Ruiter Maartje achtervolgd door wolf

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 11:02

Er is genoeg eten in de Nederlandse natuur. Maar waarom zouden ze een ree vangen wanneer er schapen voor het grijpen zijn? Veel makkelijkere prooi.

MairiMacBran

Re: Ruiter Maartje achtervolgd door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 11:09

Best lastig hoor, “blijf weg” als je eigen achtertuin en je eigen stukje bos wolventerritorium is. Makkelijk gezegd dat je het niet moet opzoeken. Die keus heeft lang niet iedereen.
Ik zoek niks op, maar het beest komt gezellig bij ons buurten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 11:29

Kaitlyn schreef:
En hierdoor durf ik niet meer alleen met mijn paard naar het bos / de heide. -O-
Ik ben als de dood dat mijn paard in paniek raakt, en dat is met buitenrijden echt een hele coole kikker normaal gesproken. Hier op de Veluwe zitten mij er inmiddels veel te veel, en onze favoriete bezigheid is hierdoor zo goed als weggevallen.

Dit dus.
Ik heb nu al 2x een wolf gezien terwijl ik te paard was en andere keren was mijn paard erg onrustig en konstant kijken naar één kant. Terwijl ze normaliter net niet loopt te slapen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 11:58

MairiMacBran schreef:
Best lastig hoor, “blijf weg” als je eigen achtertuin en je eigen stukje bos wolventerritorium is. Makkelijk gezegd dat je het niet moet opzoeken. Die keus heeft lang niet iedereen.

Inderdaad, ik woon op de Utrechtse Heuvelrug in de bossen, met een eigen stuk bos. Moet ik dan de auto pakken 5 keer per dag om mijn hond in het dorp uit te laten 3km verderop? Paarden ook maar op de parkeerplaats van de AH zetten?

Ik vermijd Zeist, Austerlitz en Leusden al even omdat de wolf (of wolven) daar al een tijdje behoorlijk op mensen en honden aan het plakken is. Maar goed, dat is allemaal slechts nog een dorpje verderop en de bossen lopen allemaal in elkaar over. Straks als de pups groot zijn lopen ze weer over al.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 12:19

Het klopt dat de wolf hier in Noorwegen bejaagd wordt.
Bijv als ze in een woonwijk komen,zoals begin dit jaar.
Worden er schapen opgevreten die in het bos lopen (dat is een recht,om je vee in het bos los te laten in de zomer) wordt de wolf afgeschoten.

Ik heb vorig jaar een wolf gezien toen ik aan de wandel was met mijn hond. De wolf rende hard weg,mijn hond liep te blaffen .

Overigens worden er wel degelijk honden in tuinen/op erf aangevallen in Zweden :(
Daarom wil Noorwegen het liefst geen wolf in het land. (Geldt ook voor wild zwijn)

Ik vind het een verontrustende ontwikkeling wat er gebeurt in NL.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 12:34

Wat een enge ervaring zeg. Gelukkig goed afgelopen voor ruiter en paard. Dat van het hondje is echt wel heel verdrietig :knuffel:

Lastig! Ik kom wekelijks in den Treek om (altijd alleen) te sporten. Klinkt alsof het beestje extra beschermend is door haar nest. Ik ga toch eens kijken wat ik kan doen (wat ik mag gebruiken) als er eentje voor m’n neus staat. Deze wolf heeft al vaker paarden achtervolgd, met succes. Ze renden immers weg, wat logisch is. Lastig dit nu weer terug te draaien. Hopelijk is er nog een oplossing mogelijk waarbij afschot niet nodig is.

Vraag me ook echt wel af of dit beestje trouwens niet gevoerd is. Deze is in korte tijd zo “tam” geworden plots.. hoor helaas ook vaak mensen die het opzoeken en dat heeft nu niet bepaald een positief effect :\

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 12:35

Je bedoeld door SBB om zo zeker te zijn dat de jongen groot worden?

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 12:42

DuoPenotti schreef:

Compleet ongefundeerd speculerend roeptoeteren, angstzaaien en stoken dit. Of heb je ook maar íets wat op een bron voor deze uitspraak lijkt?

Ik ben ook absoluut van mening dat er stevig beheer moet gaan komen en wel nu ook, maar ik baseer dat standpunt wel op feiten en ga geen internet cowboytje uithangen met wilde westen 'theorieën'.

The boy who cried wolf is letterlijk en figuurlijk van toepassing hier.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 12:46

VuurVleugels schreef:
DuoPenotti schreef:

Compleet ongefundeerd speculerend roeptoeteren, angstzaaien en stoken dit. Of heb je ook maar íets wat op een bron voor deze uitspraak lijkt?

Ik ben ook absoluut van mening dat er stevig beheer moet gaan komen en wel nu ook, maar ik baseer dat standpunt wel op feiten en ga geen internet cowboytje uithangen met wilde westen 'theorieën'.

The boy who cried wolf is letterlijk en figuurlijk van toepassing hier.

Euh ga je fijn?

Ik vraag of ze dat bedoeld.

Jii maakt er een hoop bombarie omheen. Niet ik.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 12:48

Oké, fair enough. Als het een oprechte vraag was, bij deze mijn excuses.

Gezien je eerdere bijdragen in wolven topics vind ik het echter geen héél gekke gedachte van mij dat het geen oprechte vraag was. Maar als ik fout zat, dan zat ik fout.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 12:54

Dank je.

Ja was een oprechte vraag.
En ja ik verdenk dat soort organisaties er van ja.
Maar dan kan ik nog wel oprecht vragen wat een ander bedoeld.

Bewijzen krijg je niet.
Zo hebben ze ook op camera staan hoeveel welpen er zijn... Denk dat die poedel er ook wel op staat.
Lees denk. Want nee heb geen bewijs.
Maar Lelieveld wel zo te lezen...
Maar die gooit het niet in de media...

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 12:59

DuoPenotti schreef:

Ik doelde meer op stumperds/recreanten die het beestje wel eens van dichtbij willen zien of een kek plaatje willen trekken. Heb wel eens vernomen dat mensen het dier opzochten in dat gebied. Maar wat er van waar is, weet ik niet. Voor hetzelfde geld is het niet zo. Maar naar mijn weten loopt deze al een tijdje in dat gebied. Wellicht is het nu alleen doordat ze een nestje heeft. Maar het zou me niets verbazen als er ook andere dingen zijn gebeurd waardoor het beest minder angstig is.

Ik loop er al jaren, ook met de kennis dat de wolf er is, zonder echte angsten. Ik denk dat nu wel het moment is om na te denken over een “wat als situatie”. Sneu voor die wolf ook.. want vrees dat realistisch gezien afschot de beste optie is ;( er zijn zoveel recreanten (incl paarden) daar. Is aftellen tot het misgaat.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 13:03

_San87_ schreef:
Er is genoeg eten in de Nederlandse natuur. Maar waarom zouden ze een ree vangen wanneer er schapen voor het grijpen zijn? Veel makkelijkere prooi.

Nee, elke muis vraagt stuk energieverbranding om te vangen, elk konijn, haas, vogel idem en ze hebben er meerdere per dag per wolf van nodig. Ree is gemiddeld iets van 25 kg (max. 35kg) en daar blijft dan misschien 15kg eetbaar van over, beetje roedel heeft er al minstens 2 van nodig per maaltijd. Je komt dan klem met wat in de economie EROI heet (energy returned on energy invested). Destijds einde laatste ijstijd stierf de direwolf (grote broer van de grijze europese wolf) uit wegens dit probleem, er was in totaal wel genoeg voedsel, maar het kostte teveel calorieen om die in de beschikbare stukjes te vangen t.o.v. hoeveel er aan calorieen terug te eten viel per prooi. De EROI gaat dus op 0 of negatief uitkomen. De paar plukken populatie groot hert (damhert of edelhert) zijn niet genoeg om roedel duurzaam te voeden. En everzwijnen zijn volwassen een flink riskante uitdaging en die pyama's zijn er maar een klein deel van het jaar.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 13:05

DuoPenotti schreef:
Blijf er weg... leuk als je ben geïnformeerd.
In het nieuws komt, niks aan de hand de wolf doet niks.

Kennissen van mij wonen in Canada.
Daar is de wolf altijd geweest.
Daar raden ze een omheining aan van 6 feet.
Dat houd de wolf tijdelijk tegen. Welke er langer rond jengelt zal altijd een ingang vinden. Dus die schieten ze af.
Komt te dicht bij de bebouwing niet schuw genoeg.

Zo werken alle landen die langer met de wolf te maken hebben gehad.
Komen ze dichtbij mensen, en dus ook vee. Worden ze afgeknald.
In het bos mogen ze zitten, maar de niet schuwe zijn een gevaar, daar moet je ook geen jonge van willen.

Dat had Leugenveld en co alleen maar hoeven te lezen en ze hadden geweten dat dat hier dus niet kan.
Nee ze kiezen er voor om te liegen en nu nemen ze het hazenpad.
En vervolgens zijn er mensen en dieren in gevaar door hun fabeltjes... en onze regering, die slaapt, zoals zowat met alles wat met boer en burger buiten te stad te maken heeft

Gaat de BBB er niets aan doen? Dat is van de enkele partijen die het probleem inzagen de enige die voldoende stemmen heeft gekregen om iets te vertellen te hebben, maar tot nu toe zie ik nog geen actie. Er zijn hier op Bokt leden van de BBB, trek de gekozen politici eens aan hun jas zou ik zo zeggen!

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 13:09

Raineri schreef:
DuoPenotti schreef:

Ik doelde meer op stumperds/recreanten die het beestje wel eens van dichtbij willen zien of een kek plaatje willen trekken. Heb wel eens vernomen dat mensen het dier opzochten in dat gebied. Maar wat er van waar is, weet ik niet. Voor hetzelfde geld is het niet zo. Maar naar mijn weten loopt deze al een tijdje in dat gebied. Wellicht is het nu alleen doordat ze een nestje heeft. Maar het zou me niets verbazen als er ook andere dingen zijn gebeurd waardoor het beest minder angstig is.

Ik loop er al jaren, ook met de kennis dat de wolf er is, zonder echte angsten. Ik denk dat nu wel het moment is om na te denken over een “wat als situatie”. Sneu voor die wolf ook.. want vrees dat realistisch gezien afschot de beste optie is ;( er zijn zoveel recreanten (incl paarden) daar. Is aftellen tot het misgaat.

Ja die stumpers zijn er idd ook.
Voor het mooie plaatje.

Al lijkt deze niet zo te schooien als die frikadellen wolf. Maar gewoon niet bang. Daarom dat ik daar niet meteen aan dacht.

Hoe is het eigenlijk met die frikadellen wolf? Daar hoor je ook niks meer van.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 13:26

Lusitana schreef:
Ik ben helemaal pro wolf, maar die horen in de natuur en nederland heeft geen echte natuur, maar wat parken die zich voordoen als natuur en interactie is onvermijdelijk. En daarom moet de wolf geweerd uit nederland. Niet omdat de wolf slecht is, maar Nederland is niet geschikt voor dieren in het wild. Jullie beleid is gewoon slecht, laten we eerlijk zijn. Natuurbeheer moet eens inzien dat Nederland geen echte natuur heeft en daarom geen plaats voor andere dieren dan die helaas in de geschiedenis zijn uitgezet om op te jagen, zoals de herten en wilde zwijnen. De paarden staan in een omheind gebied en moeten verzorgd als zodanig, zelfde geld voor de Schotse Hooglanders (hoewel ik daar nog niks negatiefs over gehoord heb) en de wolf moet actief geweerd. En dat is dus afschieten en zeker niet gewoon welpen laten krijgen die al in een dichtbevolkt land ter wereld komen en dus gewend raken van meet af aan mensen, machines en maaltjes die uit huisdieren bestaan.

Hier ben ik het helemaal mee eens.

En mensen moeten stoppen met wilde dieren voeren, want daar gaat ook heel veel mis.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 14:37

Jessix schreef:
MairiMacBran schreef:

Inderdaad, ik woon op de Utrechtse Heuvelrug in de bossen, met een eigen stuk bos. Moet ik dan de auto pakken 5 keer per dag om mijn hond in het dorp uit te laten 3km verderop? Paarden ook maar op de parkeerplaats van de AH zetten?

Ik vermijd Zeist, Austerlitz en Leusden al even omdat de wolf (of wolven) daar al een tijdje behoorlijk op mensen en honden aan het plakken is. Maar goed, dat is allemaal slechts nog een dorpje verderop en de bossen lopen allemaal in elkaar over. Straks als de pups groot zijn lopen ze weer over al.

Vele mensen hebben de keuze om dit niet te doen en die moeten het dan ook vooral niet doen. Voor jullie vind ik het vreselijk dat je in zo'n gebied woont op dit moment en er eigenlijk maar mee moet dealen.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 14:45

noordje schreef:
Het klopt dat de wolf hier in Noorwegen bejaagd wordt.
Bijv als ze in een woonwijk komen,zoals begin dit jaar.
Worden er schapen opgevreten die in het bos lopen (dat is een recht,om je vee in het bos los te laten in de zomer) wordt de wolf afgeschoten.

Ik heb vorig jaar een wolf gezien toen ik aan de wandel was met mijn hond. De wolf rende hard weg,mijn hond liep te blaffen .

Overigens worden er wel degelijk honden in tuinen/op erf aangevallen in Zweden :(
Daarom wil Noorwegen het liefst geen wolf in het land. (Geldt ook voor wild zwijn)

Ik vind het een verontrustende ontwikkeling wat er gebeurt in NL.

Heel cru maar ik heb meerdere filmpjes gezien waar grote waakhonden uit tuinen worden gesleept door wolven. Vreselijk beeld is het!

Ik weet niet waar het was maar er lag een groot pak sneeuw en stenen muren. Terwijl de hond aan de lange ketting zat werd die gegrepen en meegetrokken terwijl die gewoon vastzat. Beest moet een ellende hebben meegemaakt

Ik zou niet weten wat ik zou doen als het hier in de buurt komt maar ik ben als de dood dat ik er ooit mee te maken krijg. Het is bijna niet meer de vraag of je ermee te maken krijgt maar eerder wanneer dit zal gebeuren

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 15:17

We hebben hier in de bergen in Osttirol (Oostenrijk) hetzelfde probleem. De wolven lopen letterlijk door dorpen hier en pakken behoorlijk wat schapen. Nou betaald de overheid dat verlies terug aan de boeren, maar daar wordt je natuurlijk toch echt niet blij van.
Nou moet je hier ook nog een beetje oppassen voor bruine beren, die hebben net aan de andere kant van de Italiaanse grens vorig jaar een hardloopster te pakken gekregen en gedood.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 15:21

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 15:25

Cer schreef:
Ik lees 91 wolven in Yellowstone, dat is 9000 vierkante km ..
56 roedels hier lijkt me wat onwaarschijnlijk?

Het park zelf is 9000m2… maar daaromheen ligt nog veeel meer natuur dus ze hebben nog veel meer ruimte dan 9000m2 :)

Afbeelding

Lijkt me niet dat 56 roedels erg realistisch is in NL := hoop toch echt dat ze daar van terug gaan komen!

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 15:34

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 16:08

8nnemiek schreef:
Hoe zit het met die paintball geweren waar het laatst over ging in het nieuws? Als de wolf op die plek al zo tam is en vaak daar aanwezig is dan lijkt me dat een prima plek om te testen of het werkt.

Dat wordt allemaal gefrustreerd door de faunabescherming

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 16:21

Verslag van Annemieke van Straaten gisteravond op Den Treek.
Citaat:
Gisteren ben ik samen met Sven en Lynette een kijkje gaan nemen in natuurgebied Den Treek in Leusden, omdat ik graag keutels van de wolven daar wilde gaan zoeken voor DNA onderzoek. Ik sprak daar met de landgoedeigenaar. Toen we naar de auto liepen kreeg ons rustige avondje in dit prachtige natuurgebied een hele nare wending. Een wolf liep uit het niets op nog geen 5 meter afstand achter ons aan op het pad. We zijn ons kapot geschrokken. Lynette zag de wolf en heeft hem weggejaagd. We hebben geen duidelijke beelden. Beelden van mijn warmtebeeldcamera trillen zo erg, omdat ik echt bang was. Maar is ook niet belangrijk. Ik wil dit nooit meer meemaken. Na een paar honderd meter toen we bijna bij de auto waren kreeg ik nog een bericht waar ik niet blij van werd, maar daar kom ik een andere keer op terug. Het was een heftig avondje gisteren. Ik heb Gedeputeerde Mirjam Sterk van de Provincie Utrecht een mail gestuurd, want ik ben nu wel benieuwd wie er toestemming heeft gegeven aan de Zoogdiervereniging/ Wolvenmeldpunt of welk wolvenclubje dan ook om die wildcamera’s daar op te hangen. De landgoedbeheerder in iedergeval niet! Ik ben benieuwd wanneer Gedeputeerde Sterk haar verantwoordelijkheid neemt!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bron Annemieke van Straaten/Van Straaten research
https://www.facebook.com/share/p/M2EYgi ... tid=WC7FNe

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 16:32

Oh shit. Vraag me echt af wat dat beest deed achter ze. Nieuwsgierig? Voedsel zoeken? Aftasten of het een geschikte prooi is?

Echt een lastige zaak. Hoop echt dat het goed onderzocht wordt zodat we er ook meer over kunnen leren waarom het dit gedrag vertoont. Is neem ik aan hetzelfde dier wat die hond greep? Dat we wolf er is staat vast, en grens controles zijn lastig. Afschieten is 1, maar voorkomen lijkt me veel belangrijker.

En kan me goed voorstellen dat je je helemaal het leplazarus schrikt!