen klanten ook eisen dat ze naar buiten gaan. Nu zeggen paardeneigenaren vaak dat ze geen keuze hebben omdat de pensionstal niet voldoende paddocks heeft….en zo blijft het cirkeltje rond.

Precies dat.
En als er meldingen komen dat het ergens mis is kan er wel controle komen en ook op wetten terug gevallen worden.
Nu kan er niks.

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 11:46

Inderdaad een goede manier. Ik kan me niet voorstellen dat als je dus inderdaad die faciliteiten hebt gecreëerd je als bedrijf er dan moedwillig voor kiest om ze niet te gebruiken. De uitzondering daar gelaten uiteraard...

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 11:49

Effy schreef:
Inderdaad een goede manier. Ik kan me niet voorstellen dat als je dus inderdaad die faciliteiten hebt gecreëerd je als bedrijf er dan moedwillig voor kiest om ze niet te gebruiken. De uitzondering daar gelaten uiteraard...

Ik ben wel eens mensen met paarden tegen gekomen die zijn verhuisd omdat ze vond dat de paarden teveel naar buiten kwamen. De paarden kwamen op die stal 8 uur per dag buiten en ze had liever een uurtje of 2. :=

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 15:10

als melkveebedrijf moeten wij zelf betalen voor een organisatie dat keuringen en controles uitvoert. Dit wordt door de melkfabriek geregeld. Om het jaar krijgen we controle en er kunnen tussendoor ook steekproefgewijs controles zijn. Hier zijn ze dit jaar bijvoorbeeld al 2 keer geweest om te kijken of de koeien wel in de wei stonden (stonden ze dus niet want veel te nat)>

Dit gezegd hebbende, als de NVWA te weinig capaciteit heeft (wat zo is, wie wil daar nu als controleur werken, dat is echt een rotbaan denk ik), dan zou de paardenbranche zelf een controlerend orgaan moeten oprichten. (en dan niet als de slager keurt zijn eigen vlees, maar echt onafhankelijk) en dan ook gevolgen (waarschuwingen en boetes) bij het niet nakomen van de regels. Alle maneges, fokkerijen, pensionstallen, handelsstallen etc. zouden hierbij aangesloten moeten zijn.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 16:58

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 16:59

Ik begrijp zelf niet zo goed waar die 4 uur vandaan komt. Hoe zijn ze daar op gekomen? Waarom niet 3? Of 6? Heeft het een wetenschappelijke basis? Is 3 uur dan lijden en 6 uur veel beter?

Ik vind dit soort regels zo veel ruimte geven voor grijze gebieden. Ik heb ergens gestaan waar ze ongeveer 8 uur per dag buiten stonden maar in vreselijke bagger. En is dan meer dan 4 uur buiten komen maar dan in de brandende zon en zonder beschutting wel ok?

Ik neem dan aan dat ze over dit soort dingen hebben nagedacht. En dat handhavers ook over een gezond verstand beschikken

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 18:26

DuoPenotti schreef:
Heel bijzonder dat er paardenliefhebbers zijn dit dit niet toejuichen....

Omdat sommige paardenliefhebbers weten hoe dogmatisch en star de overheid en alle bureaucratie kan zijn, en hoe vaak het in de uitwerkingen van die plannen niet meer gaat om de werkelijkheid maar om abstracte regels, en heel veel formulieren. En hoe die regels vervolgens dus ook heel snel tegen kunnen werken en juist maken dat je allerlei beslissingen in het belang van de individuele paarden niet meer kunt nemen.

Oh ja, en het andere argument: dat ik vind dat alle paarden maar ook al het andere vee recht heeft op een bepaalde basis, en omdat we niet oneindige inzet van controleurs hebben vind ik dat de inspectie prioriteit moet geven aan slachthuizen, veetransporten en meldingen van ondraaglijk lijden - infectiewonden, ondervoed, permanent verwaarloosd, dat soort zaken. (En megastallen, een megastal kan duizenden dieren hebben en daarbij is een manege, zelfs een grote, echt kinderspel.)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 18:45

Over drogredenen gesproken, hoe krijg je het bij elkaar verzonnen...

Vraagje hoe is het gesteld op de plek waar jij rijd?
Of heb ik gewoon het antwoord meteen al aan de hand hoe jij reageert op dit onderwerp?
Of trek ik dan te snel een conclusie?

Laten we welzijn van paarden niet verhogen want er is geen controle: top idee!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 19:24

DuoPenotti schreef:

Je zou natuurlijk ook inhoudelijk kunnen reageren.

Citaat:
Of heb ik gewoon het antwoord meteen al aan de hand hoe jij reageert op dit onderwerp?

Ik ben eigenlijk wel tevreden hoe het hier in de buurt gaat. Bijna alle maneges bieden inmiddels standaard zowel contact in de kudde als ruime buitenloop-tijd aan. Loopstallen op een paar plekken, standaard buiten in paddocks waarbij het binnenhalen vooral gebeurt voor het veiliger hanteren op andere.

Ik vis mijn paard meestal uit de paddock om hem de enorme belasting van een half uur rijden aan te doen, en daarna breng ik hem weer terug naar de paddock.

Volgens mij is op de meeste stallen, maar in elk geval de 4 die ik redelijk goed ken, een concreet paardenwelzijn-beleid, inclusief maximale belasting in uren en gewicht, temperaturen waarbij de lessen aangepast of zelfs helemaal afgezegd worden, regelmaat van dingen als bekapper of hoefsmid en tandarts, voerbeleid, en ook is er apart aandacht voor de veilige en vriendelijke omgang met de paarden naast het paard.

En de meeste paarden die er zijn blijven er heel lang en worden oud. Oftewel: ik denk dat ze het gewoon goed doen.

Maar omdat ik dus op meerdere plekken kom en ze ook al een tijdje volg heb ik dus ook gezien hoe vaak je toch uitzonderingen maakt en ook moet maken. Terwijl iedereen lekker buiten loopt is er bijvoorbeeld 1 die zo ongelofelijk ongelukkig wordt van de vliegbeesten, dat je die tot rust ziet komen op stal. (En dat ondanks vliegendekens, want ook die zijn gewoon beschikbaar indien nodig.)
Dan is met een maatje en wat hooi op stal, in plaats van dat je hem bezweet en door het dolle uit de paddock te halen toch beter. (En dat maatje kun je nog rouleren, dus eerst de een wat langer op stal en dan de ander, zodat zij ook buiten komen.) Maar die ene, die haalt dan niet de 4 uur in vrij contact.

En er liggen er af en toe een paar uit de kudde. Hoe graag ook geprobeerd, niet ieder paard floreert in een kudde. Draadje ertussen en de problemen zijn opgelost, maar ja, geen 4 uur vrij contact.

En zoals ik dus al noemde: het weer gooit soms wel roet in het eten. Toen de boel eerst onderliep en daarna opvroor zijn alle paarden in koppels en kleine groepjes losgegooid - maar ja, geen 4 uur.

En als het inderdaad 30 graden is, blijkt het misschien toch beter om de paarden langer binnen te zetten omdat het daar net wat beter te doen is. Soms gaan de paarden dan in de nacht naar buiten maar soms is dat vanwege alle steekbeesten gewoon niet erg aangenaam. Een prima beslissing als paardenhouder, maar ja, geen 4 uur.

Kortom: al deze bedrijven zouden ondanks hun inspanningen waarschijnlijk in no-time failliet gaan als je daar een botte NVWA op zet die alleen de logboeken na gaat lopen, en dat terwijl ze elke keer de opties afwegen en uitproberen en handelen in het belang van het individuele paard. En dit zijn geen verzonnen voorbeelden: deze dingen heb ik allemaal letterlijk gezien. Ik ken de paarden waar het over gaat.

Maar nu jij: hoe vaak kom jij eigenlijk nog op maneges de laatste tijd? Waar baseer jij je mening op? Welke ervaring heb jij hier eigenlijk in?

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 19:26

DuoPenotti schreef:

Of trek ik dan te snel een conclusie?

Laten we welzijn van paarden niet verhogen want er is geen controle: top idee!

Inderdaad echt om moedeloos van te worden. Er zijn zoveel stallen waarbij je gewoon op basis van de faciliteiten en het aantal paarden al kunt zeggen dat ze niet voldoen. Hoef je niks voor te controleren hoor en heel veel paarden worden verlost van een leven tussen 4 muren.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 19:30

Shadow0 schreef:
DuoPenotti schreef:

Je zou natuurlijk ook inhoudelijk kunnen reageren.

Citaat:

Ik ben eigenlijk wel tevreden hoe het hier in de buurt gaat. Bijna alle maneges bieden inmiddels standaard zowel contact in de kudde als ruime buitenloop-tijd aan. Loopstallen op een paar plekken, standaard buiten in paddocks waarbij het binnenhalen vooral gebeurt voor het veiliger hanteren op andere.

Ik vis mijn paard meestal uit de paddock om hem de enorme belasting van een half uur rijden aan te doen, en daarna breng ik hem weer terug naar de paddock.

Volgens mij is op de meeste stallen, maar in elk geval de 4 die ik redelijk goed ken, een concreet paardenwelzijn-beleid, inclusief maximale belasting in uren en gewicht, temperaturen waarbij de lessen aangepast of zelfs helemaal afgezegd worden, regelmaat van dingen als bekapper of hoefsmid en tandarts, voerbeleid, en ook is er apart aandacht voor de veilige en vriendelijke omgang met de paarden naast het paard.

En de meeste paarden die er zijn blijven er heel lang en worden oud. Oftewel: ik denk dat ze het gewoon goed doen.

Maar omdat ik dus op meerdere plekken kom en ze ook al een tijdje volg heb ik dus ook gezien hoe vaak je toch uitzonderingen maakt en ook moet maken. Terwijl iedereen lekker buiten loopt is er bijvoorbeeld 1 die zo ongelofelijk ongelukkig wordt van de vliegbeesten, dat je die tot rust ziet komen op stal. (En dat ondanks vliegendekens, want ook die zijn gewoon beschikbaar indien nodig.)
Dan is met een maatje en wat hooi op stal, in plaats van dat je hem bezweet en door het dolle uit de paddock te halen toch beter. (En dat maatje kun je nog rouleren, dus eerst de een wat langer op stal en dan de ander, zodat zij ook buiten komen.) Maar die ene, die haalt dan niet de 4 uur in vrij contact.

En er liggen er af en toe een paar uit de kudde. Hoe graag ook geprobeerd, niet ieder paard floreert in een kudde. Draadje ertussen en de problemen zijn opgelost, maar ja, geen 4 uur vrij contact.

En zoals ik dus al noemde: het weer gooit soms wel roet in het eten. Toen de boel eerst onderliep en daarna opvroor zijn alle paarden in koppels en kleine groepjes losgegooid - maar ja, geen 4 uur.

En als het inderdaad 30 graden is, blijkt het misschien toch beter om de paarden langer binnen te zetten omdat het daar net wat beter te doen is. Soms gaan de paarden dan in de nacht naar buiten maar soms is dat vanwege alle steekbeesten gewoon niet erg aangenaam. Een prima beslissing als paardenhouder, maar ja, geen 4 uur.

Kortom: al deze bedrijven zouden ondanks hun inspanningen waarschijnlijk in no-time failliet gaan als je daar een botte NVWA op zet die alleen de logboeken na gaat lopen, en dat terwijl ze elke keer de opties afwegen en uitproberen en handelen in het belang van het individuele paard. En dit zijn geen verzonnen voorbeelden: deze dingen heb ik allemaal letterlijk gezien. Ik ken de paarden waar het over gaat.

Maar nu jij: hoe vaak kom jij eigenlijk nog op maneges de laatste tijd? Waar baseer jij je mening op? Welke ervaring heb jij hier eigenlijk in?

Lekker redenen blijven bedenken waarom het allemaal niet kan terwijl het gros van de paarden hier gewoon baat bij heeft. Sommige paarden staan al zo lang in zo'n situatie dat ze niet eens meer weten wat paard zijn nou echt is. Die hebben veel langer nodig om weer paard te zijn.

En het maar raar vinden dat derden het gebruik van paarden aan banden willen leggen :')

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 19:33

Gnome schreef:
Lekker redenen blijven bedenken waarom het allemaal niet kan terwijl het gros van de paarden hier gewoon baat bij heeft. Sommige paarden staan al zo lang in zo'n situatie dat ze niet eens meer weten wat paard zijn nou echt is.

Je vindt in de kudde in vrije uitloop met bescherming en zorg dus niet voldoende? Wat houdt 'paard zijn' dan precies in volgens jou? Wat zou er volgens jou precies toegevoegd moeten worden aan het paardenbeleid dat ik noemde om daar iets aan te veranderen? Of vind je vooral dat de paarden zonder meer naar buiten geschopt moeten worden, ongeacht hoeveel stress en schade ze daarvan ondervinden? Of misschien is het een prima uitkomst als maneges verdwijnen, omdat het niet echt gaat om daadwerkelijk paardenwelzijn, maar je het hele idee van maneges vervelend vindt en hoopt dat ze allemaal verdwijnen?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 19:46

Je gaat mij nu vertellen dat ik niet inhoudelijk reageer terwijl jij er alles aandoet om de aandacht van de paardenhouderrij te verleggen naar alles behalve dat _O-

Hoe vaak ik op een manege kom is niet aan de orde. Rondje Google en faciliteiten plus aantal paarden en je hebt het antwoord.
Of er langs rijden en het aantal paddocks zien...

Daarnaast is het belangrijk wat IK doe met mijn paarden.
En zo lang ik eigen paarden heb heeft er nog nooit een korter dan 4 uur buiten gestaan.
Nooit zonder schaduw of alleen maar drek.
Altijd samen met andere op ruime M2.

Zelf heb ik maar op 1 plaats faciliteiten voor mijzelf gehad...

Ik ben niet bang voor nieuwe strengere regels.
Daar heb ik wel voor gezorgt. En hoef nu dus ook niet te spartelen met smoezen...

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 19:55

Shadow0 schreef:
Gnome schreef:
Lekker redenen blijven bedenken waarom het allemaal niet kan terwijl het gros van de paarden hier gewoon baat bij heeft. Sommige paarden staan al zo lang in zo'n situatie dat ze niet eens meer weten wat paard zijn nou echt is.

Je vindt in de kudde in vrije uitloop met bescherming en zorg dus niet voldoende? Wat houdt 'paard zijn' dan precies in volgens jou? Wat zou er volgens jou precies toegevoegd moeten worden aan het paardenbeleid dat ik noemde om daar iets aan te veranderen? Of vind je vooral dat de paarden zonder meer naar buiten geschopt moeten worden, ongeacht hoeveel stress en schade ze daarvan ondervinden? Of misschien is het een prima uitkomst als maneges verdwijnen, omdat het niet echt gaat om daadwerkelijk paardenwelzijn, maar je het hele idee van maneges vervelend vindt en hoopt dat ze allemaal verdwijnen?

Ik vind inderdaad dat paarden gewoon minimaal 4 uur per dag vrije beweging moeten hebben. Dat kan ook opgedeeld worden in delen als een paard stress heeft zoals jij omschrijft. Als een paard echt gewoon NIET een half uur lekker buiten kan zijn zonder zichzelf af te breken, is er wel meer mis.

Ik hoop helemaal niet dat maneges verdwijnen in het algemeen. Van mij mogen wel alle stallen verdwijnen die er bewust voor kiezen, samen met de eigenaren, om paarden gewoon meer dan 20 uur op stap te zetten. Daar moeten paarden tegen in bescherming genomen worden.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 19:56

Ik begrijp jouw voorbeeld trouwens niet.. Want daarin hebben ze toch gewoon 4 uur vrije beweging of lees ik je verhaal verkeerd?

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 20:01

Nou, exit veel maneges en laagdrempelige manier van met paarden in aanraking komen dan maar. Maneges hebben het al moeilijk, dat zal voor een aantal eventueel sluiting betekenen. Ik denk dat het erg zonde is om alleen vast te pinnen op dit stuk qua welzijn.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 20:03

nps schreef:
Nou, exit veel maneges en laagdrempelige manier van met paarden in aanraking komen dan maar. Maneges hebben het al moeilijk, dat zal voor een aantal eventueel sluiting betekenen. Ik denk dat het erg zonde is om alleen vast te pinnen op dit stuk qua welzijn.

Je moet ergens beginnen toch. Er zijn gewoon basis behoeften van een paard. Kun je daar niet aan voldoen, dan moet je wat mij betreft inderdaad dicht.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 20:03

Moeten paarden maar 24/7 in kleine hokjes staan omdat het anders te duur wordt? :o?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 20:07

Moderatoropmerking:
Dit bericht is verwijderd omdat deze niet aan de Bokt regels voldoet.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 20:08

Lijkt me niet nodig om persoonlijk te worden. Heeft ook niets met dit topic te maken. :wave:

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 20:11

Daar ga ik niet op reageren shadow.
Dat gaat geen nut hebben...

Maar dit geeft alleen maar extra aan hoe hard we deze wet nodig gaan hebben :j

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 20:26

Gnome schreef:
Ik vind inderdaad dat paarden gewoon minimaal 4 uur per dag vrije beweging moeten hebben. Dat kan ook opgedeeld worden in delen als een paard stress heeft zoals jij omschrijft. Als een paard echt gewoon NIET een half uur lekker buiten kan zijn zonder zichzelf af te breken, is er wel meer mis.

Heel veel steekbeesten, maar dat had ik al uitgelegd. En ja, daar is wat mee mis, namelijk een overgevoeligheid voor steekbeestjes - maar wat wil je dan? Een verder gezond paard dat lekker loopt afmaken omdat jij vindt dat een paard naar buiten moet en daar maar tegen moet kunnen? Wiens belang stel je dan voorop, dat van dat individuele paard of van jouw overtuiging?

Citaat:
Ik hoop helemaal niet dat maneges verdwijnen in het algemeen. Van mij mogen wel alle stallen verdwijnen die er bewust voor kiezen, samen met de eigenaren, om paarden gewoon meer dan 20 uur op stap te zetten. Daar moeten paarden tegen in bescherming genomen worden.

Oh, maar ze staan niet eens 20 uur op stal dan - zowel beweging als vrijheid zijn wel opgenomen, maar geen 4 uur vrije beweging. Een deel van die beweging is bv aan de hand of onder het zadel.

Maar het punt is vooral dat goed paardhouderschap mi gaat dat je kijkt naar wat een individueel paard nodig heeft en waar het goed op gaat, en dat dat voor het ene paard anders is dan voor het andere. Dogmatische regelgeving ontneemt ook goedwillende, doordachte paardenhouders de mogelijkheden om geinformeerd uitzonderingen toe te passen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 20:31

DuoPenotti schreef:

Wel een beetje makkelijk he, wel klaar staan met meningen over anderen, wel vinden dat ik moet aangeven wat mijn ervaring is, maar zodra ik vraag om eens inhoudelijk in te gaan op allerlei overwegingen dan ontwijk je het. En niet alleen nu omdat ik het wat aanvallender vraag - in dit hele topic wil je gewoon niet ingaan op welk argument of welke vraag dan ook. Je weet niet hoe het op maneges gaat, je weet niet welke overwegingen er spelen en je wilt er helemaal niet over nadenken hoe iets uit gaat pakken of hoe dat in de praktijk zal werken.

Celaeno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 20:38

JudithGigi schreef:
Moeten paarden maar 24/7 in kleine hokjes staan omdat het anders te duur wordt? :o?
Rijliefhebbers versus paardenliefhebbers. Dit topic maakt wel duidelijk wie tot welke categorie behoort. :r Ik stel voor dat die mensen zich door hun partner in hun wc laten opsluiten gedurende 23 uur per dag. 1 uur per dag mogen ze even een rondje wandelen en naar hun oma zwaaien van een afstandje. Kun je ook 100 mee worden.

Shadow0 schreef:
DuoPenotti schreef:

Wel een beetje makkelijk he, wel klaar staan met meningen over anderen, wel vinden dat ik moet aangeven wat mijn ervaring is, maar zodra ik vraag om eens inhoudelijk in te gaan op allerlei overwegingen dan ontwijk je het. En niet alleen nu omdat ik het wat aanvallender vraag - in dit hele topic wil je gewoon niet ingaan op welk argument of welke vraag dan ook. Je weet niet hoe het op maneges gaat, je weet niet welke overwegingen er spelen en je wilt er helemaal niet over nadenken hoe iets uit gaat pakken of hoe dat in de praktijk zal werken.
Je weet duidelijk niet wat inhoudelijk reageren is al sloeg iemand je ermee in je gezicht. Fijn dat jij alleen maar contactgestoorde paarden kent, maar Gnome merkt al terecht op dat er dan wel meer aan de hand is. Des te meer reden om minimale vrije beweging + sociaal contact voor ieder paard vanaf jonge leeftijd te verplichten. Rijden is daar echt geen vervanging voor, wat iedereen met de hersencapaciteit van een cavia je al kan uitleggen. Voor het overgrote merendeel van de paarden zou dit hun leven aanzienlijk verbeteren. Vrije beweging en sociaal contact hoeft niet alleen maar buiten plaats te vinden.
Laatst bijgewerkt door Celaeno op 11-07-24 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt