Illegaal paardenvlees via Nederlandse handelaren in snacks

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 09:54

Spenk schreef:
Elisa2 schreef:
Op het filmpje zijn er ook een boel Tinkers te zien, maar ook echt de afgedankte Engelse volbloeds die dan via Ierland getransporteerd worden naar oa Belgie. Waar er al een beruchte handelaar zit qua paspoorten vervalsing en die ze gelukkig al op het spoor hadden.Vreselijk ook om te zien hoe die de paarden medische zorg onthoudt.

He tis heel schrijnend. Maar deze beelden zijn helaas ook veelvuldig te vinden van koeien/varkens en daar lijken mensen dan toch meer de schouders voor op te halen ofzo.. (Zeg niet dat jij dat doet!)

De hele vleesindustrie gebeuren dit soort zieke dingen.

Oh dat idee heb ik helemaal niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 10:08

Niet? Mensen eten gerust nog elke dag vlees uit de supermarkt zonder te weten waar dit vlees vandaan komt.... En vinden dit met de paarden dan zielig en zouden nooit geen paardenvlees eten.

Ik lees en hoor het veel en vind het vrij hypocriet er gaan regelmatig zulke filmpjes rond van andere dieren en daar lijken mensen weinig op aan te slaan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 10:11

Spenk schreef:
Niet? Mensen eten gerust nog elke dag vlees uit de supermarkt zonder te weten waar dit vlees vandaan komt.... En vinden dit met de paarden dan zielig en zouden nooit geen paardenvlees eten.

Ik lees en hoor het veel en vind het vrij hypocriet er gaan regelmatig zulke filmpjes rond van andere dieren en daar lijken mensen weinig op aan te slaan.

Misschien ligt het aan je omgeving. In mijn omgeving eet men gewoon vlees, maar wil wel dat de dieren goed behandeld worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 10:13

En die kopen dus allemaal eerlijk vlees bij een boer oid en gaan niet naar de supermarkt?

Want in de supermarkt heb je geen enkel idee of vlees eet dat door zulke praktijken in de schappen gekomen is. Dat stukje bedoel ik. Je kan wel roepen dat je wil dat de dieren goed behandelt worden maar als je vervolgens snacks en vlees haalt waarvan je nog steeds niet weet hoe dat in de schappen gekomen is dan helpt het ook niet.

En met dit paardenvlees roepen mensen heel hard ''ik koop het niet''

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 10:40

Ik denk alleen dat je de strekking van het onderzoek compleet mist zodra we het hebben over andere vleesindustrie dieren. Het gaat niet om de behandeling naar de slacht en tijdens. Dat is uiteindelijk puur toegevoegd ter triggering van. Het gaat ook geheel niet om alleen renpaarden, maar net zo goed om duizenden tinkers, ish en aanverwanten. Echter volbloeden zijn het makkelijkste te traceren. Het gaat erom dat hier in Nederland alleen al honderden paspoorten vervalst zijn door oa het tinkerstamboek. Heeeeeeel veel paarden zijn hier vervolgens VERKOCHT aan particulieren gezien dat veel meer oplevert dan de slacht! Er zijn in Nederland sowieso 7 handelaren verbonden aan deze keten. Verder dan nog tich kleine handelaren die dan weer bij deze handelaren kopen. Voorheen kwam het met name uit de UK, maar na Brexit uit Ierland. Tegenwoordig behouden ze gelukkig wel voortaan steeds meer hun paspoort. De overheden raakte pas echt geïnteresseerd toen dus bleek dat bij al die nieuwe paspoorten de not fit for humane consumption niet overgenomen was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 10:42

Nee hoor dat mis ik niet.

Hier in het topic wordt aangehaald hoe zielig het is voor de dieren dat ze zo behandeld worden. En dat is voor de andere dieren natuurlijk niet anders :)

Dat staat los van dat het hier gaat om paspoortvervalsing. Ik en een aantal anderen reageren puur op het stukje hoe zielig het voor de paarden is hoe ze behandeld zijn bij de slacht.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 10:47

Daar gaat het hier inderdaad om Kyrke.

In mijn omgeving zijn de mensen die tegen dierenleed zijn wel degene die ook kritisch zijn en het vlees (of andere dierlijke producten) ergens anders kopen dan uit de supermarkt. Dat doe ik zelf ook..wel erg prijzig maar beter dat dan meewerken aan zulke praktijken.

Er is ook niks mis met paardenvlees eten, het is hartstikke gezond. Alleen ik zelf kan dit inderdaad niet. Misschien ben ik dus ergens ook wel hartstikke hypocriet. Ik heb gewoon een andere band met koeien en kippen dan met paarden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 11:02

Elisa2 schreef:
Daar gaat het hier inderdaad om Kyrke.

In mijn omgeving zijn de mensen die tegen dierenleed zijn wel degene die ook kritisch zijn en het vlees (of andere dierlijke producten) ergens anders kopen dan uit de supermarkt. Dat doe ik zelf ook..wel erg prijzig maar beter dat dan meewerken aan zulke praktijken.

Er is ook niks mis met paardenvlees eten, het is hartstikke gezond. Alleen ik zelf kan dit inderdaad niet. Misschien ben ik dus ergens ook wel hartstikke hypocriet. Ik heb gewoon een andere band met koeien en kippen dan met paarden.

Dat komt natuurlijk omdat jij paarden kent en als huisdier houdt. Er zijn zat landen waar men het gewoon vindt om honden te eten en dat vindt men hier ook fout.In India heeft de Hindu-bevolking een speciale band met koeien en mogen die weer niet gedood worden. Ik heb lang geleden besloten geen enkel dier meer te eten, of ik ze nu leuk vind of niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 11:07

Dat klopt, zo werkt dat vaak.

Ook met geen vlees eten kun je dierenleed in stand houden als je bijv. wel zuivelproducten gebruikt of producten waar melk in zit. (ijs, koek, snoep, medicatie etc.)

Edit, leesteken correctie.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 15-06-24 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 11:08

kyrkelover schreef:
Ik denk alleen dat je de strekking van het onderzoek compleet mist zodra we het hebben over andere vleesindustrie dieren. Het gaat niet om de behandeling naar de slacht en tijdens. Dat is uiteindelijk puur toegevoegd ter triggering van. Het gaat ook geheel niet om alleen renpaarden, maar net zo goed om duizenden tinkers, ish en aanverwanten. Echter volbloeden zijn het makkelijkste te traceren. Het gaat erom dat hier in Nederland alleen al honderden paspoorten vervalst zijn door oa het tinkerstamboek. Heeeeeeel veel paarden zijn hier vervolgens VERKOCHT aan particulieren gezien dat veel meer oplevert dan de slacht! Er zijn in Nederland sowieso 7 handelaren verbonden aan deze keten. Verder dan nog tich kleine handelaren die dan weer bij deze handelaren kopen. Voorheen kwam het met name uit de UK, maar na Brexit uit Ierland. Tegenwoordig behouden ze gelukkig wel voortaan steeds meer hun paspoort. De overheden raakte pas echt geïnteresseerd toen dus bleek dat bij al die nieuwe paspoorten de not fit for humane consumption niet overgenomen was.

Welk Tinkerstamboek? Het NSvT?

De hele handel in dieren is mede de reden dat ik geen vlees meer eet. Alles draait om productie, snelheid en geld. Dan kan het niet anders dan dat welzijn in het gedrang komt.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 11:11

Bij ieder diersoort waar de mens geld aan verdient duikt vroeg of laat dierenleed op. Het verdienmodel is geld verdienen, dat doe je door zo min mogelijk kosten te maken……en daar zit em het probleem.

Meer regeltjes, controles of wat dan ook doet daar niets aan af. Er worden nieuwe wegen gevonden, nog meer verstopt en nog duisterder.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 11:52

kyrkelover schreef:

Precies dat en omdat het particulier meer geld opbrengt en particulieren alsnog minder uit willen geven houden ook zei dit mee in stand (onbewust) als je in het wereldje meedraaid van de handel en je ogen en oren goed openhoud dan kan je gewoon alles bij elkaar optellen.. ik hoef al jaren geen import meer juist vanwege dit en het verleden van deze dieren. Ik doe niet mee.

Vissen naar namen etc hoeven jullie niet te doen komt vanzelf uiteindelijk in het nieuws, ik brand me vingers daar verder niet aan. Zo ook om welk stamboek dit gaat.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 17:02

Berdien schreef:
kyrkelover schreef:

Welk Tinkerstamboek? Het NSvT?

De hele handel in dieren is mede de reden dat ik geen vlees meer eet. Alles draait om productie, snelheid en geld. Dan kan het niet anders dan dat welzijn in het gedrang komt.

Hier haak ik even op in, want dit betreft absoluut niet het NSVT. Die is vorig jaar geheel door de mangel gegaan en dat lag absoluut niet aan het gedeelte I en R, dat is schriftelijk bevestigd door het RVO.
In 1 van de artikelen wordt ook een andere PPI genoemd, namelijk die in Erp gevestigd zit.

kyrkelover

Re: Illegaal paardenvlees via Nederlandse handelaren in snacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 17:57

Ook het nsvt heeft dit gedaan!
Van mijn 124 volbloeden op de lijst zijn er 58 door hen gedaan.
ICS nog een beetje meer.
Even voor de duidelijkheid dit zijn enkel de volbloeden over een periode van ca een half jaar.
Er zijn nog veel meer paarden waarbij dit gebeurd is. Dit gaat om duizenden paarden.

link2thepast

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 21:13

Goeie reden om de IR verplichting niet meer te mandateren naar fokverenigingen maar centraal af te handelen. De hierboven genoemde aanpassingen van leeftijd zijn op zijn minst fraude en mogelijk zelfs een ambtsmisdrijf. Het printen van de paspoorten gebeurt toch al centraal? Inschrijven bij het stamboek kan altijd de volgende stap zijn. Is bijvoorbeeld Frankrijk ook al niet zo ingericht?

Ook fijn dat stamboeken dan moeten investeren in de meerwaarde van hun fokprogramma en daarmee hun relevante plek in de maatschappij moeten opeisen. In plaats van de huidige situatie waar de stamboeken een verplicht karakter hebben en in sommige gevallen vetgemeste mormels zijn met kafkaësk gedrag.

Horsier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 21:26

Supertje schreef:
sasja0705 schreef:
De paspoorten die ik tegen kwam waren niet vervalst... in tegendeel dat waren hoog-officiële van 2 stamboeken -uitgegeven als eerste paspoorten.
Soms met het originele chipnummer, soms met een (2e) chipnummer . De chip werd gewoon opgestuurd naar de handelaar zonder dat er een de DA te pas kwam.
Het leukste verhaal was van een Ierse merrie... die zogenaamd 1 week ervoor bij het stamboek persoonlijk werd voorgesteld... alleen jammer dat deze merrie al 4 weken gewoon in Duitsland stond ( en notabene in quarantaine wegens Droes)
Het stamboek bleef maar liegen hierover.

En bij anderen... de meesten zijn (door de lagere prijsklasse en medelijden-verkoop-praatjes) niet gekeurd. Pas bij eerste bezoek DA... en hier keken de meesten ook alleen naar het paspoort...
Ben alleen 3 tegen gekomen, die echt ook de chip hebben uitgelezen.
Over betreffende 2 stamboeken zijn dan toen ook genoeg meldingen gemaakt bij de NVWA

Zoals sasja0705 zegt, die paspoorten zijn niet zozeer vervalst, er is gewoon een officiële nieuwe uitgegeven. Het oude paspoort raakt ‘kwijt’ (lees, wordt weggegooid), de handelaar zegt vervolgens een paard te hebben gekocht zonder paspoort (wat op zich niet verboden is, hoe krom het ook is) en vraagt bij een PPI een paspoort aan. Of er al een chip in het paard zit maakt niks uit, er zijn een aantal PPI’s die ook voor een traceerbare chip gewoon een nieuw paspoort uitgeven zonder vragen te stellen (ze checken vaak alleen bij het RVO, kijken niet eens naar buitenlandse databases). Dat paspoort wordt uitgegeven als zijnde eerste paspoort en is dus gewoon rechtsgeldig want paard heeft zogenaamd nooit eerder een paspoort gehad en onbekende afstamming. Ook als er op zoals zoveel van die paspoorten als geboortedatum 1-1 staat. Voor de wet maakt het dus niks uit, maar als koper moet je jezelf bij zo’n geboortedatum ernstig achter de oren krabben.

Had ik eerder moeten weten dat het zo makkelijk was :Y)
Nu moet ik elke 40 dagen een tijdelijk paspoort aanvragen omdat het origineel in Spanje ligt en ik geen duplicaat kan aanvragen.

Zou toch niet zo moeilijk hoeven zijn om dit soort fraude tegen te gaan. Even goed bovenop de paspoort uitgevende instanties gaan zitten en met boetes strooien.
Een algemeen verbod voor in-export van slachtdieren ben ik ook voor.
Maar dat zal vast jaren duren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 08:37

Probleem is dan denk ik dat ze niet als slachtdier geregistreerd worden en er zo alsnog in-export zal zijn.

Ben er verder ook absoluut voor, ook bij andere diersoorten.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 08:45

Horsier schreef:
Een algemeen verbod voor in-export van slachtdieren ben ik ook voor.
Maar dat zal vast jaren duren.

Dan importeer je dieren als fok- of gebruiksdier en breng je ze korte tijd later alsnog naar de slacht.

Het probleem met de paspoorten moet eerst opgelost. Weg halen bij de verschillende ppi en bij een centraal punt geregeld door de overheid.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 08:47

Al zal dat geen oplossing zijn voor de paarden uit Ierland en de UK want daar moeten mensen leren zelf de verantwoordelijkheid te nemen over hun paarden.

Slachten en het eten van paardenvlees is not done maar als het uit je zicht gebeurt maakt het ineens niet meer uit.. hypocriet!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 09:40

Ik ben niet tegen slachten ook niet van deze dieren wel de manier waarop. Als ze namelijk niet 'afgevoerd' mogen worden komt er alleen maar meer leed denk ik.

Maar het kan wel anders voor de dieren.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 09:54

StalNollie schreef:
Ik ben niet tegen slachten ook niet van deze dieren wel de manier waarop. Als ze namelijk niet 'afgevoerd' mogen worden komt er alleen maar meer leed denk ik.

Maar het kan wel anders voor de dieren.

Ik ben ook niet tegen slachten en het eten van (paarden)vlees..

Maar het is de manier waaro. Breng die paarden naar een slachthuis in de buurt . Geen dagenlang transport op dubieuze wijze om vervolgens geslacht te worden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 12:42

Mee eens, als het moet..slacht dan in land van herkomst met hele goede controles en waar de dieren ook daadwerkelijk vrij zijn van stress e.d.

https://www.animalstoday.nl/duizenden-r ... chthuizen/

Ik wordt van dit artikel ook niet bepaald vrolijk, wetende dat er een zelfde soort probleem is met renpaarden in Australie.

https://www.animalstoday.nl/australisch ... -geslacht/

En ik begin op die manier best een aversie tegen deze sport te krijgen, ook al weet ik dat er ook goede mensen zijn zoals Kyrkelover die hun paarden wel goed behandelen en omscholen e.d.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 12:57

Tja, de bottleneck ligt in Australie bij het nogal hypocriete slachten mag niet verhaal, 1 staat is daar uitzondering op en daar gaat alles dus naar toe, want andere markt is er niet en alles houden is ook welzijnstechnisch onacceptabel.
Dan zal die wet ongedaan gemaakt moeten worden, er meer promotie moeten komen en dus een markt gecreeerd worden voor omgeschoolde renpaarden. Er mee rekening houdende dat die markt altijd beperkt zal zijn, zowel qua paarden geschikt voor omscholing als eigenaren die met zo'n paard uit de voeten kunnen en er mee kunnen wat ze willen doen qua ruitersport/paarden houden.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 15:18

Elisa2 schreef:
Mee eens, als het moet..slacht dan in land van herkomst met hele goede controles en waar de dieren ook daadwerkelijk vrij zijn van stress e.d.

Ik wordt van dit artikel ook niet bepaald vrolijk, wetende dat er een zelfde soort probleem is met renpaarden in Australie.

En ik begin op die manier best een aversie tegen deze sport te krijgen, ook al weet ik dat er ook goede mensen zijn zoals Kyrkelover die hun paarden wel goed behandelen en omscholen e.d.

Oh joh, ik wist niet eens dat in Groot-Brittannië nog met 'gewone' vuurwapens wordt geslacht in plaats van met een slachtpen. Lijkt me veel 'misschot' gevoeliger -O-

Een einde aan levende dieren over grenzen vervoeren zonder duur/moeilijk papierwerk klinkt als iets wat een hoop leed zou kunnen sparen. Al die dieren die per vrachtwagen of schip de wereld over gesleept worden, om elders al dan niet humaan aan hun einde te komen. Gewoon omdat ze dan nog net iets meer geld opleveren.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 16:37

Elisa2 schreef:

En dit is dus precies wat het probleem is.
Ze pakken meestal de renpaarden eruit in landen waar er voornamelijk volbloeden rondlopen. Maar je denkt toch niet dat het minder gebeurd met andere paarden. Miljarden rijpaarden die via de achterdeur verdwijnen ook hier in Nederland. Maar omdat de rensport een makkelijk doelwit is krijg je het alleen daar van te zien. Doe eens zo'n zelfde onderzoek hier in Europa waar we relatief weinig renpaarden hebben. Krijg je dan ook aversie tegen alle Engelse en Western disciplines?