Ernstig incident in Baarn: ruiter en paard gewond door hond

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rien10
Berichten: 14922
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Ernstig incident in Baarn: ruiter en paard gewond door hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 14:25

Ik gok dat als ik dit topic open in op een hondenform, ik te lezen krijg: als je je paard niet onder controle hebt, moet je niet in een losloopgebied gaan rijden.
't is maar net vanuit welk standpunt je het bekijkt.
Het is niet in orde als honden achter een paard aangaan, maar om nou te zeggen dat honden in een losloopgebied -af en toe- aan de lijn genomen moeten worden, gaat me te ver.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42029
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 14:34

rien10 schreef:
Ik gok dat als ik dit topic open in op een hondenform, ik te lezen krijg: als je je paard niet onder controle hebt, moet je niet in een losloopgebied gaan rijden.
't is maar net vanuit welk standpunt je het bekijkt.
Het is niet in orde als honden achter een paard aangaan, maar om nou te zeggen dat honden in een losloopgebied -af en toe- aan de lijn genomen moeten worden, gaat me te ver.

Waarom is je hond aan de lijn nemen in losloopgebied te ver gaan? Loslopen is een privilege, absoluut geen recht.

rien10
Berichten: 14922
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Ernstig incident in Baarn: ruiter en paard gewond door hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 14:38

Daar verschil ik dan van mening met je San. (In een losloopgebied).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42029
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 14:41

rien10 schreef:
Daar verschil ik dan van mening met je San. (In een losloopgebied).

Ja goed, dat mag natuurlijk. Ik snap alleen niet goed waarom het te ver gaat je hond bij je te nemen om situaties zoals in de OP staat, bijvoorbeeld, te voorkomen.

Dat loslopen geen recht is, is trouwens niet iets om het wel of niet mee eens te zijn. Het mag, mits.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 30-03-24 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 30492
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 14:42

Rien een hond hoort onder appèl of aan de lijn. Losloop gebied of niet.

Maar waar was het precies. Want mogen daar wel meer dan 3 honden los per begeleider?

Koper

Berichten: 30524
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 14:45

rien10 schreef:
Daar verschil ik dan van mening met je San. (In een losloopgebied).

De vrijheid van je hond houdt op waar die van een ander begint. Zoals veilig door het bos kunnen lopen of rijden.

rien10 schreef:
Ik gok dat als ik dit topic open in op een hondenform, ik te lezen krijg: als je je paard niet onder controle hebt, moet je niet in een losloopgebied gaan rijden.

De paarden waren netjes "aangelijnd" (droegen een hoofdstel) en bovendien: hun amazones zaten er op en hielden in de gaten wat de dieren deden.

Wat vinden ze er op dat hondenforum van als een hond door vier andere, loslopende honden wordt belaagd, duidelijk aangeeft dat niet oké te vinden en er dan nog steeds niet wordt ingegrepen?
Laatst bijgewerkt door Koper op 30-03-24 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Rizette
Berichten: 4459
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 14:46

Monique1963 schreef:
heftig ik hoop dat de amazone er goed uitkomt met haar rug. En waar komt al het bloed vandaan, is het paard zo hard gegleden dat hij zich helemaal heeft opengehaald, wel heftig dan!

Waar zie je bloed?

rien10
Berichten: 14922
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 14:48

_San87_ schreef:
rien10 schreef:
Daar verschil ik dan van mening met je San. (In een losloopgebied).

Ja goed, dat mag natuurlijk. Ik snap alleen niet goed waarom het te ver gaat je hond bij je te nemen om situaties zoals in de OP staat, bijvoorbeeld, te voorkomen.

Dat loslopen geen recht is, is trouwens niet iets om het wel of niet mee eens te zijn. Het mag, mits.

Ik vind het niet te ver gaan. Steker nog, ik zou het zelf ook doen. Maar ik bedoelde aan te geven dat er legio mensen zijn die dat niet vinden. Dus daarom schreef ik dat als je dit op een honden forum plaatst, je reacties krijgt "houd je paard onder controle".
Nu op Bokt krijg je allemaal "houd je hond onder controle" reacties. Wij paardenmensen zijn echt niet de enigen met een mening of met de juiste mening. Daar word ik wel eens moe van. Ik heb geen flauw benul of je snapt wat ik bedoel, maar ik kan het niet beter uitleggen.
Laatst bijgewerkt door rien10 op 30-03-24 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 30492
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 14:51

Ik snap je wel rien.
Maar het paard in deze schopt niet, valt niet aan. Is niemand tot last. Was dus onder controle.
Vlucht pas als de honden niet onder appèl staan.

rien10
Berichten: 14922
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Ernstig incident in Baarn: ruiter en paard gewond door hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 14:55

Ik waarschuw hondenmensen altijd voor Brix. Die trapt niet, maar bijt wel een stuk uit de rug van de hond in kwestie.
"Trapt uw paard?" "Nee, maar hij bijt gemeen hard en slaat snel toe" dan staan ze allemaal appelig te kijken.

DuoPenotti

Berichten: 30492
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 14:57

Kawa. Die kapte met het voorbeen. Vol op de kop of rug. 100% raak. Vliegensvlug.

Tja..

SophievdV
Berichten: 14759
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Ernstig incident in Baarn: ruiter en paard gewond door hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 14:59

Mijn paard slaat en bijt ook naar honden. Ik heb met de wagen eens een hond achter ons aan gehad en die heb ik een tik met mn menzweep verkocht. Ik vond het sneu voor de hond, maar veiligheid staat echt voorop en hij luisterde dus niet naar zijn baas.

rien10
Berichten: 14922
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 15:01

DuoPenotti schreef:
Kawa. Die kapte met het voorbeen. Vol op de kop of rug. 100% raak. Vliegensvlug.

Tja..

Dat kan een klein hondje fataal worden. Ik heb een klein hondje, 11 kilo. No way dat ik die los in het bos naar een paard toe laat lopen. Op stal loopt ze in principe los, maar bij sommige paarden gaat ze aan de riem.

Rocamor

Berichten: 11040
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 15:21

DuoPenotti schreef:
Kawa. Die kapte met het voorbeen. Vol op de kop of rug. 100% raak. Vliegensvlug.

Tja..


Rock kende het kunstje "toe maar", dan ging een grote zwarte
Spoiler:
ex
hengst met de kop laag achter die hond aan. Vonden de honden geen leuk spelletje... menig eigenaar ook niet, als ik ze zo terug kwam brengen. Kon je een grote mond krijgen van de " Fifi hier, fieieiefi hieerrrrr. Fifi kom dan" brullende eigenaar. En Fifi zijn middelvinger maar opsteken naar de baas. Maar de meesten reageerden geschrokken, sorry, sorry sorry. Da's prima. De rotzakken konden later hun hond zoeken. Jij een grote mond, kom Rockes, we gaan. Hond op afstand er achteraan (want die had zijn lesje wel geleerd) en op afstand (hey ergens toch wat ruiteretiquette) over in draf, eigenaar uiteindelijk ook, want die kreeg zijn hond helemaal niet meer te pakken.

red je (vast) niet met 4 dolle honden om je heen. Wil het ook niet uitproberen.

Ik hoop dat de amazone snel weer op de been is en ook voor de paarden verder geen blijvend letsel overhoudt

anjali
Berichten: 15389
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Ernstig incident in Baarn: ruiter en paard gewond door hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 15:33

Een Jack Russel van een boerderij tegenover mijn pensionstalling liep altijd los en ging altijd blaffend achter paarden aan. Nou deed dat hondje verder niets en kenden de paarden hem. Op een kwade dag had een trekpaard van zijn eigen baas er tenslotte genoeg van en schopte het hondje tegen zijn hoofd. Dat was exit hondje. Ik vond het heel erg want het was een grappig en lief hondje.

MyWishMax

Berichten: 25591
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 15:53

rien10 schreef:
Daar verschil ik dan van mening met je San. (In een losloopgebied).


Het is ook gewoon een regel dat een hond los mag MITS onder appel. Loslopen is geen recht en geen verplichting, er zitten juist nogal wat regels aan vast.
Als jouw hond achter wild aan gaat, ook in een losloopgebied, kan je ook gewoon een leuke boete verwachten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42029
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 15:55

rien10 schreef:
_San87_ schreef:

Ja goed, dat mag natuurlijk. Ik snap alleen niet goed waarom het te ver gaat je hond bij je te nemen om situaties zoals in de OP staat, bijvoorbeeld, te voorkomen.

Dat loslopen geen recht is, is trouwens niet iets om het wel of niet mee eens te zijn. Het mag, mits.

Ik vind het niet te ver gaan. Steker nog, ik zou het zelf ook doen. Maar ik bedoelde aan te geven dat er legio mensen zijn die dat niet vinden. Dus daarom schreef ik dat als je dit op een honden forum plaatst, je reacties krijgt "houd je paard onder controle".
Nu op Bokt krijg je allemaal "houd je hond onder controle" reacties. Wij paardenmensen zijn echt niet de enigen met een mening of met de juiste mening. Daar word ik wel eens moe van. Ik heb geen flauw benul of je snapt wat ik bedoel, maar ik kan het niet beter uitleggen.

Ik snap wat je bedoelt. Ik kan me alleen geen situatie voorstellen waarbij een dier rustig blijft wanneer het aangevallen wordt door vier honden. Er is ook geen mens dat daar rustig bij blijft. Ik hoop niet dat de gemiddelde hondeneigenaren zo onwetend en/of ongeïnteresseerd zijn.

In dit geval waren het ook de honden die niet onder controle waren. De paarden wel, tot ze aangevallen werden

MyWishMax

Berichten: 25591
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 15:59

De meeste op een hondenforum zijn ook wat serieuzer. := Die vinden 9 van de 10 keer ook dat hond alleen los mag als deze onder appel staat. En dat je niet met je telefoon bezig bent en hond maar hun goddelijke gang laat gaan. Dat zijn juist meestal de mensen die helemaal geen hondenmens zijn. En dat zijn ook niet de honden die luisteren meestal, want wat anjali zegt dat honden luisteren naar hun eigen baas, helaas is dat niet wat je ziet in losloopgebieden. Dan waren er veel minder problemen geweest met honden onderling, andere mensen en andere dieren.

Popstra
Berichten: 13962
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 17:01

Lieser schreef:
Maar je mag van een ruiter net zo goed verwachten dat hij zijn paard onder controle heeft, toch? Ik begrijp het gehak op de hondeneigenaar niet. Dieren kunnen onvoorspelbaar reageren, dat geldt voor paarden maar ook voor honden. Een ongelukkige samenloop, geen reden om hondeneigenaren als schuldigen aan te wijzen.


Hier ben ik het wel mee eens. Een ruiter hoord te gaan stappen als er honden lopen of andere ruiters naderen.
Dit gebeurd zelden want ze blijven net zo makkelijk door galoperen met een plaat voor hun kop.

Taucha

Berichten: 1207
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 20:29

rien10 schreef:
Ik gok dat als ik dit topic open in op een hondenform, ik te lezen krijg: als je je paard niet onder controle hebt, moet je niet in een losloopgebied gaan rijden.
't is maar net vanuit welk standpunt je het bekijkt.
Het is niet in orde als honden achter een paard aangaan, maar om nou te zeggen dat honden in een losloopgebied -af en toe- aan de lijn genomen moeten worden, gaat me te ver.

Nou ik heb mijn windsurfspullen echt wel super onder controle, en dan nog het verwijt krijgen dat ik dan maar zelf op moet letten bij een loslopende hond die in mijn giek hangt, of met zijn #&€@(¡ nagels in mijn zeil springt.

Nee het is gewoon de hedendaagse mentaliteit van honden (en kinder) eigenaren dat alles maar vrij los moet kunnen rennen zonder enige vorm van discipline -:(- -:(- -:(-

BeFunny

Berichten: 11022
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 16:43

Koper schreef:
BeFunny schreef:
We weten niet wat er gebeurde. Liep de hond los en schrokken de paarden en sloegen die op hol waarna de amazone viel en was dit in een losloopgebied? Waar je losse honden kunt verwachten of niet? Dan is het nog even verschrikkelijk maar vind ik niet dat je direct een schuldige aan moet wijzen.

In een losloopgebied hoor je je hond niet los te laten lopen als hij niet naar je luistert of als je niet eens ingrijpt wanneer hij een paard opjut, dat paard vervolgens herhaaldelijk steigert, daarbij zijn amazone afwerpt en daarna met een ander paard (met iemand er nog op) op hol slaat.

Je hoort nergens zo'n situatie tegen te komen. En als hondeneigenaar hoor je die zo veel mogelijk te voorkomen door je honden aangelijnd te houden als ze zulk gedrag kunnen vertonen of als je je telefoongesprek belangrijker vindt dan of je dieren een ongeluk veroorzaken.


Eens, echter kan er altijd een keer de eerste keer zijn dat een hond denkt de ballen. Dan heb je als eigenaar het nakijken. Zeker met 4 honden die mogelijk niet gewend waren paarden tegen te komen. Dat praat het absoluut niet goed. Mensen die hun telefoon belangrijker vinden die zouden zichzelf sowieso achter hun oren moeten krabben en als je niet helpt bij de gewonde ruiter een ambulance inschakelt als dat nodig is dan mag je daarvoor aangepakt worden want dat hoor je te doen bij een ongeval. Ook als je eigen honden of jij zelf betrokken bent.

Maar ook een paard gaat wel eens aan de ren en dat kan bij de beste ruiter gebeuren. Dan had die ruiter niet met dat paard naar buiten moeten gaan vind ik dan te makkelijk gezegd.

Ook paarden mensen zijn soms heel aso. Ik kom ze steeds vaker tegen op niet ruiter pad maar hondenlosloop. Terwijl er notobene een ruiterpad naast loopt. Veel minder vaak dan andersom. Maar het is denk typisch mens om te denken dat ze bepaalde rechten hebben om ergens gebruik van te maken.

Er zijn honden eigenaren die vinden dat een aangelijnde hond niet in losloopgebied hoort. Maar losloop gebied betekend niet alleen maar voor loslopende honden. Het betekend dat als je hond onder Apèl kan het er los mag. Niks meer en niks minder (ook een hond die onder apèl kan kan getriggerd worden of gewoon een keer bananen in de oren hebben het zijn nog steeds geen robots) Feitelijk zijn we in het bos of ik een park te gast. Of je nou op een paard zit of met je hond of kinderen loopt of fietst.

Soms is een ruiterpad ook een pad waar honden los mogen. Dat hebben wij hier rond de zegerplas. Daar moet je dus rekening met elkaar houden. Daar kun je dus niet in rengalop overheen denderen wat sommigen wel doen. Dan is het logisch dat niet elke hond meteen luisterd want dat rennende paard kan een enorme trigger zijn en als paarden eigenaar zou je dat kunnen weten.

Veel heeft ook te maken met acceptatie dat we allemaal gebruik maken van het bos. Een stukje rekening houden met elkaar en elkaar de ruimte gunnen. Maar er is steeds minder coulance naar anderen. En een verharde wereld.