Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
journee schreef:Als iemand het heeft over leren samenleven met wolven, wordt eigenlijk bedoelt dat men gewoon moet gaan accepteren dat een percentage dieren/ vee slachtoffer wordt van de wolf.
De meeste mensen die het hiermee eens zijn hebben geen persoonlijke binding met hun dieren (zoals de begrazers in natuurgebied of wild) of men is ervan overtuigd dat hun eigen dieren voldoende beschermd zijn en geen prooi zullen worden.
Dieren die in kuddes leven hebben een grotere kans op het overleven van een aanval, maar dit is ook afhankelijk van de grote van de kudde tegenover het aantal wolven en de ervaring die beide kampen hebben.
Natuurlijk leren dieren in een kudde zich verdedigen tegen wolven, toch blijven zij maar tot op zekere hoogte succesvol en de wolf leert natuurlijk ook. Gelukkig maar voor de wolf anders zou deze verhongeren.
Dit zie je ook bij de aanval op runderen in Duitsland. Hoewel de kudde runderen 1000kg per stuk woog, zijn er toch veel runderen verwond en wisten de wolven feilloos de makkelijkste prooi (kalf) eruit te halen. Een exmoorpony van 120cm hoog is natuurlijk lang niet zo'n zwaargewicht. Pony’s en paarden zijn niet voor niets vluchtdieren. En dan is het fijn om in een kudde te staan (wat ook niet overal kan), maar dan doet dat weinig goeds als ze opgesloten staan tussen hekken en je nergens heen kun vluchten.
journee schreef:En wat als de 'wolf' overstapt op het doden van mensen? Zijn die mensen die willen samenleven met ze dan ook bereid om dat te accepteren? Of vinden ze dat erger omdat ze in de veronderstelling zijn dat de mens geen diersoort is maar erboven staat?Als iemand het heeft over leren samenleven met wolven, wordt eigenlijk bedoelt dat men gewoon moet gaan accepteren dat een percentage dieren/ vee slachtoffer wordt van de wolf.
Fika schreef:journee schreef:En wat als de 'wolf' overstapt op het doden van mensen? Zijn die mensen die willen samenleven met ze dan ook bereid om dat te accepteren? Of vinden ze dat erger omdat ze in de veronderstelling zijn dat de mens geen diersoort is maar erboven staat?Als iemand het heeft over leren samenleven met wolven, wordt eigenlijk bedoelt dat men gewoon moet gaan accepteren dat een percentage dieren/ vee slachtoffer wordt van de wolf.
GabberGill schreef:Ik ben ver tegen het afschieten van dieren. Wat ik wel vreselijk vind is als ik gestreste wolven in een bewoonde wereld zie rondrennen.
Ik vind het daarom ook heel dubbel,
Ik gun ze een "mooi" leven en dat is zeker niet hier in Nederland. Ik zou daarmee willen leren leven maar ik wil ook mijn beesten niet kwijt aan de wolf.
Het is denk ik heel dubbel voor vele. Ergens wil ik roepen dat hij weg moet en aan de andere kant besef ik dat ik het heel sneu vind om de dieren af te laten maken of op te jagen.
Een wolf loopt nie voor zijn plezier in de bewoonde wereld.
GabberGill schreef:Ik ben ver tegen het afschieten van dieren. Wat ik wel vreselijk vind is als ik gestreste wolven in een bewoonde wereld zie rondrennen.
Ik vind het daarom ook heel dubbel,
Ik gun ze een "mooi" leven en dat is zeker niet hier in Nederland. Ik zou daarmee willen leren leven maar ik wil ook mijn beesten niet kwijt aan de wolf.
Het is denk ik heel dubbel voor vele. Ergens wil ik roepen dat hij weg moet en aan de andere kant besef ik dat ik het heel sneu vind om de dieren af te laten maken of op te jagen.
Een wolf loopt nie voor zijn plezier in de bewoonde wereld.