Dier&Recht zaait opnieuw onrust over kortebaandraverijen

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 19:35

rien10 schreef:
Cer schreef:
Dat moet je toch echt aan de organisatie van dressuur vragen Rien… :)

Nee hoor. Waarom bij de dressuur? Waarom niet bij de dravers? Bovendien Ik vraag me dat hier af. Waarom twee verschillende standaarden mbt hulpmiddelen

Wie hanteert die 2 verschillende standaarden dan? Ik meen toch de organisaties?

Je kan moeilijk aan de ndr vragen waarom er geen beenbeschermers bij dressuur gebruikt mogen worden :?
Ja kan wel maar wat voor antwoord is dat?

Of snap ik de vraag niet?

(Popstra had t niet over beenbeschermers toch, of heb ik daar overheen gelezen?)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 19:51

Nee ik heb het niet over been beschermers gehad.

Ik heb ook geen idee waarom dat is Rien.

rien10

Re: Dier&Recht zaait opnieuw onrust over kortebaandraverijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 20:23

Om een vergelijking te maken. Sommige dingen die redelijk onschuldig zijn (beschermers) mogen in de ene tak van sport niet; andere meer heftige zaken (vier dubbele neusriem, opzet teugels, tong vastbinden) mag wel in een ander tak van sport. Waarom. Vanwaar die dubbele standaard?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 20:33

Van wie wil je dat antwoord horen?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 20:41

Ik begrijp je vraag ook niet Rien? Is toch hetzelfde als "waarom mogen er twee bitten in een mond bij de dressuur?" Het zijn verschillende sportbonden, dat kun je toch niet vergelijken?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 21:18

ruitje schreef:
Wintu schreef:
Voor degenen die het interessant vinden, in Finland is er onderzoek gedaan.
https://www.frontiersin.org/articles/10 ... 00206/full

Meer dan 80 procent van de dieren heeft verse wonden in de mond na de race.

Ja, dat krijg je als je als tak van sport dus juist dingen grondig laat onderzoeken

Citaat:
Previous studies have also reported oral lesions in other equestrian disciplines, but dissimilar scoring systems make comparisons between studies challenging. In a study of Icelandic horses at competitions in Iceland, Björnsdottir et al. (1) reported 36% of horses with mild (up to 1 cm) lesions, and 8% with lesions that were more severe (over 1 cm) before the competition. Of these 424 horses, 77 were re-examined after the race. Bit-related lesions were found in 60%. Notably, if the horse had more than one lesion, only the most severe one was included in their data. In a study of polo and racehorses (n = 100) in England, Mata et al. (4) used a grading system from 0 to 5 to evaluate lip commissure and bar injuries, and another grading system to evaluate tongue injuries. In Denmark, Uldahl and Clayton (6) examined 3,143 horses from various disciplines after a competition performance (show jumping, dressage, eventing, and endurance). In total, 9.2% of the horses had lesions or visible bleeding from the mouth. However, only the corners of the mouth were examined, not the oral cavity. Lacerations of the skin and mucosa, as well as the presence of blood on the skin and mucosa were reported separately, but the four outcomes were combined into a single category for analysis.

En nee, ik zeg niet: het is ergens anders ook, dus bij ons moet het niet beter. Het moet bij ons ook beter.

Maar daar is mijn tak van sport dus hard mee bezig en daar worden we voor gestraft.

Weet jij of dit soort onderzoeken plaats vinden bij andere takken? Ik zou het maar laten, want het is mooie munitie voor activisten voordat je zelf stappen kan nemen om dingen te verbeteren ;)

Dat zeg je dus wel degelijk.
Als ik andere takken van sport had genoemd had je een punt, maar ik houd het bij het oorspronkelijke onderwerp. De nood om constant te vergelijken met iets anders, in de trant van, kijk daar is het net zo erg of nog erger, dus bij ons valt het wel mee, vind ik echt zo een onzin, waarom dat vergelijk, door gebrek aan argumenten?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 21:21

prompter schreef:
Ik vind het ook wel een beetje meten met twee maten wat sommigen hier doen.

Al er een slechte foto van een bekende ruiter wordt geplaatst en er komt kritiek op, dan wordt er al snel gezegd dat het een momentopname is, dat je iemand niet moet beoordelen op die ene foto - en dat is terecht.

Maar nu plaatst dier en recht 1 - hele slechte, vind ik ook - foto en dan wordt direct aangenomen dat het er in een hele sport zo aan toe gaat en moet het maar gelijk afgeschaft worden. Ik vind dat dubbel.

Alsof iedereen hier bekende ruiters op handen draagt. Ik heb er helemaal niets mee, enige wat me boeit is het dier ansich. Alles wat daar voor sport aan ellende wordt aangedaan, in welke hoedanigheid dan ook, door wie dan ook, keur ik af. Puur om het dier, de ruiter kan me weinig boeien verder.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 21:23

prompter schreef:
Ik begrijp je vraag ook niet Rien? Is toch hetzelfde als "waarom mogen er twee bitten in een mond bij de dressuur?" Het zijn verschillende sportbonden, dat kun je toch niet vergelijken?

Waarom niet, je hebt allemaal met het zelfde dier en diens welzijn te maken.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 21:35

Ik weet alweer waarom ik niet in discussie ga met activisten, je leest wat je wil lezen en speelt vervolgens op de man. Jij en ik gaan er nooit uitkomen want jij wil niet leren over mijn sport, jij wil sport in zijn geheel verbieden. Dat is prima, maar dan heeft het weinig nut om te discussiëren denk ik :)

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 21:36

ruitje schreef:
Ik weet alweer waarom ik niet in discussie ga met activisten, je leest wat je wil lezen en speelt vervolgens op de man. Jij en ik gaan er nooit uitkomen want jij wil niet leren over mijn sport, jij wil sport in zijn geheel verbieden. Dat is prima, maar dan heeft het weinig nut om te discussiëren denk ik :)

Als jij mij een activist noemt en onder die noemer schaart zonder ook het een of ander van me af te weten, ben je niet veel beter. En waar speel ik precies op de man volgens jou.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 21:48

Ik ben heel benieuwd of de mensen die hier fel op tegen zijn, dit ook in dressuur en springsport zijn. Ik zie daar verschrikkelijke dingen. Veel paarden hebben daar ook de lagen kapot door ruiters die steeds aan het bit hangen. Heel veel rug problemen doordat het paard niet draagt etc.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 21:54

En dat zie je enkel in de sport denk jij?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 22:00

scrabbel schreef:
Ik ben heel benieuwd of de mensen die hier fel op tegen zijn, dit ook in dressuur en springsport zijn. Ik zie daar verschrikkelijke dingen. Veel paarden hebben daar ook de lagen kapot door ruiters die steeds aan het bit hangen. Heel veel rug problemen doordat het paard niet draagt etc.

Paarden ellende beperkt zich niet alleen tot sport of in deze enkel de draverij. Onkunde en nonchalance veroorzaken ook veel ellende in alle lagen van de paardenhouderij.Denk dat het in de professionelere takken van sport wel veel bewuster wordt gedaan, waar de hobby ruiter zich soms nog op onkunde kan beroepen, kan men dat in de sport niet.
Maar dieren ellende, zie je overal. Alleen heeft de een meer een voorbeeldfunctie dan de ander. Financieel gewin en gewilde sportprestaties maken het voor veel dieren niet veel beter.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 22:21

Earth schreef:
De foto is niet fraai. Maar sinds wanneer gaan we hier op 1 foto/momentopname af?

Sinds dat dat volgens sommigen voldoende bodem is om ergens fel op te ageren. Tevens is het voor de betreffende activistische organisatie koren op de molen. Goedkoop ook trouwens, één lelijk fotootje verspreiden en hoppatee, een hele tak van sport wordt ondergekotst.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 22:21

Wintu schreef:
prompter schreef:

Waarom niet, je hebt allemaal met het zelfde dier en diens welzijn te maken.

Omdat het verschillende sportbonden zijn, dat staat er toch?

We hebben het hier over de vraag, niet over het dier

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 22:27

rien10 schreef:
Waarom mag een tong band wel, en peesbeschermers (bij dressuur) niet? Leg mij dat eens uit?

Omdat het zo in de reglementen staat!

Bij iedere tak zijn er specifieke regels.
Waarom mag je met een westernzadel geen knhs dressuur starten?
Waarom mag je wel springen met bepaalde bitten maar geen dressuur starten?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 22:29

https://youtu.be/SqN_Yu5-Ys0?feature=shared

Ik heb even een filmpje van een kortebaan draverij opgezocht. Ik kan me maar zo voorstellen dat zo,n onaangename foto gemaakt is op het moment dat ze de paarden laten draaien. Tijdens de race zie ik geen open monden oid. Ze gaan wel echt hard!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 22:30

En de reglementen kunnen/mogen niet bekritiseerd worden?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 22:31

rien10 schreef:

Tuurlijk wel, zeker wel
Maar dat is niet wat je vroeg

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 22:40

Cer schreef:
rien10 schreef:

Tuurlijk wel, zeker wel
Maar dat is niet wat je vroeg

Dat is waar.
Laat ik het anders stellen. Bij de ene sport mag je je paard vol hangen met dat, wat in de andere sport absoluut verboden is. Ik snap daar geen moer van.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 22:55

rien10 schreef:
Dat is waar.
Laat ik het anders stellen. Bij de ene sport mag je je paard vol hangen met dat, wat in de andere sport absoluut verboden is. Ik snap daar geen moer van.

Dat is toch bij iedere discipline zo?

Kritisch kijken naar de gebruikte middelen is wat anders dan disciplines die niet te vergelijken zijn te proberen te vergelijken.

Bij springen en dressuur zij er al andere harnachements eisen. Laat staan als je de regels van verschillende sportbonden gaat vergelijken.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 22:57

Ik geef geen oordeel. Ik snap het alleen niet.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 23:09

rien10 schreef:
Ik geef geen oordeel. Ik snap het alleen niet.

Zekers vanuit dierwelzijn oogpunt niet, blijft krom.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 07:44

In de B mag je niet met stangtrens, in de Grand Prix wel… vanuit dierenwelzijn kan je daar een vraag over stellen, maar als je die vraag puur vanuit het wedstrijdreglement stelt dan vind ik het een vreemde vraag. Laat staan als je idd bonden gaat vergelijken.

Ik lees dat de B geen sporen mag, en de Z wel. Hoe werkt dat vanuit dierenwelzijn?

Mensen onderling kunnen het al niet eens worden binnen 1 bond over dierenwelzijn, laat staan als je sporten gaat vergelijken.
Bij western moet je met een losse teugel rijden (dat is de bedoeling) bij dressuur mag dat niet. Leg mij dat maar uit dan?

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 08:02

scrabbel schreef:

Dat denk ik wel hoor. Ik denk dat over een jaar of 50/100? Wanneer er wat nieuwe generaties tussenzitten dat we op de paardensport 2024 terug kijken en denken waar waren we toch mee bezig. Ik las pas een boekje over paardrijden van een jaar of 20 terug en toen dacht ik al wat een hoop dieronvriendelijke onzin staat hier in. Zo blijven we ons gelukkig ontwikkelen. Ik heb mijn paard nog wel maar zou er niet meer actief op gaan rijden. Misschien ooit nog buitenritjes maar op het moment trekt paardrijden me echt helemaal niet meer. Daarom verkoop ik haar ook niet omdat ik ook niet wil dat een ander dat nog gaat doen want ze is wel zz zwaar geklasseerd dus ze zou makkelijk als leerpaard de handel in kunnen gaan. Ik zit er een beetje tussenin voor mijn gevoel. Ik zie ook de dingen die jij benoemt maar om ALLES te verbieden is me te extreem. Daarom geen voorstander van dier en recht hier. Ik zou ze ook niet steunen en de petitie niet tekenen zelfs als ik vind dat ze een punt hebben. Jammer dat er niet iets tussenin zit.