PETA komt op voor de rechten van carrouselpaarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 11:04

Lynnepinny schreef:
soesita schreef:
PETA geeft zelf ook al aan dat dit bedoeld is om de tongen los te maken en daar zijn ze blijkbaar prima in geslaagd. :+

Los van het feit of je er nu serieus op moet ingaan of niet, een kleine denkoefening: stel je voor dat de koetsen op die draaimolens gedragen worden door (zeg maar gekleurde) slaven. Of dat de zadels op de ruggen van bijna naakte vrouwen uit polyester zouden liggen. Zouden we dat accepteren, want het is niet echt? En kinderen zien heus wel het verschil met de realiteit? En hebben het zo vergeten? En het beinvloed onze manier van denken niet?

Dat vind ik een interessante opvatting, ja. Voor veel dierenactivisten zouden dieren dezelfde soort rechten en respect moeten hebben als mensen, en zou deze vergelijking prima opgaan.

Maar mensen, bedenk je inderdaad even dat dit expres zo groot door PETA naar buiten wordt gebracht :+ zij weten ook wel dat het voor commotie zorgt, en dat is precies wat ze willen. Het onderwerp gewoon even besproken hebben.

Al die persoonlijke aanvallen hier vind ik trouwens maar niks. "Zwakke hersenspinsels", "ze moeten werk zoeken" en andere implicaties over dat ze dom zijn... Hebben jullie niks beters te zeggen dan dat? Beetje constructiever kan wel.

Een interessante opvatting. Zeker. Een met nuance. PETA heeft geen nuance.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 11:05

Dreamboy schreef:
JudithGigi schreef:

En? Ben je later zelf je paard ook zo gaan rijden dan?
Nou, ik dacht als kind dat dit wenselijk en normaal was ja :j

Ik heb daar als kind echt helemaal nooit aan gedacht. Denk zelfs dat het me helemaal nooit is opgevallen.

Sterker nog, als wij als kinderen "sportpaardje" speelde liepen we met ons hoofd van links naar rechts bewegend. Dat deden de paarden van professionele ruiters in onze omgeving namelijk ook :j

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 11:06

JudithGigi schreef:
Dreamboy schreef:
We hebben vast allemaal wel eens op zo,n draaimolenpaard gezeten. Zitten we nu allemaal op ons paard met het idee dat zo'n opengesperde mond of rollkur normaal is? Nee toch!

Ik ook hoor, je ziet het in films ook continu (en dan zetten ze er een mooi hinnikje achter). Vond het altijd wel heel stoer staan.

Dus ik ben het met VuurVleugels eens, ik vind die bange uitdrukkingen ook niet erg leuk om te zien. Willen de meeste kinderen niet tuigloos met hun wilde hengst over het strand galopperen, is dat dan niet leuker om te doen?

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 11:08

*D
JudithGigi schreef:
Dreamboy schreef:

En? Ben je later zelf je paard ook zo gaan rijden dan?

Ik heb daar als kind echt helemaal nooit aan gedacht. Denk zelfs dat het me helemaal nooit is opgevallen.

Sterker nog, als wij als kinderen "sportpaardje" speelde liepen we met ons hoofd van links naar rechts bewegend. Dat deden de paarden van professionele ruiters in onze omgeving namelijk ook :j[/quote]

Dat is geen antwoord op mijn vraag. Reed of rij je je eigen paard ook zo?

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 11:12

Ik denk dat PETA nog vaak gaat terug denken aan deze PR blunder.

In één klap hebben ze zichzelf volkomen ongeloofwaardig gemaakt.

Jammer ze hadden zich beter kunnen inzetten écht voor dieren op te komen.

prompter

Het is mij als kind nooit opgevallen.

VuurVleugels

rien10 schreef:
Een interessante opvatting. Zeker. Een met nuance. PETA heeft geen nuance.

Vergelijk het anders met salarisonderhandelingen. Daarvan wordt ook altijd gezegd: zet hoger in dan je daadwerkelijke doel! De reden dat de backlash zo groot is, is omdat er iets fundamenteela wordt aangesproken: de jeugd. De traditie. De "zo is het altijd geweest en ik ben er niet slechter op geworden".
Laatst bijgewerkt door VuurVleugels op 09-02-24 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Re: PETA komt op voor de rechten van carrouselpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 11:13

Als ik aan mijn baas een miljoen vraag, maak ik me belachelijk. Zo voelt dit ook voor mij.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 11:15

Dreamboy schreef:

Haha ik had helaas niet de luxe van een eigen paard :D

Tegen de tijd dat wel een paard kreeg was ik bekeerd tot NH :')

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 11:16

Geef ze allemaal een hoorn en\of vleugels, zodat goed te zien is dat het fabeldieren zijn. In feite zijn die draaimolendieren dat toch ook.Ik heb als kind ook met plezier in de draaimolen gezeten, op de "paardjes" waarbij ik dan bewust die ene zwarte uitkoos. Maar echt nooit heb ik daarbij een verwantschap met levende paarden gezien. Kinderen leven zowiezo in een fantasiewereld . Hun speelgoeddieren zien ze toch ook niet aan voor echte dieren. Het is ook voor kinderen he, daarom vind ik de bovenstaande vergelijkingen met slaven en halfnaakte vrouwen ook nergens op slaan.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 11:18

soesita schreef:
PETA geeft zelf ook al aan dat dit bedoeld is om de tongen los te maken en daar zijn ze blijkbaar prima in geslaagd. :+
?

Een “ relletje “ schoppen voor PR doeleinde kan iedereen. Hier is echter echt niet goed over nagedacht. Het schuurt te dicht op de werkelijke doeleinde waardoor men deze idiote rel nooit meer los gaat zien van PETA.
Kan nu al voorspellen dat als ze met iets serieus gaan komen in de toekomst er achteraan wordt gegooid: Ohja en verbied gelijk ook die arme houten carrouselpaarden.

Ze hebben zich hiermee belachelijk gemaakt waardoor er vele zullen zijn die ze nooit meer serieus gaan nemen.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 11:20

anjali schreef:
Geef ze allemaal een hoorn en\of vleugels, zodat goed te zien is dat het fabeldieren zijn. In feite zijn die draaimolendieren dat toch ook.Ik heb als kind ook met plezier in de draaimolen gezeten, op de "paardjes" waarbij ik dan bewust die ene zwarte uitkoos. Maar echt nooit heb ik daarbij een verwantschap met levende paarden gezien. Kinderen leven zowiezo in een fantasiewereld . Hun speelgoeddieren zien ze toch ook niet aan voor echte dieren. Het is ook voor kinderen he, daarom vind ik de bovenstaande vergelijkingen met slaven en halfnaakte vrouwen ook nergens op slaan.

De vergelijking met slaven en halfnaakte vrouwen heb ik gemaakt om aan te tonen dat we wel degelijk beinvloed worden door de dingen die we in onze omgeving tegenkomen. Het is een gedachtenexperiment en staat daarmee los van enige realteit.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 11:20

Het mooiste is nog de serieuse reacties van bepaalde bokkers hier :')

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 11:23

JudithGigi schreef:
Dreamboy schreef:

Dus was je je er wel degelijk van bewust dat dit ver van de realiteit staat. Natuurlijk zijn er uitzonderingen maar het gros weet gelukkig wel dat je een paard niet zo rijdt.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 11:23

Pareltjes schreef:
Een “ relletje “ schoppen voor PR doeleinde kan iedereen. Hier is echter echt niet goed over nagedacht. Het schuurt te dicht op de werkelijke doeleinde waardoor men deze idiote rel nooit meer los gaat zien van PETA.
Kan nu al voorspellen dat als ze met iets serieus gaan komen in de toekomst er achteraan wordt gegooid: Ohja en verbied gelijk ook die arme houten carrouselpaarden.

Ze hebben zich hiermee belachelijk gemaakt waardoor er vele zullen zijn die ze nooit meer serieus gaan nemen.

Daar ben ik het mee eens. Ik ben ook nooit een voorstander geweest van de middelen van PETA, en evenmin van al hun doelen. Maar ze hebben imo wel gelijk als ze aankaarten dat waarnemingen in onze omgeving ons denken beinvloed.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 11:26

Popstra schreef:

Het mooiste is dat er zoveel mensen zijn die zonder nadenken roepen hoe belachelijk het allemaal is. Hebben we weeral wat om mee te lachen.

Ik zie er de humor inderdaad ook wel van in. Dat belet mij niet om te beseffen dat er ook een stukje waarheid in zit.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 11:32

Popstra schreef:

Nou, als ik kermisexploitant zou zijn, dan zou ik deze ongein niet leuk vinden omdat het een lastige sfeer en inkomstenderving zou kunnen betekenen terwijl er geen enkele sprake is van dierenleed.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 11:33

*direct traceerbaar dierenleed. Correctie.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 11:34

Dreamboy schreef:
JudithGigi schreef:

Dus was je je er wel degelijk van bewust dat dit ver van de realiteit staat. Natuurlijk zijn er uitzonderingen maar het gros weet gelukkig wel dat je een paard niet zo rijdt.

Nee, ik was 17 toen ik een paard kreeg. Was niet bepaald een kind meer. Als ik destijds niet andere invloeden had gekregen had ik misschien nog steeds gedacht dat het normaal was.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 11:40

Hettieheks schreef:
Sorry hoor……

Werkelijk….
En in een ander topic lees ik dat bokt niet zomaar nieuws mag vermelden. Er zijn echt heel veel grotere problemen gaande in Nederland maar dat mag nergens worden vermeld…

%)

Inderdaad, Dit is weer een mooi staaltje afleiding van wat er echt gaande is ( zoals bijv. een falende kabinetsformatie) .........daarbij staat PETA al lang bekend als 8)7 . Echte problemen praten we niet over; dan gaan ze vanzelf weg...............( oh jee, ze worden alleen maar steeds groter maar dat merkt niemand :z

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 11:49

Ik denk dat pluche dieren dan ook afgeschaft moeten worden, en de Barbie paarden......

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 11:51

@Hettieheks en ElCid, Door kleinere problemen te bagatelliseren en te vergelijken met grote wereldproblematiek kom je natuurlijk helemaal nergens. "Oh, je bent depressief? Nouja, je woont in ieder geval niet in Oekraïne, heb jij even geluk." En alles uit handen laten vallen om je maar op iets als de kabinetsformatie te storten heeft niemand ooit geholpen vrees ik, je moet nog steeds bij jezelf kunnen blijven :D
Heb gewoon respect voor de problemen die andere mensen ondervinden. Voor sommigen is iets als dierenrechten iets diep persoonlijks, en door het belachelijk te maken versterk je de polarisatie alleen maar meer. Zelfde geldt natuurlijk voor iets als de boerenprotesten. Je hoeft het er niet mee eens te zijn (zoals ik), maar je mag je best een keer inleven in andermans belevingswereld.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 11:57

ElCid schreef:
Hettieheks schreef:
Sorry hoor……

Werkelijk….
En in een ander topic lees ik dat bokt niet zomaar nieuws mag vermelden. Er zijn echt heel veel grotere problemen gaande in Nederland maar dat mag nergens worden vermeld…

%)

Inderdaad, Dit is weer een mooi staaltje afleiding van wat er echt gaande is ( zoals bijv. een falende kabinetsformatie) .........daarbij staat PETA al lang bekend als 8)7 . Echte problemen praten we niet over; dan gaan ze vanzelf weg...............( oh jee, ze worden alleen maar steeds groter maar dat merkt niemand :z

Bokt is een paardenforum en paardgerelateerd nieuws hoort erop. Nou is hier de clou dat het om namaakpaarden gaat. Degenen die over de kabinetsformatie willen praten kunnen daarvoor in het politiek-topic terecht. Eigenlijk is Bokt daar niet eens voor maar interessant voor die Bokkers die zich ook nog voor andere zaken dan paarden interesseren.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 11:59

Popstra schreef:

In mijn geval heb ik ook daadwerkelijk last van als ik pleit voor meer rechten voor de natuur bij hoorzittingen, bouwvergaderingen, raadsvergaderingen, etc......
Dit soort,in mijn ogen, belachelijke aandachttrekkerij van Peta voor het verbod op carrousselpaarden, creëert een kader van irritatie en het weerstand tegen mensen die daadwerkelijk proberen het leven voor de dieren en de natuur te verbeteren.
En dat kan alleen als je aan tafel komt daar waar de beslissingen gemaakt worden. En om aan tafel uitgenodigd te worden en aan tafel serieus genomen te worden als gesprekspartner. En ik kan je zeggen dit soort acties voor verbod carrousselpaarden helpen niet, ze versterken alleen de vooroordelen en daarom maakt het mij boos.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 12:15

Janouk, ik snap je, maar vergeet niet de rol van de media hierin hè. "PETA komt op voor carrouselpaarden" geeft een stuk meer clicks dan "PETA kaart beeldvorming en gebruik van carrouselpaarden aan". Die laatste ligt hier veel dichter bij de waarheid, maar de media maakt er weer iets spectaculairs van.