Buren Sanne Voets niet blij met lichtmasten en camera's

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Poekkie

Re: Buren Sanne Voets niet blij met lichtmasten en camera's

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 18:29

Waaruit lees jij dat?

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 18:44

Ik ken de buren niet en Sanne Voets ook niet persoonlijk. Wel toevallig de andere, directe buurvrouw, vandaar dat ik wel weet hoe de omgeving er daar uitziet.
* Alle percelen aan die straat grenzen direct aan het (grote) bos, en aan de voorkant staan ook niet veel huizen. Het is dus daar erg donker, er is aan de achterkant niks dan bomen. Je kunt je voor stellen dat als er dan buiten lampen aangaan, je die op een halve km nog wel zou kunnen zien.
Het bos is een groot natuur gebied, met grote grazers. (pony's en grote harige koeien)
Doordat het bos en natuurgebied is, Buiten gebied, gelden er strenge regels.
Je mag daar niet rijden in de weide en zeker geen bak aanleggen. Dat geld niet alleen voor de buren, maar voor het hele stuk.
Ik kan me voorstellen dat, dat een hele grote frustratie is van mensen die daar wonen en graag paarden of andere dieren zouden willen houden.
Een schuilstal of ander schuurtje buiten het bestaande bouwblok, kan je vergeten. Je krijgt geen vergunning om wat dan ook te veranderen. Breek je iets af, is de kans groot dat je er niks meer neer mag zetten. Ze zijn daar echt heel fel op.
Als je dan iemand hebt wonen die maar uitbreidt en aanpast terwijl jij dat niet mag, lijkt me dat zeker een grote frustratie.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 18:58

WendyLotte schreef:
Je mag daar niet rijden in de weide en zeker geen bak aanleggen. Dat geld niet alleen voor de buren, maar voor het hele stuk.

Als dat ook hoort te gelden voor het stuk van Voets dan vind ik het echt schandalig dat er nu een bak ligt.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 19:22

tiwi1969 schreef:
Dit artikel is duidelijk geschreven vanuit het perspectief van de buren. Of alles wat de buurman zegt waar is, dat is zo lastig te beoordelen.

Of de gemeente fouten heeft gemaakt is aan de RvSt.

Ondanks dat de bak van Sanne aan dezelfde straat ligt als de geweigerde bak wil dat nog niet zeggen dat er onderscheid is gemaakt. De afstand naar de buren kan kleiner zijn geweest bij de geweigerde bak, het perceel kan kleiner zijn geweest of er ligt een andere bestemming op dat perceel.

Ik hoop voor Sanne dat de uitkomst zo gaat zijn dat zij ongestoord kan trainen.

Bestemming van percelen in dezelfde straat kunnen inderdaad van elkaar afwijken, waardoor de één mogelijk wel iets kan of mag terwijl dit op een aangrenzend perceel niet vergund kan worden. Wat betreft de verlichting en de camera's vraag ik me altijd af hoelang deze aanwezig zijn en vanaf wanneer dit als overlast werd ervaren. Als er echt overlast is wordt dit over het algemeen wel vrij kort na plaatsing aangegeven. Als de verlichting en de camera's er al jaren hangen en de buren er pas overlast van ervaren na een akkefietje, dan is het naar mijn mening een heel ander verhaal.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 19:31

Poekkie schreef:
Waaruit lees jij dat?

Uit de beginpost.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 19:56

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 20:04

Wauw, dit loopt dus al minstens sinds 2020? :=

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 20:05

2018 als je dat onderste stuk leest. Dat was al de eerste zienswijze van de omgeving.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 20:11

Als ik die links zie dan speelt het idd al jaren en worden nu dan opeens de lichten en camera’s geviseerd. Iets met nog maar extra dingen zoeken om toch te kunnen blijven drammen?

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 20:27

Opeens? Er wordt gevraagd waar de buren overlast van ervaren. Daar geven ze antwoord op. Je weet niet wat ze daarvoor al hebben besproken.
Citaat:
Staatsraad Ten Veen vroeg vervolgens aan Boersma, die toch nog op 56 meter afstand van de woning van Voets woont, waar hij nu allemaal zo’n last van heeft. Volgens Boersma heeft hij last van de vier meter hoge lichtmasten bij de rijbakken en vooral van de camera’s die vlak onder de lampen hangen.

,,De lichten schijnen in onze woning en met de draaibare camera’s kunnen ze in onze woning en tuin en die van onze buren loeren. Dat is een grove aantasting van onze privacy. Dat mag niet eens, maar als je dat bij de politie of gemeente meldt, gebeurt er helemaal niets. Dat komt mede door vader Voets, die ooit bij de gemeente heeft gewerkt en op die manier dingen voor elkaar krijgt die anderen niet voor elkaar krijgen. Bovendien bedreigt hij ons en andere buren voortdurend. En daar doet de gemeente ook niks aan.”

Je zal er maar naast wonen. Wat een ellende.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 20:29

Poekkie schreef:
Als ik die links zie dan speelt het idd al jaren en worden nu dan opeens de lichten en camera’s geviseerd. Iets met nog maar extra dingen zoeken om toch te kunnen blijven drammen?

Ik vind je reacties op het geheel zeer bijzonder.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 20:37

Idd, ik ook…. Ken je hen persoonlijk mss?

Want ik kan me echt niet voorstellen als jij bv een bak wil aanleggen en niet mag en je buren alles mogen wat ze vragen en daarnaast met licht en camera je huis en tuin bewaken, je net zo zou reageren?

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 20:43

Poekkie schreef:

Het ligt nu bij de RVS, dan speelt het meestal al jaren. En zijn er al heel veel procedures gevoerd.
Laatst bijgewerkt door Eleeke op 17-02-24 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 20:51

Maar begrijp ik nou goed dat het perceel waar het om gaat, eerst van iemand anders was.
Er toen al de illegale bebouwing op stond van bak, paddock en stapmolen. Maar er tegen de toenmalige eigenaar overduidelijk gezegd is dat dit niet mocht en nooit zou mogen en dus verwijderd moest worden.

Dat die het hele spul toen te koop heeft gezet. Waarschijnlijk dus voor een lagere prijs omdat de faciliteiten weggehaald zouden moeten worden. Het door deze Sanne (of haar vader...?) gekocht is. Zij de faciliteiten hebben gehouden. En bij hen werd exact datzelfde, dat daar nevernooit zou mogen, wèl ineens goedgekeurd? En ze hebben het zelfs nog uitgebreid :?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 20:57

Ik ken ze niet persoonlijk nee.
Vind het gewoon bemoeienis van die buren, geen idee wat ze ermee hopen te winnen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 21:12

pmarena schreef:
Maar begrijp ik nou goed dat het perceel waar het om gaat, eerst van iemand anders was.
Er toen al de illegale bebouwing op stond van bak, paddock en stapmolen. Maar er tegen de toenmalige eigenaar overduidelijk gezegd is dat dit niet mocht en nooit zou mogen en dus verwijderd moest worden.

Dat die het hele spul toen te koop heeft gezet. Waarschijnlijk dus voor een lagere prijs omdat de faciliteiten weggehaald zouden moeten worden. Het door deze Sanne (of haar vader...?) gekocht is. Zij de faciliteiten hebben gehouden. En bij hen werd exact datzelfde, dat daar nevernooit zou mogen, wèl ineens goedgekeurd? En ze hebben het zelfs nog uitgebreid :?

Nee dat waren volgens mij de buren die de boel moesten afbreken en die het geheel hebben verkocht.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 22:20

Dat waren idd de buren. Weer andere buren moesten hun hek verlagen omdat er gehandhaafd werd. Terwijl ze bij het aanleggen hadden gevraagd hoe hoog het mocht zijn, las ik vandaag.
Kortom, overal werd heel strak gecontroleerd en kon niks.

Maar bij een ambtenaar van de gemeente kan het ineens allemaal wel.
Hij laat het aanvragen aan zijn dochter over, die vervolgens ook nog hulp krijgt van de gemeente om een onderbouwing te schrijven..

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 00:43

kamsel schreef:
Dat waren idd de buren. Weer andere buren moesten hun hek verlagen omdat er gehandhaafd werd. Terwijl ze bij het aanleggen hadden gevraagd hoe hoog het mocht zijn, las ik vandaag.
Kortom, overal werd heel strak gecontroleerd en kon niks.

Maar bij een ambtenaar van de gemeente kan het ineens allemaal wel.
Hij laat het aanvragen aan zijn dochter over, die vervolgens ook nog hulp krijgt van de gemeente om een onderbouwing te schrijven..

Het is niet gebruikelijk dat de gemeente helpt bij het indienen van een vergunningsaanvraag, maar als je toevallig korte lijntjes hebt die van de regels op de hoogte zijn en je met de aanvraag willen helpen, is dat bij mijn weten ook niet onrechtmatig. In de vergunning aanvraag van Sanne wordt zo te zien gesteld dat zij de rijbak mocht aanleggen, omdat deze ook op andere percelen in de buurt lagen. Wel werden er voorwaarden gesteld zoals groen langs de bak, plek waar hij mocht liggen en de hoogte van de lichtmasten. (normaal is in Oss hoogte van max. 6 meter, in het geval van Sanne is dit teruggebracht naar max. 4 meter om de omgeving (buren) zo min mogelijk te belasten. Een hele belangrijke voorwaarde bij haar aanvraag, was dat zij de faciliteiten puur aanvroeg voor eigen gebruik en niet voor bedrijfsmatig gebruik. Voorheen was het perceel blijkbaar van een varkenshouder welke door de gemeente is uitgekocht en het lijkt erop dat ze in het betreffende gebied geen of minder bedrijvigheid willen.

Ik kan me zo voorstellen dat als andere buren een aanvraag hebben gedaan voor uitbreiding van hun faciliteiten en er op dat perceel wel sprake was van bedrijvigheid zoals pensionstalling, handel in paarden of iets dergelijks, de gemeente de aanvraag om die reden misschien heeft afgewezen. Ook lijkt het erop dat de gemeente meer openheid in het gebied wil, dus stalling die wordt aangevraagd op een plek waardoor zichtlijnen beperkt worden, zullen zeer waarschijnlijk ook worden afgewezen.

De stalling voor de twee paarden van Sanne kon blijkbaar worden vergund, omdat de woning van Sanne relatief klein is in verhouding tot andere woningen in de buurt en er hierdoor nog ruimte was op het bouwvlak. Voorwaarde was wel dat de stal dan binnen het bouwvlak kwam te liggen en twee andere schuren die op het perceel stonden werden afgebroken zodat er meer open zichtlijnen over het perceel kwamen. Al met al leek de aanvraag me redelijk goed onderbouwd, dus ik ben benieuwd naar de uitspraak van de raad van State.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 01:21

Journee, zo klinkt het toch weer anders. Lijkt alsof per saldo de "belasting van de ruimte/uitzicht " gelijk gebleven is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 08:28

Op die manier bekeken klinkt het wel fair. Ik ben wel benieuwd waarom de buren het dan toch niet fair vinden.

Als je woning kleiner is en je daarom 2 stallen bij mag plaatsen omdat je bouwvlak dat nog toelaat, ja daar zit een eerlijke logica in.

En je (grote?) schuren af moeten breken om de bak te mogen plaatsen. Als gemeente die schuren heel graag weg wil, maar ze heeft er wel voor betaald zeg maar bij aankoop van het perceel, dan kan ik me voorstellen dat de gemeente zegt: okee je mag die bak als de schuren weggaan, want een bak zien we veel liever in dat gebied dan schuren.

Maar stel dat de schuren sowieso weg moesten, en ze wist dat bij aankoop. En de buren ook. Dus dat je het perceel eigenlijk sowieso al zonder die schuren moest zien. Dan kan ik me alsnog wel voorstellen dat de buren het niet eerlijk vinden dat zij wèl zo'n grotere (?) bak mag en anderen niet.

Maar dat is wellicht ook wel omdat er aan haar perceel of bouwblok of zichtlijn of wat dan ook, iets anders is dan bij de buren?

Al met al is het natuurlijk sowieso niet nodig om camera's op je buren te richten.
En moet er ook wel wat gedaan kunnen worden aan last hebben van andermans verlichting. Zodra jouw verlichting stelselmatig in andermans huis schijnt kan dat gewoon super irritant zijn en is het niet meer dan goed fatsoen om daar iets aan te doen.

Ik vind het sowieso wel heel lüllig overkomen dat het blijkbaar zo hoog op moet lopen voordat iemand zegt dat hij zijn cliënt zal vragen om er naar te kijken of 1 en ander aangepast kan worden. Had dat dan niet veel eerder gekund...?

En wat is dan het verhaal achter vader die de buren bedreigt...?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 10:02

Meten met 2 mate is ergerlijk. Het programma ‘opstandelingen’ gezien. Hier in de buurt in de gemeente Bergen Egmond Schoorl wordt of iig werd ook onwijs met 2 maten gemeten. Bloedje irritant. Voor de een werd het bestemmingsplan gewijzigd en de ander moet vertrekken.
Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn 2 dingen in dit land.
Dit zal mogelijk eindigen in iets als: minder felle lampen en baklicht uit tussen 20:30 en 7:00, camera’s verplaatsen en deels afschermen.
Klaar en boekje weer dicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 10:04

Ik denk ook echt dat het overlast van die baklampen reuze meevalt en er inderdaad zoiets gaat komen als paars stelt.

Zoals er hierboven al staat mag het niet bedrijfsmatig worden gebruikt. Sanne heeft 1 paard te rijden en geeft geen les bij haar thuis. Dus hoevaak zullen die lampen effectief aan staan wanneer je weet ze ook veel overdag traint en op locatie te lessen is.

Ik denk dathet vooral is dat mensen ook die toestemming willen

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 10:16

Poekkie schreef:
Ik ken ze niet persoonlijk nee.
Vind het gewoon bemoeienis van die buren, geen idee wat ze ermee hopen te winnen.

Woongenot, rechtvaardigheidsgevoel, een gemeente die teruggefloten wordt als er daadwerkelijk fouten zijn gebeurd.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 10:35

Een gang naar de raad van state is niets anders, dan de vraag of de gemeente in deze juist heeft gehandeld. Er staat ergens dat de gemeente heeft bepaald dat de percelen niet groter mogen zijn dan 1200m2. De gemeente heeft er in toegestemd, dat het perceel van Voets groter mocht zijn dan die 1200m2. Al het genoemde, lichtmasten e.d doen er niet toe in deze, deze komen voort uit het feit dat de gemeente toe heeft gestemd dat het perceel groter is, dan de vermelde 1200m2.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 11:06

pmarena schreef:
Op die manier bekeken klinkt het wel fair. Ik ben wel benieuwd waarom de buren het dan toch niet fair vinden.

Als je woning kleiner is en je daarom 2 stallen bij mag plaatsen omdat je bouwvlak dat nog toelaat, ja daar zit een eerlijke logica in.

En je (grote?) schuren af moeten breken om de bak te mogen plaatsen. Als gemeente die schuren heel graag weg wil, maar ze heeft er wel voor betaald zeg maar bij aankoop van het perceel, dan kan ik me voorstellen dat de gemeente zegt: okee je mag die bak als de schuren weggaan, want een bak zien we veel liever in dat gebied dan schuren.

Maar stel dat de schuren sowieso weg moesten, en ze wist dat bij aankoop. En de buren ook. Dus dat je het perceel eigenlijk sowieso al zonder die schuren moest zien. Dan kan ik me alsnog wel voorstellen dat de buren het niet eerlijk vinden dat zij wèl zo'n grotere (?) bak mag en anderen niet.

Maar dat is wellicht ook wel omdat er aan haar perceel of bouwblok of zichtlijn of wat dan ook, iets anders is dan bij de buren?

Al met al is het natuurlijk sowieso niet nodig om camera's op je buren te richten.
En moet er ook wel wat gedaan kunnen worden aan last hebben van andermans verlichting. Zodra jouw verlichting stelselmatig in andermans huis schijnt kan dat gewoon super irritant zijn en is het niet meer dan goed fatsoen om daar iets aan te doen.

Ik vind het sowieso wel heel lüllig overkomen dat het blijkbaar zo hoog op moet lopen voordat iemand zegt dat hij zijn cliënt zal vragen om er naar te kijken of 1 en ander aangepast kan worden. Had dat dan niet veel eerder gekund...?

En wat is dan het verhaal achter vader die de buren bedreigt...?

Ik ken ook de precieze situaties niet, maar ook als buren het gevoel hebben ongelijk behandeld te worden, betekent dit niet automatisch dat het ook zo is en de gemeente zijn werk niet goed heeft gedaan. Als jij bijvoorbeeld een stal aanvraagt op je perceel, maar op de plek die jij voor ogen hebt, past dit niet in het bestemmingsplan, krijg je een nee op je aanvraag. Betekent dit altijd dat je dan automatisch nergens op je perceel een stal mag plaats? Nee, dit is ook niet het geval. Het is alleen niet aan de gemeente om voor jou te onderzoeken welke mogelijkheden er wel zijn. Dat is je eigen verantwoordelijkheid. Wel kun hulp vragen van bijvoorbeeld een architect of andere mensen die van de regels op de hoogte zijn.

Als mensen helaas alleen al het gevoel hebben onterecht behandeld te worden, lopen de frustraties vaak snel hoog op, ook als dit misschien onterecht is. De raad van State zal nu moeten beoordelen in hoeverre de gemeente zich aan de regels heeft gehouden of dat de buren toch een punt hebben.