Edward Gal maakt succesvolle comeback

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 23:58

Avalanche schreef:
Het waren de meest actuele cijfers die ik kon vinden. Hoe dan ook, het ging me er puur om het punt te maken dat het geen aannames zijn. Doe er verder mee wat je wilt.

Citaat:
Dit zijn dus de mensen die vrijwel nog nooit verder hebben gekeken dan hun eigen paard in de achtertuin en waarbij alleen hun eigen management en alles daar omheen klopt.

Die opmerking over aannames ging meer over deze zin, maar dat had ik misschien wat duidelijker moeten beschrijven.

Avalanche

Re: Edward Gal maakt succesvolle comeback

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 00:01

Ah, ok. Dat lijkt me niet een hele grote groep te zijn? Maar dat is iets wat ik denk hoor, ik heb daar niet echt een concreet beeld bij.

Maar dan snap ik de opmerking idd wel.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 00:17

Janine1990 schreef:
PSvanLot schreef:
Is er niemand het kantelen van het hoofd opgevallen? De commentator gaf dit ook een aantal keer aan. Daarbij vond ik de punten aan de hoge kant bleven.

Ik was erg gecharmeerd van de proef van Habibi, die had van mij echt mogen winnen.

Ook vond ik Lina Uzunhasan met haar 24 jaar echt een hele knappe proef rijden. Niet alles is al bevestigd, maar het dier wil het zo fijn voor haar doen en zij zit er zo keurig op!

Maar ik ben er echt van overtuigd dat er op naam gepunt wordt en dat er echt wat moet gebeuren in de dressuurwereld om deze sport te behouden. HP komt in de GPS binnen, erg scheef en het paard heeft geen seconde met 4 benen aan de grond halt gehouden. Krijgt daarvoor een aantal 5en, een 6 en zelfs een 6,5 van de jury bij E.

Leg mij maar eens uit waarom je in de basis hiervoor een onvoldoende krijgt, en deze toppers, met hopelijk ook toppers van juryleden hier redelijk positief beoordeeld worden...

Maar dat heeft Inga Wolframm toch jaren geleden al bewezen?

Tevens las ik ooit op Bokt dat vanaf de subtop jury's zeggen: "Een 5 zegt ook genoeg voor ruiters op dit niveau."

Iets wat ik ergens wel kan volgen, maar wat niet strookt met wat er in de basissport gebeurt. En ik denk dat dat niet meehelpt in dit geheel. Ik kreeg jaren geleden eens een 1 op de travers, wat geheel terecht was. Ik won nog steeds met 188 punten in het M2.
Was die 1 een 6 geweest, was dat wel een verschil van 2%.

Dat ga je met 5en en 6en niet halen, waardoor je veel minder duidelijke verschillen krijgt tussen proeven, waardoor je veel meer vraagtekens bij het publiek krijgt.
Maar van die 5 maar eens een 1 of een 2. Heel zuur, maar het publiek kan dan wel beter het verschil tussen nummer 1, 2 en 3 begrijpen.

Nee, want met een 1 verwacht je minstens een paard die zich in de verkeerde gang op de verkeerde plek in de rijbaan bevindt en van alles doet behalve het gevraagde. Als je een 1 geeft kun je geen onderscheid meer maken tussen een dravend paard die ergens tussen bijvoorbeeld K en E een poging tot travers doet maar zijn mond open heeft, kantelt en taktfouten maakt, versus een paard die bokkend in galop een ongevraagde gebroken lijn bij K maakt terwijl hij dus in draf die travers daar had moeten inzetten.
Wb de 6,5 voor een scheef binnenkomende Hans Peter en de jury bij E.. die kan dat minder goed zien vanaf de zijkant. De positie van de jury is soms van invloed op het cijfer. Recht van voren kun je weer andere dingen niet goed zien, bijvoorbeeld een wissel die achter niet goed gaat
Ik ben trouwens echt wel van mening dat een paard een paar seconde moet stilstaan tijdens het halthouden en groeten. Maar als je een 1 wilt geven wanneer een paard niet stilstaat, moet je de onderdelen meer uit elkaar trekken op het protocol. Hij is immers wél in de juiste gang over de AC lijn binnengekomen, en hij heeft gegroet. Dus als de opdracht is: A-X binnenkomen in verzamelde galop, X halthouden en groeten, dan heeft de combi nog altijd aan het grootste deel van de opdracht voldaan. En dan is een 1 geven niet mogelijk binnen het huidige systeem. Ga je het halthouden als een apart onderdeel punten, dan wel.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 00:23

Over het halthouden in de basis en de top, het is niet voor niets bij de basis geschrapt bij het binnenkomen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 00:32

Benzz schreef:
500 duizend paardensporters, waarvan 200 duizend lid zijn van de KNHS, en daarvan 50 duizend geregistreerde startpashouders.

Ruim 40% is dus in beeld.

Zitten de cijfers van de leden van de sportstamboeken nog niet bij.

50.000 van 500.000 is 10%

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 00:43

200 duizend leden van de 500 duizend, is toch echt 40%.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 00:47

Zijn de mensen die wel lid zijn maar geen startpas hebben, in beeld dan?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 00:56

Avalanche schreef:
Zijn de mensen die wel lid zijn maar geen startpas hebben, in beeld dan?

Ze zijn wel bereikbaar voor informatie.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 01:04

Padoertje schreef:
Grootste groep mensen die iets vinden van de topsport en dierenwelzijn is de groep mensen die niet in beeld zijn bij de KNHS of FNRS. De groep die geen startpas heeft, niet is aangesloten bij een vereniging of anders. Deze groep is dus ook nog eens lastig te voorzien van informatie en is erg actief op allerlei fora en social media kanalen, waar meningen versterkt worden.

Bereikbaar zijn is een ding. De vraag is of de informatie ze ook echt bereikt. Lastig te voorzien van informatie klopt dan imo wel.

90% van de mensen vind ik dan toch best een hele grote groep.

Ik pak de quote er nog even bij, voor de duidelijkheid voor mezelf.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 07:49

Hier zo iemand met een paar paarden in de achtertuin die geen lid is van de knhs. Vroeger wel en ook zat gezien en meegemaakt op de stallen bij topruiters. Moet ik m’n mond houden omdat ik geen knhs lid ben en dus helemaal niks weet van paardrijden? Lijkt mij een stukje onzinnig profileren.

Zo zijn er zat mensen met me die ik ken die ook geen knhs lid zijn, of omdat ze gewoon geen paard hebben om wedstrijden mee te rijden of omdat ze er geen behoefte meer aan hebben. Er zitten echt wel “knuffelaars” tussen die ongefundeerd roepen maar om nu iedereen over 1 kam te scheren?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 08:20

Denk dat er een grote groep achtertuin ruiters bedoeld worden die niet door een B proef kunnen komen maar zelf wel heel hard schreeuwen op FB. Helaas is dat gaande en ik zie dat ook niet als iets positiefs.

Wat heeft Salinero trouwens met de HK te maken? :+

EmberGlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 08:40

MarjanB schreef:
Hier zo iemand met een paar paarden in de achtertuin die geen lid is van de knhs. Vroeger wel en ook zat gezien en meegemaakt op de stallen bij topruiters. Moet ik m’n mond houden omdat ik geen knhs lid ben en dus helemaal niks weet van paardrijden? Lijkt mij een stukje onzinnig profileren.

Zo zijn er zat mensen met me die ik ken die ook geen knhs lid zijn, of omdat ze gewoon geen paard hebben om wedstrijden mee te rijden of omdat ze er geen behoefte meer aan hebben. Er zitten echt wel “knuffelaars” tussen die ongefundeerd roepen maar om nu iedereen over 1 kam te scheren?

Helemaal mee eens!
Alsof alleen mensen met een KNHS startkaart verstand hebben van paarden...
Misschien gaat het met die gedachtengang juist mis, omdat je dan alleen in je eigen niche blijft zitten en er zo juist geen verandering komt in de wedstrijdsport en het zo ook richting de afgrond gaat.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 08:44

Het is wel handig als mensen wat verstand hebben van het opleiden van paarden en de vele verschillende africhtingsstadia en opbouw. Daar zie ik het vaak mis gaan. Dat staat los van de KNHS.

Dan wordt er een foto bij gezet van een barok paard in piaffe met een losse teugel als ideaalbeeld..en een paard wat over de rug wordt gereden wordt neergesabeld als slecht.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 08:59

@MarjanB; Je hebt niet ineens geen verstand meer van paardrijden als je geen actieve startkaart hebt.

Maar als ik een tijd niet op wedstrijd kom vergeet ik wel weer makkelijk hoe moeilijk het is om een goede proef neer te zetten en hoeveel beter je ze daarvoor voor elkaar moet hebben om dat voor elkaar te krijgen en op hoeveel punten er kleine foutjes in sluipen in een proef.
En ik train eigenlijk altijd fanatiek, wedstrijd in het verschiet of niet.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 09:23

pol013 schreef:
@MarjanB; Je hebt niet ineens geen verstand meer van paardrijden als je geen actieve startkaart hebt.

Maar als ik een tijd niet op wedstrijd kom vergeet ik wel weer makkelijk hoe moeilijk het is om een goede proef neer te zetten en hoeveel beter je ze daarvoor voor elkaar moet hebben om dat voor elkaar te krijgen en op hoeveel punten er kleine foutjes in sluipen in een proef.

Oh ja op concours moet het ook echt altijd achter elkaar en door dus het is ook lastiger. Maar goed ik ben nooit serieus geweest op concours. Ze noemden me smiley op de vereniging :') zat achterstevoren tijdens het losrijden en ging met dat gevoel de ring in. Nu al die strakke koppies, presteren en elkaar niks gunnen of elkaar helpen.

Weet nog goed dat er iemand op concours aan kwam, zadel vergeten. De een kwam aan met een zadel, de ander had nog een singel en weer iemand anders een paar beugels en beugelriemen. Nou denk dat je nu gewoon pech hebt en weer naar huis kan.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 10:22

MarjanB schreef:
pol013 schreef:

Oh ja op concours moet het ook echt altijd achter elkaar en door dus het is ook lastiger. Maar goed ik ben nooit serieus geweest op concours. Ze noemden me smiley op de vereniging :') zat achterstevoren tijdens het losrijden en ging met dat gevoel de ring in. Nu al die strakke koppies, presteren en elkaar niks gunnen of elkaar helpen.

Weet nog goed dat er iemand op concours aan kwam, zadel vergeten. De een kwam aan met een zadel, de ander had nog een singel en weer iemand anders een paar beugels en beugelriemen. Nou denk dat je nu gewoon pech hebt en weer naar huis kan.

Weet je dit of denk je dat?
Ik denk namelijk dat dit aan jouw omgeving ligt dan, want hier geen enkel verschil tussen nu of jaren geleden. Ik ben altijd serieus geweest met losrijden en wedstrijden, maar altijd plezier erin gehad. Strakke koppies zegt niks, sommige mensen kijken gewoon zo als ze geconcentreerd zijn.
Hier word je gewoon geholpen als je iets vergeten bent, zolang het maar kan. Ook gewoon succes wensen zoals altijd al gebeurde. Ja, er zijn altijd mensen die niet leuk zijn, maar ook die waren er jaren geleden ook al.

Wat pol zegt ben ik het mee eens. Daarom is het ook niet eerlijk om beelden van trainingen te vergelijken met beelden van een proef.
Maar ook dat sommige mensen wel vast blijven houden aan hun ervaringen terwijl ze al jarenlang niet meer actief in de wedstrijden zijn en er ook amper tot niet komen. Zo zie je vaker in discussies mensen over de jurering/protocollen vallen, terwijl dat bijvoorbeeld al jaren anders is. Of roepen dat het belachelijk is dat a of b verplicht is of juist niet mag, terwijl dat ook al jaren aangepast is in de reglementen.

Ik ben het ook niet eens hoe er hiervoor in berichten de cijfers besproken werden. De criteria staan niet allemaal voor 1 punt oid. Als er tig taktfouten gemaakt zijn wordt het cijfer lager als wanneer er 1 gemaakt wordt, dus aangeven dat iets een 6,5 of 7 hoort te blijven omdat er in 3 criteria wat fout ging is erg apart geredeneerd. Ligt er maar net aan, zijn die 3 dingen allemaal grotere fouten hoort dat niet een ruime voldoende te zijn, nee.
Wat je wel ziet is dat bepaalde fouten in de basissport harder afgestraft worden als in de subtop. Wissels die niet goed zijn die in het Zz licht een 3 of 4 opleverden en in de subtop ineens een 5,5 of zelfs een 6 oid. Niet stil staan met halthouden bij de ene een 4 en de ander een 6. Bij bepaalde fouten zou het gewoon nooit een voldoende mogen zijn. Zeker niet op hoger niveau, dan zou het andersom moeten zijn.

Verder ben ik erg benieuwd wat Gal zou scoren in het buitenland. We hebben wel vaker gezien dat aantal NL ruiters die in NL goed scoren dat in het buitenland niet zo doen en degene die in NL erachter eindigen in het buitenland juist meer gewaardeerd worden. Ik zie liever andere combinaties, maar zou ze dus allemaal wel ergens anders willen zien.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 10:32

Wat ik het rare verschil met basis en top vind.

Als er iemand in het L zijn paard niet kan laten halthouden, als deze veel in de mond zit om hem te remmen want hij is heet.
Dan word er gezegd, dat paard is misschien wel een maatje te veel voor je. Je hebt nog niet de capaciteiten om zo'n paard te rijden, misschien kun je beter een makkelijker paard kopen.

Is het een topruiter is het, wauw, kijk die eens een heet paard rijden, wat goed.
Ja logisch dat het halthouden niet goed gaat en ja een heet paard, bla bla

De top, diegene waarbij wij aan de kant ons moeten gaan zitten vergapen dat je denkt, wauw, zou ik dat zo eens zo perfect kunnen....
Maar niet halthouden en in de mond hangen kan ik ook wel hoor :P
Maar de perfecte mooie harmonieuze proef...dat is wat anders.... dat is oprecht knap dat in een wedstrijd te laten zien. Maar dat moet de top toch kunnen?! Daar zijn ze toch top voor!
En DAT moet eens gaan scoren.
Ook al is het een simpeler paard een minder bekende ruiter.

Daarnaast maakt Gal ze zelf heet.
Snap dat wel, dat spectaculaire heeft altijd gescoord de laatste 25 jaar. Altijd op het randje gaan zitten met je paard. Tot sommige de staak aan toe.
Maar zo lang de jurering niet veranderd draait hij wat "wij" vragen.
Want de nette wat brave proef scoort nog te weinig.

Dus echt de jurering moet op de schop, dan veranderd het rijveld vanzelf.
Maar goed daar pleiten heel wat mensen al zo lang voor.
Eerst werden deze mensen massaal in de nek aan gekeken, nu nog maar door een handje vol.
Dus ooit komt het goed.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 10:49

MarjanB schreef:
pol013 schreef:

Je geeft wel een heel somber beeld van de sport. Jureer regelmatig en ervaar het gelukkig heel anders, toevallig afgelopen zaterdag nog aan de ring gezeten en op 1 na hele leuke relaxte combinaties gehad. Amazones met een smile, ontvankelijk voor wat tips en heel prettig in de omgang met hun paard.

Gelukkig is dit geen uitzondering, want dan was ik allang gestopt met jureren.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 10:53

Benzz schreef:
200 duizend leden van de 500 duizend, is toch echt 40%.

Jij telt voor het gemak de niet geregistreerde mensen ook gewoon maar niet mee hahaha. Zoals Avalanche (?) al zei; 90% van de mensen wordt niet bereikt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 13:07

DuoPenotti schreef:
Wat ik het rare verschil met basis en top vind.

Als er iemand in het L zijn paard niet kan laten halthouden, als deze veel in de mond zit om hem te remmen want hij is heet.
Dan word er gezegd, dat paard is misschien wel een maatje te veel voor je. Je hebt nog niet de capaciteiten om zo'n paard te rijden, misschien kun je beter een makkelijker paard kopen.

Is het een topruiter is het, wauw, kijk die eens een heet paard rijden, wat goed.
Ja logisch dat het halthouden niet goed gaat en ja een heet paard, bla bla

De top, diegene waarbij wij aan de kant ons moeten gaan zitten vergapen dat je denkt, wauw, zou ik dat zo eens zo perfect kunnen....
Maar niet halthouden en in de mond hangen kan ik ook wel hoor :P
Maar de perfecte mooie harmonieuze proef...dat is wat anders.... dat is oprecht knap dat in een wedstrijd te laten zien. Maar dat moet de top toch kunnen?! Daar zijn ze toch top voor!
En DAT moet eens gaan scoren.
Ook al is het een simpeler paard een minder bekende ruiter.

Daarnaast maakt Gal ze zelf heet.
Snap dat wel, dat spectaculaire heeft altijd gescoord de laatste 25 jaar. Altijd op het randje gaan zitten met je paard. Tot sommige de staak aan toe.
Maar zo lang de jurering niet veranderd draait hij wat "wij" vragen.
Want de nette wat brave proef scoort nog te weinig.

Dus echt de jurering moet op de schop, dan veranderd het rijveld vanzelf.
Maar goed daar pleiten heel wat mensen al zo lang voor.
Eerst werden deze mensen massaal in de nek aan gekeken, nu nog maar door een handje vol.
Dus ooit komt het goed.

Daar heb je een goed punt vind ik.

Denk juist dat Total ook beter zou worden van meer rust en ontspanning eigenlijk. Dan wordt het minder hectisch en gaat hij meer dragen. En ja GP paarden kunnen heet zijn maar dat is geen reden om niet normaal halt te kunnen houden. De echte kunst is juist die grens tussen aanspanning en ontspanning zien te vinden en daarop te balanceren. (zeg ik heel makkelijk vanachter mijn toetsenbord :D )

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 14:41

Precies dat.
En natuurlijk is dat makkelijk zeggen hier.
Maar ik verdien de centjes dan ook niet als top ruiter.
Doe je dat wel mag dat best te zien zijn.

En heeft een combinatie zijn dag niet en gaan ze over het randje, prima, dat zou niet afgefakkeld mogen worden, maar daar mag dan zeker geen goede plaatsing tegenover staan.
Of ze moeten net allemaal die dag hun dag niet hebben, maar dat zou wel heel toevallig zijn :D

Want ik denk dat dat het meeste stoort, geen harmonie en toch scoren.
Ik vermoed dat er anders tegen de sport aangekeken word als er dan ook duidelijk te zien is in de punten, jammer hier ging het vandaag niet zo goed. Ja dat heb je met werk met dieren.
Ik denk dat je dan een hele andere discussies krijgt.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 15:10

Dat denk ik ook, dat mensen daar tegenaan lopen, geen harmonie en toch scoren.

Aan de andere kant zie ik soms op social media theorieën voorbij komen over het rijden, en dan vooral piaffe en passage, waar ik echt steil van achterover sla.
Van mensen die zelf nooit iets gepresteerd hebben.

En he, ik vind het niet eens erg als iemand niet start, mensen kunnen daar zo hun redenen voor hebben. Ik heb de paarden moeten verkopen omdat mijn lijf zei: doe het zelf maar. Sommige mensen hebben vreselijke faalangst, dat kan allemaal.

Maar op het moment dat iemand gaat roepen dat die niet genoeg verzameling ziet in de uitgestrekte draf gaan bij mij de wenkbrauwen omhoog.

En op het moment dat EG wordt neergesabeld terwijl het paard super over de benen gaat, mooi gaat zitten, denk ik dat dat gebeurt omdat het EG is. Volgens mij krijg je heel andere commentaren op het moment dat je de ruiter wegshopt en er een of andere klassiek figuur op monteert _O-

Ik weet niet of dat kan met filmpjes trouwens. Punt is meer dat het sommige mensen volgens mij rood voor ogen wordt bij bepaalde namen, en dat vind ik gewoon jammer.

En als je dan ziet dat iemand 3 jaar van het toneel verdwijnt omdat al die haat en wat er gezegd wordt die persoon pijn doet, en beschadigt, vind ik dat echt heel erg. Het zijn aan het eind van de dag ook gewoon mensen, en woorden kunnen iemand vreselijk pijn doen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 15:22

Ja ik vind dat ook te ver gaan, ben ook geen fan van Edward zijn rijstijl maar ga hem niet lopen uitjoelen vanaf de tribune. Als je dan een "vent" bent dan ga je achteraf naar hem toe en spreek hem ergens op aan ofzo. Het is altijd zo makkelijk verstopt in het publiek of in een groepje op FB.

En ik zie ook nogal misplaatste dingen voorbij komen op Facebook van bepaalde anti dressuur clubjes. Het vervelende is dat ze geen verschil en nuances zien omdat ze het zelf niet kennen. Bijv. een paard die zich opdrukt en de rug wegdrukt dat noemen ze dan "het neusje er uit" totaal niet door hebbend dat het niet klopt en zeker niet wenselijk is. Met het gevaar dat ze het zelf na gaan doen. :o

Het is gewoon lastig, sommige hele harmonieuze proeven missen technisch gewoon weer afdruk en kracht. Goed dressuur rijden is sowieso behoorlijk lastig, het ene paard is niet met de ander te vergelijken. Denk dat de meeste mensen inderdaad vallen over bepaalde rijstijlen waarbij vooral druk en dwang komen kijken ipv samenwerken met je paard.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 15:26

Ben ik me eens Avalanche, maar je kunt jezelf er ook een beetje tegen beschermen ipv tegen in gaan. Ik heb gemerkt dat de sociale media persoon achter the Glocks account ook vaak “emotionele” berichten antwoordt of post, daar wordt het niet beter op.

Werth en Fry krijgt ook een volle lading shit over zich heen, maar die blijven wel doorgaan. Je zult nooit iedereen blij maken, maar op een moment was het wel duidelijk dat Gal zelf een beetje moest veranderen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 15:36

Wat voor een berichten zijn dat dan? Ik volg hun niet.

Ja Edward, in zijn periode op Lingh reedt hij anders dan nu inderdaad. Hij kan het wel, talent zat..soms vraag ik me af of een andere trainer hem geen goed zou doen. :o