Onderzoekers: tot zes keer zoveel wolvenroedels te verwachten in NL

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BrankaZJarig

Berichten: 3916
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 11:47

Lithya schreef:
rien10 schreef:
En dan? Een hybride maakt dat het schaap niet zo erg dood is? Dat er overlevingskans is?


Er blijken wel aantoonbaar verschillen te zijn tussen de lijn op de Veluwe en de lijn rond het DFW. De lijn om de Veluwe dood vooral om te voeden, de lijn hier in het noorden dood ook dieren die ze niet eten. Ze weten dat om het DFW wel aardig wat hybrides zitten.

Heb je hier een bron van? Want als je de dna-uitslagen bij Bij12 ziet dan wordt steeds vermeld dat het een wolf is geweest bij de grotere slachtpartijen. Hond wordt bij uitzondering genoemd.
Hybrides melden ze helemaal niet en ik zou geen reden kunnen bedenken waarom er een wolf wordt genoemd als het een hybride betreft.

Rizette schreef:
Je kunt wel geen hybrides willen maar je kunt ze niet tegenhouden bij de grens.

En hybrides kunnen alleen worden verwekt als er... wolven zijn!

Van honden kan je nog hun eigenaren aanspreken/aanpakken. Bij wolven ligt dat iets lastiger.

Lithya

Berichten: 2541
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 12:39

BrankaZ schreef:
Hybrides melden ze helemaal niet en ik zou geen reden kunnen bedenken waarom er een wolf wordt genoemd als het een hybride betreft.


Er wordt heel zwart wit geregistreerd. DNA percentage wolf hoger dan hond —> wolf. Een hybride is een exoot en zou geschoten moeten worden. Nu is het een Europees beschermde soort en mag er niets mee worden gedaan. Zou exact geregistreerd staan waar de hybrides zitten…

Bij12 weigert ook wel DNA af te nemen. Heb ik daar bronnen van? Nee, maar ik heb genoeg betrokkenen gesproken.

Er lopen maar 6 wolven in de regio. Oké, maar waarom staan er 8 op de wildcamera.

Er wordt zo ongelofelijk veel in de doofpot gestopt. De ellende en overlast mag niet gedeeld worden, alleen de halleluja verhalen. In de regio hier zijn meerdere aanvallen per dag. Ook zicht meldingen. Die zie ik niet eens allemaal op de site van bij12 terug.

Wintu

Berichten: 3467
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 12:45

Lithya schreef:
BrankaZ schreef:
Hybrides melden ze helemaal niet en ik zou geen reden kunnen bedenken waarom er een wolf wordt genoemd als het een hybride betreft.


Er wordt heel zwart wit geregistreerd. DNA percentage wolf hoger dan hond —> wolf. Een hybride is een exoot en zou geschoten moeten worden. Nu is het een Europees beschermde soort en mag er niets mee worden gedaan. Zou exact geregistreerd staan waar de hybrides zitten…

Bij12 weigert ook wel DNA af te nemen. Heb ik daar bronnen van? Nee, maar ik heb genoeg betrokkenen gesproken.

Er lopen maar 6 wolven in de regio. Oké, maar waarom staan er 8 op de wildcamera.

Er wordt zo ongelofelijk veel in de doofpot gestopt. De ellende en overlast mag niet gedeeld worden, alleen de halleluja verhalen. In de regio hier zijn meerdere aanvallen per dag. Ook zicht meldingen. Die zie ik niet eens allemaal op de site van bij12 terug.


Welke regio bedoel je?

Lithya

Berichten: 2541
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 13:07

Wintu schreef:
Welke regio bedoel je?


Stellingwerf.

Wintu

Berichten: 3467
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 13:24

Lithya schreef:
Wintu schreef:
Welke regio bedoel je?


Stellingwerf.

De dfw roedel dus, waar haal je het nummer 6 vandaan dan?

Zoolgangster

Berichten: 9782
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 13:33

Daihyo schreef:
Die Lelieveld kan ik echt niet meer serieus nemen. Tijdje terug hele discussie met hem gehad over paardrijden in wolvengebied. Volgens hem moet je je paard gewoon stil zetten en niet wegrennen, want dan trigger je de wolf. Hij vergat even voor het gemak dat een paard een vluchtdier is en ook een trigger heeft voor natuurlijk gedrag (dat zomaar rennen kan zijn). Volgens hem had je je paard gewoon niet onder controle als deze ging rennen voor een wolf en hoor je dan niet op de openbare weg of ruiterpad thuis.
Op vragen als: heb je je wel eens verdiept in paardengedrag? kwam geen antwoord.
Naar mannetje.


Misschien wat vergezocht, maar je zal maar van je paard vallen, en gewond/bewusteloos blijven liggen...

rien10
Berichten: 14966
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 14:18

Dat is helemaal niet ver gezocht.
Afgelopen vakantie ging in het bos in bij schemering waar een dag eerder een wolf gezien was. Toen ik de landweg (=zicht) af ging en het bospad op ging, ben ik na een kilometer teruggegaan. Ik voelde me niet senang. Ver gezocht? Ach, mijn onderbuik vertelt me dat ik daar op dat moment niet met een klein hondje moet gaan lopen. Ik ga er voor mijn plezier lopen of helemaal niet. Dus vergezocht aan m'n... nou ja, daar waar de zon niet schijnt. :D
Laatst bijgewerkt door rien10 op 22-05-24 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Wintu

Berichten: 3467
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Onderzoekers: tot zes keer zoveel wolvenroedels te verwachten in NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 14:35

Vind het ook niet vergezocht hoor, ik liep laatst met twee van mijn honden in het bos, weliswaar overdag, maar goed, paar weken daarvoor lag er een halve ree, dus tja.
Ik genoot van de zon en ik hoorde wat geritsel, nou gelijk de stekels in het end. Ik dacht, als ik hier ook met een wolf te maken krijg, dan kan ik schreeuwen wat ik wil, maar dan ben ik de sjaak. Ik ben wat sneller gaan lopen en eer ik het grote zandpad had bereikt leek er voor mij een eeuwigheid verstreken.

Gisteravond maar langs de weg gelopen, zoals wel meer mensen tegenwoordig doen en huppeldehuppel liep er een reebok in het land, die zag ons, zag de honden, ging terug in het bosje naast de boerderij en toen wij voorbij waren, kwam ie er weer uit en vervolgde zijn weg.

Alles staat onbewust op scherp. Ben ik zonder dieren, heb ik er minder last van trouwens.

Lithya

Berichten: 2541
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 18:20

Wintu schreef:
De dfw roedel dus, waar haal je het nummer 6 vandaan dan?


Begin 2022. Een paar met 3 jongen en een loslopen. Dat werd er toen door sb gezegd

Rizette
Berichten: 4462
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Onderzoekers: tot zes keer zoveel wolvenroedels te verwachten in NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 20:09

Na de hengst die doodgeschoten is en de veulens die opgevreten zijn is er nu weer een paard uit een kudde vermist in het DFW. Als sneeuw voor de zon verdwenen. Dier was al zwaar kreupel.

Wintu

Berichten: 3467
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 20:32

Lithya schreef:
Wintu schreef:
De dfw roedel dus, waar haal je het nummer 6 vandaan dan?


Begin 2022. Een paar met 3 jongen en een loslopen. Dat werd er toen door sb gezegd


Het is inmiddels 2024? Van de drie jongen leeft enkel nog een reutje, het andere reutje is doodgeschoten in Wapse en het teefje is aangereden, inmiddels heeft het roedel vorig jaar 7 welpen gekregen en volgens mij leeft dat allemaal nog en wie weet heeft ze haar nest van dit jaar al geworpen. En dat is dan enkel de gevestigde roedel ;)

Wintu

Berichten: 3467
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 20:32

Rizette schreef:
Na de hengst die doodgeschoten is en de veulens die opgevreten zijn is er nu weer een paard uit een kudde vermist in het DFW. Als sneeuw voor de zon verdwenen. Dier was al zwaar kreupel.

Ja, de hengst waar hier eerder al over werd gesproken.

Lithya

Berichten: 2541
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 21:10

[quote="Wintu"]Volgens mij praten we langs elkaar heen. Er werd mij ergens gevraagd hoe ik aan het aantal 6 kwam, naar de 8 werd niet gevraagd. Ik weet dat in 2022 door sb werd gezegd dat er maar een partje was. Er werden toen al 6 op de wildcamera gezien. Nu loopt er een koppel van in ieder geval 8. Deze staan ook op beeld. Daarnaast loopt er her en der nog wat rond. Vind het gewoon bijzonder waarom sb de aantallen altijd naar beneden stelt in plaats van eens eerlijke aantallen te noemen.

Wintu

Berichten: 3467
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 21:53

Lithya schreef:
Wintu schreef:
Volgens mij praten we langs elkaar heen. Er werd mij ergens gevraagd hoe ik aan het aantal 6 kwam, naar de 8 werd niet gevraagd. Ik weet dat in 2022 door sb werd gezegd dat er maar een partje was. Er werden toen al 6 op de wildcamera gezien. Nu loopt er een koppel van in ieder geval 8. Deze staan ook op beeld. Daarnaast loopt er her en der nog wat rond. Vind het gewoon bijzonder waarom sb de aantallen altijd naar beneden stelt in plaats van eens eerlijke aantallen te noemen.

Op die manier, ik denk dat er heel veel niet naar buiten wordt gebracht inderdaad, goed voorbeeld is de Saarloos die van een exmoorkarkas staat te eten, wanneer en waar was dat, er gaat veel meer dood in de natuurgebieden dan wij denken, denk dat er best veel wordt opgeofferd ook.