Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
996981 schreef:Gini schreef:Hoezo uit verband rukken? Je zegt "Dat minderjarige meisje moet natuurlijk tegen aan volwassen ouders en trainers gaan zeggen dat de pony wellicht niet goed is. Wat een onzin"
Daarmee impliceer je toch dat het niet eenvoudig is om tegen volwassen mensen te zeggen wanneer je iets bij je pony voelt wat je niet kan plaatsen. Dat ze weinig invloed heeft en dat ze dus moet rijden wanneer haar ouders en trainers zeggen dat ze moet rijden, zelfs als ze iets 'mis' voelt.
Dat meisje mag er vanuit gaan dat ouders en trainers voldoende verstand hebben om te kunnen beoordelen of de pony kreupel is? Daarnaast![]()
ga je er vanuit dat dit meisje het dan gevoeld heeft én de conclusie heeft getrokken dat de pony kreupel moet zijn, terwijl er heel veel redenen kunnen zijn waarom een appuyement net niet lekker gaat.
Ja, het lijkt mij dat dit ook precies het probleem is wat wordt aangehaald. Als die volwassenen niet ingrijpen dan is dat een negatief beeld voor de sport.Citaat:Als niemand van het (ervaren) team volwassenen om je heen dan aangeeft dat de pony wellicht niet goed is, ga je er als (lerende) jonge meid toch vanuit dat het goed zit?
996981 schreef:Gini schreef:Hoezo uit verband rukken? Je zegt "Dat minderjarige meisje moet natuurlijk tegen aan volwassen ouders en trainers gaan zeggen dat de pony wellicht niet goed is. Wat een onzin"
Daarmee impliceer je toch dat het niet eenvoudig is om tegen volwassen mensen te zeggen wanneer je iets bij je pony voelt wat je niet kan plaatsen. Dat ze weinig invloed heeft en dat ze dus moet rijden wanneer haar ouders en trainers zeggen dat ze moet rijden, zelfs als ze iets 'mis' voelt.
Dat meisje mag er vanuit gaan dat ouders en trainers voldoende verstand hebben om te kunnen beoordelen of de pony kreupel is? Daarnaast ga je er vanuit dat dit meisje het dan gevoeld heeft én de conclusie heeft getrokken dat de pony kreupel moet zijn, terwijl er heel veel redenen kunnen zijn waarom een appuyement net niet lekker gaat.
Als niemand van het (ervaren) team volwassenen om je heen dan aangeeft dat de pony wellicht niet goed is, ga je er als (lerende) jonge meid toch vanuit dat het goed zit?
Gini schreef:996981 schreef:
Dat meisje mag er vanuit gaan dat ouders en trainers voldoende verstand hebben om te kunnen beoordelen of de pony kreupel is? Daarnaast ga je er vanuit dat dit meisje het dan gevoeld heeft én de conclusie heeft getrokken dat de pony kreupel moet zijn, terwijl er heel veel redenen kunnen zijn waarom een appuyement net niet lekker gaat.
Als niemand van het (ervaren) team volwassenen om je heen dan aangeeft dat de pony wellicht niet goed is, ga je er als (lerende) jonge meid toch vanuit dat het goed zit?
Dat is al een heel andere insteek die je nu geeft dan de uitspraak die ik had gequote.
Gini schreef:Maar als de ruiter blijft rijden omdat de ruiter mogelijke twijfels over het welzijn van de pony niet durft uitspreken, is dat geen fraai beeld van de sport. Dat is niet het meisje iets verwijten, dat is iets binnen de paardenwereld waar we ons bewust van moeten zijn. Zodat kinderen wel durven zeggen: nee, trainer, mijn pony voelt niet goed, ik ga niet starten.
Gini schreef:Ik hoop dat kinderen inderdaad gevoel ontwikkelen voor het levend wezen waarmee ze hun sport beoefenen.
996981 schreef:Gini schreef:Ik hoop dat kinderen inderdaad gevoel ontwikkelen voor het levend wezen waarmee ze hun sport beoefenen.
Ik ook. Maar dat is niet hetzelfde als het rijkunstige gevoel waarover ik het heb. Het gevoel waarbij je kunt onderscheiden of een dier onregelmatig gaat in een appuyement en of dit komt door gebrek aan kracht, balans, teveel buiging of door pijn.
MyWishMax schreef:Maar ook nog even, naast het ene apuyement wat ook rijtechnisch kan zijn, een peesblessure hoeven ze helemaal niet onregelmatig door te lopen. Of pas als je buigproeven doet oid. Dus dan kan je het niemand toch kwalijk nemen of beschuldigen van maar door blijven rijden terwijl de pony pijn heeft/geblesseerd is?
Ik heb het 'geluk' gehad dat de mijne heel kort net niet helemaal normaal liep na een debiele actie die ik zag gebeuren en er een kleine zwelling kwam, maar omstanders snapten absoluut niet dat we naar de kliniek reden, want ze liep regelmatig en die zwelling was heel minimaal en logisch in hun ogen door die actie. Dat was niet 1 persoon of een leek die dat zei, het was bijna iederen. Ook professionals. Zij hadden allemaal het rijden gewoon weer opgepakt als het hun paard was. Toch bleek het een peesblessure te zijn. Dat hoor je juist heel veel en mijn da geeft ook aan dat ze vaak ernstigere peesblessures zien, omdat er dus pas echt onregelmatigheid te zien is als het al veel erger is geworden.
Laat staan als je dus gewoon voor een routine check up gaat.
Het niet door de keuring komen en uitsluiten was bij een andere amazone en als deze pony inderdaad elk jaar gecontroleerd wordt op de kliniek hadden ze de blessure toen toch al gevonden als die er toen al zat? Dat staat volgens mij los van dit nu en kan wel 100 redenen hebben.
Ik vind het sneu. Voor de pony, maar ook voor de amazone die nu een slechte naam kan krijgen terwijl het nog een kind is...
MyWishMax schreef:Het niet door de keuring komen en uitsluiten was bij een andere amazone en als deze pony inderdaad elk jaar gecontroleerd wordt op de kliniek hadden ze de blessure toen toch al gevonden als die er toen al zat? Dat staat volgens mij los van dit nu en kan wel 100 redenen hebben.
Gini schreef:MyWishMax schreef:Het niet door de keuring komen en uitsluiten was bij een andere amazone en als deze pony inderdaad elk jaar gecontroleerd wordt op de kliniek hadden ze de blessure toen toch al gevonden als die er toen al zat? Dat staat volgens mij los van dit nu en kan wel 100 redenen hebben.
Ik denk dat de pony al van in het begin niet op en top gezond was. Moeder zegt zelf dat er duizenden euro's aan revalidatie inzitten.
En dan moet daar voor de rest geen bewuste kwaadwilligheid achter zitten. Maar als je een pony op stal krijgt waar dochterlief mogelijks Nederlands kampioen mee kan worden, dan kan ik me voorstellen dat je grenzen rekt. De mensen in kwestie zullen uiteraard geven om het welzijn van de pony, maar wel in functie van de CDI's en NK's die gereden moeten worden.
Dat lees je trouwens in het procesverslag terug:
Eiser stelt dat het van spoedeisend belang is dat pony zo snel mogelijk weer in haar bezit komt, zodat amazone nog kans maakt op deelname aan het EK op 25 juli 2024. Wanneer de eigenaar dan stelt dat het dier bij Equitom staat, betwist eiser de noodzaak van die behandeling en revalidatie. Daar is de rechter dan niet in mee gegaan omdat die een veterinair verslag niet langs zich neer wilde leggen. Maar de moeder in kwestie wilde dus dat dier binnen 24 uur terughebben (uit de kliniek halen dus) om de trainingen richting het EK terug aan te vatten.
Is dat het zwaarste misbruik waarvoor je aan de schandpaal moet, zeker niet. Maar het is wel een stukje mentaliteit in de paardenwereld dat vaak voorkomt en waar we ons bewust van moeten zijn, want het is niet het mooiste stukje. Maar soms lijkt het zo normaal, dat we niet meer zien hoe f*cked up het soms is, zoals in dit geval: een pony die met een peesblessure op een kliniek staat terughalen omdat er een EK gepland staat.
MyWishMax schreef:Ah, ja ik vatte het op als tegenreactie. Geen probleem!
Nu vind ik het lastig om er echt een reactie op te geven hoor. Dat gedeelte over het terughalen enzovoorts, want daarvoor zou ik meer willen weten qua behandeling en revalidatie schema. Het klinkt nu naar mijn mening inderdaad niet echt in belang van het dier, maar voor hetzelfde geld kan de revalidatie en de behandelingen ook thuis voortgezet worden zonder dat dat een slechtere optie is en is de opmerking over het EK meer om de eigenaar te verplichten het contract na te komen? Ipv de pony sneller op te pakken als goed is.
_Tarzan schreef:Ik vind het vreemd dat ze duizenden euro's kwijt waren om het dier op te lappen?
Ik vraag mij dan af in wat voor toestand het dier dan was aangezien hij bij Saskia vandaan kwam en zij echt wel goed voor haar dieren zorgt.
Ik vind het in ieder geval een vaag verhaal en sneu voor de pony, die is hier de dupe van.
Gini schreef:MyWishMax schreef:Ah, ja ik vatte het op als tegenreactie. Geen probleem!
Nu vind ik het lastig om er echt een reactie op te geven hoor. Dat gedeelte over het terughalen enzovoorts, want daarvoor zou ik meer willen weten qua behandeling en revalidatie schema. Het klinkt nu naar mijn mening inderdaad niet echt in belang van het dier, maar voor hetzelfde geld kan de revalidatie en de behandelingen ook thuis voortgezet worden zonder dat dat een slechtere optie is en is de opmerking over het EK meer om de eigenaar te verplichten het contract na te komen? Ipv de pony sneller op te pakken als goed is.
Als info voor wie het interesseert, maar het revalidatieschema staat ook in het verslag:
- 30 dagen 3x per dag 10 tot 15 minuten stappen
- wekelijkse shockwavetherapie gedurende 4 weken
- dagelijkse lasertherapie gedurende 4 weken
- 3x per week aquatraining
Als particulier lijkt me dat moeilijker om thuis te realiseren. Ik gok dat de eigenaar daarom maar voor hospitalisatie gekozen heeft.
Eiser (dus moeder) kon de betwisting van de noodzaak van hospitalisatie ook niet onderbouwen (er werd geen alternatief revalidatieschema of second opinion aangebracht) waardoor de rechter nog minder geneigd was de betwisting te volgen.
_Tarzan schreef:Vandaar dat ik het vreemd vind, ik heb geen idee wat ik moet verstaan onder de slechte conditie van de pony waarin ze hem kregen namelijk.
Was verder ook geen aanname of wat dan ook, maar een oprechte vraag.
996981 schreef:Je hele feiten relaas klopt niet qua tijdlijn.
Ruiter 1 moest niet meerdere keren voordraven om op hetzelfde evenement alsnog gediskwalificeerd te worden. Op CDIO Compiegne in mei 2022 moest hij meerder keren worden voorgedraafd (om daarna de kür te winnen). Eliminatie was in Exloo in juni 2022.
In februari 2023 nam de huidige amazone de pony over. De moeder van amazone claimt op dát moment veel geld te hebben geïnvesteerd om de pony op te lappen. Dat was vóór haar eerste officiële start juli 2023. De positieve test was in april 2023 tijdens een meetmoment.
Het enige dat ik doe, is de feiten opnoemen. Dat heeft niets met verdedigen te maken. Er zijn echter mensen die op basis van summiere informatie (die ze ook nog verkeerd interpreteren) allerlei conclusies trekken die niet per definitie kloppen.
Dat is gewoon niet oké.