Wolven-DNA gevonden bij paard dat overleed na uitbraak uit paddock

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 14:13

Als iemand het heeft over leren samenleven met wolven, wordt eigenlijk bedoelt dat men gewoon moet gaan accepteren dat een percentage dieren/ vee slachtoffer wordt van de wolf.
De meeste mensen die het hiermee eens zijn hebben geen persoonlijke binding met hun dieren (zoals de begrazers in natuurgebied of wild) of men is ervan overtuigd dat hun eigen dieren voldoende beschermd zijn en geen prooi zullen worden.

Dieren die in kuddes leven hebben een grotere kans op het overleven van een aanval, maar dit is ook afhankelijk van de grote van de kudde tegenover het aantal wolven en de ervaring die beide kampen hebben.
Natuurlijk leren dieren in een kudde zich verdedigen tegen wolven, toch blijven zij maar tot op zekere hoogte succesvol en de wolf leert natuurlijk ook. Gelukkig maar voor de wolf anders zou deze verhongeren.

Dit zie je ook bij de aanval op runderen in Duitsland. Hoewel de kudde runderen 1000kg per stuk woog, zijn er toch veel runderen verwond en wisten de wolven feilloos de makkelijkste prooi (kalf) eruit te halen. Een exmoorpony van 120cm hoog is natuurlijk lang niet zo'n zwaargewicht. Pony’s en paarden zijn niet voor niets vluchtdieren. En dan is het fijn om in een kudde te staan (wat ook niet overal kan), maar dan doet dat weinig goeds als ze opgesloten staan tussen hekken en je nergens heen kun vluchten.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 14:30

journee schreef:
Als iemand het heeft over leren samenleven met wolven, wordt eigenlijk bedoelt dat men gewoon moet gaan accepteren dat een percentage dieren/ vee slachtoffer wordt van de wolf.
De meeste mensen die het hiermee eens zijn hebben geen persoonlijke binding met hun dieren (zoals de begrazers in natuurgebied of wild) of men is ervan overtuigd dat hun eigen dieren voldoende beschermd zijn en geen prooi zullen worden.

Dieren die in kuddes leven hebben een grotere kans op het overleven van een aanval, maar dit is ook afhankelijk van de grote van de kudde tegenover het aantal wolven en de ervaring die beide kampen hebben.
Natuurlijk leren dieren in een kudde zich verdedigen tegen wolven, toch blijven zij maar tot op zekere hoogte succesvol en de wolf leert natuurlijk ook. Gelukkig maar voor de wolf anders zou deze verhongeren.

Dit zie je ook bij de aanval op runderen in Duitsland. Hoewel de kudde runderen 1000kg per stuk woog, zijn er toch veel runderen verwond en wisten de wolven feilloos de makkelijkste prooi (kalf) eruit te halen. Een exmoorpony van 120cm hoog is natuurlijk lang niet zo'n zwaargewicht. Pony’s en paarden zijn niet voor niets vluchtdieren. En dan is het fijn om in een kudde te staan (wat ook niet overal kan), maar dan doet dat weinig goeds als ze opgesloten staan tussen hekken en je nergens heen kun vluchten.

Alle veulens van de kudde exmoors hier, zijn inmiddels dood. Zoveel kan de kudde dus doen tegen de wolf. Het zelfde met de enorme Sayuguesa runderen, ook veel kalfjes doodgebeten. De huidige dieren, zijn gewoon niet wolfproof, maar ze zijn het druk aan het uittesten bij Staatsbosbeheer. Ze zijn vast al de dagen aan het turven hoe lang de kreupele hengst het nog volhoudt, eer ie wolvenvoer wordt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 18:34

Elk logisch denkend mens kan toch wel bedenken dat de komst vd wolf een mislukt idee is!?
De wolf zelf heeft er ook geen baad bij.

Geloof me, over een paar jaar gaan ze gewoon geschoten worden. Allemaal

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 19:04

Ik hoop dat je gelijk hebt!
Maar ten koste van wat in de tussentijd?
Of wie beter gezegd.

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 10:36

journee schreef:
En wat als de 'wolf' overstapt op het doden van mensen? Zijn die mensen die willen samenleven met ze dan ook bereid om dat te accepteren? Of vinden ze dat erger omdat ze in de veronderstelling zijn dat de mens geen diersoort is maar erboven staat?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 21:18

Fika schreef:
journee schreef:
En wat als de 'wolf' overstapt op het doden van mensen? Zijn die mensen die willen samenleven met ze dan ook bereid om dat te accepteren? Of vinden ze dat erger omdat ze in de veronderstelling zijn dat de mens geen diersoort is maar erboven staat?

De kans dat een wolf een mens aanvalt wordt vrijwel nihil geacht. Nu weten we inmiddels hoe betrouwbaar alle verwachtingen zijn, maar mocht het fout gaan dan is het waarschijnlijk de schuld van de mens. Die zal het dan wel uitgelokt hebben. Had die mens de wolf maar niet moeten opzoeken. Je kan een wolf tenslotte geen 'natuurlijk' gedrag aanrekenen. (Alhoewel alles wat onder natuurlijk wolvengedrag valt in Nederland ook per jaar wordt aangepast. :'))

Fika

Re: Wolven-DNA gevonden bij paard dat overleed na uitbraak uit paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 16:21

Ja, precies dat.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 16:29

In het buitenland zoals bijvoorbeeld Canada waar ze altijd ervaring met de wolf hebben gehouden is die ervaring idd klein...die rond jengelt bij vee of huizen word een paar gram zwaarder.
Is de kans op aanvallen ineens heel klein....

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 16:49

In landen als Noorwegen en Zweden ook, maar die situatie staat ver af van de situatie in Nederland.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 16:58

Fika schreef:
In landen als Noorwegen en Zweden ook, maar die situatie staat ver af van de situatie in Nederland.

En waarom is dat denk je?
Wellicht omdat deze landen wél ongerepte natuur hebben?

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 16:59

Dat, en omdat probleemwolven/hybrides daar worden afgeschoten.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 17:00

Daarom passen ze hier in Nederland ook niet. Wij hebben die ongerepte natuur niet.
En afschot is ten strengste verboden.

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 17:04

Mee eens en ondertussen is het allemaal zo uit de hand gelopen dat er alleen maar verliezers zijn.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 17:07

Ja precies. Ik denk dat die wolven ook geen fijn leven hebben op deze manier.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 17:18

Die je naast de weg ziet rennen vind ik er niet gelukkig uitzien.

Die benaderen in de bossen dan weer wel.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 17:26

Ik ben ver tegen het afschieten van dieren. Wat ik wel vreselijk vind is als ik gestreste wolven in een bewoonde wereld zie rondrennen.

Ik vind het daarom ook heel dubbel,
Ik gun ze een "mooi" leven en dat is zeker niet hier in Nederland. Ik zou daarmee willen leren leven maar ik wil ook mijn beesten niet kwijt aan de wolf.

Het is denk ik heel dubbel voor vele. Ergens wil ik roepen dat hij weg moet en aan de andere kant besef ik dat ik het heel sneu vind om de dieren af te laten maken of op te jagen.

Een wolf loopt nie voor zijn plezier in de bewoonde wereld.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 17:48

GabberGill schreef:
Ik ben ver tegen het afschieten van dieren. Wat ik wel vreselijk vind is als ik gestreste wolven in een bewoonde wereld zie rondrennen.

Ik gun ze een "mooi" leven en dat is zeker niet hier in Nederland. Ik zou daarmee willen leren leven maar ik wil ook mijn beesten niet kwijt aan de wolf.

Het is denk ik heel dubbel voor vele. Ergens wil ik roepen dat hij weg moet en aan de andere kant besef ik dat ik het heel sneu vind om de dieren af te laten maken of op te jagen.

Enkel maar verliezers in mijn beleving.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 17:51

Ja zeker weten in mijne ook.

Vind het beide geen hele fijne situatie. Ik geef ook echt niet af op de wolf aangezien die gewoon doet wat die van nature hoort te doen. Wij op onze beurt willen onze dieren niet kwijt. Lastig hoor.

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 18:31

GabberGill schreef:

Dit! exact dit. Ik ben aardig in conflict met mezelf over dit onderwerp

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 18:36

Ligt het aan mij of is het ineens zo stil omtrent de aanvallen? Zou dat voor de verkiezingen zijn?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 19:05

Ik dacht dat het vanwege de aanvallen op de pony’s op de Veluwe en het gedoe vanwege de exmoor ponies in het DFW wat rustiger is, dat ze zorgen voor zoals SBB, de biomassa plekken worden gevuld met valwild.

Maar ik snap waar je gedachte vandaan komt; de partijen die voor de komst van de wolf in Nederland zijn, zitten nu niet te wachten op aanvallen op dieren waar de meeste mensen compassie voor voelen, dus liever geen aanvallen op paarden.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 19:14

@Zappa ik snap dat heel goed. Ik ben echt een dierenvriend maar eigenlijk echt een te erge hahahaha. Ik merk alleen dat hier op alle fronten slachtoffers vallen en dat vind ik echt verschrikkelijk