Bandages niet meer toegestaan op het wedstrijdterrein

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bloodymary

Re: Bandages niet meer toegestaan op het wedstrijdterrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 17:05

De vergelijking met een gekookt ei vind ik nog het duidelijkst. Dat de schade dus heel geleidelijk gaat, maar wel onherstelbaar is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 17:28

Elisa2 schreef:
_San87_ schreef:

Waarom de jury diskwalificeren? In de ring mogen ze geen bandages om.

Elisa doelt op bandageren voor promotiefilmpjes, verkoopfilmpjes, voorrijden voor kopere, e.d..

:j

Het wordt gewoon tijd voor goed ademde beenbescherming. Gat in de markt denk ik. O:)

Die is er al hoor.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 17:33

Olikea schreef:
In de zorg. En ik zal je vertellen, ik durf mezelf een ervaren verpleegkundige te noemen, maar windsels aanleggen is echt wel een hele kunst.
Dat leer je niet 123, en dan zitten mensen stil, en zeggen ze het wanneer het knelt oid.
Ik heb het bij een paard nooit aangedurfd.

Ik andersom wel, het zat zo knullig bij mijn moeder een x, en dat door ervaren verpleegster gedaan, dus voordat ze opgehaald werd door de ambulance heb ik haar opnieuw gezwachteld. komen we bij zh aan, en bij gesprek van de arts viel het hem op dat ze er zo goed om zaten.. :o :o :o

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 18:15

Dat compliment heb ik ook eens gehad toen ik mijn vriend naar de seh had gebracht nadat hij met glas gespeeld had.

Toch vind ik bandageren niet fijn om te doen.
Plus heb de waarde van die lap stof nooit begrepen.
En voor de mooi zijn er makkelijkere dingen.
Wellicht net zo slecht betreft warmte. Maar geeft igg meer bescherming en minder snel fout aan te doen. Al heb ik mensen die ook wel aan zien singelen |(

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 20:12

Ja of neus/sperriempjes lekker strak zien trekken...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 20:15

Ja maar bij de neus riem zijn er mensen die werkelijk denken meer controle te hebben bij aantrekken. Hoe onterecht ook.

Maar wat denken die bij een peesbeschermer strak aantrekken?
Dat hij beter loopt? De beschermer anders kwijt raakt?
Snap de gedachte erbij niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 20:52

DuoPenotti schreef:
Ja maar bij de neus riem zijn er mensen die werkelijk denken meer controle te hebben bij aantrekken. Hoe onterecht ook.

Het is een hele nare gedachte maar wellicht dat het prikkelende gevoel van gebrek aan bloed doorstroming maakt dat ze spectaculairder gaan lopen als de bandages uit gaan?

Er zal vast ook gewoon een boel ‘onbewust onbekwaam’ tussen zitten gezien ik ook van mening ben dat bandageren een kunst is maar ik ben bang dat bovenstaande er ook wel eens tussen zal zitten. :\

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 21:00

Captain schreef:
Wat goed!!! Hopelijk laten mensen ze nu ook thuis af, zeker met van die dikke onderlappen die overal onderuit en bovenuit steken tegenwoordig. :+

Ja, daar verbaasde ik mij bij menig verkoop filmpje over toen ik op zoek was :')

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 21:12

Ik heb een paard op die manier, een zeer geringe peesblessure bezorgd zo,n 30 jaar geleden. Ik dacht het goed te doen i.v.m. transport door ons vanuit Ierland.

Chrizta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 21:21

Goede keuze!
Zeker omdat het gewoon bewezen schadelijk is en geen duidelijke voordelen heeft.

Zit even op sporthorses.nl te kijken en ongeveer elk ander paard heeft bandage om op de verkoopfoto's. Vreemde sport dat paardrijden

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 21:27

Chrizta schreef:
Goede keuze!
Zeker omdat het gewoon bewezen schadelijk is en geen duidelijke voordelen heeft.

Zit even op sporthorses.nl te kijken en ongeveer elk ander paard heeft bandage om op de verkoopfoto's. Vreemde sport dat paardrijden

tis ook alleen maar bij de officiële
wedstrijden een verbod geen landelijk, iedereen is nog vrij om er wel of niet voor te kiezen hoor.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 10:06

Gisteren zag ik een foto van een die over de knieen was gebandageerd..nou dan snap je het toch echt niet. :+

Ah een keer voor verkoop foto's of een filmpje zal een paard niet zo snel lijden denk ik..het probleem zit hem meer in structueel gebruik in het werk.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 10:35

DuoPenotti schreef:

Strakgetrokken bescherming zorgt voor het hoger optillen van de benen.
Is ook de reden geweest dat ze hier (Frankrijk, weet niet hoe het in andere landen zit) de dubbele kogelbeschermers achter verboden hebben in de basisspringsport. Als je die goed aansnoert heffen ze hun pootjes goed op en worden er dus minder snel balken aangetikt, moet je ook minder moeite doen om correct aan te rijden bvb.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 11:07

Dat van het warm worden is toch al jaren bekend? En waarom moeilijk doen met lappen en wikkels?

Ik vraag me inderdaad wel af waarom zoveel topruiters er nog steeds mee rijden. En dan niet alleen op wedstrijd, op trainingsfilmpjes zie je ze ook tot aan de knieën ingepakt. En die staan onder strenge begeleiding van dierenartsen.

Maar je moet doen waar je zelf goed bij voelt, in die zin is het wel een beetje betutteling.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 11:42

Oh echt ja, tillen ze dan hoger op.
Moet niet gekker worden... pff.

Sommige mensen verdienen toch ook echt geen paarden. |(

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 12:05

En de opwarming van de rug onder het zadel dan ?Daar ben ik dan ook benieuwd naar.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 12:13

office schreef:
En de opwarming van de rug onder het zadel dan ?Daar ben ik dan ook benieuwd naar.

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit gehoord van een peesblessure in de rug :') (correct me if I'm wrong though)

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 12:37

JudithGigi schreef:
office schreef:

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit gehoord van een peesblessure in de rug :') (correct me if I'm wrong though)

Daar zal het Nuchal ligament wel mee bedoeld worden, dat is een tijdje bij DAP Bodegraven een populaire diagnose geweest.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 12:44

Ja, die was heel populair daar :')

Weet niet wat ik moet vinden van deze regel. Beter voor het paard, maar je ziet het al amper op wedstrijden. Alleen met prijsuitreikingen te paard wel eens maar ook daar zie je veel vaker beenbeschermers ipv bandages. In de basis dan.
Ik heb ze ook gebruikt bij 1 die geen peesbeschermers meer om kon toen er nog weinig alternatieven waren die geschikt waren, maar het blijft veel gedoe en veel was :')

Een zadel wat niet goed past wordt ook wat van gezegd. Bandages zijn nu bekend dat het niet goed is voor de pezen, dus na jaren alsnog de stap om dan maar echt te verbieden kan.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 12:52

prompter schreef:
JudithGigi schreef:

Daar zal het Nuchal ligament wel mee bedoeld worden, dat is een tijdje bij DAP Bodegraven een populaire diagnose geweest.

Even snel gegoogled, maar ik zou toch de zadelpasser erbij halen als je zadel dat opwarmt :))

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 13:03

In een rug zitten ook pezen die dus ook op kunnen warmen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 13:07

Vroeger was het normaal en was het een must. Op transport, in training op stal. Ik heb er zelf geen 1 gehad die er slecht van is geworden en erna toen ik ze niet gebruikte wel een aantal. Ik denk dat het allemaal wel mee valt als je het op de juiste manier gebruikt.

Bizar toen moest het ongeveer en nu mag het niet meer. :') En zo oud ben ik ook weer niet :+

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 13:12

c_alsemgeest schreef:
Captain schreef:
Wat goed!!! Hopelijk laten mensen ze nu ook thuis af, zeker met van die dikke onderlappen die overal onderuit en bovenuit steken tegenwoordig. :+

Ja, daar verbaasde ik mij bij menig verkoop filmpje over toen ik op zoek was :')

Die worden bij mijn weten alleen gebruikt voor het maken van verkoopfilmpjes.
Doel is meer knieactie te laten zien. Maar daar worden ze 'normaal' niet mee gereden voor zover ik weet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 13:17

Bandages hebben een beetje de functie van een strijklap. Echte bescherming voor de pezen biedt het niet, zoals al aangegeven.
Maar ik heb ze ook wel (tijdelijk) gebruikt (op advies van de DA zelfs) bij een paard dat een schieffel net onder de knie had zitten (net boven de peesbeschermer). Dus dan is het een beetje kiezen tussen 2 kwaden, zeg maar.

Verder zijn het ondingen. Had er altijd "ruzie" mee :+

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 13:30

Ja, zo waren strijk lappen voor de mijne niet geschikt, omdat hij ook op andere plekken bescherming nodig had. Peesbeschermers konden niet en 3 in 1 had je toen nog maar heel weinig. Dus die werd elke keer gebandageerd tot 3 in 1 beschermers beter verkrijgbaar werden. Maar ook die waren warm.

Zo zijn ze er ook achter dat Peesbeschermers die recht lopen aan de bovenkant ook niet heel positief zijn voor de pezen, dat daar beter een inham kan zitten zodat er geen druk komt als het been beweegt. Ze blijven ontwikkelen.

Dat er jarenlang iets gebruikt is zonder dat er wat gebeurd is is niet van belang. Dat is hetzelfde als de roker die wel oud is geworden. In die tijd wist je niet beter, nu wel dus pas je je aan aan nieuwe inzichten (die niet meer zo nieuw zijn)