Zes paarden in beslag genomen, eigenaar betwist inbeslagname

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rocamor

Berichten: 11047
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Zes paarden in beslag genomen, eigenaar betwist inbeslagname

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 22:17

Proficiat, hopelijk nu weer rust in de tent!

pluisje88

Berichten: 8184
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 22:23

<3 Ooh joh wat zul jij fijn slapen vannacht!

Madiba
Berichten: 8
Geregistreerd: 24-01-24

Re: Zes paarden in beslag genomen, eigenaar betwist inbeslagname

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 23:00

Rayoow wat een nachtmerrie, ik ben heel blij voor je dat je ze terug hebt.
Iemand maakte de opmerking dat het wel lijkt of ze een bepaalde quota moeten halen, dat zou best kunnen. Ik verzorg 2x per dag een ponietje van 36, op een wei van 8000m, met een ruime schuilstal, in de wei ernaast dieren van de buren die hem ook in de gaten houden en me bellen als er iets zou zijn. Pony is vroeger bevangen geweest maar zn hoefjes worden bijgehouden door een heel goede smid. Hij loopt moeilijk waarschijnlijk door artrose, maar hoe gaan wij zelf lopen als we 100 jaar zijn. Dierenwelzijn jaagt de eigenares vreselijk op kosten, 1x per maand moet een DA komen en een verslag maken over zn toestand. Hij moet van hun geregistreerde pijnmedicatie krijgen maar zn lever-en nierwaarden zijn wat verhoogd. Hij heeft voor ik hem verzorgde maandenlang metacam gekregen. Ik ben daarmee gestopt en geef hem nu Boswellia en lijnzaadolie. Onlangs is een gerenommeerde DA erbij gehaald die het met me eens was dat hij niet zo lang op pijnmedicatie mag staan, alleen als de pijn erger wordt. Dierenwelzijn vindt dat hij maar in slaap gedaan moet worden want hij kan niet vlot meer lopen. Hij hinnikt als hij me ziet, kijkt fris uit zn oogjes, hij ligt vaak een dutje te doen in zn stal waar altijd hooi en stro in ligt. Deze winter had hij een warm regendekentje op. Het enige was er scheelt aan deze pony is dat hij oud is en moeilijk loopt. Ik hoop nu maar dat ze op hun besluit terug komen door het laatste rapport van de DA.

Poekkie

Berichten: 7376
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Zes paarden in beslag genomen, eigenaar betwist inbeslagname

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 01:47

Als die pony permanent kreupelt dan geef ik ze wel gelijk eig..

Hannanasjuh
Berichten: 285
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Fijnaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 08:24

Poekkie schreef:
Als die pony permanent kreupelt dan geef ik ze wel gelijk eig..


Dat zeg je toch ook niet over je oma met artrose...?

Het is natuurlijk het hele plaatje wat telt. Niet alleen of ze kreupel lopen. Mijn paard heeft een litteken op haar hamstring en loopt daardoor raar. In de winter is ze ook nog eens een beetje stijf en kan het gezien worden als kreupel. Dan zou ik haar dus maar moeten laten inslapen?

Ik vind het serieus beangstigend dat instanties zo maar je paarden weg mogen halen en mogen beslissen of je dier nog mag blijven leven. Wat is het volgende?
Laatst bijgewerkt door Hannanasjuh op 10-05-24 08:26, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 30577
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 08:25

rayoow schreef:
Sinds vandaag zijn ze thuis <3

Morgen kom ik er op terug... ik ben stikop het was een super lange dag

Maar ze zijn weer thuis

Wat fijn!

Poekkie

Berichten: 7376
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 08:39

Hannanasjuh schreef:
Poekkie schreef:
Als die pony permanent kreupelt dan geef ik ze wel gelijk eig..


Dat zeg je toch ook niet over je oma met artrose...?

Het is natuurlijk het hele plaatje wat telt. Niet alleen of ze kreupel lopen. Mijn paard heeft een litteken op haar hamstring en loopt daardoor raar. In de winter is ze ook nog eens een beetje stijf en kan het gezien worden als kreupel. Dan zou ik haar dus maar moeten laten inslapen?

Ik vind het serieus beangstigend dat instanties zo maar je paarden weg mogen halen en mogen beslissen of je dier nog mag blijven leven. Wat is het volgende?


Ik heb het niet over een beetje stijf of licht onregelmatig lopen, dat is normaal bij een oud paard. Maar duidelijk kreupel… ja. Het is toch niet ok om permanent pijn/ongemak te hebben omdat je ‘oud’ bent?
Met oude mensen gaan we soms ook te ver overigens (ik ken heel wat bejaarden die gewoon zouden willen sterven) maar zij kunnen nog zelf iets zeggen.

Libera

Berichten: 4001
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Zes paarden in beslag genomen, eigenaar betwist inbeslagname

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 15:12

De meeste oma’s zijn ook geen vluchtdieren

pien_2010

Berichten: 44024
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Zes paarden in beslag genomen, eigenaar betwist inbeslagname

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 15:22

Wat fijn. Ben benieuwd naar het verhaal TS. Het blijft een bizar verhaal.

Hannanasjuh
Berichten: 285
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Fijnaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 16:32

Libera schreef:
De meeste oma’s zijn ook geen vluchtdieren


Nee maar ook niet altijd meer blij met hun lichaam. Neemt niet weg dat ze niet meer gelukkig kunnen zijn.
Alle paarden met artrose inslapen dan maar... Lekkere wereld zo. Gelukkig mag iedereen nog voor zijn eigen dier beslissen. Maargoed dit is erg offtopic
Laatst bijgewerkt door Hannanasjuh op 10-05-24 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Hannanasjuh
Berichten: 285
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Fijnaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 16:34

pien_2010 schreef:
Wat fijn. Ben benieuwd naar het verhaal TS. Het blijft een bizar verhaal.


Ja zeker. Bizar maar ben ook best nieuwsgierig :')
Ik kan mij wel voorstellen dat je nu een week of langer tussen de paarden gaat slapen en bokt even laat voor wat het is

Rocamor

Berichten: 11047
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 16:35

Nee, alle paarden met artrose een (flink) pijn daarvan.

Rayoow hoe is het vannacht en vandaag gegaan?

rayoow

Berichten: 3462
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 22:45

Goh, een korte update..

De paarden lijken blij dat ze thuis zijn en genieten toch van de nieuwe paddock..

Er is naar mijn mening daar geen medische zorg ect geweest,
Allemaal thuis gekomen met luis, lange hoeven, maar bij 1 shet lijkt zelfs de hele straal weg(plat) te zijn.
Toch zeer vermagerd, ect.
Dus ondanks ik ze rustig wil laten wennen, vandaag de eerste pony die nog dik in vacht stond geschoren. Mijn kleine hengst, overal bijtwondes ect..
Morgen de andere en dan beginnen ook bekappen en zien hoeveel ik er gedaan krijg momenteel 24 week zwanger..

Hun gedrag, de kleine hengst is ineens op zichzelf, veel roepen maar daar tussen de vreemde paarden lijkt me dat wel mogelijk..
De grote hengst is gelukkig nog de rust zelf.
De andere 2 ruinen moesten gister even bekomen van de stress maar lijken vandaag toch redelijk oke te zijn.

De merries is wat meer werk aan kwa gedrag. De grote is heel alert, afstandig ect. Dat baart me wat zorgen gezien ze best dominant was en eindelijk wat rustiger werd voor ze werd weggehaald..
De kleine is onzeker..


Uiteindelijk stond er dus dat ze de merries mager vonden 2/5.. dat delen we niet in mening gezien de grote op dieet was..

De hengsten en ruinen, modder op de weide, plastic (voor het stroomdraad dus ze konden er niet aan) ..en een ingevallen dak die ik nog niet heb gevonden behalve in een oud stalletje in de tuin waar nooit een paard van ons zal staan ..

Foto's van de hengsten
De kleine stond altijd rond en gespierd, was op de kop 100kg..denk dat t nu een 80kg is...

en de boeren ruin genietend van de nieuwe paddock
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

sterregoud
Berichten: 1906
Geregistreerd: 09-05-10

Re: Zes paarden in beslag genomen, eigenaar betwist inbeslagname

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 22:49

Wat raar dat er zo slecht voor ze gezorgd is door die opvang locatie.

Weet je nu ook hoe het kwam dat ze bij jullie weggehaald werden ? Meestal is dat toch met waarschuwingen etc.

rayoow

Berichten: 3462
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 22:53

Omdat de merries naar hun inzien de mager waren, ..

Dit was eind januari,
Zo snel even foto's die ik specifiek van hun zie.
Afbeelding

Afbeelding
De grote word 3 einde van de maand, was te dik op de keuring.
De kleine is 1..

Ze zijn voor zover ik hoor overal bezig..behalve waar het nodig is lijkt wel..

sterregoud
Berichten: 1906
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 22:58

Volgens mij zien ze er gewoon goed uit. De eerste oogt slank, maar is pas 1 jaar dus dan is dat logisch.
Sowieso vind ik inbeslagname een grote stap, dat zou alleen bij overduidelijke verwaarlozing en herhaalde controles ingezet moeten kunnen worden.

Het gekke is dat er zo vaak echt slecht voor dieren wordt gezorgd en dan doen ze niets… En nu dus wel in situaties waar dan onterecht is.

Wel fijn dat je ze terug hebt ! :)

Bienotje

Berichten: 10897
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Zes paarden in beslag genomen, eigenaar betwist inbeslagname

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 23:13

Zo te horen heb je vanaf moment dat de paarden weg waren veel werk verzet om ze terug te krijgen en hun plek te verbeteren. Ieder doet zijn best met de mogelijkheden die er zijn uiteraard. Maar het is niet te zeggen of alle plekken daarmee voldoende zijn. Lastig hoor.

Fijn dat ze weer thuis zijn, hopelijk goed genoeg om ze thuis te houden!

cissy

Berichten: 19891
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 23:15

Fijn dat ze weer thuis zijn!

Maar als ik het goed begrijp zijn ze er slechter van geworden, kun je daar nog iets mee doen? Is toch vd zotte dat ze ze weghalen omdat ze er te slecht bij staan volgens hun en dat je ze dan slechter terug krijgt?!?
Staan ze dan niet volgende week weer op je stoep om ze weer in beslag te nemen...

Ik zou nu zeker even foto's overal van maken en een stevig gesprek aangaan.

rayoow

Berichten: 3462
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 23:23

cissy schreef:
Fijn dat ze weer thuis zijn!

Maar als ik het goed begrijp zijn ze er slechter van geworden, kun je daar nog iets mee doen? Is toch vd zotte dat ze ze weghalen omdat ze er te slecht bij staan volgens hun en dat je ze dan slechter terug krijgt?!?
Staan ze dan niet volgende week weer op je stoep om ze weer in beslag te nemen...

Ik zou nu zeker even foto's overal van maken en een stevig gesprek aangaan.


We maken overal foto's van nu, en morgen ook nog duidelijkere stand foto's maken.
Heb op film hoe ze weg zijn gegaan.

Of we er wat mee kunnen, ik betwijfel het gezien het een overheids instantie is.


Bienotje,
Ik heb gedaan wat ik dacht dat moest, een gedraineerde paddock dat ze swinters toch droger staan.. meer kon ik in mijn ogen niet doen en was er ook niet mis..
Ik zit in overstroming gebied maar binnen in de stal is het altijd droog. Ik maak alleen de boeren paarden niet blij als ik ze opsluit dus de deur is altijd open.

Ik vraag me af welke weide wle helemaal droog is gebleven afgelopen winter...

Voor nu, ga ik me focussen ze weer in vorm te krijgen, en dan hopelijk de trainingen door te zetten.
De merrie zou een maand weggaan voor de beginselen van de koets en ik was de arabier langzaam zadelmak aan het maken :)

Paardenfann4
Berichten: 1384
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Zes paarden in beslag genomen, eigenaar betwist inbeslagname

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 23:38

Jeetje wat is die bovenste mager terug gekomen zeg, dus ik begrijp dat ze in beslag zijn genomen en ze daar veel slechter van zijn geworden? Ik hoop dat je een goede advocaat kunt vinden die hier iets mee kan. Dit is toch echt van de zotte? Mooi dat ze terug zijn en je aanpassingen hebt kunnen doen. Ik hoop dat ze er snel weer bovenop zijn en je de plannen die je met ze hebt weer op kunt pakken.

Cambionn

Berichten: 910
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 23:43

Jeetje wat een verhaal. Echt van der zotte dat dit zo is gegaan. Je hoort idd vaak dat paarden te lang verwaarloosd staan door bureaucatie. En dan hier opeens zo weg...

Fijn dat ze terug zijn, hopenlijk komen ze er snel weer boven op!

Anastasia24

Berichten: 2745
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 00:08

Wat is het toch een vreemde wereld.. Zoveel paarden die ze laten staan met een waarschuwing voor de eigenaar en bij jou nemen ze ze mee. Je merries zien er goed uit. Zoveel mensen zijn ook gewend aan te dikke paarden. Wat een enorme nare ervaring was dit voor je, maar wat fijn dat het nagenoeg goed is afgelopen... Had niet verwacht dat uit alle plekken een opvang nog te kort schiet wbt dierenwelzijn. Wat erg. Hopelijk wennen je paarden snel weer.

pien_2010

Berichten: 44024
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 08:29

Jeetje ik begrijp als je het verder laat rusten maar kan ook begrijpen als je een rechtzaak gaat aanspannen of info gaat inwinnen of je hier nog iets mee kunt. Want dit klinkt heel fout allemaal.

Elisa2

Berichten: 38092
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Zes paarden in beslag genomen, eigenaar betwist inbeslagname

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 09:25

Fijn dat ze weer thuis zijn!

Ze zien er prima uit in mijn ogen, afgelopen jaar was drama met al die nattigheid.

Wat betreft de discussie over artrose, eigenaren moeten zelf die beslissing maken als ze denken dat het paard er aan toe is. Als de artrose echt heel erg wordt gaat de levenslust vaak ook weg, dan is het vroeg zat.

juval

Berichten: 13435
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Zes paarden in beslag genomen, eigenaar betwist inbeslagname

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 09:41

wat een ellende,

heb je ook opvangkosten moeten betalen?

Ik zou zeker juridisch advies inwinnen en evt de media opzoeken. Dit is natuurlijk niet de bedoeling dat ze slechter terug komen dan dat ze weg gingen.

geniet nog van de rest van je zwangerschap, al die stress is niet goed voor jou en de baby. :(:)