Dierenbescherming wil verbod op feestjes met eenhoornpony's

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 12:06

callippo schreef:
Maar van SoSo hoop ik ook dat er wat meer aandacht komt voor uitleg over het wezen paard.
Een paard voelt zich niet 'een prinses' omdat ze glitters op hebben.

Ze kunnen zeker genieten van borstelen. Leg kinderen uit hoe ze kunnen zien dat een pony iets fijn vindt of juist niet.
Alweer een gemiste kans vanuit de paardensport (want SoSo is m.i. vooral promo om het wedstrijdrijden bij kinderen al vroeg te stimuleren)

hhmmm
Inhoudelijk over paarden mogen óók kinderen best iets over leren maar om te spreken in metaforen is ook niet zo veel mis toch.
Je als een prinses voelen omdat iemand aandacht aan je besteed en je bewonderd is niet iets verkeerds om te leren. Die glitters doen er niet zo veel toe maar die andere zaken die je daardoor meeneemt blijven gewoon waardevol.

Popstra

Re: Dierenbescherming wil verbod op feestjes met eenhoornpony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 13:26

Zullen mensen uberhoupt met alle ellende die nu op de wereld speelt een paardje verven en een hoorntje op zetten serieus nemen als ze het nieuws kijken!?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 13:46

Op ponykamp gebeurt toch al jaren hetzelfde als het om de bonte avond gaat?
Onze Hercule die nooit meedeed met de ponykampen mocht altijd meedoen met die avond daar er ponies waren die het afschuwelijk vonden en hij vond het geweldig al dat getut, gekam en gegiechel om hem heen.
Trots liep hij altijd in de parade waar hij van zijn fans (zijn familie , wij dus) veel applaus kreeg.
Hij deed geen stap verkeerd en de manege had verbod op knippen van zijn manen en staart en dat is ook nooit gebeurd. Maar er viel genoeg te kappen met zijn behang en lichte krijtkleuren te doen.
Of anders gezegd als het om een uur of twee gaat niets aan de hand.
Professioneel is het een verdienmodel en dan wordt er wellicht minder gekeken naar het plezier en gezondheid van de pony.

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 23:35

Vind het echt vreselijk. Het is mijn werk (naast ponyrijlessen) en voel me zo machteloos dat er steeds meer van dit soort dingen kapot worden gemaakt.
Wij gaan ook altijd met 2 pony's (die elkaar heel leuk vinden).

Wie ziet er nou beter of onze pony's het prima vinden, wij of zij? Ik heb ook pony's die ik nooit mee naar een kinderfeestje zou nemen omdat ze gestressed raken van een vreemde omgeving of niet geduldig met kinderen zijn. Kortom de pony's die zoiets niet willen of kunnen blijven simpelweg thuis.

"Transport door het hele land" slaat sowieso nergens op want 9 van de 10 keer zijn dit soort dingen binnen de 10-20 kilometer en al zou het 100 kilometer zijn is er nog niks aan de hand maargoed.

Tenslotte vind ik het teleurgesteld dat er in het artikel geschetst wordt dat er niet naar welzijn wordt gekeken zodra er een verdienmodel is... Ja ik moet ook mijn geld er van verdienen, DUS is het welzijn van mijn pony's van ondergeschikt belang? Wat een onzin bah.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 00:57

VuurVleugels schreef:
Maar jij bent een mens met een cognitief besef dat werken in deze maatschappij nodig is om te overleven. Paarden zijn dat niet en die hebben nergens hun handtekening onder gezet. Die vergelijking gaat dus gewoon niet op.

Ze hebben ook geen handtekening gezet onder een koop contract of onder het stalcontract !
Als de eigenaar van de pony goed let op het welbevinden van de pony heb ik er weinig moeite mee .
Of er nu glitter hoefvet op zit of zwarte polish voor een of ander evenement.
Zolang het paard maar oke is .

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 08:11

Over transport, mijn merrie komt in galop uit de wei als ze de trailer aan ziet komen, ze vind het geweldig om op wedstrijd te gaan.
Elke foto die gemaakt wordt op wedstrijd staan haar oren naar voren, ze vind het echt leuk.

En zo komen zij en de pony's ook gelijk aan als ik of mijn kinderen de wei in komen, ze willen mee, aandacht, knuffels.
Toen mijn dochter haar verjaardag vierden kwamen de pony's ook op de kudde kinderen af om geknuffeld te worden.

Tuurlijk, niet iedere pony vind het leuk maar voor een dergelijke activiteit kies je pony's die het geweldig vinden.
En de "haarverf" is gewoon krijt wat je er met een borstel weer uit haalt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 09:24

SaraViavia schreef:
Vind het echt vreselijk. Het is mijn werk (naast ponyrijlessen) en voel me zo machteloos dat er steeds meer van dit soort dingen kapot worden gemaakt.
Wij gaan ook altijd met 2 pony's (die elkaar heel leuk vinden).

Wie ziet er nou beter of onze pony's het prima vinden, wij of zij? Ik heb ook pony's die ik nooit mee naar een kinderfeestje zou nemen omdat ze gestressed raken van een vreemde omgeving of niet geduldig met kinderen zijn. Kortom de pony's die zoiets niet willen of kunnen blijven simpelweg thuis.

"Transport door het hele land" slaat sowieso nergens op want 9 van de 10 keer zijn dit soort dingen binnen de 10-20 kilometer en al zou het 100 kilometer zijn is er nog niks aan de hand maargoed.

Tenslotte vind ik het teleurgesteld dat er in het artikel geschetst wordt dat er niet naar welzijn wordt gekeken zodra er een verdienmodel is... Ja ik moet ook mijn geld er van verdienen, DUS is het welzijn van mijn pony's van ondergeschikt belang? Wat een onzin bah.

Snap jou gevoel.
Ik heb bijna het idee er een soort van schammte gevoel gecreeerd word net als " vliegschaamte"
Dat wij die wat met onze paarden ondernemen ons moeten gaan schamen daarom.
Dat je je moet verantwoorden.
Laat ze eens bezig houden met dingen die er wel toe doen!!

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 09:45

Die ponies zullen inderdaad niet doorhebben of ze nu gekleurd met glitters zijn of niet. Wat ik vooral heel fout vind is dat je hiermee naar kinderen een signaal geeft dat een dier speelgoed is.
Het is geen kleurplaat. Dus mijns inziens een prima verbod.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 09:57

Popstra schreef:
Snap jou gevoel.
Ik heb bijna het idee er een soort van schammte gevoel gecreeerd word net als " vliegschaamte"
Dat wij die wat met onze paarden ondernemen ons moeten gaan schamen daarom.
Dat je je moet verantwoorden.
Laat ze eens bezig houden met dingen die er wel toe doen!!

Het zou niet verkeerd zijn als mensen zich af en toe eens beseffen dat ze bezig zijn met een levend wezen en daar ook het gepaste respect voor hebben. Zeker paardenmensen gaan vaak iets te veel ervan uit dat het allemaal maar normaal is wat wij met paarden doen.

Tutten met pony's op zich is geen probleem (genoeg die dat leuk vinden), het is inderdaad het signaal dat je geeft aan kinderen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 10:00

JudithGigi en Tazzey"]

En vlechtjes maken, dat doe je ook bij je make-up pop.
Bij paarden is het dan fout?
En een photoshoot met van die gouden dingetjes op het hoofd is ook fout?
Of met een jurk, zoals een prinses? Of juist als ridder of wat zie je soms voor creaties met het paard in de hoofrol.
Of zoals ik bij mijn merrie eens bloemetjes in heb gedaan is ook fout.
Waar trek je dan de grens?

Ben blij dat kinderen die er anders waarschijnlijk nooit mee in aanraking komen juist eens bij een pony in de buurt komen.
En ja kammen en vlechten oh jee er er een kleurtje in doen....

De eigenaar staat erbij, dus zal ook leren zachtjes te kammen,niet te schreeuwen enz enz
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 12-06-24 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 10:00

Tazzey schreef:
Die ponies zullen inderdaad niet doorhebben of ze nu gekleurd met glitters zijn of niet. Wat ik vooral heel fout vind is dat je hiermee naar kinderen een signaal geeft dat een dier speelgoed is.
Het is geen kleurplaat. Dus mijns inziens een prima verbod.

Nee, je geeft kinderen juist een signaal af dat ponies\dieren lief en leuk (kunnen) zijn en dat het niet okay is om ze letterlijk voor de wolven te gooien .

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 10:20

Ik had oprecht geen discussie verwacht in dit topic :')

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 10:22

Flubberboot schreef:
Ik had oprecht geen discussie verwacht in dit topic :')

En dan had je verwacht dat het oke was of juist niet?

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 19:55

DuoPenotti schreef:
JudithGigi en Tazzey"]

En vlechtjes maken, dat doe je ook bij je make-up pop.
Bij paarden is het dan fout?
En een photoshoot met van die gouden dingetjes op het hoofd is ook fout?
Of met een jurk, zoals een prinses? Of juist als ridder of wat zie je soms voor creaties met het paard in de hoofrol.
Of zoals ik bij mijn merrie eens bloemetjes in heb gedaan is ook fout.
Waar trek je dan de grens?

Ben blij dat kinderen die er anders waarschijnlijk nooit mee in aanraking komen juist eens bij een pony in de buurt komen.
En ja kammen en vlechten oh jee er er een kleurtje in doen....

De eigenaar staat erbij, dus zal ook leren zachtjes te kammen,niet te schreeuwen enz enz

Die gouden glitters op het hoofd vind ik ook niet okay nee. Een vlechtje maken, lekker poetsen, helemaal prima maar glitters, verf en andere zooi horen niet op een dier.

@Anjali, daar ga ik niet eens op in.

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 20:18

Wij doen ook nooit verf / krijt of wat dan ook bij feestjes, maar dat ik het zielig zou vinden kan ik niet zeggen. Zolang het spul niet prikt of bijt en niet op het gezicht zit zie ik het probleem er niet van.

Ik heb wel keer een klant gehad die netjes hadden gevraagd of ze paardenkrijt van een heel bekend pennymerk (zal maar niks noemen) mochten gebruiken op onze pony's want "dat zou er met één regenbuitje weer af zijn".... Nou daar hebben ze dus uiteindelijk een paar weken mee rondgelopen en daar was ik dus achteraf niet erg blij mee.

Maar dat is maar een klein detail. Ik blijf erbij dat ik het zeer teleurstellend vind wat de Dierenbescherming zegt en wil. Dit is het begin van het einde. We kunnen nu kinderfeestjes afschaffen, daarna is het volgende paard-gerelateerde onderdeel aan de beurt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 08:33

Ik vind glittertjes en verf ook niet zo geweldig, voor een keer kan het wel. Maar bij regelmatig gebruik lijkt het me niet altijd gezond. Daar mag best over nagedacht worden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 08:58

SaraViavia schreef:
Wij doen ook nooit verf / krijt of wat dan ook bij feestjes, maar dat ik het zielig zou vinden kan ik niet zeggen. Zolang het spul niet prikt of bijt en niet op het gezicht zit zie ik het probleem er niet van.

Ik heb wel keer een klant gehad die netjes hadden gevraagd of ze paardenkrijt van een heel bekend pennymerk (zal maar niks noemen) mochten gebruiken op onze pony's want "dat zou er met één regenbuitje weer af zijn".... Nou daar hebben ze dus uiteindelijk een paar weken mee rondgelopen en daar was ik dus achteraf niet erg blij mee.

Maar dat is maar een klein detail. Ik blijf erbij dat ik het zeer teleurstellend vind wat de Dierenbescherming zegt en wil. Dit is het begin van het einde. We kunnen nu kinderfeestjes afschaffen, daarna is het volgende paard-gerelateerde onderdeel aan de beurt.

Wel vind ik dat verven etc. op je EIGEN pony moet en niet op die van een ander.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 09:12

Wat ik mis in deze discussie is het effect op de kinderen.

Mijns inziens is dat overwegend positief:
- Ze leren dat dieren leuk zijn, ervan te houden. Volgens mij is dat essentieel opdat de volgende generaties de prijs nog wel willen betalen van de natuurbescherming. Als de natuur enkel via het scherm bij jou komt, is het niet meer waard dan een film.
- In de veronderstelling van een normale begeleiding leren ze ook enkele aspecten die de pony leuk vindt, andere dingen die hij gewoon aanvaardt en dat er ook dingen zijn die je echt niet mag doen.

Anekdote: in de lagere school werden wij in een bepaald jaar 1 voor 1 op een (stevige) pony gezet om de individuele schoolfoto te nemen. Dat was het eerste zaadje waaruit mijn paardenpassie groeide.
Mijn tweede contact kwam 5 jaat later via een - totaal onverantwoorde - toeristenrit in de Camargue.
Waren die twee zaadjes er niet geweest, dan reed in nu misschien met de motor, net als mijn broers. Natuur kan hen worst wezen.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 09:19

koend schreef:
Wat ik mis in deze discussie is het effect op de kinderen.

Mijns inziens is dat overwegend positief:
- Ze leren dat dieren leuk zijn, ervan te houden. Volgens mij is dat essentieel opdat de volgende generaties de prijs nog wel willen betalen van de natuurbescherming. Als de natuur enkel via het scherm bij jou komt, is het niet meer waard dan een film.
- In de veronderstelling van een normale begeleiding leren ze ook enkele aspecten die de pony leuk vindt, andere dingen die hij gewoon aanvaardt en dat er ook dingen zijn die je echt niet mag doen.

Anekdote: in de lagere school werden wij in een bepaald jaar 1 voor 1 op een (stevige) pony gezet om de individuele schoolfoto te nemen. Dat was het eerste zaadje waaruit mijn paardenpassie groeide.
Mijn tweede contact kwam 5 jaat later via een - totaal onverantwoorde - toeristenrit in de Camargue.
Waren die twee zaadjes er niet geweest, dan reed in nu misschien met de motor, net als mijn broers. Natuur kan hen worst wezen.

Is het dan niet beter om iets met het dier te doen anders dan het gebruiken als makeup pop/kleurplaat?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 09:44

Je bedoelt leren voeren en daarna strontruimen? Want al dat gepoets en gefrut is dan toch ook niet in het belang van het dier. Voeren en strontruimen wel.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 09:45

Rocamor schreef:
Je bedoelt leren voeren en daarna strontruimen? Want al dat gepoets en gefrut is dan toch ook niet in het belang van het dier. Voeren en strontruimen wel.

Dat is niet wat ik bedoel. Ik bedoel met een dier bezig zijn op een manier dat het niet net zo goed een pop had kunnen zijn.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 09:48

JudithGigi schreef:
Is het dan niet beter om iets met het dier te doen anders dan het gebruiken als makeup pop/kleurplaat?

Dat is volwassen doorgetrokken kletspraat.
Zo denkt een kind toch helemaal niet, die denkt alleen maar aan een fijne tijd met een pony.
Of dat nu vlechtjes zijn met en zonder kleur.
En voor de pony maakt dat geen bal uit, of er nu 2 uur word gekamd of gekamd en wat krijt door de manen gaat.

Rocamor schreef:

als je hem vol pension hebt niet, als moeder het doet, wat meestal wel is in de penny leeftijd, ook niet.
Ja ze zullen vast wel eens meehelpen, maar dat zet echt geen zoden aan de dijk :P

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 10:24

Gibbie houdt ook niet van eenhoorns, die gaat voor kinderen laten schrikken en in huilen laten uitbarsten.

Afbeelding

Echt wat een onzin dit weer. Ik ga er vanuit dat mensen die pony’s niet kunnen ophalen om er whatever mee te doen. Ik ga er vanuit dat hier begeleiding bij is die weet wat ze aan het doen zijn en de pony’s goed kennen.
In feite zijn het toch ook deels knuffeldieren? Dat is mijn paard ook nog steeds voor me. Zijn dagen bij dat ik van haar meer kusjes krijg dan van mijn vriend. :+

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 11:05

Er zijn mensen die verkleedpartijen met paarden vreselijk vinden. Ik vond zelf de proeven op muziek (freestyle reining, vrije kur dressuur) altijd superleuk. Dat is ook met verf en dingen..
Stel je voor dat je wat leuks doet..
Je dieren denigrerend behandelen kan ook heel goed zonder verf denk ik?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 11:09

Inderdaad Cer
Ik vind die jurken foto's op een uitzondering na erg lelijk. Oke paard word dan meestal niet verkleed maar ook gewassen en manenspray en meegenomen naar locatie. Maar dat is smaak, meer niet.
Maar de stoere foto's in ridderoutfit oid vind ik dan altijd weer heel gaaf en heeft het paard ook wat om.

Echt zal een paard worst zijn.....

Denk dat ze meer liefde en positieve aandacht voelen dan vele waar niet zo mee getut word, onder de noemer dat is wel oke.