Probleem aan de basis: steeds meer maneges sluiten de deuren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 15:49

JudithGigi schreef:
_San87_ schreef:

Poeh, denk je dat die wekelijks 200+ kinderen over de vloer willen?

Huh, nee? Ik noem alleen een voorbeeld, niet dat dat de oplossing is voor alles?

Ik had ook nooit kunnen beginnen als maneges niet bestonden. Maar ik heb ook vreselijke dingen zien gebeuren op maneges, dus ik vind het moeilijk om er rouwig om te zijn als ze verdwijnen. Dat neemt uiteraard niet weg dat ik het erg zou vinden als kinderen daardoor niet meer zouden kunnen beginnen met paarden.

Okay. Want als maneges verdwijnen, krijg je dus idd dat heel veel mensen niet meer kunnen paardrijden.

Of dat erg is, is een andere discussie.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 15:54

Kabayo schreef:
Ik wordt blij van dit nieuwsbericht. Maneges kom ik niet (net als Nederlandse kleine mini dierentuinen). Ik vind ze oprecht zielig. De paarden dag in dag uit maar rondjes lopen met trekkende en schoppende kindjes of volwassenen. Vaak niet passend tuig. Geen goed voer en weinig buiten
Lees! Er zullen vast goede maneges te vinden zijn in Nederland. (Stuur die vooral door, ben benieuwd) Helaas ken ik er zelf weinig tot géén
Ga zo door en verbied maneges, hou de paardensport dan liever voor de "elite" die wel een eigen of bijrijd/lease paard kunnen betalen en het dier goed laten verzorgen met goede begeleiding. Ipv zo'n "fabriek"

Leuk, paardensport slechts voor de elite. Ik werk op een zorgmanege. Dagbesteding, lessen voor mensen met een beperking. Logeerweekenden om ouders even te ontlasten. In de zomer kampen waar mensen van heinde en verre op af komen, want er ìs al zo weinig voor mensen met een beperking. Voor deze mensen valt dan niet “slechts” hun sport weg, maar ook hun dagbesteding, logeerweekend of hun wekelijkse uurtje paardrijden en gezelligheid waar ze zo naar uit kijken.
Daarnaast geeft de manege ook nog een aantal lessen voor mensen zonder beperking.

Onze paarden komen dagelijks buiten in kuddeverband, er komt op zeer regelmatige basis een zadelpasser om alle zadels te controleren en zonodig aan te passen óf te vervangen, ze krijgen fatsoenlijk voer. Aangezien een behoorlijk aantal van onze paarden op leeftijd is komt de tandarts vaker en staan een aantal paarden op speciaal voer. Als het nodig is komt er een fysiotherapeut. Er wordt streng op gelet dat ze niet te veel worden belast. Paarden die geschikt zijn voor dit werk zijn nog véél moeilijker te vinden dan “ gewone” manegepaarden en zijn dus goud waard. Des te meer reden om er heel zuinig mee te zijn.

Én daarnaast wil je particuliere paardeneigenaren de kost niet geven bij wie jouw bovengenoemde zaken ook lang niet in orde zijn en dus niet beter af zijn dan de zielige manegepaarden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 16:15

Dat is heel erg naar heel veel dingen in de zorg vallen weg vanwege geen budget meer. Toen ik 25 jaar terug in de gehandicaptenzorg kwam werken gingen we nog met bewoners op vakantie. Kon je nog kleding gaan kopen met cliënten, of een dagje uit. Dat kan allemaal niet meer. Steeds minder personeel op de groep, en steeds meer administratieve taken. Het is er allemaal niet leuker op geworden. Het werk niet, maar dat is niet het ergste. Ik vind het vooral voor de cliënten heel erg omdat die er niet voor gekozen hebben. Ik kan zo een andere baan zoeken, en de zorg verlaten. Mijn cliënten hebben die keus niet.

Ik weet dat zorgmaneges het ook zwaar hebben. Lis Hartel zit momenteel in geleende tijd.

Lughnassadh

Re: Probleem aan de basis: steeds meer maneges sluiten de deuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 16:28

Ik ben ook begonnen op een manege voor mensen met een beperking. Zonder die plek had ik nooit leren rijden. Ik kom er tot op de dag van vandaag en neem er ook zorg af. Ook voor mij paardrijden heel veel meer dan een hobby/sport. Inmiddels een eigen paard, en ik behoor echt niet tot de elite, maar dat is heel veel mensen niet gegeven.

Moet het anders in de manegebranche als het gaat over welzijn, lesinhoud, etc. Zeker! Maar paardrijden alleen voor de elite zie ik ook niet zitten. Dan houd je weinig mensen over. En paarden bij eigenaren zijn ook niet per definitie beter af. Genoeg paarden in de topsport met wie ik intens medelijden heb.
En als het dan alleen voor de elite is hoe snel wordt het dan helemaal verboden vraag ik me af?

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 16:38

Niet alleen in de topsport hoor. Mijn dochter heeft een tijd veel wedstrijden gereden Ontzettend veel ruiters met eigen pony of paard die met zweep en sporen al schoppend en pony in de krul getrokken hun proefje doorgingen. Dochter had les van een vrij bekende amazone en moest op een gegeven moment wekelijks naar de fysiotherapeut omdat haar schouders helemaal vast zaten omdat ze zó aan haar pony moest rukken van haar. Daar was ze snel klaar mee en wilde vervolgens helemaal geen wedstrijden meer rijden.
Dat hoefde je op de manege waar dochter heeft leren rijden niet te proberen. Je mocht sowieso geen sporen om, maar werd je betrapt op oneigenlijk zweepgebruik of zitten klooien in de mond dan kreeg je een waarschuwing en bij een volgende keer kon je afstappen. En kwam het vaker voor, dan hoefde je helemaal meer terug te komen.
Laatst bijgewerkt door MairiMacBran op 23-01-24 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 16:42

Ik sta er toch wat dubbel in. Ik zie liever dat sportpaarden die even mee hebben gedaan en bewezen braaf zijn worden ingezet om mensen te leren paard rijden. Niet massa gericht zoals een manege. Maar ook de verzorging van het dier en de omgeving. En dat mag best wat duurder zijn dan een manege, een paard is nou eenmaal duur. Daarom hoeft een manege in mijn ogen niet goedkoop te zijn maar dan verandert dus de hele 'hobby/sport'. Weet ook weer niet hoe ik dat voor me zie :+

Wat ik nu veel zie is een deel dat enkel paard rijdt. Puur alleen het rijden. Dat vind ik geen paardrijden.. paardrijden is zoveel meer. Dus van de traditionele maneges ben ik niet zo .
Uitzondering vind ik bijvoorbeeld wel een zorg manege.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 16:49

Maar daar kan die manege toch niet altijd wat aan doen? Als je als manege niet faciliteert dat je ruim op tijd kunt komen, rustig uitgebreid kunt poetsen en zadelen en na de les de tijd geeft om af te zadelen en nog even wat te poetsen of te knuffelen, ja dan heb je een punt.
Op onze oude manege organiseren ze beginnerscursussen poetsen en opzadelen voor ouders en kinderen en zijn er regelmatig ponydagen waar ze van alles leren over de omgang om het rijden heen, harnachement en dergelijke.
Maar als manegeklanten 5 minuten voor tijd op komen dagen en verwachten dat hun paard klaar staat of anders een borstel er over heen halen en een zadel er op gooien en er op klimmen, daar kun je als manege weinig aan doen, behalve benoemen dat dat zo de bedoeling niet is.
Laatst bijgewerkt door MairiMacBran op 23-01-24 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 16:51

MairiMacBran schreef:
Maar daar kan die manege toch niet altijd wat aan doen? Als je als manege niet faciliteert dat je ruim op tijd kunt komen, rustig uitgebreid kunt poetsen en zadelen en na de les de tijd geeft om af te zadelen en nog even wat te poetsen of te knuffelen, ja dan heb je een punt.
Maar als manegeklanten 5 minuten voor tijd op komen dagen en verwachten dat hun paard klaar staat of anders een borstel er over heen halen en een zadel er op gooien en er op klimmen, daar kun je als manege weinig aan doen, behalve benoemen dat dat zo de bedoeling niet is.

Bedoel je dit tegen mij? Dit is de massa waar ik niet van hou en het gaat dus om enkel paardrijden. Wat ik dus maar 1/3 van het hele 'paarden' vind. Dat vind ik minder aan een manege.
Maar anders verdienen ze te weinig op deze manier.. dus ergens zou het dan anders moeten. En dát vind ik een lastig stuk. Ben niet heel rouwig erom dus dat maneges sluiten. Laat mensen maar zien hoe duur paarden zijn en dat het juist niet alleen een uurtje in de week is. Of juist wel, maar dan betaal je ook deels voor de randzaken. Dus wordt het nog duurder.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 16:56

Maar wat kan een manege doen aan dit soort klanten dan? Die zullen er zelf ook niet blij mee zijn, maar ze zouden dan wel moeten sluiten?
Is dat niet heel erg zuur voor mensen die wél graag willen poetsen, verzorgen en knuffelen naast het (leren) rijden maar zich zelf geen eigen paard kunnen veroorloven?

Overigens ken ik ook genoeg paardeneigenaren die zelf ook niet veel uitvoeren naast en om hun paard, maar daar gewoon mensen voor hebben om dat voor ze te doen.
Die stappen op hun door een ander gepoetste en opgezadelde paard en stappen na een half uurtje weer af om het door een ander uit te laten stappen. Dat is net zo naar.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 17:09

Ik hoop eigenlijk dat die hogere kosten vooral komen uit meer dierenwelzijn.

Vroeger op mijn manege stonden alle paarden aangebonden in een stand en kwamen ze alleen in de zomer 2 uur per dag op de wei. In de winter was alles 24/7 op stal. Er stonden regelmatig paarden met drukplekken en de tandarts kwam al helemaal nooit, dat bestond niet eens. Echt vreselijk, als ik er nu naar terugkijk, maar als kind toen was het normaal.

Gelukkig is diervriendelijkheid voor steeds meer mensen een factor die meeweegt als ze een manege kiezen. Dat brengt natuurlijk wel meer kosten met zich mee, meer land, grotere stallen, beter “onderhoud” voor de paarden etc. Als dat is waar die extra kosten in zitten, naast de hogere prijzen voor voeding, hogere lonen etc, dan lijkt het me een positieve ontwikkeling en ook goed als daar eerlijk voor wordt betaald, ook als paardrijden daarmee meer een elitesport wordt dan het al was.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 17:13

Waarom zou je dat poetsen en knuffelen per se moeten willen? Op mijn pony wordt er soms een lesje gegeven en ik wil helemaal niet dat die mensen komen poetsen etc. Ik maak paard klaar en zadel op, behalve hun les rijden moeten ze hier echt niets komen doen en heb ik liever geen mensen voor mijn voeten.

Zelf poets ik overigens zelf ook niet graag hoor, 5 min is wel genoeg. Mag je best een mening over hebben maar waar slaat dat dan op?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 17:17

Ik heb weleens marktonderzoek gedaan.

Eigenlijk als je een goedlopend paardenbedrijf wilt hebben dan moet je je richten op minimaal 3 pijlers. Bijv. manege, handel, pension. Of manege, winkel, pension. Fokkerij, manege, training etc. Alleen manege kwam toen al qua kosten nauwelijks uit en dit was jaren geleden. Handel is de beste tak, maar niet makkelijk en ook niet voor iedereen weggelegd en verder verdienen vooral hoefsmeden en goede instructeurs het beste.

Ik denk als je nu rond gaat kijken dat ook vooral die bedrijven nu wel overeind blijven. De rest..de kleinschaligere maneges zullen eerder ten onder gaan door alle stijgende kosten. Of dit ten goede komt aan het dierenwelzijn is de vraag en ligt denk ik geheel aan het bedrijf zelf.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 17:27

Poekkie schreef:
Waarom zou je dat poetsen en knuffelen per se moeten willen? Op mijn pony wordt er soms een lesje gegeven en ik wil helemaal niet dat die mensen komen poetsen etc. Ik maak paard klaar en zadel op, behalve hun les rijden moeten ze hier echt niets komen doen en heb ik liever geen mensen voor mijn voeten.

Zelf poets ik overigens zelf ook niet graag hoor, 5 min is wel genoeg. Mag je best een mening over hebben maar waar slaat dat dan op?

Van mij hoeft dat niet per se hoor. Ik heb niet echt een mening over iemands poets- of knuffelgedrag. Maar het werd als criterium gegeven wbt het bestaansrecht van een manege, mensen die alleen maar komen om te rijden en verder niets, die kennen de waarde niet van paarden en alles er om heen en dan mag een manege best gesloten worden. Of de lesprijs flink omhoog.

En ik neem aan dat jij geen manege hebt, valt dus niet te vergelijken. Op maneges komen nu eenmaal ook mensen die wél graag willen poetsen en knuffelen en zo lang dat met respect en vriendelijkheid voor het paard gaat zou ik daar geen probleem in zien. Dat jij dat niet wil voor je eigen paard is jouw keuze en daar hebben mensen die er op rijden zich dan aan te houden.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 17:29

Ik heb het niet over knuffelen. Over opzadelen en zorgen dat je een schoon paard opzadeld. Of dat nou 3 borstels zijn of 1, basis is dat t een schoon dier moet zijn. Zulke dingen. Stal mesten bijvoorbeeld. Mensen die dat niet doen op volpension of met grooms betalen er voor. Dus manege klanten mogen daar wat mij betreft ook wel voor betalen. Meer dan enkel een lesje.

Dat is wat mij stoort, mensen hebben geen flauw benul van kosten, tijd en energie wat er bij komt kijken. Willen maar n tientje per les betalen etc.

Ik kan het niet zo goed verwoorden. Maar ik hou niet van het elke week maar rijden km het rijden. Paarden zijn meer dan rijden en het grote gros weet dat niet op een manege. Vandaar dat ik t niet erg vind als ze sluiten. Hoe sneu ook voor mensen die geen eigen kunnen betalen. Die kunnen zich misschien beter vinden in een bijrijdpaard oid.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 17:30

Ja tuurlijk zijn er mensen die dat willen, maar op zich is er helemaal niets mis met mensen die gewoon komen om te rijden. Als dat bij de manege past om op te zadelen is dat gewoon ok, ik zie helemaal niet in waar die vooroordelen weer voor hoeven te dienen. De manege verzorgt het paard toch gewoon, diertje merkt daar niks van.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 17:38

Maar wat wil je dan dat die maneges doén? Maneges kunnen dergelijke zaken niet opleggen aan hun klanten en sluit de boel en “neem dan maar een bijrijdpaard” is wel heel makkelijk gezegd. Kijk hier eens rond op Bokt. Men wil liever geen manegeruiters want ze kunnen niet goed genoeg rijden en ook voor bijrijdpaarden dient tegenwoordig fors in de buidel getast te worden.

Dus tja, dan toch maar die elite die het allemaal wel kan ophoesten dan.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 17:40

Ja daarom zeg ik dat ik niet tegen het sluiten van maneges ben, het concept er van. Het is onwijs sneu voor de bedrijven die bestaan maar blijkbaar is de trend dus al ingezet.

Ik zie ook wel maneges met lease plannen/constructies. In mijn ogen al een veel betere optie.

En ja. Het kost nou eenmaal geld (paarden). Voor dat tientje (of wat is het tegenwoordig) kun je niet meer rijden. Als een manege de enige reden heeft om zo'n lage prijs te houden omdat t anders klanten verliest.. ja..

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 17:49

Poekkie schreef:
Ja tuurlijk zijn er mensen die dat willen, maar op zich is er helemaal niets mis met mensen die gewoon komen om te rijden. Als dat bij de manege past om op te zadelen is dat gewoon ok, ik zie helemaal niet in waar die vooroordelen weer voor hoeven te dienen. De manege verzorgt het paard toch gewoon, diertje merkt daar niks van.

Nou ja, ik vind eigenlijk wel dat je als ruiter zorg moet dragen voor het paard waar je dat uur op gaat rijden. Dat je ‘m niet uit de stal rukt en er een zadel op gooit. Ik hou ook gewoon van de routine van het poetsen en zadelen en dat hoeft echt geen half uur te duren. Maar idd, áls het maar gebeurt en als die ruiter daar geen zin in heeft, dan maar een ander die dat doet. En ik vind dan wel iets van zo’n persoon die niet eens de moeite wil nemen om even wat eerder te komen en een borstel er overheen te halen. Je gaat niet fietsen, maar met een levend dier een uur doorbrengen.

Maar ik vind dan weer niet dat een manege dan maar moet sluiten of qua lesprijzen enorm moet gaan stijgen omdat ze de pech hebben zulke klanten te hebben. Want de hoofdmoot wil het niet zo doen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 17:59

Cioccolato schreef:
Ik zie ook wel maneges met lease plannen/constructies. In mijn ogen al een veel betere optie.

Maar bedrijfstechnisch ook risicovoller, want als er een ruiter wegvalt is het gat veel groter. Je hebt ook minder ruimte om handige ruiters in te zetten om de paarden een beetje bij de les te houden. En voor de ruiters is het ook een gemis vind ik eigenlijk, verschillende paarden rijden is ook gewoon leuk en heel erg leerzaam.

(Wat betreft de paarden verwacht ik eigenlijk dat het de komende jaren wel weer iets makkelijker gaat worden, want door corona zijn er veel meer paarden gekocht, ook voor recreatie, en daarmee was de markt voor recreatiepaarden wel leeg. Maar daarna neemt paardenbezit weer iets af denk ik, want ook voor eigenaren lopen de kosten hard op. Dus als de maneges die er nu zijn het nog een tijdje uit kunnen houden, dan denk ik dat het aanbod van paarden weer wat zou moeten normaliseren.)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 17:59

Waar ik ben begonnen stond juist alles buiten. In de nachten wel op stal.
Dat was hier juist veel goedkoper en minder arbeidsintensief.
Stands heb ik mijn ogen bij uit gekeken toen ik een keer op wedstrijd kwam en ze daar zag.
En die stonden zowel links als rechts en vond het doodeng om door die smalle pad te lopen :))

Ik denk wel dat de stallen geen 3x3 waren, eerder 2,70. Ja enkele waren groter dat weet ik nog wel, maar stond bijvoorbeeld ook een paard van 176 in.
Ponys de b-tjes stonden vaak wel met 2.

Ik weet dat er altijd gesproken word over standaard stands, maar dat is niet mijn beleving.
Want ook bij andere concoursen zag ik juist heel veel gewone stallen, kleinere maar wel met deur en niet aangebonden.

Ik denk dat dat vooral regio gebonden was
Zoals dat met weidegang nog altijd zo is nu ook

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 18:04

MairiMacBran schreef:
En ik vind dan wel iets van zo’n persoon die niet eens de moeite wil nemen om even wat eerder te komen en een borstel er overheen te halen. Je gaat niet fietsen, maar met een levend dier een uur doorbrengen.

Volgens mij is dit vooral een hypothetisch probleem. Bij alle maneges die ik ken zadelen de ruiters zoveel mogelijk zelf op met uitzondering van:
- hele jonge kinderen en de eerste paar beginnerslessen
- mensen met een beperking voor zover ze niet kunnen opzadelen (dat kan fysiek zijn of omdat het inschatten van de gevaren lastiger is, maar veel ruiters leren het uiteindelijk wel degelijk, al dan niet met hulp.)
- buitenritplekken waar men vanuit de manege of stal het beleid heeft om op te zadelen zodat ze weten dat alles goed ligt en goed gedaan wordt en de paarden niet al te veel slechte gewoontes aanleren

MairiMacBran

Re: Probleem aan de basis: steeds meer maneges sluiten de deuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 18:12

Ja, ik zie het ook eigenlijk nooit hoor, maar er schijnt dus wel een groep manegruiters te zijn die zo te werk gaat lees ik hier.
Ook bij ons op de zorgmanege wordt er zoveel mogelijk door de cliënten zelf gedaan en op de andere maneges die ik ken werd poetsen en opzadelen zoveel mogelijk zelf gedaan maar er was wel zo af en toe een klant die idd 5 minuten voor de les binnen kwam en dan stond te zuchten dat haar paard nog gepoetst en gezadeld moest worden.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 18:15

Stal in de buurt had regelmatig mensen die niet meer kwamen, omdat " ze zoveel moesten doen" .
Er wordt daar verwacht , dat men op tijd aanwezig is en dan het paard goed poetst en zelf zadelt.

I.m.o iets normaals.

Je kon er hulp krijgen en alles werd uiteraard nagekeken voordat de ruiter op stapte.
Daarna paard fatsoenlijk naverzorgen en bitten afspoelen en spullen opruimen.

Echt niets raars. Zou je denken.

Andere stal : ze staan vaak klaar en men mag ook met gympen rijden ( echt, ik kan dat niet aanzien). Maar mensen weten na eeuwen nog niet, hoe ze paard uit de wei halen en zadelen.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 18:19

Ik heb het idee dat dat concept hier in Duitsland veel gebruikelijker is: bij de (kinder)les hoort het in groep ophalen van de paarden op de wei/paddock, het gezamelijk poetsen en opzadelen op de poetsplaats en daarna gezamelijk naar de rijbak voor de les. De instructie houdt alles in de gaten en controleert het harnachement, geholpen door oudere kinderen of volwassenen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 18:47

Ik ben ook begonnen op een manege. Simpel weg omdat je daar als niet paardenfamilie begint met rijden.
Een eigen paard zat er ook niet in , die moest ik later zelf maar kopen wat ik ook gedaan heb.

8 jaar op manege's gereden waar ik heel veel was. ook wel vaker dan alleen de lesdag.
Dan hielp je mee in de stallen met opzadelen, begeleiden, ging je een paard poetsen en als er hooi kwam hielp je ook ff mee.
Voor mij dus ook niet meer dan normaal om op tijd te komen en het paard te poetsen en te zadelen voor de les.

Maar de mensen die dit doen zijn vaak ook wel de blijvertjes, diegene die alleen maar voor het rijden komen vallen vaak af. Die hebben dat 'virus'niet.