Duitse hoofdredacteur uit stevige kritiek op Charlotte Fry en Everdale

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 14:40

Urbiezira schreef:
Misschien zie ik het te simpel hoor, maar ik heb het gevoel dat we een beetje op een splitsing staan tussen wat we hoger willen waarderen.

Willen we meer focussen op de technische moeilijkheid en uitvoering, of willen we meer focussen op hoe harmonieus de uitvoering is?

Op zich is het dan wel interessant om nog even terug te denken aan de eindklassering op het EK in Riessenbeck. Daar eindigde Dalera boven Glamourdale terwijl een groot deel van het publiek de proeven van Glamourdale aansprekender vond omdat hij met meer spektakel door de baan ging dan Dalera. Dalera heeft in mijn ogen terecht gewonnen omdat er veel meer harmonieuze controle was en de opbouw in het toernooi ook verstandiger was dan bij Glamourdale. Bij spektakel wordt een pechfoutje makkelijk vergeven omdat het heel zichtbaar is dat alles uit de kast wordt getrokken. Maar als je controle hebt, dan is dat niet nodig.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 14:47

DuoPenotti schreef:
Die hoge punten is idd 1 ding.

Maar als je ziet dat dit paard door zijn bouw dit zelf steeds opzoekt. Goede ruiters hier al 10 jaar mee "worstelen".
Dat wil je toch niet door fokken?

Charlotte Frye kan hem ook heel mooi voorstellen máár imo is dit wel een van de weinige toppaarden in de dressuur waarvan ik altijd het gevoel krijg dat ie constant op exploderen staat. Om die reden ben ik er van overtuigd dat Frye een enorm goede ruiter moet zijn. Of je daarmee moet verder fokken hangt af van wat je er mee combineert IMO. :) als je nu een hele flegmatieke merrie hebt met tegenovergestelde ‘nadelige bouw’ dan is het gewoon een goede keuze lijkt me. Hij is heet maar niet ‘vuil’ anders liep hij dit niveau niet. Ongetwijfeld een van de moeilijkere paarden momenteel op dit niveau maar zonder will to please hadden ze hem niet opgeleid gekregen.

Als je er een hete met dezelfde bouw onder steekt dan vraag je er zelf om natuurlijk. :+
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 05-02-24 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 14:48

Werth komt dit weekend aan de start met Wendy. Erg benieuwd naar die combinatie!

bulck

Re: Duitse hoofdredacteur uit stevige kritiek op Charlotte Fry en Everdale

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 15:00

Ja ik denk dat de commentaar terecht is, zeker naar bepunting en ja dan zit je snel op de FEI, de jurering maar ook de amazone/trainer en eigenaar. UIteraard kunnen we niet rond de combinatie gaan, ze vormen de aanleiding. Of het paard nu de juiste bouw heeft of niet, is ansich irrelavant en in dat opzicht in contrast met de insteek van dressuur. Dat paard loopt echt van zichzelf niet zo strak rond in de hals en nek en met spanning, dat is wel degelijk de rijderij. Rijderij dat hoog gepunt wordt, niet enkel bij haar trouwens (Charlotte DJ met haar Everdale zijn niet beter om maar snel een naam te noemen)
Maar perfectie bestaat niet, maar dan horen combinaties nog wel correcte punten te krijgen. En dan klopt dat voor deze combinatie niet, niet in Londen, niet in Mechelen en de laatste dus wederom niet. Dit waren geen prestaties om te winnen. Uiteraard een falende jurering, maar ook wel aan de amazone en eigenaren om een signaal te geven. Hun PR spreekt ook maar enkel over superlatieven, terwijl de realiteit anders en ook zichtbaar is (zelf door een leek) Dus terecht dat mensen vragen stellen en echt wel bedenkingen hebben. We mogen ook niet vergeten dat de sport, en zeker deze discipline, sterk onder vuur ligt (media dit weekend doet daar wederom geen goed aan, zeker niet na het grote schandaal in Denemarken eind vorig jaar). Structureel zit er iets fout binnen deze discipline en ik denk te breed verspreid om het snel terug op het goede pad te krijgen.

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 15:14

Elisa2 schreef:
Helemaal mee eens hoor en terechte vragen.

Het kan ook zijn dat de kracht, afdruk en techniek ten koste gaan van de aanleuning omdat een paard het nog niet goed aan kan. Denk wel dat alleen harmonieus zonder de kracht/ afdruk etc. meer de 6jes proeven zijn. Zoals je zegt, de beste ruiters combineren die twee. Maar ja..daarom zijn het ook de beste ruiters natuurlijk. :+

Is dat niet waar het probleem zit? Paarden worden gepresenteerd met spektakel, terwijl ze het eigenlijk (nog) niet vol kunnen houden. Bijvoorbeeld Freestyle onder Cathrine Dufour, die ik afgelopen najaar bij de Peelbergen heb gezien. Daar kreeg ik oprecht kippenvel van. Kracht en harmonie kwamen daar samen. Dat paard kan het volhouden. Dát mag worden beloond.

Maar wat zie ik te vaak? Paarden die zichtbaar moeite hebben, ruiters die krampachtig in het zadel zitten, monden constant open. Dit mag niet beloond worden, en toch gebeurt het. Kwalitatief goede paarden wellicht, maar die dan toch meer tijd nodig hebben om zich te ontwikkelen. Is het niet beter om ze in de 60-70% te houden en ze rustig aan te laten ontwikkelen naar de 80%, met harmonie als basis? Zeker nu we onder scherp toezicht staan, lijkt het me juist belangrijk om op harmonie te focussen.

Een leek kan makkelijk zien dat een paard zijn mond constant opent of dat een ruiter/amazone in de mond zit te sjoemelen. Moet we niet juist aanmoedigen dat we positiever rijden willen zien? Een leek ziet ook wel iets wat makkelijk gaat en iets wat meer moeite lijkt te kosten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 15:56

Ik denk dat wij dat niet altijd kunnen beoordelen altijd vanaf de zijlijn, een paard kan ook enorm gespannen zijn. Soms komt het door rijderij, soms ook niet. Het is best lastig om zonder achtergrond informatie van de ruiter te weten wat er precies speelt. En dan is het ook belangrijk om de rijstijl van de ruiter onder de loep te nemen vind ik en hoe deze andere paarden presenteert.

Bij Everdale vind ik het makkelijker te plaatsen, omdat ik hem al ken vanaf dat ie ggk is en altijd dezelfde problemen heb gezien bij verschillende ruiters. Of dit een fokhengst is, ik vind van niet. Teveel exterieurmatige tekortkomingen. :o
Toch is hij wel keur geworden omdat hij nakomelingen geeft die wel echt willen blijven lopen op dat hoogste niveau en daar dus wel het (iets wat moeilijke) karakter voor hebben.

Ik blijf er ook bij dat iedereen Oh en Ah had geroepen als Charlotte dezelfde proef had gereden maar dan met Glamourdale.

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 16:14

Elisa2 schreef:
Ik blijf er ook bij dat iedereen Oh en Ah had geroepen als Charlotte dezelfde proef had gereden maar dan met Glamourdale.

Don't count on me. :D Eerlijk, ik heb veel respect voor Lottie, ze rijdt er veel op een dag, bijna allemaal hengsten. Hengsten zijn sowieso niet allemaal even makkelijk. Er zijn manieren om hengsten anders te presenteren. Er lopen er zoveel mee in de topsport, die echt niet makkelijk zijn. Zie een Franziskus onder Ingrid Klimke, die is ook echt niet de makkelijkste, en toch kan Klimke een fraai beeld laten zien.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 16:20

Ja maar dat is toch een hele andere amazone met een heel ander paard, ze rijdt hem top hoor..vind ik ook. Maar Franziskus zie je toch ook wel tekort komen op een aantal oefeningen. Zij rijdt er echt het uiterste uit.

Ik denk niet dat Glamourdale net zo lastig is als Everdale trouwens, en uiteraard heeft Charlotte ook nog genoeg verbeterpunten. (wie niet?) Het is ook nog een jong grietje feitelijk.
Ik weet wel dat het bloed, de combi LL x Negro niet de paarden geeft met de meeste souplesse/ durchlassigheid. Ik vind altijd zo leuk om de Pavo cup te kijken en dan te zien wat de paarden gaan doen bij gastruiters en kijken of ze verbeteren of weinig veranderen. Zo zag ik Jameson onder Christopher Hess ineens een stuk meer souplesse krijgen bijvoorbeeld. Het is heel interessant om te zien.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 16:26

Ik heb een Everdale nakomeling en ik kan beamen dat ze een apart karakter kunnen hebben. Bloedfanatiek is het woord dat er het beste bij past denk ik, in alles trouwens. En bij wat spanning zijn het net tuigpaarden, kort in de hals, rug strak en flink van de grond, wat meteen ook een heel gespannen indruk geeft ondanks de spanning van het paard zelf best wel mee kan vallen.
Maar bij de juiste ontspanning passageren ze op hun gemakje door de wei, gewoon voor de lol. Grappig genoeg laat die nakomeling ook de echte hogeschool sprongen in de wei zien, ik heb dat nog nooit een ander paard met die beheersing en in die mate zien doen.
Ik vind Everdale wel een aanwinst als vaderpaard, hij geeft een heel stabiele conformatie in plaats van al die moderne "wiebel"paarden van tegenwoordig. Maar je moet wel rekening houden met het karakter van de moeder. Het fijnst is een moeder die erg nuchter is maar wel met een zekere mate van gevoeligheid.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 19:25

Ik vond de ruiter zelf niet zozeer onvriendelijk maar het paard. Mijn god wat een ding. Geen fijne bouw en veel te heet! Veel te veel adrenaline waardoor de amazone niet aan correct rijden toekomt maar haar handen vol heeft om met haar 60 kilo een paard van 600 kilo te houden. Een soort stoomlocomotief die flink op dreef was. :+ Ik vind daar wat van en een heel groot deel ligt hierin ook zeker bij de fokkerij!

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 19:59

Glamourdale is toch een totaal ander paard ?
En niet meer fokken, omdat ie zo gespannen is en volgens sommigen " niet de ideale lichaamsbouw"?
Hij loopt wel bovenin mee in de internationale GP , sommige veeldekkers komen de LT niet uit ( of in :D ) of helemaal niet op wedstrijd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 20:17

Er zijn ook wel andere goede hengsten die op het hoogste niveau lopen wat beter in elkaar zitten fysiek. :-)

Sowieso denk ik niet dat hij nog veel dekt aangezien hij wffs positief is. Zijn zoon Inclusive vind ik beter in elkaar zitten. (alleen ook erg heet en wffs) Ik zou eerder daarmee dekken of als ik hetzelfde bloed zou willen met Glamourdale. Want hoewel het een ander paard is, hebben ze precies dezelfde afstamming.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 20:42

996981 schreef:
DuoPenotti schreef:
Die hoge punten is idd 1 ding.

Maar als je ziet dat dit paard door zijn bouw dit zelf steeds opzoekt. Goede ruiters hier al 10 jaar mee "worstelen".
Dat wil je toch niet door fokken?

Voor een merrie met een strakke rug, en lange horizontale hals kan dit juist een goede hengst zijn, om ergens ''in het midden'' uit te komen.

In de fokkerij kom je meestal niet in het midden uit helaas.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 20:50

Elisa2 schreef:
Er zijn ook wel andere goede hengsten die op het hoogste niveau lopen wat beter in elkaar zitten fysiek. :-)

Sowieso denk ik niet dat hij nog veel dekt aangezien hij wffs positief is. Zijn zoon Inclusive vind ik beter in elkaar zitten. (alleen ook erg heet en wffs) Ik zou eerder daarmee dekken of als ik hetzelfde bloed zou willen met Glamourdale. Want hoewel het een ander paard is, hebben ze precies dezelfde afstamming.

Als je alleen naar de laatste namen kijkt wel maar het zijn geen volle broers. De merrielijn ziet er toch wel heel anders uit en de karakters en bouw van de paarden zouden heel goed van die kant kunnen komen. Worden er in ieder geval door beinvloed.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 20:55

Rizette schreef:
Elisa2 schreef:

Als je alleen naar de laatste namen kijkt wel maar het zijn geen volle broers. De merrielijn ziet er toch wel heel anders uit en de karakters en bouw van de paarden zouden heel goed van die kant kunnen komen. Worden er in ieder geval door beinvloed.

Ahorn (v Nimmerdor) bij Glamourdale, El Corona (v. Amor) bij Everdale.

Groot verschil, inderdaad.

Lante

Re: Duitse hoofdredacteur uit stevige kritiek op Charlotte Fry en Everdale

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 21:20

Nou, Amor stond bepaald niet bekend als een makkelijke en zijn nakomelingen ook niet. Geen idee of dat nu de negatieve invloed is overigens. :+

Ik vind dat er best veel spanning zichtbaar is en dat zie je in de punten niet zo sterk terug. Technisch geen makkelijke proef, en ze loods hem er toch knap doorheen. Ik heb de rest niet gezien, maar ik vindt je stuk van mr. George overdreven. Gezien de spanning die het paard toch ook wel laat zien, zijn de punten wellicht wel wat hoog, maar je werkt met een dier, niet met een robot en over het algemeen vind ik Charlotte geen nare ruiter.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 21:28

Rizette schreef:
Elisa2 schreef:

Uiteraard ;)

Maar was ff niet met een verdere fokkerij analyse bezig. :D Daarvoor moet je ook een merrie en merrielijn hebben om er helemaal in te duiken.

El Corona was berucht. :D

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 23:05

Elisa2 schreef:
Uiteraard ;)

Maar was ff niet met een verdere fokkerij analyse bezig. :D Daarvoor moet je ook een merrie en merrielijn hebben om er helemaal in te duiken.

El Corona was berucht. :D

Mijn "schatje" blijkt teruggefokt te zijn op El Corona. Dat is ook echt te merken en geeft een heel interessant dier O:)
Ik heb haar nu 3 jaar en we hebben nu pas een redelijke overeenstemming bereikt waar ik verantwoordelijk voor ben en waar zij haar inbreng kan geven :')

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 09:13

Haha sterkte, nouja een gebruiksaanwijzing is niet erg..zolang je er maar mee om kunt gaan. :D

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 10:26

Veronica2 schreef:
Op zich is het dan wel interessant om nog even terug te denken aan de eindklassering op het EK in Riessenbeck. Daar eindigde Dalera boven Glamourdale terwijl een groot deel van het publiek de proeven van Glamourdale aansprekender vond omdat hij met meer spektakel door de baan ging dan Dalera. Dalera heeft in mijn ogen terecht gewonnen omdat er veel meer harmonieuze controle was en de opbouw in het toernooi ook verstandiger was dan bij Glamourdale. Bij spektakel wordt een pechfoutje makkelijk vergeven omdat het heel zichtbaar is dat alles uit de kast wordt getrokken. Maar als je controle hebt, dan is dat niet nodig.

Grappig dat Dalera vaak dan wordt genoemd als ontspannen terwijl ze continue met haar staart zwiept. Ik vind het echt geen ontspannen beeld. Ze is gewoon heel erg anders gebouwd waardoor het beeld anders is en idd meer halslengte lijkt te hebben maar evengoed is de nek vaak niet het hoogste punt.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 10:29

JessicaD88 schreef:
Veronica2 schreef:

Grappig dat Dalera vaak dan wordt genoemd als ontspannen terwijl ze continue met haar staart zwiept. Ik vind het echt geen ontspannen beeld. Ze is gewoon heel erg anders gebouwd waardoor het beeld anders is en idd meer halslengte lijkt te hebben maar evengoed is de nek vaak niet het hoogste punt.

Klopt. Dalera mist ook vaak een stuk aanspanning en blijft naast lang in de hals, ook lang in de rug en dat is precies wat je niet wil. Zeker in de uitgestrekte draf gaat ze vaak in twee stukken.

Niet erg, het is allemaal echt onwijs moeilijk, maar het toont weer aan hoeveel mensen alleen kijken naar de hals en loodlijn, maar het verdere gaan van het paard niet kunnen beoordelen.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 10:55

ZwarteHeks schreef:
Elisa2 schreef:
Helemaal mee eens hoor en terechte vragen.

Het kan ook zijn dat de kracht, afdruk en techniek ten koste gaan van de aanleuning omdat een paard het nog niet goed aan kan. Denk wel dat alleen harmonieus zonder de kracht/ afdruk etc. meer de 6jes proeven zijn. Zoals je zegt, de beste ruiters combineren die twee. Maar ja..daarom zijn het ook de beste ruiters natuurlijk. :+

Is dat niet waar het probleem zit? Paarden worden gepresenteerd met spektakel, terwijl ze het eigenlijk (nog) niet vol kunnen houden. Bijvoorbeeld Freestyle onder Cathrine Dufour, die ik afgelopen najaar bij de Peelbergen heb gezien. Daar kreeg ik oprecht kippenvel van. Kracht en harmonie kwamen daar samen. Dat paard kan het volhouden. Dát mag worden beloond.

Maar wat zie ik te vaak? Paarden die zichtbaar moeite hebben, ruiters die krampachtig in het zadel zitten, monden constant open. Dit mag niet beloond worden, en toch gebeurt het. Kwalitatief goede paarden wellicht, maar die dan toch meer tijd nodig hebben om zich te ontwikkelen. Is het niet beter om ze in de 60-70% te houden en ze rustig aan te laten ontwikkelen naar de 80%, met harmonie als basis? Zeker nu we onder scherp toezicht staan, lijkt het me juist belangrijk om op harmonie te focussen.

Een leek kan makkelijk zien dat een paard zijn mond constant opent of dat een ruiter/amazone in de mond zit te sjoemelen. Moet we niet juist aanmoedigen dat we positiever rijden willen zien? Een leek ziet ook wel iets wat makkelijk gaat en iets wat meer moeite lijkt te kosten.

Ik denk dat je de spijker op z'n kop slaat.

Dat wij vanaf de zijlijn niet kunnen zien waar bepaald gedrag vandaan komt is natuurlijk waar, maar de jury is degene die vanaf de zijlijn jureert. Daarin vind ik persoonlijk harmonie belangrijker dan spektakel. Maar goed, ik ben ook geen voorstander van de freestyle, waarin ruiters de moeilijkheidsgraad ophogen om aan hun punten te komen in plaats van een simpelere proef naar perfectie rijden. Ik vind zoiets niet thuis horen in de paardensport.

Als iemand die ook een Everdale nakomeling heeft; het zijn doodlopers, ze blijven maar doorgaan. Ik denk dat irmaz het bij het rechte eind heeft met bloedfanatiek. Maar die van mij (en zo heb ik ze meer gezien) is echt doodbraaf. Daar kon ik als driejarige met alle vertrouwen opstappen, ook als ze een tijd niet was gereden. Liever een paard waar je van moe wordt door het terugrijden, dan een paard waarvan je moe wordt van het naar voren rijden. Dat is natuurlijk ook voor iedereen anders.

Glamourdale nakomelingen vind ik over het algemeen niet per se nuchterder, maar wel meer gelaten.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 11:08

denisesilver schreef:
ZwarteHeks schreef:

Ik denk dat je de spijker op z'n kop slaat.

Dat wij vanaf de zijlijn niet kunnen zien waar bepaald gedrag vandaan komt is natuurlijk waar, maar de jury is degene die vanaf de zijlijn jureert. Daarin vind ik persoonlijk harmonie belangrijker dan spektakel. Maar goed, ik ben ook geen voorstander van de freestyle, waarin ruiters de moeilijkheidsgraad ophogen om aan hun punten te komen in plaats van een simpelere proef naar perfectie rijden. Ik vind zoiets niet thuis horen in de paardensport.

Als iemand die ook een Everdale nakomeling heeft; het zijn doodlopers, ze blijven maar doorgaan. Ik denk dat irmaz het bij het rechte eind heeft met bloedfanatiek. Maar die van mij (en zo heb ik ze meer gezien) is echt doodbraaf. Daar kon ik als driejarige met alle vertrouwen opstappen, ook als ze een tijd niet was gereden. Liever een paard waar je van moe wordt door het terugrijden, dan een paard waarvan je moe wordt van het naar voren rijden. Dat is natuurlijk ook voor iedereen anders.

Glamourdale nakomelingen vind ik over het algemeen niet per se nuchterder, maar wel meer gelaten.

Als eigenaar van dat type paard weet je toch ook dat je ''spektakel'' niet hoeft te vragen aan zulke paarden? Dat dit iets wat ze bieden? Dat je niet altijd de controle hebt om makkelijk terug te kunnen naar ontspanning door de mega go? Dat het de ene keer makkelijker is dan de andere?

Waarschijnlijk kan Charlotte deze kur thuis prima rijden zonder de moeilijkheden waar ze in A'dam tegenaan liep. De omgeving kan echter veel doen met een paard en zeker eentje die van nature veel go heeft.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 12:23

JessicaD88 schreef:
Veronica2 schreef:

Het woord ontspanning kwam ook niet in mij op en daar heb ik het ook niet over in het stukje wat je quote.
En over halslengte en of dat paard wel altijd in de juiste aanspanning loopt, heb ik het ook niet over.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 12:45

Veronica2 schreef:
Het woord ontspanning kwam ook niet in mij op en daar heb ik het ook niet over in het stukje wat je quote.
En over halslengte en of dat paard wel altijd in de juiste aanspanning loopt, heb ik het ook niet over.

Gaat harmonie niet deels over ontspanning?