Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
pien_2010 schreef:Even in het archief gedoken. Hier zie je hoe het hekwerk in het wolvenpark eruit ziet. Beneden dubbel tot diep in de grond, boven buigt het naar binnen met stroom.
Onbetaalbaar voor normale mensen.
[ Video ]
Elisa2 schreef:Wat ik ermee wil zeggen is dat vroeger mensen verhongerden als hun vee opgegeten werd. Geen kippen is geen eieren, geen koe is geen melk, geen schaap is geen wol, geen paard is geen vervoer etc. Nu is de welvaart zo hoog dat het kennelijk niet meer uitmaakt dat deze dieren gedood worden. Dat lijkt helemaal vergeten te worden.
fransje23 schreef:Elisa2 schreef:Wat ik ermee wil zeggen is dat vroeger mensen verhongerden als hun vee opgegeten werd. Geen kippen is geen eieren, geen koe is geen melk, geen schaap is geen wol, geen paard is geen vervoer etc. Nu is de welvaart zo hoog dat het kennelijk niet meer uitmaakt dat deze dieren gedood worden. Dat lijkt helemaal vergeten te worden.
Door wie wordt dat vergeten?
pien_2010 schreef:Goed stuk Elisa2. En eens met je ideeën over de status van de wolf dat wel snel veranderd mag en moet worden. Sterkte.
Het enige dat ik wel wil benoemen is dat het niet de overheid, de EU of de wolf liefhebbers, natuurorganisaties etc zijn die de wolf herintroduceerd hebben in Europa. Dat heeft de wolf helemaal zelf gedaan middels het krijgen van welpen en op zoek gaan naar nieuw leefgebied.
Wintu schreef:Door mensen die het recht op een goedkoop stuk vlees belangrijker vinden dan het leed dat er aan vooraf gaat.
pien_2010 schreef:Citaat:Ik vind het een raar verhaal en denk dat ze net als al het andere wild, stiekem zijn uitgezet op de Veluwe.
Je zegt het goed Albert met. Zolang daar geen enkel bewijs voor is dan denk ik dat het niet zo is. maar denken dat iets zo gegaan is, staat vrij.Citaat:Ik denk
ravellie schreef:Bizar, zoveel wolven in Nederland, veel te klein land voor zo'n dier.
Lijkt ook wel of e.e.a. bewust uit het nieuws gehouden wordt.
Vorige week 5 dode schapen in de bommelerwaard bij mijn familie in de buurt, hoor je nauwelijks iets over....
pien_2010 schreef:Citaat:Beheer is ook vaststellen hoeveel wolven er op een bepaald oppervlakte kan leven en afschieten als dat er teveel worden. Net zoals nu met herten, everzwijnen, ganzen etc. gebeurd.
Precies! Zo mee eens.
Eleeke schreef:ravellie schreef:Bizar, zoveel wolven in Nederland, veel te klein land voor zo'n dier.
Lijkt ook wel of e.e.a. bewust uit het nieuws gehouden wordt.
Vorige week 5 dode schapen in de bommelerwaard bij mijn familie in de buurt, hoor je nauwelijks iets over....
Nee joh er is zoveel wat niet in het nieuws komt. Er worden oorlogen uitgevochten, er zijn hongersnoden, moorden gepleegd die allemaal niet in het nieuws komen.
Toeslagaffaire was jarenlang geen nieuws.
Het is onmogelijk om al het "nieuws" te delen en over te schrijven.
Dus het komt af en toe in het nieuws, vooral plaatselijk.
Mooi voorbeeld: elk jaar verdrinken er 18 mensen in de grachten van Amsterdam. Dat is amper nieuws hoor. Ja op AT5.
En dat nog vrij veel mensen het weten is omdat er zoveel mensen in Amsterdam wonen.
Zoek geen complotten waar ze niet zijn. Men is gewoon niet geinteresseerd buiten deze bubbel van paarden en schapen liefhebbers.
Cer schreef:Wintu schreef:Door mensen die het recht op een goedkoop stuk vlees belangrijker vinden dan het leed dat er aan vooraf gaat.
Goedkoop vlees is toch vlees wat binnen staat in de bio industrie?
toch niet het vlees wat buiten loopt, wat nu een beetje onmogelijk gemaakt wordt door de wolf. Of snap ik het hele principe van goedkoop vlees niet?
Daarnaast zijn de meeste slachtoffers schapen die buiten staan.. Maar die moeten dan dus maar naar binnen? Dat is dan toch 50 jaar terug in de tijd?
Plus, dat begreep ik van meet af aan niet.. al die hekken overal.. al het overige wild wat geen kant meer op kan, door dichte hekken... Ik snap niet zo goed wat natuur/wild liefhebbers daar precies aan vinden?
De wolf gaat eroverheen.. de rest zit vast...
Albert schreef:pien_2010 schreef:Goed stuk Elisa2. En eens met je ideeën over de status van de wolf dat wel snel veranderd mag en moet worden. Sterkte.
Het enige dat ik wel wil benoemen is dat het niet de overheid, de EU of de wolf liefhebbers, natuurorganisaties etc zijn die de wolf herintroduceerd hebben in Europa. Dat heeft de wolf helemaal zelf gedaan middels het krijgen van welpen en op zoek gaan naar nieuw leefgebied.
Daar heb ik toch ernstig twijfels over. De huidige wolven komen uit oost Polen, ze wonen daar al eeuwen in een min of meer stabiele populatie. Dan ineens breiden ze enorm uit richting westen, wat op zich al onlogisch is gezien de obstakels, maar kunnen op een of andere miraculeuze manier de Oostvaardersplassen niet bereiken. Ik vind het een raar verhaal en denk dat ze net als al het andere wild, stiekem zijn uitgezet op de Veluwe.
Albert schreef:pien_2010 schreef:Goed stuk Elisa2. En eens met je ideeën over de status van de wolf dat wel snel veranderd mag en moet worden. Sterkte.
Daar heb ik toch ernstig twijfels over. De huidige wolven komen uit oost Polen, ze wonen daar al eeuwen in een min of meer stabiele populatie. Dan ineens breiden ze enorm uit richting westen, wat op zich al onlogisch is gezien de obstakels, maar kunnen op een of andere miraculeuze manier de Oostvaardersplassen niet bereiken. Ik vind het een raar verhaal en denk dat ze net als al het andere wild, stiekem zijn uitgezet op de Veluwe.
Eleeke schreef:Zoek geen complotten waar ze niet zijn. Men is gewoon niet geinteresseerd buiten deze bubbel van paarden en schapen liefhebbers.
Wintu schreef:Precies, men denkt bij vlees niet meteen aan hoe dat vlees daar komt. Precies het punt.
De dieren die buiten lopen, liggen na slacht over het algemeen niet in het schap van de supermarkt, voor een tientje per kilo of nog goedkoper.
Het argument slacht dat overal bij wordt gehaald in de discussie, houdt dus inderdaad geen steek.
Ik zeg nergens dat schapen naar binnen moeten en nee rasters zijn voor wild idd waardeloos.
josien_m_ schreef:Er wordt gezegd door de val van de muur. Veel meer dieren konden nu opeens westwaarts migreren zonder hekken, muren en explosieven. Ik vind dat wel logisch klinken maar ik kan het niet bewijzen.
josien_m_ schreef:Ja mooi Pien! Zo zie je maar weer: mensen en wolven verschillen niet zoveel in hun leefwijze... Ook mensen trekken weg op zoek naar passende streken om te leven. We zijn allemaal migranten!
fransje23 schreef:Wintu schreef:Men is in het algemeen gewoon niet geïnteresseerd in wat er speelt op het platteland.
Ik denk dat dat een soort onterechte slachtofferrol is.
Wat is de trouwens de definitie van "het platteland" in Nederland?
Cer schreef:Wintu schreef:Precies, men denkt bij vlees niet meteen aan hoe dat vlees daar komt. Precies het punt.
De dieren die buiten lopen, liggen na slacht over het algemeen niet in het schap van de supermarkt, voor een tientje per kilo of nog goedkoper.
Het argument slacht dat overal bij wordt gehaald in de discussie, houdt dus inderdaad geen steek.
Ik zeg nergens dat schapen naar binnen moeten en nee rasters zijn voor wild idd waardeloos.
Oh zo, ja dat slacht argument snap ik ook nooit helemaal..![]()
maar dan begreep ik je verkeerd, excuus
Elisa2 schreef:pien_2010 schreef:Even in het archief gedoken. Hier zie je hoe het hekwerk in het wolvenpark eruit ziet. Beneden dubbel tot diep in de grond, boven buigt het naar binnen met stroom.
Onbetaalbaar voor normale mensen.
[ Video ]
Ja jemig, wat een bouwwerken zijn er nodig om de wolf binnen te houden. Ik snap werkelijk niet waarom "experts" dan denken hoe ze buiten te houden zijn met wolfwerende rasters.Nu blijken ze het dus ook continu fout te hebben. Maar waar is het logisch nadenken gebleven?