Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Kaitlyn schreef:En hierdoor durf ik niet meer alleen met mijn paard naar het bos / de heide.![]()
Ik ben als de dood dat mijn paard in paniek raakt, en dat is met buitenrijden echt een hele coole kikker normaal gesproken. Hier op de Veluwe zitten mij er inmiddels veel te veel, en onze favoriete bezigheid is hierdoor zo goed als weggevallen.
MairiMacBran schreef:Best lastig hoor, “blijf weg” als je eigen achtertuin en je eigen stukje bos wolventerritorium is. Makkelijk gezegd dat je het niet moet opzoeken. Die keus heeft lang niet iedereen.
Ik zoek niks op, maar het beest komt gezellig bij ons buurten.
DuoPenotti schreef:Je bedoeld door SBB om zo zeker te zijn dat de jongen groot worden?
VuurVleugels schreef:DuoPenotti schreef:Je bedoeld door SBB om zo zeker te zijn dat de jongen groot worden?
Compleet ongefundeerd speculerend roeptoeteren, angstzaaien en stoken dit. Of heb je ook maar íets wat op een bron voor deze uitspraak lijkt?
Ik ben ook absoluut van mening dat er stevig beheer moet gaan komen en wel nu ook, maar ik baseer dat standpunt wel op feiten en ga geen internet cowboytje uithangen met wilde westen 'theorieën'.
The boy who cried wolf is letterlijk en figuurlijk van toepassing hier.
DuoPenotti schreef:Je bedoeld door SBB om zo zeker te zijn dat de jongen groot worden?
_San87_ schreef:Er is genoeg eten in de Nederlandse natuur. Maar waarom zouden ze een ree vangen wanneer er schapen voor het grijpen zijn? Veel makkelijkere prooi.
DuoPenotti schreef:Blijf er weg... leuk als je ben geïnformeerd.
In het nieuws komt, niks aan de hand de wolf doet niks.
Kennissen van mij wonen in Canada.
Daar is de wolf altijd geweest.
Daar raden ze een omheining aan van 6 feet.
Dat houd de wolf tijdelijk tegen. Welke er langer rond jengelt zal altijd een ingang vinden. Dus die schieten ze af.
Komt te dicht bij de bebouwing niet schuw genoeg.
Zo werken alle landen die langer met de wolf te maken hebben gehad.
Komen ze dichtbij mensen, en dus ook vee. Worden ze afgeknald.
In het bos mogen ze zitten, maar de niet schuwe zijn een gevaar, daar moet je ook geen jonge van willen.
Dat had Leugenveld en co alleen maar hoeven te lezen en ze hadden geweten dat dat hier dus niet kan.
Nee ze kiezen er voor om te liegen en nu nemen ze het hazenpad.
En vervolgens zijn er mensen en dieren in gevaar door hun fabeltjes... en onze regering, die slaapt, zoals zowat met alles wat met boer en burger buiten te stad te maken heeft
Raineri schreef:DuoPenotti schreef:Je bedoeld door SBB om zo zeker te zijn dat de jongen groot worden?
Ik doelde meer op stumperds/recreanten die het beestje wel eens van dichtbij willen zien of een kek plaatje willen trekken. Heb wel eens vernomen dat mensen het dier opzochten in dat gebied. Maar wat er van waar is, weet ik niet. Voor hetzelfde geld is het niet zo. Maar naar mijn weten loopt deze al een tijdje in dat gebied. Wellicht is het nu alleen doordat ze een nestje heeft. Maar het zou me niets verbazen als er ook andere dingen zijn gebeurd waardoor het beest minder angstig is.
Ik loop er al jaren, ook met de kennis dat de wolf er is, zonder echte angsten. Ik denk dat nu wel het moment is om na te denken over een “wat als situatie”. Sneu voor die wolf ook.. want vrees dat realistisch gezien afschot de beste optie iser zijn zoveel recreanten (incl paarden) daar. Is aftellen tot het misgaat.
Lusitana schreef:Ik ben helemaal pro wolf, maar die horen in de natuur en nederland heeft geen echte natuur, maar wat parken die zich voordoen als natuur en interactie is onvermijdelijk. En daarom moet de wolf geweerd uit nederland. Niet omdat de wolf slecht is, maar Nederland is niet geschikt voor dieren in het wild. Jullie beleid is gewoon slecht, laten we eerlijk zijn. Natuurbeheer moet eens inzien dat Nederland geen echte natuur heeft en daarom geen plaats voor andere dieren dan die helaas in de geschiedenis zijn uitgezet om op te jagen, zoals de herten en wilde zwijnen. De paarden staan in een omheind gebied en moeten verzorgd als zodanig, zelfde geld voor de Schotse Hooglanders (hoewel ik daar nog niks negatiefs over gehoord heb) en de wolf moet actief geweerd. En dat is dus afschieten en zeker niet gewoon welpen laten krijgen die al in een dichtbevolkt land ter wereld komen en dus gewend raken van meet af aan mensen, machines en maaltjes die uit huisdieren bestaan.
Jessix schreef:MairiMacBran schreef:Best lastig hoor, “blijf weg” als je eigen achtertuin en je eigen stukje bos wolventerritorium is. Makkelijk gezegd dat je het niet moet opzoeken. Die keus heeft lang niet iedereen.
Ik zoek niks op, maar het beest komt gezellig bij ons buurten.
Inderdaad, ik woon op de Utrechtse Heuvelrug in de bossen, met een eigen stuk bos. Moet ik dan de auto pakken 5 keer per dag om mijn hond in het dorp uit te laten 3km verderop? Paarden ook maar op de parkeerplaats van de AH zetten?
Ik vermijd Zeist, Austerlitz en Leusden al even omdat de wolf (of wolven) daar al een tijdje behoorlijk op mensen en honden aan het plakken is. Maar goed, dat is allemaal slechts nog een dorpje verderop en de bossen lopen allemaal in elkaar over. Straks als de pups groot zijn lopen ze weer over al.
noordje schreef:Het klopt dat de wolf hier in Noorwegen bejaagd wordt.
Bijv als ze in een woonwijk komen,zoals begin dit jaar.
Worden er schapen opgevreten die in het bos lopen (dat is een recht,om je vee in het bos los te laten in de zomer) wordt de wolf afgeschoten.
Ik heb vorig jaar een wolf gezien toen ik aan de wandel was met mijn hond. De wolf rende hard weg,mijn hond liep te blaffen .
Overigens worden er wel degelijk honden in tuinen/op erf aangevallen in Zweden![]()
Daarom wil Noorwegen het liefst geen wolf in het land. (Geldt ook voor wild zwijn)
Ik vind het een verontrustende ontwikkeling wat er gebeurt in NL.
Cer schreef:Ik lees 91 wolven in Yellowstone, dat is 9000 vierkante km ..
56 roedels hier lijkt me wat onwaarschijnlijk?
tienus63 schreef:Jaar geleden is een beer al meerdere malen in Beieren geweest. Die zwerft daar in het drie landen punt.
https://www.sueddeutsche.de/bayern/baer ... -1.7331550
Citaat:Gisteren ben ik samen met Sven en Lynette een kijkje gaan nemen in natuurgebied Den Treek in Leusden, omdat ik graag keutels van de wolven daar wilde gaan zoeken voor DNA onderzoek. Ik sprak daar met de landgoedeigenaar. Toen we naar de auto liepen kreeg ons rustige avondje in dit prachtige natuurgebied een hele nare wending. Een wolf liep uit het niets op nog geen 5 meter afstand achter ons aan op het pad. We zijn ons kapot geschrokken. Lynette zag de wolf en heeft hem weggejaagd. We hebben geen duidelijke beelden. Beelden van mijn warmtebeeldcamera trillen zo erg, omdat ik echt bang was. Maar is ook niet belangrijk. Ik wil dit nooit meer meemaken. Na een paar honderd meter toen we bijna bij de auto waren kreeg ik nog een bericht waar ik niet blij van werd, maar daar kom ik een andere keer op terug. Het was een heftig avondje gisteren. Ik heb Gedeputeerde Mirjam Sterk van de Provincie Utrecht een mail gestuurd, want ik ben nu wel benieuwd wie er toestemming heeft gegeven aan de Zoogdiervereniging/ Wolvenmeldpunt of welk wolvenclubje dan ook om die wildcamera’s daar op te hangen. De landgoedbeheerder in iedergeval niet! Ik ben benieuwd wanneer Gedeputeerde Sterk haar verantwoordelijkheid neemt!